AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #121 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 22.54): Jeg jobbet et år som assistent i barnehage, og visste ingenting om barn og hadde aldri vært i en barnehage før. Ble tatt godt imot men fikk ikke noen innføring i barnehage terminologi overhodet. Husker alle snakket om motorikk, og jeg visste ikke hva det var før det hadde gått mange måneder, fordi jeg turde ikke å spørre.😁 Anonymkode: c83ca...2ce Motorikk er da ikke "barnehageterminologi", men et helt normalt ord i det norske språket. Anonymkode: ae1e9...dc8 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #122 Skrevet 10. september 2023 Hva slags rutiner har de ulike barnehagene med å ta i mot både nyansatte og vikarer? Hvor bevisst er ledelsen og de faste ansatte over sin egen kommunikasjon og håndtering av vikarer, som vil være ulike type mennesker (noen tar initiativ, noen er mer usikre etc.). Gis det en tydelig forventning til vikarer over at de selvstendig skal løse oppgaver, eller er det en form for opplæring? Anonymkode: a13fc...e5f
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #123 Skrevet 10. september 2023 On 12/9/2022 at 12:24 AM, AnonymBruker said: Vikarer er "superviktige", men når de ønsket seg fast jobb på samme sted som de har vært vikar i flere år, så er de plutselig ikke så viktige? Jeg har vært tilkallingsvikar i flere skoler og barnehager i snart 4 år nå. Har prøvd å gå fast stilling ved alle stedene jeg har vært over litt tid, men ingen vil ansette meg... Til tross for årevis med erfaring og utdannelse rettet mot arbeid med barn. Klart, det er jo bedre å ansette han 19-åringen som har et friår fra VGS, fordi kan herje med ungene... Anonymkode: 9ae19...b24 19 åringen er mye billigere. Spesielt når det gjelder private barnehager har det alt å si desverre. Anonymkode: 95727...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #124 Skrevet 10. september 2023 On 4/29/2023 at 7:37 AM, AnonymBruker said: Jeg trodde de villle ha faglærte i barnehager, er det slik dette foregår i andre yrker også? Hvem får fast da? de som er billigst i drift eller de som kjenner noen internet? får inntrykk at de ansetter familie/ venner fast. Hva er da vitsen med utdannelse? ( for å sette det på spissen ) Takk for svar🌸 Anonymkode: 383d8...a26 De har budsjett til så og så mange utdannede. Så en bua får ikke assistentjobb. Anonymkode: 95727...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #125 Skrevet 10. september 2023 Det går ikke så mye på bhgn men mer på den enkelte avd og medarbeideren, har jobbet steder hvor på en avdelig har du detkjempefint og blir inkludert osv så skal du hjelpe til på en annen avdeling en periode å merker fort at her er du ikke velkommen. Anonymkode: 7d98b...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #126 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De har budsjett til så og så mange utdannede. Så en bua får ikke assistentjobb. Anonymkode: 95727...9dc Dermed ender mange bua opp i vikarbyråer, de faste stillingene går gjerne til venner av styrer/andre ansatte. Anonymkode: 383d8...a26 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #127 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 7.37): Jeg trodde de villle ha faglærte i barnehager, er det slik dette foregår i andre yrker også? Hvem får fast da? de som er billigst i drift eller de som kjenner noen internet? får inntrykk at de ansetter familie/ venner fast. Hva er da vitsen med utdannelse? ( for å sette det på spissen ) Takk for svar🌸 Anonymkode: 383d8...a26 Det lønner seg ikke å ansette fagarbeidere. Man får ikke høyere tilskudd, man får ikke høyere målbar avkastning (altså kan man ikke selge det inn til kommunen for å få mer tilskudd) og det er dyrere. De eneste det lønner seg for er enkeltstående foreldreeide barnehager som foreldrene betaler andel i når de får plass. De kan selge dette inn for å få søkere. Så hvorfor skal barnehager ansette dyrere ansatte egentlig? Og hvis de ansatte blir lenge i barnehagen så blir det enda dyrere å drifte når de må betale for høy ansiennitet for mange ansatte. Anonymkode: e7a82...b6c
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #128 Skrevet 18. september 2023 De fleste barnehagestyrere ønsker seg minst 2 barnehagelærer pr avdeling. Resten av personalet kan godt være ufaglærte assistenter. BuA er egentlig en ganske unyttig, men kostbar investering. De har tross alt bare VGs og mangelen på «dannelse» (halehenget til begrepet «ut»dannelse») skinner ofte igjennom i holdningene deres i hverdagen. Dessuten stiller Barnehageloven eksplisitte krav til andelen barnehagelærere pr barn, men den forholder seg taus til andel fagarbeidere. Andel fagarbeidere er heller ikke noe en styrer kan skryte av. Anonymkode: e2cde...a73
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #129 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 22.49): Og spesielt når du ikke har noen utdanning å skilte med. Din stemme vil derfor ikke bli hørt.. Når jeg forsøker å få info rundt det praktiske i jobben relatert til oppgaver, eller komme med forslag; så blir de faste ansatte irriterte! Du skal sees men ikke høres. Hva oppgaver angår så skal du kun ta deg av barna, og bare glemme å få ta del i samtaler. De prater over hodet på deg, og du er bare en person de kan bruke til «gulvarbeid». Heldigvis har jeg planer om å utdanne meg høyt, for bare da får du respekt. Men det smerter meg at man skal bli behandlet deretter, om du er vikar eller pedagogisk leder. Kommer du til barnehagen som vikar, er du fritt vilt. Du blir mobbet, hakket på, sett ned på og utfryst. Vit dette før dere ønsker å jobbe som vikar i barnehagen<3 Anonymkode: c03ad...d56 Hvor mange barnehager har du vært vikar i? Anonymkode: 40145...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #130 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 23.12): Jeg tror det har noe med kvinnekulturen å gjøre. BINGO !! 👍👏 Anonymkode: 09997...e57 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #131 Skrevet 1. desember 2023 https://www.ba.no/barnehager-ma-stadig-redusere-apningstidene-var-ikke-sann-for-pandemien/s/5-8-2451994 Anonymkode: 383d8...a26
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #132 Skrevet 26. april 2024 https://www.ba.no/gir-full-stotte-til-barnehageopproret-helt-forferdelig/s/5-8-2597590 Anonymkode: 383d8...a26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå