AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Jeg var i ett forhold hvor jeg var litt sjalu, ikke den ekstreme typen. Men sikkert den små irriterende typen som kommenterer " å var hun pen da?" eller vise min egen usikkerhet ved å misslike når kjæresten prater med andre damer. Ikke ønsker han følger modeller på insta ect.. Min forrige kjærste ba meg slutt å være sjalu, og jeg fant en måte å distansere meg så pass at jeg ikke var sjalu lengre, men da slo jeg av alt og mistet følelser for fyren. Min nå værende kjærste plages ikke alltid av det, han kan av og til kommentere på det.men jeg plages av det for han bruker det som en selvsikkerhet på at jeg alltid blir værende og litt tatt for gitt, og han viser aldri sjalusi. Han kan si ting som, du er så sjalu så jeg vet du aldri ser på andre menn, trenger ikke bekymre meg for deg.. gjør som du vil, bla bla. Føler meg ikke like attraktiv for han, som han for meg. jeg kunne ønske han av og til ble litt sjalu og viste hans side. Jeg har flere ganger lekt med tanken på å slå av sjalusien Min igjen, men det er helt tydelig at det går hånd i hånd med følelsene mine for menn og er redd jeg da mister alt jeg føler for han. What to do?? Jeg vil ikke være sjalu lengre og vise min usikkerhet så åpenlyst. Litt rotete innlegg sry Anonymkode: 48fa3...913
Rotemor Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 (endret) Gå i terapi. Finn din egenverdi. . Du er ikke bare litt sjalu når dette er veldig synlig for kjærestene dine. Sånn trenger dere ikke å ha det. PS: Kjæresten min og jeg viser kjærlighet med tillit til hverandre. Vi finnes ikke sjalu. Du ønsker ikke mistillit tilbake. Kom over deg selv…Du er jo tydeligvis bra nok for han. Endret 7. desember 2022 av Rotemor 12 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 Jeg blir også sånn at når jeg skrur av sjalusien så skrur jeg også av de andre positive følelsene for fyren. Så enten får de som vil ha med meg å gjøre oppføre seg sånn at det ikke er grunn til å bli sjalu eller usikker, eller så får de deale med en sjalu og ellers veldig omsorgsfull og kjærlig kjæreste, eller så mister jeg alle følelser og dumper de hvis jeg må skru av sjalusien Anonymkode: e0d25...2b1 1
Gjest Paramount Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 Sjalusi er stort sett fint og bra. Sjalusi gjør deg ekstra kåt, og setter deg i forsvarsposisjon. Det er også bra. For mye sjalusi er ille for deg selv, først og fremst.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 Tror du må finne selvtillit og selvbilde. Jeg og mannen kan se på andre uten å bli sjalu; vi har jo trossalt valgt hverandre. Likte vi ikke hverandre ville vi ikke vært sammen. Bli mer sikker på deg selv, få selvtillit; SE at du er mer enn bra og god nok. Anonymkode: e0841...51d 3
Virrevirrevapp Skrevet 8. desember 2022 #6 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg var i ett forhold hvor jeg var litt sjalu, ikke den ekstreme typen. Men sikkert den små irriterende typen som kommenterer " å var hun pen da?" eller vise min egen usikkerhet ved å misslike når kjæresten prater med andre damer. Ikke ønsker han følger modeller på insta ect.. Min forrige kjærste ba meg slutt å være sjalu, og jeg fant en måte å distansere meg så pass at jeg ikke var sjalu lengre, men da slo jeg av alt og mistet følelser for fyren. Min nå værende kjærste plages ikke alltid av det, han kan av og til kommentere på det.men jeg plages av det for han bruker det som en selvsikkerhet på at jeg alltid blir værende og litt tatt for gitt, og han viser aldri sjalusi. Han kan si ting som, du er så sjalu så jeg vet du aldri ser på andre menn, trenger ikke bekymre meg for deg.. gjør som du vil, bla bla. Føler meg ikke like attraktiv for han, som han for meg. jeg kunne ønske han av og til ble litt sjalu og viste hans side. Jeg har flere ganger lekt med tanken på å slå av sjalusien Min igjen, men det er helt tydelig at det går hånd i hånd med følelsene mine for menn og er redd jeg da mister alt jeg føler for han. What to do?? Jeg vil ikke være sjalu lengre og vise min usikkerhet så åpenlyst. Litt rotete innlegg sry Anonymkode: 48fa3...913 Kjæresten din tolker med rette at det for deg er en sammenhengende mellom dine sterke følelser og at du viser sjalusi. Han er også åpen om at han faktisk tolker dette positivt for din del; at du er seriøs med ham. Du har altså ikke problemer med at han vil trekke seg fra forholdet pga din sjalusi eller tror at du er sjalu for å dekke over at du selv har svin på skogen. Men nå lager du problemer ut av at ting ikke er noe problem for ham, og vil at han som ikke er sjalu skal være sjalu. Om du virkelig mener dette, så må du gå fra han du er med og finne deg en sjalu mann.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #7 Skrevet 8. desember 2022 Gå til behandling slik at du kan lære deg å roe ned sjalusien uten å skru av følelsene. Anonymkode: d5409...43a 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #8 Skrevet 8. desember 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg blir også sånn at når jeg skrur av sjalusien så skrur jeg også av de andre positive følelsene for fyren. Så enten får de som vil ha med meg å gjøre oppføre seg sånn at det ikke er grunn til å bli sjalu eller usikker, eller så får de deale med en sjalu og ellers veldig omsorgsfull og kjærlig kjæreste, eller så mister jeg alle følelser og dumper de hvis jeg må skru av sjalusien Anonymkode: e0d25...2b1 Er det ikke bekvemt å dytte dine issues over på andre slik at det blir deres ansvar? Slipper du å ta tak i deg selv. Anonymkode: d5409...43a 5
Fremmed fugl Skrevet 9. desember 2022 #9 Skrevet 9. desember 2022 Studie om sjalusi og vennskap. "Consistent with our proposition, findings suggest that friendship jealousy is (a) uniquely evoked by third-party threats to friendships (but not the prospective loss of the friendship alone), (b) sensitive to the value of the threatened friendship, (c) strongly calibrated to cues that one is being replaced, even over more intuitive cues (e.g., the amount of time a friend and interloper spend together), and (d) ultimately motivates behavior aimed at countering third-party threats to friendship (“friend guarding”). Even as friendship jealousy may be negative to experience, it may include features designed for beneficial—and arguably prosocial—ends: to help maintain friendships." https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fpspi0000311 Kort sammenfattet som vel passer med annen sjalusi forskning, sjalusi er er verktøy med en hensikt.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #10 Skrevet 9. desember 2022 Når man legger hele sin verdi i seksuell eksklusivitet med partner, og at man skal være den eneste i verden som partner finner interresant eller tenner på. Da setter man seg opp til å feile. Anonymkode: 290fe...21f 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #11 Skrevet 9. desember 2022 Er du av den typen jente som alltid har en negativ kommentar om deg selv? Begynn med å snakke positivt til deg selv. Det har hjulpet for meg. I dag var jeg fin, i dag hadde jeg fint hår, i dag var jeg smart, i dag gjorde jeg noe bra, i dag hjalp jeg noen andre... i stedet for kunne jeg sett at; i dag var jeg oppblåst og ser tykk ut, i dag var jeg ikke perfekt, i dag gjorde jeg noe så dumt at alle kommer til å hate meg, i dag så jeg bare trøtt og jævlig ut. Ser du disse modellene på insta så tenk at det er sminke, operasjoner og redigering av bilder. Se at du får deg lett kjæreste. Se at han velger deg hver dag. Det går an å beholde følelsene og gi slipp på sjalusien. Du må bare velge det. Anonymkode: c23f0...7de 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #12 Skrevet 11. desember 2022 Tilknytningsvansker? Engstelig påtrengende? Anonymkode: 4f19b...69e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #13 Skrevet 11. desember 2022 Fremmed fugl skrev (På 9.12.2022 den 6.55): Studie om sjalusi og vennskap. "Consistent with our proposition, findings suggest that friendship jealousy is (a) uniquely evoked by third-party threats to friendships (but not the prospective loss of the friendship alone), (b) sensitive to the value of the threatened friendship, (c) strongly calibrated to cues that one is being replaced, even over more intuitive cues (e.g., the amount of time a friend and interloper spend together), and (d) ultimately motivates behavior aimed at countering third-party threats to friendship (“friend guarding”). Even as friendship jealousy may be negative to experience, it may include features designed for beneficial—and arguably prosocial—ends: to help maintain friendships." https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fpspi0000311 Kort sammenfattet som vel passer med annen sjalusi forskning, sjalusi er er verktøy med en hensikt. Kan du forklare det med forståelige ord? Anonymkode: e0d25...2b1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #14 Skrevet 11. desember 2022 sjalusi er naturlig. Vi er redd for å siste den vi har. Det er en vanlig følelse når vi er veldig glad i noen. Min eks var aldri sjalu, og jeg var ikke sjalu på de damene han så på, selv om jeg merket at han likte dem godt. Det er litt annerledes nå mrd en ny mann, helvidvis. Da jeg er litt sjalu og han litt sjalu noen ganger. Kjennes fint ut å føle at man betyr noe. Anonymkode: 28075...4bb 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #15 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): sjalusi er naturlig. Vi er redd for å siste den vi har. Det er en vanlig følelse når vi er veldig glad i noen. Min eks var aldri sjalu, og jeg var ikke sjalu på de damene han så på, selv om jeg merket at han likte dem godt. Det er litt annerledes nå mrd en ny mann, helvidvis. Da jeg er litt sjalu og han litt sjalu noen ganger. Kjennes fint ut å føle at man betyr noe. Anonymkode: 28075...4bb Jeg er aldri sjalu. Og jeg har bare hatt få, lange, nære forhold hvor jeg elsker veldig høyt. Ingen i min familie er sjalu, da min far ble litt betatt av ei anna dame i barndommen bare sluttet han om omgås henne og mine foreldre begynte med månedlig date. Min første date/affære var sjalu selv om han åpenbart selv tenkte mer på eksen enn å være tilstede i dating med meg. Sjalusi kan være pga kjærlighet men også pga ego. Og fravær av sjalusi kan være likegyldighet, men også at man stoler på folk. Nå med ny kjæreste er han sjalu mens jeg ikke er det. Han har roa seg men sjalusien men reagerte på at jeg ikke er det minste sjalu. Men jeg har vist ham sårbarhet- tristhet, sinne - ikke pga andre damer i hans liv, men feks tidsbruk. Så jeg har vist at han ikke er likegyldig for meg. Anonymkode: cfef0...294 1 1
Fremmed fugl Skrevet 12. desember 2022 #16 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kan du forklare det med forståelige ord? Anonymkode: e0d25...2b1 Skal prøve. Publikasjonen baseres på et antall undersøkelser på tema sjalusi og vennskap. Konklusjonen er at sjalusi kan ha en positiv effekt på å bevare vennskap. Mekanismen for det er at sjalusi utløser en gruppe handling som skal forsvare vennskapet mot en "trussel" fra en tredje person. Disse handlingene er en blanding av det jeg skulle se på som sympatiske handlinger, og mindre sympatiske handlinger. Som forfatteren skriver i diskusjonen så betyr det ikke automatisk at dette er positivt. Kanskje det beste hadde vært for en eller flere parter at vennskapet gikk over? Man fant også at det er mer sjalusi i nære vennskaper enn mer perifere. Noen hva jeg tenker sympatiske forsvar av vennskap: - Økt oppmerksomhet om relasjonen - Økt egen forpliktelse til vennskapet - Prøve å være en god venn Men for eksempel emosjonell manipulasjon er et eksempel på usympatisk. Min refleksjon er at vi bør mer se på hvilke handlinger vi gjør når sjalusi kommer, enn å prøve å fortrenge/benekte sjalusi. Handler vi som om vi skulle prøve å vinne enn ærlig konkurranse, eller handler vi som om vi prøver å tvinge konkurransen å bli avlyst. Dette sett fra den sjalu. Sett for den andre part, så tenker jeg at man bør se på sjalusi fra den andre med empatisk fokus. Det betyr ikke at man skal overse eller akseptere dårlig adferd på grunn av sjalusien, men at man faktisk ser hva som ligger bak. Så må folk selvfølgelig velge hva dem søker I en relasjon, og hvis det er viktig å slippe sjalusi fra sin partner så kan mann: - Prøve å finne en partner som i hvert fall ikke blir sjalu meget lett. - Tenke over sin egen adferd og prioritere parforholdet - Manipulere partneren til å fortrenge sin sjalusi Jeg tenker at akkurat som det finnes sympatiske og usympatiske måter å være sjalu, så finnes det sympatiske og usympatiske måter å møte sjalusi. Men med empati i bunn, fra begge parter, så vil nok de fleste kunne håndtere sjalusi på en bra måte, der det blir en påminnelse som kommer av og til om ånta være på hverandre og forholdet. Kanskje jeg er litt naiv der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå