Gå til innhold

Gubben har blitt så feit at jeg har mistet lysten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er i en noe fortvilende situasjon..

Er gift med verdens beste mann, vi er godt etablert og jeg elsker han over alt på jord.Men de siste årene har magen hans bare vokst og vokst til en skikkelig manne-preggo mage, noe som for min del har sendt sexlysten rett til bunns. Jeg synes det er direkte frastøtende. Han behøver ikke å se ut som en bodybuilder, men jeg synes at en sunn og frisk kropp er tiltrekkende.

Sexen blir skjeldnere og skjeldnere, og er for min del nå bare «pliktsex». Synes det er så trist, for jeg er utrolig glad i han. Har prøvd å jobbe med egne tanker og holdninger, men klarer ikke å bli tent av slik han ser ut nå.

Har forsøkt å prate med han om det flere ganger, og jeg vet at det er et sårt tema men ærlighet er en av de viktigste verdiene i forholdet vårt. Ser dessverre ingen tegn til at han har tenkt å endre på noe.

Noen gode råd? Tanker?

Anonymkode: c9a5b...494

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Paramount
Skrevet

Det er bare å si at han må ta vare på seg selv. At du ønsker det, er redd for han, magefett er det farligste som fins. Han ønsker ikke selv å være feit. Slank dere sammen, selv om du ikke trenger det, så kan du være med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er gift med verdens beste mann, vi er godt etablert og jeg elsker han over alt på jord.Men de siste årene har magen hans bare vokst og vokst til en skikkelig manne-preggo mage, noe som for min del har sendt sexlysten rett til bunns. Jeg synes det er direkte frastøtende. Han behøver ikke å se ut som en bodybuilder, men jeg synes at en sunn og frisk kropp er tiltrekkende.

Sexen blir skjeldnere og skjeldnere, og er for min del nå bare «pliktsex». Synes det er så trist, for jeg er utrolig glad i han. Har prøvd å jobbe med egne tanker og holdninger, men klarer ikke å bli tent av slik han ser ut nå.

Har forsøkt å prate med han om det flere ganger, og jeg vet at det er et sårt tema men ærlighet er en av de viktigste verdiene i forholdet vårt. Ser dessverre ingen tegn til at han har tenkt å endre på noe.

Noen gode råd? Tanker?

Jeg forstår deg veldig godt. Har du snakket med han om det. Går han opp i vekt så spiser han mer enn han forbruker av kalorier og egentlig så skal det ikke veldig mye til å gå ned. Jeg har erfaring med det. Jeg var nok ikke veldig feit men hadde en BMI på rett over 30. Prøve å gå ned men fikk det ikke til. Så fikk jeg en avtale med en ernæringsfysiolog. Jeg lagde en liste hva  jeg spiste til henne sist uke og hun kom ned gode råd om hva jeg bør gjøre. det var i juni i år. Da var min BMI ca 29,7. Det jeg gjorde var å spise lit mindre til middag og gå lit mer. Jeg trener også men det har jeg gjord lenge. Hun sa at det viktigste var hva du spist og mye mindre med bevegelse. Siden juni har jeg nå gått ned ca 4 kg. Så det skal ikke mye til men må være lit motivert. Og du må også være med på det. Så snakk med legen samens med han og viktig at du blir med til ernæringsfysiologen så du kan hjelpe han videre. Han trenger din støtte. Ønsker dere lykke til og er det noe du lurer på så ta kontakt her på privat.  

Skrevet

Kostholds- og livsstilendringer er bedre hvis man er sammen om det.

Det burde også skje på en positiv måte. 
På samme måte som at det grønne skiftet har et negativt fortegn for de aller fleste inntil de får kjørt en god elbil og åpner øynene for at det er mer snakk om endring enn det er nedgang i livskvalitet.

Så hvis man kombiner endret diett med både bedre og sunnere mat, så får man kanskje noe tilsvarende effekt. 

Og det samme med trening. Finn noe gøy.

Ellers blir slike forsøk fort et demotiverende skippertak som ikke holder i lengden. Og da er det kanskje ikke lenge før man slutter å prøve.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har prøvd å jobbe med egne tanker og holdninger, men klarer ikke å bli tent av slik han ser ut nå.

Idioti. Det er en grunn til at mennesker føler avsky mot overvektige. Det er usunt. Et tegn på psykiske problem og at de er på vei mot en tidlig død. De er som en suicidal emo. Vær utro eller dump ham. Ikke ha sex med ham for følelsenes skyld iallfall. Da støtter du bare hans forskynding av døden.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Noen gode råd? Tanker?

Man går inn i et forhold med hverandre i god tro om at man tar vare på seg selv, og når dette til slutt frafaller helt så er det fult lovlig å si ifra til den det gjelder. På en hyggelig måte selvfølgelig! 

Her burde du sette deg ned med mannen din, og være ærlig med han. Si at du har mistet sexlyst og tenningen, fordi du ser at han ikke tar vare på kroppen sin lengre. 

Anonymkode: 0462a...9a5

• Liker 5
Skrevet

Du burde være ærlig, alltid.

Samtidig vær obs på at sex i seg selv på langt nær er motivasjon nok for mange til å «slanke seg».

Anonymkode: 7e878...528

• Liker 1
Skrevet

Personlig så vil jeg si du er ganske overfladisk. 

Om du elsker gubben så er det jo ofte andre ting man tenner på enn om han har blitt overvektig eller ikke.

Joda, jeg har forståelse for at man kan miste lysten hvis så skjer, min samboer slet også lenge etter tvillingfødsel men kan ikke påstå at jeg mistet lysten for det.

Men jo, jeg tente jo ikke like effektivt som før, men når man setter i gang så mener jeg det ikke var noen forskjell,  tross alt den samme kvinnen jeg falt for.

I dag så synes jeg hun er vakrere enn før hun gikk gravid.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Men hvorfor har han fått den magen? Er det noe i livsstilen som har endret seg? Eller er det "bare" alder og hormoner?

Anonymkode: 77b2f...cf0

Skrevet

Spiser han veldig annerledes enn deg da? Og andre folk? 

Skrevet

I en alder av 48 så må jeg nok innse at det setter seg annerledes enn når jeg var 30.

Jeg må faktisk gjøre en innsats for å holde vekten vedlike,  slik var det ikke når man var yngre.

Er bare livets realiteter. 

Skrevet
Stillalive skrev (5 minutter siden):

Personlig så vil jeg si du er ganske overfladisk. 

Om du elsker gubben så er det jo ofte andre ting man tenner på enn om han har blitt overvektig eller ikke.

Joda, jeg har forståelse for at man kan miste lysten hvis så skjer, min samboer slet også lenge etter tvillingfødsel men kan ikke påstå at jeg mistet lysten for det.

Men jo, jeg tente jo ikke like effektivt som før, men når man setter i gang så mener jeg det ikke var noen forskjell,  tross alt den samme kvinnen jeg falt for.

I dag så synes jeg hun er vakrere enn før hun gikk gravid.

Jeg er enig, samtidig som jeg forstår TS.

Litt vektoppgang, eller litt større etter naturlige ting som graviditeter eller lignende, har ikke plaget oss hvert fall. Kroppene våre har jo forandret seg gjennom årene, blitt større og mindre i perioder, og det har ikke lagt noen demper på lysten.

Likevel hadde jeg nok reagert hvis samboeren min plutselig ble lat og bare spiste "dritt" hele tiden, og dermed gikk opp voldsomt i vekt. Jeg tror ikke vekten hadde vært det største problemet, men at han plutselig hadde endret livsstilen så drastisk. Det hadde nok vært en demper på tenningen for min del, og tror samboeren min hadde følt det samme om meg.

Vi er langt i fra sykelig opptatt av trening og mat altså. Her koser vi oss med god mat, og spiser snacks når det passer, men vi er jo i bevegelse. Hunden må luftes, vi trener hvis vi har tid og overskudd, barna aktiviseres, huset må holdes i orden osv, vi går i skog og mark. For at en av oss skulle lagt oss ut så mye så måtte vi enten 1) Spist bare drittmat. Eller 2) Lagt oss på sofaen hele dagen. Det hadde jo vært en livsstilsendring. 

Anonymkode: a67af...dae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man går inn i et forhold med hverandre i god tro om at man tar vare på seg selv, og når dette til slutt frafaller helt så er det fult lovlig å si ifra til den det gjelder. På en hyggelig måte selvfølgelig! 

Her burde du sette deg ned med mannen din, og være ærlig med han. Si at du har mistet sexlyst og tenningen, fordi du ser at han ikke tar vare på kroppen sin lengre. 

Anonymkode: 0462a...9a5

Jeg ser problematikken, men man kan vel ikke forvente at partner ser uforandret ut gjennom hele livsløpet? Tiden krever sitt og i tillegg kommer ting som svangerskap og fødsler som på ganske kort tid kan sette tydelig preg på en kropp.

Men mister man lyst på grunn av slikt, ja så gjør man vel det.

Anonymkode: c5319...82b

Skrevet

Jeg synes det er forskjell på litt forandring og det å få en kjempestor mage. Har selv aversjoner mot mage på menn. Gjør ikke noe med litt ekstra på kroppen, men store mager er faktisk ganske avtennende. Verken mannen eller jeg ser ut som vi gjorde da vi var unge, og endring må man regne med. Jeg bryr meg ikke om dem. Hadde han derimot fått stor mage tror jeg det ville gått utover sexlivet.

Synes det er lurt å være ærlig, men gjøre det på en litt positiv måte ja. «Nå har vi begynt å legge på oss, hvordan tror du det er best å gjøre noe med det?» Kan være lurt å være den som sørger for matplanleggingen i en periode, og at dere begynner å gå turer sammen.

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar.

«Godt» å høre at jeg ikke er helt på bærtur som sliter med dette.

Vi lever begge aktive liv og trener regelmessig både sammen og hver for oss. Vi har også et i utgangspunktet sundt og variert kosthold og spiser lite snaks og brus. Problemet med gubben er bare at han ikke begrenser inntaket nok, dermed går han hele tiden på kalorioverdskudd og derfor legger han på seg. Helt enkelt at han spiser alt for mye mat til alle måltider.

Jeg tåler godt naturlige kroppslige forandringer som jeg vet at er en del av livet. Men for meg representerer den store magen frotsing, mangel på viljestyrke og evne til selvkontroll. Den representerer dårlig helse og kommende livsstilssykdommer. Alle faktorer jeg opplever som svært lite attraktivt!

Når jeg tar det opp blir han såret, gjør seg stakkarslig og «hakker» etter meg om det i dagesvis etterpå. Men gjør ingen endringer, til tross for at han viser en tydelig desperasjon etter å gjenoppta vårt tidligere aktive sexliv… 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Å spise seg feit, er uaktuelt ja.

Jeg hadde sagt det rett ut, at nå må det skjerpes. Vi, med trykk på vi, må bli sunnere.

Han velger selv hva han putter i munnen, og da velger han samtidig vekk sex, utseende, helsa, og klær som sitter bra.

Anonymkode: 086af...b7f

• Nyttig 1
Skrevet
Rosa Dartle skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er forskjell på litt forandring og det å få en kjempestor mage. Har selv aversjoner mot mage på menn. Gjør ikke noe med litt ekstra på kroppen, men store mager er faktisk ganske avtennende. Verken mannen eller jeg ser ut som vi gjorde da vi var unge, og endring må man regne med. Jeg bryr meg ikke om dem. Hadde han derimot fått stor mage tror jeg det ville gått utover sexlivet.

Synes det er lurt å være ærlig, men gjøre det på en litt positiv måte ja. «Nå har vi begynt å legge på oss, hvordan tror du det er best å gjøre noe med det?» Kan være lurt å være den som sørger for matplanleggingen i en periode, og at dere begynner å gå turer sammen.

Problemet er bare at jeg er 166 og 50 kg, lever sunt og trener. Det er faktisk bare han det gjelder, så ikke så lett å sette «oss» på slankekur.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er litt urovekkende etter min mening, men lurer på om det kan ha noe med at han har en fast partner som han føler seg trygg med og dermed ikke bryr seg like mye om hvordan han ser ut lenger? Det er urovekkende etter min mening. Utrolig viktig å trene/mosjonere noen ganger i uka. Det gir så utrolig mye tilbake, og er viktig for menn å trene styrketrening for å holde testonivået vårt oppe. Hadde han gjort det og endra en del på kostholdet så kunne mye vært gjort..Men dette er noe du må høre med han om. Få han med ut på tur eller stikk å tren på gymmen sammen f.eks. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Problemet er bare at jeg er 166 og 50 kg, lever sunt og trener. Det er faktisk bare han det gjelder, så ikke så lett å sette «oss» på slankekur.

Jeg skjønner, men tror uansett det er viktig å være to om det. Hvis han spiser for mye, så må man også begynne å se på om man lager for mye mat.. Det er ingen quick fix på dette dessverre.. Det vet du sikkert alt om. Men tror ikke det vil hjelpe med negative tilbakemeldinger når han først har kommet inn i et slikt mønster 😕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...