Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 22.49):

Og spesielt når du ikke har noen utdanning å skilte med. Din stemme vil derfor ikke bli hørt..

Når jeg forsøker å få info rundt det praktiske i jobben relatert til oppgaver, eller komme med forslag; så blir de faste ansatte irriterte! Du skal sees men ikke høres. Hva oppgaver angår så skal du kun ta deg av barna, og bare glemme å få ta del i samtaler. De prater over hodet på deg, og du er bare en person de kan bruke  til «gulvarbeid». 

Heldigvis har jeg planer om å utdanne meg høyt, for bare da får du respekt. Men det smerter meg at man skal bli behandlet deretter, om du er vikar eller pedagogisk leder. Kommer du til barnehagen som vikar, er du fritt vilt. Du blir mobbet, hakket på, sett ned på og utfryst.

Vit dette før dere ønsker å jobbe som vikar i barnehagen<3

Anonymkode: c03ad...d56

Kultur er det leder som har satt. Så om du føler deg på utsiden, så kan neste barnehage vikariat oppleves annerledes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 22.49):

Og spesielt når du ikke har noen utdanning å skilte med. Din stemme vil derfor ikke bli hørt..

Når jeg forsøker å få info rundt det praktiske i jobben relatert til oppgaver, eller komme med forslag; så blir de faste ansatte irriterte! Du skal sees men ikke høres. Hva oppgaver angår så skal du kun ta deg av barna, og bare glemme å få ta del i samtaler. De prater over hodet på deg, og du er bare en person de kan bruke  til «gulvarbeid». 

Heldigvis har jeg planer om å utdanne meg høyt, for bare da får du respekt. Men det smerter meg at man skal bli behandlet deretter, om du er vikar eller pedagogisk leder. Kommer du til barnehagen som vikar, er du fritt vilt. Du blir mobbet, hakket på, sett ned på og utfryst.

Vit dette før dere ønsker å jobbe som vikar i barnehagen<3

Anonymkode: c03ad...d56

Jeg er pedagogisk leder og syns jobb i barnehage er ett helvete selv. Skjønner godt du føler slik, jeg videreutdanner meg også til Logoped for å slippe å jobbe her resten av livet. 

Anonymkode: 0dda8...fb4

• Liker 5
Skrevet

Har arbeidet som barnehageassistent i 1 års tid. Ble godt tatt imot. 

Også vært lærervikar i lang tid. 

Ble også der tatt godt imot. 

Men mine ord veide tynt. 

Da må det utdannelse til. 

Så utdannet jeg meg, men innenfor et annet fagfelt, der jeg ... Sender folk inn og ut av bhg. 

Min erfaring er at uten utdanning stiller du svakt som faen. 

Om det så gjelder å ytre en mening, eller få fast jobb. 

Slik er samfunnet blitt. 

Utdann deg, eller dø sakte men sikkert. 

Og det er også alltid mitt råd. 

Utdann deg. 

Anonymkode: 8fdd2...672

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er pedagogisk leder og syns jobb i barnehage er ett helvete selv. Skjønner godt du føler slik, jeg videreutdanner meg også til Logoped for å slippe å jobbe her resten av livet. 

Anonymkode: 0dda8...fb4

Er du foreldre selv?

Skrevet

Jeg har faktisk hørt drittslenging om barnehagevikarer, så tviler ikke på din opplevelse. Det jeg hørte kom fra en pedagogisk leder som satt og klagde i et familieselskap om hvor håpløse vikarene er. At de ikke kan noen ting og at de skaper enda mer arbeid for de faste på grunn av det. Og ikke nok med det; de tåler visst ikke sjukdom heller! Blir sjuke med eeeeen gang fordi de ikke har opparbeidet seg et immunforsvar enda. 

Jeg forstår at barnehageansatte er frustrert om dagen. Men jeg forstår IKKE hvordan de kan behandle andre mennesker på den måten. Dette er voksne som fort blir forbilder for våre barn! 

Anonymkode: a711c...668

• Liker 1
Skrevet

Vikarer er ofte forbruksvare dessverre, inn for å ta tralla, kle på unger å være ute med de også ut med de. Noen steder blir de behandlet bra men det virker som det blir mer vanlig å ikke bli det. Jobber selv i bhg og har gjort det i Snart 20 år å på den tiden har jeg sett mye rart, både av faste og vikarer. Føler det var høyere standard på de som jobbet med barn før, nå ser det nesten ut som vi skraper bunnen når vi søker etter nye folk, du finner en nå og da som kan brukes men det er mye dårlig der ute, ser ut som de flinke har funnet seg andre yrker noe som er fullt forståelig, sliter litt med å forstå hvorfor jeg ikke har gjort det og egentlig. Ser og at hvordan du fungerer sosialt har mye mer å si enn hvor flink du er med unger, og som flere nevner her skal du helst ikke være for flink med unger for da blir du hvertfall mislikt, men er du en som er flink på smaltalk, får andre til og le, da blir du ofte tatt godt i mot. Før jul var vi heldig å få tak i en vikar, utmerket seg ikke på noen måte men satt seg ofte ned med de barna som tegnet eller perlet, snakket lite til voksne men gjorde det hun fikk beskjed om og var en helt grei vikar og for det meste selvstendig i påkledning og lek, Så kom den faste tilbake og hun gikk til en annen avdeling, de syntes ikke vikaren fungerte og sa det var mindre jobb og gå 2 voksne på 16 3 åringer enn å ha en vikar som bare satt å tegna hele dagen. Stakkars dama gikk fra helt ok til å ikke kunne brukes over natta, på hennes neste oppdrag kommer hun til å være nervøs og enda mer redd for å involvere seg og yrket har mistet enda et menneske som kunne hatt en fin fremtid i dette yrket. Det er våres oppgave og ta i mot vikarene, lære de opp og hjelpe de med å finne plassen sin men dessverre er det ikke alle som bryr seg om det, en vikar er dessverre ofte en forbruksvare, bruk og kast, tråkk gjerne litt ekstra på de før de forsvinner og klag etterpå at det er umulig og få vikarer hit.

Anonymkode: 84fb9...4ab

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vikarer er ofte forbruksvare dessverre, inn for å ta tralla, kle på unger å være ute med de også ut med de. Noen steder blir de behandlet bra men det virker som det blir mer vanlig å ikke bli det. Jobber selv i bhg og har gjort det i Snart 20 år å på den tiden har jeg sett mye rart, både av faste og vikarer. Føler det var høyere standard på de som jobbet med barn før, nå ser det nesten ut som vi skraper bunnen når vi søker etter nye folk, du finner en nå og da som kan brukes men det er mye dårlig der ute, ser ut som de flinke har funnet seg andre yrker noe som er fullt forståelig, sliter litt med å forstå hvorfor jeg ikke har gjort det og egentlig. Ser og at hvordan du fungerer sosialt har mye mer å si enn hvor flink du er med unger, og som flere nevner her skal du helst ikke være for flink med unger for da blir du hvertfall mislikt, men er du en som er flink på smaltalk, får andre til og le, da blir du ofte tatt godt i mot. Før jul var vi heldig å få tak i en vikar, utmerket seg ikke på noen måte men satt seg ofte ned med de barna som tegnet eller perlet, snakket lite til voksne men gjorde det hun fikk beskjed om og var en helt grei vikar og for det meste selvstendig i påkledning og lek, Så kom den faste tilbake og hun gikk til en annen avdeling, de syntes ikke vikaren fungerte og sa det var mindre jobb og gå 2 voksne på 16 3 åringer enn å ha en vikar som bare satt å tegna hele dagen. Stakkars dama gikk fra helt ok til å ikke kunne brukes over natta, på hennes neste oppdrag kommer hun til å være nervøs og enda mer redd for å involvere seg og yrket har mistet enda et menneske som kunne hatt en fin fremtid i dette yrket. Det er våres oppgave og ta i mot vikarene, lære de opp og hjelpe de med å finne plassen sin men dessverre er det ikke alle som bryr seg om det, en vikar er dessverre ofte en forbruksvare, bruk og kast, tråkk gjerne litt ekstra på de før de forsvinner og klag etterpå at det er umulig og få vikarer hit.

Og hva gjorde de ansatte på den avdelingen hun var på tidligere, da?! Aksepterte at hun ble ansett som ubrukelig over natta? Bard sto p så på og lot henne føle seg dritt uten å forsvare henne?
Fy fader, så fæle voksne folk kan være på arbeidsplassen sin. 
ALLE har ansvar for at kollegaer skal ha det bra på jobb. Også vikarer skal ha det bra, selv om det kan virke som om faste barnehageansatte ikke mener det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hva gjorde de ansatte på den avdelingen hun var på tidligere, da?! Aksepterte at hun ble ansett som ubrukelig over natta? Bard sto p så på og lot henne føle seg dritt uten å forsvare henne?
Fy fader, så fæle voksne folk kan være på arbeidsplassen sin. 
ALLE har ansvar for at kollegaer skal ha det bra på jobb. Også vikarer skal ha det bra, selv om det kan virke som om faste barnehageansatte ikke mener det. 

Når vi fikk vite det dagen etter sa pedleder i fra til styrer at dette var feil, hun var en helt ok vikar. Men vi hadde ikke mer brukt for vikar før jul annet enn på den avdelingen som ikke ville ha henne så regner/håper hun fikk noe annet en annet sted. Avdelingen min ga gode tilbakemeldinger til vikarbyrået når de ringte og spurte, mer en det får vi ikke gjort. Om min avdeling trenger vikar en annen gang så kommer vi til å spørre etter henne så får vi se.

Skrevet (endret)

Tror mange vikarer føler seg uretferdig behandlet og tilsidesatt ene og alene fordi de selv viser for lite initiativ. Altså, forstå meg rett. Dersom man har arbeidet samme sted i flere uker så vet man jo at det er lunsj 11 og knekkebrød kl 14. Hvis man har pause 1330 så dør jo ikke kollegene dine om du foreslår å smøre knekkebrød på vei ut etter pause. Det er kun ett av mange eksempler på initiativ. Altfor mange sitter bare passivt og foretar seg lite. Når måltidet kommer på bordet så er de noen slukhalser. Altså, be real! 
I barnehage kreves det basically 2 ting. Den ene er varme og omsorg ovenfor barna. Den andre er et øye for hva som trengs gjort. Joda, med tiden skal man kunne føre en oppegående samtale med foresatte etc, men i sin mest fundamentale form er det kun kjærlighet til barna og praktisk blikk som gjelder. 
Hvis man (som mange gjør…) utviser liten interesse for barna og lar all praktisk gjennomføring av dagen falle på kollegaene blir man gjenstand for snakk. Da kan noen hevde at man ikke hadde 24 barn idag, men 25…

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når vi fikk vite det dagen etter sa pedleder i fra til styrer at dette var feil, hun var en helt ok vikar. Men vi hadde ikke mer brukt for vikar før jul annet enn på den avdelingen som ikke ville ha henne så regner/håper hun fikk noe annet en annet sted. Avdelingen min ga gode tilbakemeldinger til vikarbyrået når de ringte og spurte, mer en det får vi ikke gjort. Om min avdeling trenger vikar en annen gang så kommer vi til å spørre etter henne så får vi se.

Har du foreslått for styrer at man kan flytte en ordinær ansatt fra deres avdeling til den andre, og heller benytte vikaren hos dere? Da er jo problemet løst sett fra styrers perspektiv…

• Liker 1
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (13 minutter siden):

Har du foreslått for styrer at man kan flytte en ordinær ansatt fra deres avdeling til den andre, og heller benytte vikaren hos dere? Da er jo problemet løst sett fra styrers perspektiv…

For det første er det litt seint nå 😉 Så er det noe med at jeg er ikke pedleder, jeg er B&U arbeider og styring av slike ting skal ikke vi bry oss om og om den avdelingen mener de klarer seg med bare to på avdeling så er det deres sak og ikke noe jeg legger meg oppi. Å begynne diktere hvordan andre skal drive sin avdeling er vel den sikreste måten å skape kaos og inntriger på i en barnehage.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For det første er det litt seint nå 😉 Så er det noe med at jeg er ikke pedleder, jeg er B&U arbeider og styring av slike ting skal ikke vi bry oss om og om den avdelingen mener de klarer seg med bare to på avdeling så er det deres sak og ikke noe jeg legger meg oppi. Å begynne diktere hvordan andre skal drive sin avdeling er vel den sikreste måten å skape kaos og inntriger på i en barnehage.

Njæ, ikke i vår barnehage, men er i stand til å se at det KAN skape gnisninger andre steder :) 

Kommer jo også an på forholdet man har til styrer. 

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette er en varslet krise, barnehagebransjen har meldt behov for bedre grunnbemanning og flere folk i årevis, men det er vist null politisk vilje til å løse dette. Og nå ser vi resultatet med skyhøyt sykefravær og ansatte som rømmer pedagogyrket og finner seg jobber i andre bransjer. 

Nå som det er krise ber politikerne om hjelp og ber folk returnere til barnehagen. Tror de vi jobber på dugnad?? Veldig trist for barn og foreldre, men dette er ikke uventet. 

Anonymkode: 31f01...a6c

• Liker 5
Skrevet

Så, når de sliter så fælt: hvorfor ansetter de ikke flere folk i FASTE stillinger?

Mange vikarer som kommer fra vikarbyråer blir sett ned på, snakket ned til og rett og slett automatisk stemplet som annenrangs.

I tillegg til dette kommer støy, man løper på jobb, tar tunge løft og er aldri god nok uansett hva man gjør, det er mange sårbare foreldre som skal imøtekommes, det er selvfølgelig den største selvfølge! Men noen ganger er man i tillegg hobbypsykolog.

Alt dette for en månedslønn på ca 210000.

Anonymkode: 383d8...a26

• Liker 3
Skrevet

Samme med vikariat i skolen! Jeg ble ansatt som fast vikar for en sykmeldt assistent. Uten erfaring ble jeg da satt på unger med særskilte behov og SFO etter skolen. Heldigvis viste det seg at det var den perfekte jobben for meg, og jeg elsket den! Jeg ble etterhvert satt til å være med ett barn fast, det hadde adhd og psykisk utviklingshemming. Vi fikk et kjempegodt forhold. Da den sykmeldte assistent kom på besøk var hun sjokkert over utviklingen og fremskrittene og jeg fikk gave av foreldrene til barnet fordi de var så takknemlige over hjelpen og støtten han fikk av meg.

Alt dette hadde selvsagt null betydning for resten av lærerne og utdannede arbeidere. Jeg ble fryst ut, konstant kjeftet på av filleting og ble behandlet så respektløst at jeg etterhvert ble så kvalm at jeg nesten kastet opp for hver gang jeg kjørte til jobb.

Nå forstår jeg ikke helt hvordan skolen kunne ansette en 20-åring med null erfaring til å være assistent og ta seg av unger med særskilte behov. Det var bare flaks at jeg er flink med barn og pedagogisk anlagt.

Anonymkode: 8a00d...955

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så, når de sliter så fælt: hvorfor ansetter de ikke flere folk i FASTE stillinger?

Mange vikarer som kommer fra vikarbyråer blir sett ned på, snakket ned til og rett og slett automatisk stemplet som annenrangs.

I tillegg til dette kommer støy, man løper på jobb, tar tunge løft og er aldri god nok uansett hva man gjør, det er mange sårbare foreldre som skal imøtekommes, det er selvfølgelig den største selvfølge! Men noen ganger er man i tillegg hobbypsykolog.

Alt dette for en månedslønn på ca 210000.

De kan ikke ansatte folk når de sykemeldte kommer tilbake etterhvert, det blir ikke flere stillingshjemler selv om man må benytte seg av vikarer. 

Og at vikarer må utføre samme arbeidsoppgaver som de faste ansatte er vel poenget med vikar? Beklager at du har erfaringer med å bli behandlet negativt som vikar, det er ikke greit, men ofte får man vikar når det er krise og man er utslitt. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobbet som vikar i barnehage under studietiden. Det var kjempekoselig, og kollegaene var supre. Det kan jo tenkes at det har noe med hvordan du snakker til kollegaene dine, ts. Hvordan du kommer med forslag, og hvilke forslag du kommer med. Eventuelt har det noe med kulturen blant ansatte i barnehagen du jobber i.

Anonymkode: a118b...917

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De kan ikke ansatte folk når de sykemeldte kommer tilbake etterhvert, det blir ikke flere stillingshjemler selv om man må benytte seg av vikarer. 

Og at vikarer må utføre samme arbeidsoppgaver som de faste ansatte er vel poenget med vikar? Beklager at du har erfaringer med å bli behandlet negativt som vikar, det er ikke greit, men ofte får man vikar når det er krise og man er utslitt. 

Hvis du leser denne tråden her så blir de fleste vikarer behandlet veldig dårlig, det gjelder ikke bare meg.

Når det er krise? vel, jeg  har jobbet som "fast vikar" i mange år, og dekker over de faste ansatte som stadige er sykemeldte, kall en spade for en spade, de er OFTE syke og borte fra jobb.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...