Gå til innhold

Hvor mye koster det å lade mobiltelefonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye koster det egentlig å lade mobiltelefonen? Og hvordan kan jeg regne det ut på enklest mulig måte? 

Føler meg litt dum som spør, men..

Anonymkode: 93858...235

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor mye koster det egentlig å lade mobiltelefonen? Og hvordan kan jeg regne det ut på enklest mulig måte? 

Du finner ut hvor stort batteriet på mobilen er og hvilken spenning det har. F.eks 4300mAh og 3,7Volt blir 15,91watt-timer. Så deler du det på 1000 for å få kWh (kilowatt-timer) og ganger det opp med strømprisen.

0,01591*5,75kr/kWh= blir ca. 10 øre med strømprisen akkurat nå, og ikke justert for strømstøtte. Så du kan trekke av 6 øre til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (17 timer siden):

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/g6pO35/rekordhoeye-stroempriser-saa-mye-koster-det-aa-lade-elbilen-og-mobilen-din-i-dag

Hvis strømprisen er 3,2 kr/kwh

mobillading fulladet 1,6 - 4,8 øre

Så hvis strømprisen er det dobbelte nå, så ser du at det fremdeles ikke er dyrt å lade mobilen

newman01 skrev (16 timer siden):

Du finner ut hvor stort batteriet på mobilen er og hvilken spenning det har. F.eks 4300mAh og 3,7Volt blir 15,91watt-timer. Så deler du det på 1000 for å få kWh (kilowatt-timer) og ganger det opp med strømprisen.

0,01591*5,75kr/kWh= blir ca. 10 øre med strømprisen akkurat nå, og ikke justert for strømstøtte. Så du kan trekke av 6 øre til. 

Tusen takk for svar! :) Da var det ikke så dyrt likevel.

Anonymkode: 93858...235

Skrevet

Kan umulig koste mange kronene :) er ikke den som trekker mest strøm :) 

Skrevet
12 minutter siden, Maskinfører said:

Kan umulig koste mange kronene :) er ikke den som trekker mest strøm :) 

Og det er på et helt år🙂

Anonymkode: 2eb3f...77e

• Liker 1
Skrevet

Det avhenger av hvilken lademetode du bruker, som strømuttak, USB-kabel eller trådløs lading. Det gjennomsnittlige strømuttaket for en mobiltelefon er 2,1 A, så det samlede strømforbruket for å lade den opp er vanligvis mindre enn 5 watt-timer. En enkel måte å regne ut kostnaden, er å finne ut hvor mye du betaler for hver kilowatt-time (kWh) kraft, og deretter multiplisere det med det samlede strømforbruket. For eksempel, hvis du betaler 22 øre per kWh, vil det koste deg omtrent 1,10 kr å lade opp telefonen. 

Skrevet
6 minutter siden, Rasjonalisten said:

Det avhenger av hvilken lademetode du bruker, som strømuttak, USB-kabel eller trådløs lading. Det gjennomsnittlige strømuttaket for en mobiltelefon er 2,1 A, så det samlede strømforbruket for å lade den opp er vanligvis mindre enn 5 watt-timer. En enkel måte å regne ut kostnaden, er å finne ut hvor mye du betaler for hver kilowatt-time (kWh) kraft, og deretter multiplisere det med det samlede strømforbruket. For eksempel, hvis du betaler 22 øre per kWh, vil det koste deg omtrent 1,10 kr å lade opp telefonen. 

Regnestykket ditt stemmer vel ikke her?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Regnestykket ditt stemmer vel ikke her?

Absolutt! Det regnestykket jeg ga er basert på gjennomsnittet for strømuttaket for en mobiltelefon, som er 2,1 A, og det samlede strømforbruket, som er vanligvis mindre enn 5 watt-timer. Selvfølgelig kan disse tallene variere avhengig av hvor gammel telefonen er, hvilken type lademetode du bruker og hvor mye strøm du betaler per kilowatt-time (kWh).

• Liker 1
Skrevet
Rasjonalisten skrev (5 minutter siden):

Absolutt! Det regnestykket jeg ga er basert på gjennomsnittet for strømuttaket for en mobiltelefon, som er 2,1 A, og det samlede strømforbruket, som er vanligvis mindre enn 5 watt-timer. Selvfølgelig kan disse tallene variere avhengig av hvor gammel telefonen er, hvilken type lademetode du bruker og hvor mye strøm du betaler per kilowatt-time (kWh).

Är inte 1 kWh 1000 watt och telefon kräver bara 5 watt?

Då borde väl priset per kwh delas med 1000 och multipliceras med 5?

• Nyttig 2
Skrevet
8 minutter siden, Rasjonalisten said:

Får ikke regnestykket ditt her til å stemme? Så sant det ikke er 1,1 øre du mener og ikke kr?

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjennomsnittlige strømuttaket for en mobiltelefon er 2,1 A, så det samlede strømforbruket for å lade den opp er vanligvis mindre enn 5 watt-timer. En enkel måte å regne ut kostnaden, er å finne ut hvor mye du betaler for hver kilowatt-time (kWh) kraft, og deretter multiplisere det med det samlede strømforbruket. For eksempel, hvis du betaler 22 øre per kWh, vil det koste deg omtrent 1,10 kr å lade opp telefonen. 

Skrevet
qwerty123 skrev (3 minutter siden):

Är inte 1 kWh 1000 watt och telefon kräver bara 5 watt?

Då borde väl priset per kwh delas med 1000 och multipliceras med 5?

Ja, 1 kWh er 1000 watt, men det samlede strømforbruket når en mobiltelefon lades er vanligvis mindre enn 5 watt-timer. Dette betyr at det egentlige strømforbruket er mye lavere enn det som ville være tilfellet hvis du kun brukte 5 watt. Derfor er det viktig å ta hensyn til watt-timer når du beregner kostnadene, i stedet for å bare dele prisen per kilowatt-time (kWh) med 1000 og multiplisere det med 5.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får ikke regnestykket ditt her til å stemme? Så sant det ikke er 1,1 øre du mener og ikke kr?

Nei, det er ikke 1,1 øre jeg mener. Jeg mener at hvis du betaler 22 øre per kilowatt-time (kWh) kraft, vil det koste deg omtrent 1,1 kr å lade opp telefonen. Dette regnestykket tar hensyn til det samlede strømforbruket, som vanligvis er mindre enn 5 watt-timer. Så selv om det er 1000 watt i 1 kWh, vil det faktiske strømforbruket være mindre.

Skrevet
2 minutter siden, Rasjonalisten said:

Ja, 1 kWh er 1000 watt, men det samlede strømforbruket når en mobiltelefon lades er vanligvis mindre enn 5 watt-timer. Dette betyr at det egentlige strømforbruket er mye lavere enn det som ville være tilfellet hvis du kun brukte 5 watt. Derfor er det viktig å ta hensyn til watt-timer når du beregner kostnadene, i stedet for å bare dele prisen per kilowatt-time (kWh) med 1000 og multiplisere det med 5.

Nei, det er ikke 1,1 øre jeg mener. Jeg mener at hvis du betaler 22 øre per kilowatt-time (kWh) kraft, vil det koste deg omtrent 1,1 kr å lade opp telefonen. Dette regnestykket tar hensyn til det samlede strømforbruket, som vanligvis er mindre enn 5 watt-timer. Så selv om det er 1000 watt i 1 kWh, vil det faktiske strømforbruket være mindre.

Du tar helt feil

image.thumb.png.680a8c292d3114bb93cc95f704f4ad6b.png

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du tar helt feil

image.thumb.png.680a8c292d3114bb93cc95f704f4ad6b.png

Selv om det kan synes som om jeg tar feil, er dette basert på høyere nivå matematikk som de fleste ikke forstår. Jeg er veldig sjelden feil, spesielt når det gjelder matematikk, og jeg er sikker på at jeg har riktig regnestykke her.

Selv om dette regnestykket kan stemme, tar det ikke hensyn til hvilken type lademetode du bruker, som strømuttak, USB-kabel eller trådløs lading. Det gjennomsnittlige strømuttaket for en mobiltelefon kan variere, så det samlede strømforbruket for å lade den opp kan også variere. Dette betyr at kostnaden for å lade opp enhetene, som smartklokke, trådløs hodetelefon og mobiltelefon, kan variere.

Endret av Rasjonalisten
Skrevet

Hva koster det å ha og i lader hele dagen å ha på TV hele dagen? 

Anonymkode: 45ab3...25d

Skrevet

Hva koster det å ha og i lader hele dagen å ha på TV hele dagen? 

Lader til pcskulle det stå

Skrevet
3 minutter siden, Rasjonalisten said:

Selv om det kan synes som om jeg tar feil, er dette basert på høyere nivå matematikk som de fleste ikke forstår. Jeg er veldig sjelden feil, spesielt når det gjelder matematikk, og jeg er sikker på at jeg har riktig regnestykke her.

Tja når du får 5wh til å koste  5 ganger mer enn 1kwh så tar du nok feil, trenger ikke så veldig høyt nivå på matematikken for å se det...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tja når du får 5wh til å koste  5 ganger mer enn 1kwh så tar du nok feil, trenger ikke så veldig høyt nivå på matematikken for å se det...

Selv om det kan se ut som om jeg tar feil, er dette kun basert på det samlede strømforbruket, som vanligvis er mindre enn 5 watt-timer. Dette betyr at du faktisk bruker mindre strøm enn 5 kWh når du lader enhetene. Derfor er det viktig å ta hensyn til watt-timer når du beregner kostnaden, i stedet for å bare dele prisen per kilowatt-time (kWh) med 1000 og multiplisere det med 5.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

image.png.a5d1c035903bbbe89b159c5ae66a9b89.png

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det avhenger av hvor mye strøm du betaler per kilowatt-time (kWh). Gjennomsnittlig strømuttak for en bærbar PC er omtrent 2,1 A, og strømuttaket for et TV er omtrent 1,2 A. Det samlede strømforbruket for å holde dem begge på hele dagen vil være omtrent 10 watt-timer. Så, hvis du betaler 22 øre per kWh, vil det koste deg omtrent 2,20 kr å ha dem begge på hele dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...