Gå til innhold

Klokken er halv åtte om morgenen og vi har allerede brukt 118 kr på strøm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er galskap.

IMG_20221208_073234.thumb.jpg.593808849fdec740bf9d69138e421925.jpg

Anonymkode: 66a77...3e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det kan man si. Men du må også sjekke appen til nettselskapet (som Elvia), for der står det hvor mye du har fått i strømstøtte. Jeg har tydeligvis brukt strøm for 2135kr hittil i desember, og får 1584kr i strømstøtte. 

Huset ditt er overraskende aktivt midt på natta... Fra 01 til 05

Endret av newman01
  • Liker 3
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan man si. Men du må også sjekke appen til nettselskapet (som Elvia), for der står det hvor mye du har fått i strømstøtte. Jeg har tydeligvis brukt strøm for 2135kr hittil i desember, og får 1584kr i strømstøtte. 

Huset ditt er overraskende aktivt midt på natta... Fra 01 til 05

Jeg oppdaget at jeg hadde brukt veldog mye mere strøm fra klokka 02.00-03.00 natt til Tirsdag. Jeg var ikke våken engang på den tiden. Så skjønner virkelig ikke hvordan dette kan være mulig. Er bare jeg som bor i huset også, så ingen andre kan ha brukt strøm den tiden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bil som lader på natta er ikke så billig lengre. Det er det eneste som bruker 5-7 KwH midt på natte som stopper brått

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, NakenPanda said:

Bil som lader på natta er ikke så billig lengre. Det er det eneste som bruker 5-7 KwH midt på natte som stopper brått

Det er vel tidenes feiltolking av situasjonen... Akkurat nå er strømprisen 585øre/kWh, og inatt var strømprisen mellom 357 og 391øre/kWh. Det er vel omtrentlig 40% forskjell. Om man utnytter dette maksimalt er det store penger å spare, siden strømstøtten regnes som gjennomsnitt av måneden. Jeg har hatt måneder der strømpris på elbillading har vært lavere enn strømstøtten, rett og slett fordi bilen lader på de billige timene.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

Det er vel tidenes feiltolking av situasjonen... Akkurat nå er strømprisen 585øre/kWh, og inatt var strømprisen mellom 357 og 391øre/kWh. Det er vel omtrentlig 40% forskjell. Om man utnytter dette maksimalt er det store penger å spare, siden strømstøtten regnes som gjennomsnitt av måneden. Jeg har hatt måneder der strømpris på elbillading har vært lavere enn strømstøtten, rett og slett fordi bilen lader på de billige timene.  

Forklarer dog 118 NOK bruk før man står opp i morgenen dog som var spørsmålet

Skrevet

Det er bare deg i huset, og du har brukt 30 kWh allerede? 🤔 Vi er to voksne og bruker under 40 kWh i døgnet. 

Anonymkode: ef045...324

Skrevet
11 minutter siden, NakenPanda said:

Som newman nevner, det er kjempegunstig å lade om natta nå som strømprisen holder seg gjevnt høy og strømstøtta blir tilsvarende høy, i dag så ligger vi (NO1) ann til å få 2,85kr/kwh i støtte. 

Jeg har ladet elbilene med 138kwh hittil i desember og det har gitt en kost på 453kr. Men når jeg trekker fra strømstøtten så ender jeg på ca 59kr som blir 43 øre pr kwh for elbilladingen som foregår hovedsakelig om natta.

Vi får se hvordan prisene blir utover måneden og hvordan støtta blir, det er lite som tyder på at vi plutselig vil få billig strøm igjen på en god stund.

Anonymkode: 4340c...4f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er bare deg i huset, og du har brukt 30 kWh allerede? 🤔 Vi er to voksne og bruker under 40 kWh i døgnet. 

Da vil jeg si at dere bruker lite strøm. Jeg bor alene i en leilighet på ca. 50 kvadrat, og jeg brukte litt over 15 kW i går, selv om jeg nesten ikke brukte strøm. Var nesten ikke hjemme. Hadde noen få lys på og varmekabler på på badet, og jeg brukte komfyren i en halvtime. Dusjet ikke hjemme, det gjorde jeg på treningssenter.

Anonymkode: 5e27c...0c7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Som newman nevner, det er kjempegunstig å lade om natta nå som strømprisen holder seg gjevnt høy og strømstøtta blir tilsvarende høy, i dag så ligger vi (NO1) ann til å få 2,85kr/kwh i støtte. 

Jeg har ladet elbilene med 138kwh hittil i desember og det har gitt en kost på 453kr. Men når jeg trekker fra strømstøtten så ender jeg på ca 59kr som blir 43 øre pr kwh for elbilladingen som foregår hovedsakelig om natta.

Vi får se hvordan prisene blir utover måneden og hvordan støtta blir, det er lite som tyder på at vi plutselig vil få billig strøm igjen på en god stund.

Anonymkode: 4340c...4f5

Du må nok legge på effekt leddet som følger med billadning som ofte overgår 5 KwT som gir deg 125 NOK ekstra netto, muligens 250 NOk hvis man overgår 10 KwT på hjemmeladning + generell oppvarming på natt

Men med støtte er det ingen tvil at el bil er kjempe billig i drift hvis man ser bort fra at man må bruke 500k på ny bil.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Skrevet

Den plansjen ser faktisk ut til å vise fingeren til deg. Tilfeldig? 🖕

Anonymkode: 3b60d...df9

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er helt grusomt. Nå har jeg slått av varmepumpa og dempet varmen på rommene til barna. Vi bruker strøm for mellom 300-400 kr hver dag!!! Det går jo ikke. 

Anonymkode: 4f30d...aff

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt grusomt. Nå har jeg slått av varmepumpa og dempet varmen på rommene til barna. Vi bruker strøm for mellom 300-400 kr hver dag!!! Det går jo ikke. 

Du må jo trekke fra strømstøtte før du vet om det går eller ikke. 

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Jeg har varmekablene på 18 grader her, og fyrer med ved fra fuglene våkner til kuene går hjem.

Jeg tror feil i appen er fordi jeg fra 1.12 - 6.12 har følgende data:
217kWh.
Kostnad før nettleie og fratrekk av strømstøtte: kr. 831
Kostnad før nettleie: kr 118

A. Mener du å si at siden jeg ALLTID lader bilen på natta så har jeg .. latterlig lav pris (dersom disse prisene vedvarer)? Bor i NO2.
B. Dersom jeg også begynner å lade den andre EL-bilen på natta... herregud, kan jeg få enda lavere regning om jeg er smart og prisene varierer MYE mellom natt og dag? (Ja, jeg vet om energiledd og høyere kostnad på dette om begge lader samtidig. Testet i november).

Skrevet

Ja, på nattestid er jo alt på: Elbil, vvb, varmekabler og slikt. Det er likevel vanvittig å se hva det koster med disse prisene. Og november måned viste oss at med nok kaos i markedet, kan vi ende opp med å måtte betale for alt lel.

Anonymkode: 66a77...3e5

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da vil jeg si at dere bruker lite strøm. Jeg bor alene i en leilighet på ca. 50 kvadrat, og jeg brukte litt over 15 kW i går, selv om jeg nesten ikke brukte strøm. Var nesten ikke hjemme. Hadde noen få lys på og varmekabler på på badet, og jeg brukte komfyren i en halvtime. Dusjet ikke hjemme, det gjorde jeg på treningssenter.

Anonymkode: 5e27c...0c7

Ja, vi gjør en innsats for å spare strøm, absolutt. Vi har mulighet til å bruke strøm da den er litt billigere da han har hjemmekontor og jeg er i permisjon, på den annen side er vi hjemme hele tiden og bruker mer strøm på oppvarming, lys og matlaging. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Slått av varmepumpen? Er du sikker på den har stått skikkelig innstilt? 

Anonymkode: d73a4...92a

Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av LinnHenrikke
Feil tråd
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Slå av varmepumpa er ikke nødvendigvis økonomisk fordelaktig... Med strømstøtte er bruk av varmepumpe ganske billig måte å holde en akseptabel temperatur i huset

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I fare for å være helt Christian Kopperud. Å slå av varmepumpa er det dummeste du kan gjøre! Det er den billigste formen for oppvarming. 

Anonymkode: e9113...034

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...