Gå til innhold

Han vekte meg med alarmen 100 ganger

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er i permisjon med baby og blir vekket alt fra hver time til hver tredje time om natta for å amme. Samsover, så baby sovner igjen når hun er mett. Mannen har på alarm fordi han skal på jobb, men han elsker å slumre så alarmen ringer minst 4 ganger før han står opp og jeg våkner naturligvis hver gang, noen ganger holder den på 1 time eller 2. Og han begynner på jobb tidlig så den første alarmen ringer så tidlig som 4, noen ganger 5. Holder på å klikke. Har sagt så mange ganger at han må stå opp etter første alarm fordi jeg blir våkna, men han syns ikke det er farlig med meg for jeg går jo tross alt bare hjemme hele dagen og jeg må tåle det. 

Det er vel umulig meg som overreagerer her? 

Anonymkode: 7fc1a...579

Endret av Christina82
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en mann som er lik, og vi skal ha baby i februar. Skjønner ikke hvordan det skal gå, tror jeg må be han sove på gjesterommet hvis det fortsetter som nå. Jeg må skrike og slå til han om morran for at han skal våkne, og det er ikke alltid det hjelper heller.. Blir jo håpløst med baby. Så skjønner deg veldig godt. Du er sliten nok etter å ha vært våken med baby om natten. 

Anonymkode: 9d257...1ad

• Liker 3
Skrevet

Gi ham tre valg:

1. Stå opp når alarmen ringer første gang

2. Legge seg på eget rom

3. Ta sin del om natta

Hvis dette ikke virker, gi ham et bytte-eksperiment i helga: Han skal være «mor» og våkne hver gang du ammer og være våken mens du gjør det. Så skal han ha hovedansvar for babyen hele dagen etterpå (du skal kun amme, du skal late som om du er på jobb).

Skal love deg han velger 1 eller 2 på mandag. 

Anonymkode: be5f2...8f5

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg pleier ha på min alarm og vekker samboeren når han skal opp. Kanskje du kan prøve det i stedet? Jeg gjør det sånn fordi han må ha så utrolig høy alarm for å våkne at jeg omtrent får hjertestans av alarmen hans og for meg er det da bedre å våkne av min svake alarm, for så å vekke han slik at jeg deretter kan sovne igjen. Om du gjør det på samme måte vil han ikke ha mulighet til skumring.

Anonymkode: 958e1...ce1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gi ham tre valg:

1. Stå opp når alarmen ringer første gang

2. Legge seg på eget rom

3. Ta sin del om natta

Hvis dette ikke virker, gi ham et bytte-eksperiment i helga: Han skal være «mor» og våkne hver gang du ammer og være våken mens du gjør det. Så skal han ha hovedansvar for babyen hele dagen etterpå (du skal kun amme, du skal late som om du er på jobb).

Skal love deg han velger 1 eller 2 på mandag. 

God ide, for jeg gjør alt med babyen hele tida og han mener det er så lett. Han har liksom den holdningen med at jeg ligger å drar meg hjemme og ikke gjør noe hele dagen. 

• Liker 1
Skrevet

Frustrerende - skjer i helgene når han skal jobbe på lørdag og jeg har fri.

• Liker 1
Skrevet

Nei, du overreagerer ikke. Han bør sove i et annet rom hvis han ikke kan ta hensyn. Du må ikke tåle dette, det er noe han velger å påføre deg selv om du sier at det er vondt for deg og har spurt om han kan la være. Du synes det er farlig. Da må han forholde seg til det. Samme om du kunne sove hele dagen alene, om du skulle være hjemme eller om du skulle på jobb så bør han fremdeles ta hensyn når du spør. Søvn er viktig for helsen vår. Han er en dritt.

Anonymkode: a5570...791

• Liker 3
Skrevet

Først må du snakke med ham. Et fornuftig menneske vil forstå at det er urimelig å vekke sin partner mer enn nødvendig, for å selv kunne slumre.

Deretter må du begynne å gjøre det ubehagelig for ham å slumre videre. Min mann har bare en alarm, men dersom han ikke våkner av den pleier jeg å sparke ham. Samme hvis jeg hører gråting fra et barnerom, og jeg ikke kan gå fra pga baby. Jeg dytter først forsiktig med foten, men om nødvendig spenner jeg fra så han nesten detter ut av senga.

Anonymkode: 804f9...643

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

God ide, for jeg gjør alt med babyen hele tida og han mener det er så lett. Han har liksom den holdningen med at jeg ligger å drar meg hjemme og ikke gjør noe hele dagen. 

Da er det ikke bare alarmen som er problemet med denne mannen.

Om han mener det er så lett så burde han glatt bli med på dette, hvis ikke får du fake syk og ligge på soverommet hele dagen - kun avbrutt av at han kommer til deg med baby for å amme. Hold deg hard, dette må du gjøre nå ellers blir det tøffere fremover. Når skal han ha permisjon? 

• Liker 5
Skrevet

For en barnslig å ego mann 😳 Hadde sagt at han måtte sove på et annet rom. Alvorlig talt! Går det an??

Anonymkode: 9cbee...902

• Liker 1
Skrevet

Drittsekk. Jeg hadde klikka og flyttet på gjesterommet, eventuelt til familien for en periode. 

Anonymkode: ee9d1...1f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For en barnslig å ego mann 😳 Hadde sagt at han måtte sove på et annet rom. Alvorlig talt! Går det an??

Anonymkode: 9cbee...902

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Drittsekk. Jeg hadde klikka og flyttet på gjesterommet, eventuelt til familien for en periode. 

