Gå til innhold

Smitte katt med covid 19.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp testet positivt på covid 19. Jeg er bekymret for å smitte katten. Katten er allerede eksponert for smitte. Sovet i sengen min og ligget på fanget før jeg fikk symptomer og testet positivt. Nå prøver jeg å holde avstand, men det er ikke så lett og jeg føler meg så slem når jeg plutselig er avvisende. Er det noen som har smittet katten sin med covid? I så fall, hvordan artet det seg? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har levd helt som normalt med katten min begge gangene jeg hadde covid, det gikk helt fint 

• Liker 1
Skrevet

Mine begynte å nyse litt, that’s it og de lå bokstavlig talt oppi meg hele tiden.

Anonymkode: 172b9...ae1

• Liker 1
Skrevet

Broren min fikk covid og jeg tror begge hundene hans fikk det, de fikk helt syk eksplosiv diaré i flere dager. I følge dyrlegen er det slik hunder får korona, i immunforsvaret i fordøyelsen. Tenk dere å være slått ut med korona og vaske diare etter to fuglehunder.. 😂

Anonymkode: 8b07a...a50

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Godt å høre at de ikke blir så veldig syke. Umulig å holde avstand til en katt som er vandt med å ligge på fanget og sove i sengen. 

Skrevet

Vi har levd med pandemi siden 2020. Nærmer seg 3 år siden første smittetilfelle i Norge. Dersom dyrene våre var veldig utsatt for korona og ble veldig syke ville jeg tro det hadde vært mer oppe i media. Har lest lite om dyr som har blitt smittet og syke av korona. Mulig som en annen skrev at de kan få diaré, men tviler på at de blir veldig syke utover det.

Anonymkode: 6edfc...5a4

Skrevet
tøydokka skrev (36 minutter siden):

Takk for svar. Godt å høre at de ikke blir så veldig syke. Umulig å holde avstand til en katt som er vandt med å ligge på fanget og sove i sengen. 

Mener å ha lest at det er registrert 2-3 kjæledyr som er bekreftet smittet i Norge, utenat jeg vet hvor syk de ble. 

At hunder får eksplosiv diare er derimot ett relativt vanlig problem, som kan skje når som helst, og trenger ikke ha noen som helst sammenheng med at eier er smittet.
Tror samtlige hundeeiere jeg kjenner har opplevd det.
For øvrig er diare hos hund ikke ett av de vanligste symptomene, men manglende appetitt og trøtthet er de vanligste for hund. For katter er rennenende nese og tung pust vanligst. 

Anonymkode: f7387...43e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mener å ha lest at det er registrert 2-3 kjæledyr som er bekreftet smittet i Norge, utenat jeg vet hvor syk de ble. 

At hunder får eksplosiv diare er derimot ett relativt vanlig problem, som kan skje når som helst, og trenger ikke ha noen som helst sammenheng med at eier er smittet.
Tror samtlige hundeeiere jeg kjenner har opplevd det.
For øvrig er diare hos hund ikke ett av de vanligste symptomene, men manglende appetitt og trøtthet er de vanligste for hund. For katter er rennenende nese og tung pust vanligst. 

Anonymkode: f7387...43e

Nå har jeg ikke hund selv, men vet de plutselig kan få diaré av ulike grunner. Var mer katt jeg var interessert i å høre om ettersom jeg er syk med covid og jeg er redd for å smitte katten. Katter er jo eksperter på å skjule sykdom, så det er ikke så rart at det ikke er registrert flere tilfeller. Det fremstår heller ikke så veldig nyttig å ta katten til veterinær med milde covid symptomer da det ikke fins noe kur og det går over av seg selv. Jeg har heller ikke søkt hjelp hos lege for min covid. Merker at katten snufser litt utover, som at han snyter seg. Men det har jeg observert at han også gjør til vanlig feks etter at han har stelt pelsen sin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...