Gå til innhold

Reise laaangt med katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ska flytte fra norge till sverige.Kjøre bil og har to katter som jeg på en eller annen måte ska ha med.turen er på ca 140mil og tari underkant av et døgn.Vad gjør jeg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må selvsagt ha med kattedo som de har tilgang til, og mat og vann. Utekatter vil kanskje sette pris på en luftetur i bånd av og til. Er kattene vant til å kjøre bil går det vel bra. Vår ville skreket hele veien i strekk, så det hadde vært uaktuelt.

Gjest Madeline
Skrevet

Siden du skal kjøre så langt så kan du kanskje få noe beroligende til katten fra dyrlegen slik at kattene får en litt mer behagelig tur? Jeg har selv kjørt 70 mil med en katt i bilen og det frister ikke til gjentagelse. Katten var bilsyk og kastet opp gang på gang. Den mjauet og hadde det nok ikke så bra.

Skrevet

Ettersom du skal flytte så må det jo bare gå på et vis da.. Regner med at du skal ha dem i bur i bilen. Kan kanskje gå an å sette på dem sele og bånd så de får stukket på bena noen ganger i løpet av turen uten at de blir borte for deg?

Skrevet

de er innekatter og ja hade tenkt gi dem noe beroligende.skal selvfølgelig høre med vetrinær ang dette, men har dere noen erfaringer med sånt?sen har jeg hørt noe om at det finnes en slags matte man legger in som do i buret.nlir liksom litt klønete å ta dem ut og in av kassen.det vill va flere i denne minibussen.

Skrevet

Reisesyketabletter kan være lurt. Snakk med dyrlegen om det også.

Skrevet

Det finnes små utstillingskattedoer som er små som kan være greie å ha med. Du trenger kanskje ikke ha kattedoen tilgjengelig hele tiden, men sette den frem når dere har en lengre pause.

Angående beroligende er ikke det anbfalt så samt ikke kattene har for vane å bli veldig stresset og urolige. Er kattene rolige av natur vil de nok ha det bedre uten sløvende medikamenter. Mange katter blir faktisk mer stresset når de får beroligende enn de hadde vært uten fordi de merker at de ikke fungerer normalt og er sløve når noe skjer.

Skrevet

Er katten redd for å kjøre bil ville jeg fått tak i noe beroligende. Du må jo ha de med så du har ikke noe valg. Min hyler bare den ser buret og etter 2 timer er den utslitt så hadde jeg skulle reist så langt hadde jeg hvertfall måttet hatt beroligende.

Skrevet

Har flyttet 130 mil med en katt som var hysterisk livredd i bil. Han var i et stort bur i baksetet i bilen på begynnelsen av turen, og han remjet og skrek. Etter hvert ble han sluppet løs, og det funket helt fint. Han fikk strukket på bena og la seg i fanget mitt. På gulvet mellom setene hadde han do, og mat og vann var tilgjengelig inne i buret.

Den katten jeg har nå elsker å kjøre bil, så det hadde antakelig vært morsomt å flytte ;)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Katten vår misliker å kjøre bil, men vi pleier å ta henne med når vi drar til svigermor (ca 4 timers kjøretur). Da sitter hun enten mellom setene eller under, evt på fanget til den som ikke kjører. Å ha henne i bur går ikke, da blir hun helt vill og gal. Så lenge hun holder seg i ro utenfor buret så går det greit.

Skrevet

Og hvis du er usikker på dette med beroligende, går det an å gå til dyrlegen en stund før du skal dra, og prøve medikamentet i forkant, slik at du ser om det har den effekten det skal, eller om de blir urolige av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...