Anonymkode: ee9d1...1f2

Ja nå holder det! Enten blir det sofaen eller så skal jeg våkne han hver time gjennom natta. Måtte bare dobbeltsjekke her inne om det er så ille eller om jeg bare er i ammetåka. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja nå holder det! Enten blir det sofaen eller så skal jeg våkne han hver time gjennom natta. Måtte bare dobbeltsjekke her inne om det er så ille eller om jeg bare er i ammetåka. 

Hvis det er noen trøst er vi fler som har det på akkurat samme måte! Min kommer i tillegg hjem fra jobb og klager over hvor sliiiiten han er og forventer at jeg BÅDE skal ta baby OG lage middag mens han ligger på sofaen. Utrolig slitsomt å måtte kjempe mot mannen samtidig som man må gjøre alt med baby..

MEN pga den sinnsyke slumringen med vekkeklokken som det tydeligvis er umulig å slutte med ble min forvist til gjesterommet allerede en ukes tid etter han kom tilbake i jobb.

Problemet er jo ikke bare at han vekker meg, men han vekker babyen også, og når baby er våken er det ingen bønn for min del.

Med andre ord kommer ikke mannen og vekkeklokka hans tilbake på soverommet før han går ut i permisjon selv. Er det en ting som er sikkert så er det at han skal ikke få mer enn akkurat minimalt med hjelp han heller, da er det jo tross alt han som «bare går hjemme i permisjon og slapper av» 🙄

Anonymkode: 94c31...0de

• Liker 4
Skrevet

du kan jo vekke han å be han stå opp? :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i permisjon med baby og blir våknet alt fra hver time til hver tredje time om natta for å amme. Samsover, så baby sovner igjen når hun er mett. Mannen har på alarm fordi han skal på jobb, men han elsker å slumre så alarmen ringer minst 4 ganger før han står opp og jeg våkner naturligvis hver gang, noen ganger holder den på 1 time eller 2. Og han begynner på jobb tidlig så den første alarmen ringer så tidlig som 4, noen ganger 5. Holder på å klikke. Har sagt så mange ganger at han må stå opp etter første alarm fordi jeg blir våkna, men han syns ikke det er farlig med meg for jeg går jo trossalt bare hjemme hele dagen og jeg må tåle det. 

Det er vel umulig meg som overreagerer her? 

be han legge seg på gjesterommet  eller du og babyen gjør det

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

den holdninga der er jo nesten skillsmissegrunn

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (16 minutter siden):

be han legge seg på gjesterommet  eller du og babyen gjør det

Har ikke gjesterom. Sofaen er alternativet da 

Skrevet

Hadde en frue som var likens. Skulle hun f.eks opp kl 07, så begynte klokken hennes å ringe fra 0630 slik at hun kunne slumre gjennom flere alarmer i en halvtimes tid før hun stod opp. Hun våknet ikke av slumringene før en av de siste alarmene slo inn, og gjerne kl 0715 slik at hun kom for sent på jobb. 

Mens jeg våknet av alle slumringene underveis.

Et mareritt å leve med, særlig siden vi pga turnusarbeid la oss og våknet til forskjellige tidspunkt ofte. 

Prøvde å si ifra. Prøvde å få henne til å ligge på et annet rom. Prøvde selv å legge meg på et annet rom. Prøvde å snakke ordentlig med henne. Prøvde å reagere knallhardt mot henne. Prøvde tilogmed å sparke henne ut av senga ved første alarm (...det endte aldri godt. Hun var sur i 6 dager etterpå.).

Det ble heldigvis slutt mellom oss. Takk Gud. Problemet løst. Og av erfaring så virker det å være eneste løsning også, med mindre du har en partner som faktisk er villig til å lytte og løse problemet sammen med deg. Det hadde ikke jeg.

Og ja. Det er faktisk et mareritt å leve med en slik "slumrer" som holder deg våken når du skal sove.

Anonymkode: 1bb1b...700

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde en frue som var likens. Skulle hun f.eks opp kl 07, så begynte klokken hennes å ringe fra 0630 slik at hun kunne slumre gjennom flere alarmer i en halvtimes tid før hun stod opp. Hun våknet ikke av slumringene før en av de siste alarmene slo inn, og gjerne kl 0715 slik at hun kom for sent på jobb. 

Et mareritt å leve med, særlig siden vi pga turnusarbeid la oss og våknet til forskjellige tidspunkt ofte. 

Prøvde å si ifra. Prøvde å få henne til å ligge på et annet rom. Prøvde selv å legge meg på et annet rom. Prøvde å snakke ordentlig med henne. Prøvde å reagere knallhardt mot henne. Prøvde tilogmed å sparke henne ut av senga ved første alarm (...det endte aldri godt. Hun var sur i 6 dager etterpå.).

Det ble heldigvis slutt mellom oss. Takk Gud. Problemet løst. Og av erfaring så virker det å være eneste løsning også, med mindre du har en partner som faktisk er villig til å lytte og løse problemet sammen med deg. Det hadde ikke jeg.

Og ja. Det er faktisk et mareritt å leve med en slik "slumrer" som holder deg våken når du skal sove.

Jeg prøvde bare å illustrere hvor vanskelig dette er å leve i. 

For din del, TS, så kanskje er det at en av dere flytter inn på et eget rom som er løsningen. Men typisk nok så blir det du som må ofre deg. Og hvis du går denne veien, anbefaler jeg deg å kjøpe en god og ordentlig seng hvis du ikke har det. For du vil bli boende der lenge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig, har opplevd det jeg også. Forferdelig respektløs overfor partner.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...