AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Del Skrevet 8. desember 2022 Hei, jeg har vært frem og tilbake til leger over flere år da jeg har litt for mange ulike plager som kommer igjen og igjen. Jeg begynner å bli kjempe lei av å ha det slik, men kun blir sendt hjem og bedt om å ta meg sammen eller svelge noen Paracet. Så nå håper jeg på at noen kanskje har erfaring med litt av de samme symptomene og kanskje kan gi meg noen konkrete ting jeg kan ta med som forslag til legen ved neste besøk. Jeg sliter veldig ofte med at jeg blir ekstremt utmattet i perioder. Det kan gå flere uker og måneder hvor det føles ut som at jeg er fyllesyk hver dag frem til ettermiddagen selv om jeg ikke har drukket. I disse periodene sover jeg veldig dårlig og får mye smerter i kroppen som minner om febersmerter/muskelsmerter, samtidig føler jeg meg da så svak i kroppen at det føles gørrtung bare det å holde kroppen oppreist eller bare det å løfte opp en arm. Føler meg ordentlig som en zombie rett og slett. Ved blodprøver har det kun vært to av gangene hvor jeg har hatt D-vit mangel, de andre gangene har det oppstått uten at det er noe mangel å registrere. Jeg blir også mye plaget av kraftige blodtrykksfall (aner ikke om det er det det faktisk er, men skjer på samme måte med samme symptomer) hvor det svartner helt når jeg reiser meg og jeg må sette meg på huk eller ta tak i en vegg for å ikke falle om. Jeg merker også at jeg føler meg bedre i de to mest solfylte månedene selv om ikke D-vitamin har vært problemet i de fleste tilfellene. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng, men jeg slenger det med likevel. Jeg har også hatt mye problemer med magen i alle år. Har fått diagnosen IBS uten at legene egentlig har kikket noe særlig på meg. Men dette gjør at jeg har for det meste forstoppelse (går på to 1-2 ganger i uka) og noen få ganger i med har jeg løs mage. Er mye oppblåst og får ofte mye vann i kroppen. De tingene jeg har søkt opp som kan gi mening er fibromyalgi eller ME. Men jeg vil ikke ta forhastede konklusjoner. også er jeg veldig usikker fordi jeg føler kanskje at både ME og fibryo hadde vært mer konstant enn i 3-6mnd perioder før det bedrer seg litt igjen et par mnd? Er det noen som har noen lure tips eller tanker som kan hjelpe? Føler meg nesten flau over hvor mange symptomer jeg sliter med at jeg tørr nesten bare å gå til legen for en av disse tingene av gangen fordi jeg er redd de vil anse meg som hypokonder. Men disse plagene begynner å gå så mye utover livskvaliteten min og arbeidsevne at jeg vet snart ikke andre råd. Anonymkode: ac84b...75a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #2 Del Skrevet 8. desember 2022 Noe er galt men det er nok ikke ME eller fibro for begge er kroniske sykdommer som hele tiden er der og ikke bare har symptomer periodevis. Det kan henge sammen med IBS. Anbefaler deg å begynne å skrive logg om hvert måltid du reagerer på med magen og etter noen måneder se om det er en sammenheng med når du blir sliten og utmattet. Ellers kan du også ha lavt stoffskifte eller hormonproblemer som sjekkes hos lege. Håper du finner ut av det! Dette er ikke sånn det skal være! Anonymkode: 367e1...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #3 Del Skrevet 8. desember 2022 Har du slitt med å konsentrere deg og ha orden i ting? Systemer? Er ikke sikkert at magen har noe med at du er utslitt. Kan være du har add eller ADHD uten hyperaktivitet Anonymkode: dfc21...0b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #4 Del Skrevet 8. desember 2022 Har du noen gang tenkt på om det kan være noe psykisk som ligger bak? Psykiske plager som angst og depresjon kan gi mange fysiske plager, deriblant alle de symptomene du nevner. Anonymkode: 11171...479 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #5 Del Skrevet 8. desember 2022 Kostholdet? Psykisk? Lavt stoffskifte? Utbrenthet? Anonymkode: 9455f...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #6 Del Skrevet 8. desember 2022 Høres likt ut som meg, jeg har fibromyalgi. Noen perioder er bedre enn andre, men utmattelse/smerter og IBS er stort sett en del av dagliglivet. Det tok over ti år fra jeg fikk de første symptomene til jeg faktisk fikk en diagnose. Jeg ble diagnostisert med hypermobile ledd samtidig som jeg fikk fibrodiagnosen (hadde høye utslag på «Brightontesten»?). De to diagnosene følger visstnok hverandre tett. Anonymkode: afa8d...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #7 Del Skrevet 8. desember 2022 Usikker på om det henger sammen med IBS, har slitt med magen så lenge jeg kan huske. Har tatt alt av blodprøver hos legen men der ligger alle verdier innenfor refferanseområdene utenom de to gangene jeg hadde D-vit mangel. Konsentrasjon er jeg flink på hvis det er noe som interesserer meg, kan være veldig rotete av meg, men foretrekker å ha system på ting. Trur ikke jeg har ADD. Har slitt en del med dyp depresjon tidligere og fikk utfordringer med sosial angst etter jeg var sammen med eksen. Men de siste årene har dette roet seg veldig ned slik at jeg ikke sliter så mye med det lenger. Har av og til tilbakefall fra depresjonen, men har ikke sett noen sammenheng med symptomene mine i forhold til de mer depressive periodene. Har tenkt på utbrenthet, da jeg har jobbet 2-3 jobber ved siden av ulike studier de siste 11 årene. Prøvde senest for noen uker siden å få sykemelding for en litt lenger periode for dette siden de helt klart ikke finner noen andre forklaringer. Men da fikk jeg beskjed om at jeg er helt klart arbeidsfør siden jeg har klart å jobbe så mye så lenge, hun sa rett ut at jeg er alt for ressurssterk til å bli sykemeldt eller utredet videre. Anonymkode: ac84b...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #8 Del Skrevet 8. desember 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Høres likt ut som meg, jeg har fibromyalgi. Noen perioder er bedre enn andre, men utmattelse/smerter og IBS er stort sett en del av dagliglivet. Det tok over ti år fra jeg fikk de første symptomene til jeg faktisk fikk en diagnose. Jeg ble diagnostisert med hypermobile ledd samtidig som jeg fikk fibrodiagnosen (hadde høye utslag på «Brightontesten»?). De to diagnosene følger visstnok hverandre tett. Anonymkode: afa8d...51a Rart at det skal ta så lang tid å få diagnose? hvordan startet det hos deg? Jeg har ikke hypermobile ledd da Anonymkode: ac84b...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #9 Del Skrevet 9. desember 2022 Kan jo høres ut som du ihvertfall har en eller annen slags for utmattelse og det er flere «usynlige sykdommer» som kan gi slike plager. Du er jo selv inne på to av de. Det du kan gjøre er å logge formen din en periode, hva gjør du og hvilke symtomer har du, når og hvordan opptrer det evt om du gjør noe spesielt i forkant slik at disse periodene trigges? Da er det lettere for deg og evt legen din å se ett mønster, se hvor/hva man skal utrede. Det hjelper også at du selv har en mistanke og klarer formidle denne, da må legen din ta det på alvor. Om man går til lege med «diffuse» ting uten å si hva man selv mistenker så kan det gå veldig lang tid før legen selv tar initiativ til en større utredning eller ser hele bildet. De tingene du nevner er jo utelukkelsesdiagnoser, slik at du bør jo sjekkes nøye for andre potensielle sykdommer som kan gi samme symptombilde. Lykke til🙏🏻 Anonymkode: 6fc48...f07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #10 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Noe er galt men det er nok ikke ME eller fibro for begge er kroniske sykdommer som hele tiden er der og ikke bare har symptomer periodevis. Det kan henge sammen med IBS. Anbefaler deg å begynne å skrive logg om hvert måltid du reagerer på med magen og etter noen måneder se om det er en sammenheng med når du blir sliten og utmattet. Ellers kan du også ha lavt stoffskifte eller hormonproblemer som sjekkes hos lege. Håper du finner ut av det! Dette er ikke sånn det skal være! Anonymkode: 367e1...baf Jeg har fibro og det kommer og går, jo - og da jeg ble utredet for ME (som jeg ikke hadde) forklarte de at også disse symptomene kunne komme og gå, og noen ble helt friske av lang hvile. Jeg har også IBS og kjenner meg lite igjen i TS' IBS. Jeg har svært mye diaré, og toalett-trangen går fra 0-100 på minutter, så jeg må vite hvor det er toaletter uansett hvor jeg skal, jeg har ikke tid til å lete. Hormoner kan nok være noe av svaret, ja. Veldig ofte leses testene feil hos legen, man må til endokrinolog - spesialist på hormoner. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har du noen gang tenkt på om det kan være noe psykisk som ligger bak? Psykiske plager som angst og depresjon kan gi mange fysiske plager, deriblant alle de symptomene du nevner. Anonymkode: 11171...479 Altså, alt henger sammen, alltid, men det gir ikke mening å snakke om psyken lenger når hun sliter såpass fysisk. Hun må slokke brannen før hun finner ut hva som tente den i utgangspunktet. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har du slitt med å konsentrere deg og ha orden i ting? Systemer? Er ikke sikkert at magen har noe med at du er utslitt. Kan være du har add eller ADHD uten hyperaktivitet Anonymkode: dfc21...0b4 "Alle" har jo ADHD eller ADD i disse dager (inkludert meg, har diagnosen men tviler vel egentlig). Når dét er sagt, angsten som følger med å være atypisk på noe vis kan føre til utmattelse og IBS. Men som sagt, brannen må slukkes før den kan undersøkes. Anonymkode: 7392e...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #11 Del Skrevet 12. oktober 2023 Jeg anbefaler boken Kinastudien .Seriøs bok,skulle tro at anbefalingene i boken kunne hjelpe noe.Fantastisk bok.Virker som du er kroniker,men tror det kan hjelpe på i alefall noen områder Anonymkode: a1666...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #12 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 10.21): Hei, jeg har vært frem og tilbake til leger over flere år da jeg har litt for mange ulike plager som kommer igjen og igjen. Jeg begynner å bli kjempe lei av å ha det slik, men kun blir sendt hjem og bedt om å ta meg sammen eller svelge noen Paracet. Så nå håper jeg på at noen kanskje har erfaring med litt av de samme symptomene og kanskje kan gi meg noen konkrete ting jeg kan ta med som forslag til legen ved neste besøk. Jeg sliter veldig ofte med at jeg blir ekstremt utmattet i perioder. Det kan gå flere uker og måneder hvor det føles ut som at jeg er fyllesyk hver dag frem til ettermiddagen selv om jeg ikke har drukket. I disse periodene sover jeg veldig dårlig og får mye smerter i kroppen som minner om febersmerter/muskelsmerter, samtidig føler jeg meg da så svak i kroppen at det føles gørrtung bare det å holde kroppen oppreist eller bare det å løfte opp en arm. Føler meg ordentlig som en zombie rett og slett. Ved blodprøver har det kun vært to av gangene hvor jeg har hatt D-vit mangel, de andre gangene har det oppstått uten at det er noe mangel å registrere. Jeg blir også mye plaget av kraftige blodtrykksfall (aner ikke om det er det det faktisk er, men skjer på samme måte med samme symptomer) hvor det svartner helt når jeg reiser meg og jeg må sette meg på huk eller ta tak i en vegg for å ikke falle om. Jeg merker også at jeg føler meg bedre i de to mest solfylte månedene selv om ikke D-vitamin har vært problemet i de fleste tilfellene. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng, men jeg slenger det med likevel. Jeg har også hatt mye problemer med magen i alle år. Har fått diagnosen IBS uten at legene egentlig har kikket noe særlig på meg. Men dette gjør at jeg har for det meste forstoppelse (går på to 1-2 ganger i uka) og noen få ganger i med har jeg løs mage. Er mye oppblåst og får ofte mye vann i kroppen. De tingene jeg har søkt opp som kan gi mening er fibromyalgi eller ME. Men jeg vil ikke ta forhastede konklusjoner. også er jeg veldig usikker fordi jeg føler kanskje at både ME og fibryo hadde vært mer konstant enn i 3-6mnd perioder før det bedrer seg litt igjen et par mnd? Er det noen som har noen lure tips eller tanker som kan hjelpe? Føler meg nesten flau over hvor mange symptomer jeg sliter med at jeg tørr nesten bare å gå til legen for en av disse tingene av gangen fordi jeg er redd de vil anse meg som hypokonder. Men disse plagene begynner å gå så mye utover livskvaliteten min og arbeidsevne at jeg vet snart ikke andre råd. Anonymkode: ac84b...75a Jeg syntes det peker i retning av fibromyalgi. Da er ibs, utmattelse og muskelsmerter en del av symptombildet. Det passer også fint med at du ikke får gehør i helsevesenet. Mange leger har for lite kunnskap så her kommer du ofte ingen vei uten å høre med spesialist. Så det lå en kommentar om at sykdommen må være tilstede hele tiden. Jo, det må den men det er helt normalt å fungere mye bedre i årets varme måneder. Mange med denne diagnosen blir bedre om sommeren eller i varme land. Å bade i varmt vann og være i badstue er også hjelpsomt. Fuktig rått vær er værst. Dvs tørr kulde er langt bedre enn kalde og våte høstdager. Anonymkode: 85d7d...329 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #13 Del Skrevet 12. oktober 2023 Adhd...?? For noe vås. Anonymkode: 85d7d...329 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 10.21): Hei, jeg har vært frem og tilbake til leger over flere år da jeg har litt for mange ulike plager som kommer igjen og igjen. Jeg begynner å bli kjempe lei av å ha det slik, men kun blir sendt hjem og bedt om å ta meg sammen eller svelge noen Paracet. Så nå håper jeg på at noen kanskje har erfaring med litt av de samme symptomene og kanskje kan gi meg noen konkrete ting jeg kan ta med som forslag til legen ved neste besøk. Jeg sliter veldig ofte med at jeg blir ekstremt utmattet i perioder. Det kan gå flere uker og måneder hvor det føles ut som at jeg er fyllesyk hver dag frem til ettermiddagen selv om jeg ikke har drukket. I disse periodene sover jeg veldig dårlig og får mye smerter i kroppen som minner om febersmerter/muskelsmerter, samtidig føler jeg meg da så svak i kroppen at det føles gørrtung bare det å holde kroppen oppreist eller bare det å løfte opp en arm. Føler meg ordentlig som en zombie rett og slett. Ved blodprøver har det kun vært to av gangene hvor jeg har hatt D-vit mangel, de andre gangene har det oppstått uten at det er noe mangel å registrere. Jeg blir også mye plaget av kraftige blodtrykksfall (aner ikke om det er det det faktisk er, men skjer på samme måte med samme symptomer) hvor det svartner helt når jeg reiser meg og jeg må sette meg på huk eller ta tak i en vegg for å ikke falle om. Jeg merker også at jeg føler meg bedre i de to mest solfylte månedene selv om ikke D-vitamin har vært problemet i de fleste tilfellene. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng, men jeg slenger det med likevel. Jeg har også hatt mye problemer med magen i alle år. Har fått diagnosen IBS uten at legene egentlig har kikket noe særlig på meg. Men dette gjør at jeg har for det meste forstoppelse (går på to 1-2 ganger i uka) og noen få ganger i med har jeg løs mage. Er mye oppblåst og får ofte mye vann i kroppen. De tingene jeg har søkt opp som kan gi mening er fibromyalgi eller ME. Men jeg vil ikke ta forhastede konklusjoner. også er jeg veldig usikker fordi jeg føler kanskje at både ME og fibryo hadde vært mer konstant enn i 3-6mnd perioder før det bedrer seg litt igjen et par mnd? Er det noen som har noen lure tips eller tanker som kan hjelpe? Føler meg nesten flau over hvor mange symptomer jeg sliter med at jeg tørr nesten bare å gå til legen for en av disse tingene av gangen fordi jeg er redd de vil anse meg som hypokonder. Men disse plagene begynner å gå så mye utover livskvaliteten min og arbeidsevne at jeg vet snart ikke andre råd. Anonymkode: ac84b...75a Hei, kjenner igjen symptomer, men legen finner ikke ut årsak. Ble du bedre, fant du ut av det? Anonymkode: ef09b...13f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå