Gå til innhold

Bli gravid som student - smart/dumt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen erfaring, bare så det er sagt.

Før ville jeg sagt det var en dum idé, men nå i ettertid ser jeg hvor mye tid det tok å ta utdanning, få relevant jobb med fast full stilling, stabil inntekt, fin bolig og «alt på stell» som folk kaller det. I dag ville jeg valgt annerledes og heller fått barn i studietiden, for da hadde jeg i alle fall ikke blitt så gammel før jeg startet prøvingen på første. Ikke vet man hvor stor sjanse man har senere heller. 

Anonymkode: e55d9...f0e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor hva? 

Anonymkode: 21678...4c6

Du la yrke med hjemmekontor til grunn for at det kan fungere fint at begge er hjemme sammen når personen du siterte skrev at mannen kunne ta all permisjonen. Altså begge er hjemme sammen fordi far har permisjon og mor er student. Hvorfor mener du at yrke med mulighet for hjemmekontor har noe å si da?

Anonymkode: a8b84...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det virker som mange fordeler for deg å ta dette som student . Men …  , etter selv ha hatt ekstrem svangerskapskvalme med tilhørende innleggelser og ved annet barn kolikk baby skjønner jeg ikke hvordan studenter får levert noe som helst hvis de skulle komme i samme situasjon . 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk første barn som student. Karakterene stupte, noe som gjør at jeg nå senere ikke kommer inn på master. Og jeg var fullstendig avhengig av hjelp fra familie og venner for å få kabalen til å gå opp. 

Barn nr to kom etter å ha jobbet 1 år, og det var utrolig mye mer praktisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragon skrev (6 minutter siden):

Jeg ser at det virker som mange fordeler for deg å ta dette som student . Men …  , etter selv ha hatt ekstrem svangerskapskvalme med tilhørende innleggelser og ved annet barn kolikk baby skjønner jeg ikke hvordan studenter får levert noe som helst hvis de skulle komme i samme situasjon . 

Sykdom fins det heldigvis ordninger for.

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/sykdom/

Anonymkode: dbb8e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi er straks på år nr. 10 :D Er i midten av 20 årene begge to :) 

Anonymkode: 078fe...d1c

Så lenge Ingen av dere har noe som sier at dere skal slite å få barn, er det dumt.

Fra ei som fikk barn i studietiden men var eldre og hadde en fullført drar fra før av. 

Anonymkode: 98ec1...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du la yrke med hjemmekontor til grunn for at det kan fungere fint at begge er hjemme sammen når personen du siterte skrev at mannen kunne ta all permisjonen. Altså begge er hjemme sammen fordi far har permisjon og mor er student. Hvorfor mener du at yrke med mulighet for hjemmekontor har noe å si da?

Far kan ta all permisjonen uansett yrke. Men personen la til grunn at man kan være sammen hjemme om far tar all permisjonen. Man kan studere hjemme og ha barnet. Poenget mitt var hvis man tenker at man er hjemme som student, at det er en spesiell fordel, så er det ikke en fordel for studenter spesifikt. Det kan man uansett hvis man har hjemmekontor. Man kan fx ha 50/50 permisjon, eller andre varianter så begge er hjemme med barnet i like stor grad, sammen :) Yrke har noe å si da for hvis du må fysisk på jobb, må mor (eller far) til arbeidsplassen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort, men hvis det er et krevende studie så tenker jeg bare stress x 1000

Anonymkode: ec460...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Far kan ta all permisjonen uansett yrke. Men personen la til grunn at man kan være sammen hjemme om far tar all permisjonen. Man kan studere hjemme og ha barnet. Poenget mitt var hvis man tenker at man er hjemme som student, at det er en spesiell fordel, så er det ikke en fordel for studenter spesifikt. Det kan man uansett hvis man har hjemmekontor. Man kan fx ha 50/50 permisjon, eller andre varianter så begge er hjemme med barnet i like stor grad, sammen :) Yrke har noe å si da for hvis du må fysisk på jobb, må mor (eller far) til arbeidsplassen. 

aaah, trodde du mente at det hadde noe å si om den som hadde permisjon hadde yrke med hjemmekontor, men da skjønner jeg👍 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

aaah, trodde du mente at det hadde noe å si om den som hadde permisjon hadde yrke med hjemmekontor, men da skjønner jeg👍 

Hehe, skjønner! Det ville gjort det vanskelig med permisjon til ganske mange :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer vel aldri optimalt med barn uansett. Dere har vært lenge sammen, det finnes mange gode ordninger for studenter med barn, og i midten av 20 årene er du fysisk i din beste alder. 

Hvis dere er klare for det syns jeg dere skal gå for det! 

Utrolig kjedelig om dere sitter der midten av 30 årene med utdannelse, bolig og karriere på vei - men dere finner ut at det er vanskelig fysisk. 

Anonymkode: 483a2...f25

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn på bachelor, og karakterene mine lå på C og D på grunn av et tungt svangerskap (var så trøtt, fikk så mye vann i kroppen at jeg ikke kunne ha sko på, pluss andre plager) og deretter en krevende baby. Fikk ikke til ammingen heller. Tok heldigvis permisjon på grunn av praksis, men hadde ikke klart å studere, levere inn oppgaver, møte opp til forelesninger, gruppearbeid og eksamen med en så krevende baby. (Vi hadde en del obligatorisk).
Men jeg var mye alene med babyen, hadde ingen avlastning utenom faren som jobba døgnet rundt egentlig. 
Når ungen begynte i barnehagen ble det bedre, men sykdomsperioder er utfordrende om du ikke har noen som kan avlaste. Du får ikke «sykt barn» dager som student akkurat.

Klarte meg gjennom bacheloren og karakterene tok seg opp på slutten, slik at jeg akkurat kom inn på masteren jeg hadde søkt på. 

+ Supert med fleksible dager og gode ordninger i Lånekassen 

- Du har ikke rett på tilrettelegging som gravid student eller om du har små barn. F.eks i praksisperioden hadde vi maks 10 dagers fravær. Dette var under pandemien, og jeg hadde en ettåring som var syk ofte. Det gikk med et nødskrik😅

Har man støtte og hjelp i barnefar og helst besteforeldre i tillegg, så går det nok fint. Og så kommer det an på hvilken unge dere får. Stor forskjell på å ha en lett sovebaby og en krevende kolikkunge med stramt tungebånd og stille reflux…eller diagnoser. 
Så en sjans er det jo å ta. Man sjonglerer med framtida om man ikke klarer å fullføre studiet. Da er det tryggere å være i jobb med alle rettighetene man har som arbeidstaker. 
Ble mye negativt her, men greit å vurdere ulemper og fordeler opp mot hverandre. 

Anonymkode: 9d7a1...b0a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...