Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet som vikar i forskjellige barnehager, og mange ansatte forteller om vikarer som ikke er egnet til jobben i det hele tatt. I den ene barnehagen hadde de opplevd vikarer som kom på jobb og bare satt på en stol hele dagen, det første vikaren spurte om var når det var pause. I en annen barnehage var det en vikar som kjeftet på barna første dagen hun var der, for hun måtte jo sette barna på plass. En vikar klagde over hvor lei og sliten hun var etter tre timer, og i en barnehage ville de ikke bruke vikarer mer fordi de fikk inn så mange som var helt ubrukelige. De sa at det var mer stress å ha inn vikar enn å være underbemannet, fordi vikarene ofte bare står å venter på instrukser. 

Jeg vil tro at mange som jobber i barnehager forhåndsdømmer vikarer fordi de har opplevd så mye rart. Kanskje det er derfor de ikke er så flinke til å ta vare på vikarene. Det er selvfølgelig ikke greit, men det kan være en forklaring. 

Anonymkode: eac91...f59

• Liker 4

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dummeste jeg har lest på KG på lenge, jeg er mann og har jobbet mange år i bhg. Og påstå jeg bare kan gjøre som jeg vil viser hvor lite du vet om det å være mann i en bhg. Foreldre som ikke vil gi beskjeder til meg, jeg er jo mann og kan ingen ting om barn, foreldre som ikke vil at jeg som mann skal bytte bleier eller tørke barn, kvinnfolk som beskylder meg for meninger jeg ikke har "A mente at jeg var dum som ikke gjorde det slik! nei, jeg spurte om det ikke finnes en enklere måte å gjøre det på!" , Følelsen når du kommer med forslag og blir nedstemmt samme hva, men når andre en uke etter foreslår det samme så er det en super ide! Jeg har fagbrev og har jobbet i Bhg i snart 13 år, i 5 forskjelige barnehager og ikke i en av de har jeg fått et lett opphold hvor jeg kan gjøre som jeg vil, men i alle har jeg møtt tvilende foreldre, sladrette/beskyldene medarbeidere og et utrolig dårlig arbeidsmiljø skappt av kvinnfolk.

Anonymkode: 7d98b...8cb

Jeg hadde forståelse for situasjonen din helt til jeg kom til denne delen: har jeg fått et lett opphold hvor jeg kan gjøre som jeg vil,

Anonymkode: 8bb87...8b8

• Liker 1
AnnePåLande skrev (1 time siden):

Faktisk ikke.. Det er ikke greit å behandle vikarer på denne måten. Har jobbet i barnehage selv og har opplevd en gang at en vikar ikke ble tatt godt i mot. Valgte å melde det videre til styrer som tok seg av problemet, ansatte som ikke kunne oppføre seg.

Teori og praksis er gjerne to ulike ting. Og når lederne er en del av problemet, hjelper det ikke å melde det videre.

Og hva slags rykte tror du en ansatt i et bemanningsbyrå vil få hvis vedkommende rapporterer det hver gang hun eller han blir dårlig behandlet? Sånt har man ikke råd til som ringevikar. Det vil fort bli stille på telefonen dersom man som ringehjelp begynner å stille krav.

• Liker 4
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dummeste jeg har lest på KG på lenge, jeg er mann og har jobbet mange år i bhg. Og påstå jeg bare kan gjøre som jeg vil viser hvor lite du vet om det å være mann i en bhg. Foreldre som ikke vil gi beskjeder til meg, jeg er jo mann og kan ingen ting om barn, foreldre som ikke vil at jeg som mann skal bytte bleier eller tørke barn, kvinnfolk som beskylder meg for meninger jeg ikke har "A mente at jeg var dum som ikke gjorde det slik! nei, jeg spurte om det ikke finnes en enklere måte å gjøre det på!" , Følelsen når du kommer med forslag og blir nedstemmt samme hva, men når andre en uke etter foreslår det samme så er det en super ide! Jeg har fagbrev og har jobbet i Bhg i snart 13 år, i 5 forskjelige barnehager og ikke i en av de har jeg fått et lett opphold hvor jeg kan gjøre som jeg vil, men i alle har jeg møtt tvilende foreldre, sladrette/beskyldene medarbeidere og et utrolig dårlig arbeidsmiljø skappt av kvinnfolk.

Gratulerer. Da er dette sikkert bare et fenomen i min kommune. Mellomstor kommune/mellomstor by. Hørt mange historier fra bekjente i andre barnehager i tillegg til de jeg har opplevd selv. Både kommunalt og privat. 

Har f.eks opplevd selv at en mann på jobb fikk snuse så mye han ville på jobb uten sanksjoner. En kvinnelig kollega som snuste ble kalt inn til styrers kontor og fikk en reprimande. 

Mannlig assistent som får ped leder lønn - fordi han truet med å skifte jobb fordi han tjente så dårlig som ufaglært assistent.

Nyutdannede menn som får høyere startlønn enn kvinnelige. De fikk hoppe over flere ansiennitet nivå. 

Gutt vikar (19) som bare sitter på telefonen sin, men av og til leker med barna. Søser dem opp og de andre voksne på avdelingen må roe ned igjen. Rydder aldri opp etter seg, klarer ikke skifte bleie. Prioriteres som vikar før de kvinnelige dyktige. 

Har mange flere eksempler... 

Anonymkode: 1ab7f...4f1

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Teori og praksis er gjerne to ulike ting. Og når lederne er en del av problemet, hjelper det ikke å melde det videre.

Og hva slags rykte tror du en ansatt i et bemanningsbyrå vil få hvis vedkommende rapporterer det hver gang hun eller han blir dårlig behandlet? Sånt har man ikke råd til som ringevikar. Det vil fort bli stille på telefonen dersom man som ringehjelp begynner å stille krav.

Barnehager som ikke kan imøtekomme vikarer på en fin måte, får et elendig rykte. I dag må barnehagene selge seg selv og gjøre seg attraktiv da det ikke er vikarer å oppdrive.

• Liker 2
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg siterte deg over her, men glemte skrive: Beklager at du har opplevd dette. Du er garantert flink i jobben din. Jeg har også møtt flinke menn altså. Men i hovedvekt i MIN kommune blir menn veldig favorisert. Men vet at det ikke er slik overalt.

Anonymkode: 1ab7f...4f1

• Liker 1

Annonse

Noen ganger er det enklere og gå to enn å få inn en vikar du må gjete rundt og ja det finnes utrolig mange elendige vikarer, men saken her i denne tråden var vel hvordan vikarer blir bhandlet og blir du en god vikar om du føler du blir sett ned på før du har fått av deg jakka? Når det gjelder om menn blir opphevet så skjer det sikkert det også men ikke mer enn enklete damer blir opphevet, jeg opplevber tvert i mot at du som mann ofte må bevise mye mer fordi du er mann at du har noe i den jobben og gjøre.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde forståelse for situasjonen din helt til jeg kom til denne delen: har jeg fått et lett opphold hvor jeg kan gjøre som jeg vil,

Det var som svar til den som påsto at alle menn har det så lett og får det som de vil, jeg forlanger eller forventer ikke å få det noe annerledes enn noen andre jeg jobber med.

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen ganger er det enklere og gå to enn å få inn en vikar du må gjete rundt og ja det finnes utrolig mange elendige vikarer, men saken her i denne tråden var vel hvordan vikarer blir bhandlet og blir du en god vikar om du føler du blir sett ned på før du har fått av deg jakka? Når det gjelder om menn blir opphevet så skjer det sikkert det også men ikke mer enn enklete damer blir opphevet, jeg opplevber tvert i mot at du som mann ofte må bevise mye mer fordi du er mann at du har noe i den jobben og gjøre.

Ja, men når du hele veien må bevise og bevise og bevise blir det veeeldig slitsomt.. jeg forstår ikke hva som gir det rett til å behandle mennesker dårlig? Ikke i min villeste fantasi hadde jeg oppført meg slik mot andre mennesker... 

Anonymkode: 383d8...a26

• Liker 3
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 22.49):

Og spesielt når du ikke har noen utdanning å skilte med. Din stemme vil derfor ikke bli hørt..

Når jeg forsøker å få info rundt det praktiske i jobben relatert til oppgaver, eller komme med forslag; så blir de faste ansatte irriterte! Du skal sees men ikke høres. Hva oppgaver angår så skal du kun ta deg av barna, og bare glemme å få ta del i samtaler. De prater over hodet på deg, og du er bare en person de kan bruke  til «gulvarbeid». 

Heldigvis har jeg planer om å utdanne meg høyt, for bare da får du respekt. Men det smerter meg at man skal bli behandlet deretter, om du er vikar eller pedagogisk leder. Kommer du til barnehagen som vikar, er du fritt vilt. Du blir mobbet, hakket på, sett ned på og utfryst.

Vit dette før dere ønsker å jobbe som vikar i barnehagen<3

Anonymkode: c03ad...d56

Går det bra med deg?

• Liker 1

Jobber et par dager i uka i barnehage + mye i ferier. Er vikar og gjør dette for å fylle litt ekstra på kontoen da mitt hovedyrke kun er 60%. Liker også hva barnehagen gjør med meg som person. Har ikke vært deprimert siden jeg begynte der. Uansett, min erfaring er helt motsatt av ts sin. Jeg har alle vakttidene, tidligvakt og seinvakt osv. Opplever også stort rom for kreative sprell dersom programmet er åpent om dagen, gjelder ofte i ferier. Opplever mye ros av både foreldrene, kolleger og sjefen. Som andre er inne på, tror jeg initiativ kan være et nøkkelord i barnehagen. Jeg merker jo dette når vi får inn nye vikarer selv. Noen bare sitter der, andre tar ikke engang pinnen fra en sint gutt når han løper etter ett annet barn, atter andre sitter 1 time på toalettet Ila dagen… Blir en ekstra byrde og ikke den hjelpen barnehagen betaler for (vikarer er dyre, spesielt de fra vikarbyråer). 

Nå kan det jo selvsagt være slik at du jobber på en elendig arbeidsplass, men her tror jeg heller vi snakker om unntaket enn regelen. 
Det er jo også korrekt at omlag halvparten av landets barnehager måtte stengt uten oss vikarer. Har mange ganger vært «den faste» i barnehagen selvom jeg kun er vikar, dvs at alle andre også er vikarer…Bare denne uken var 1 av 3 ansatte på avdelingen fast ansatt, men vi andre var vikarer (vi skulle egentlig ha vært 4…). Er noe snålt over å ha 4 tidligvakter uten egentlig å være ansatt der engang, men det sier noe om viktigheten av oss vikarer.

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 1

Har selv vært vikar i mange forskjellige barnehager i flere år og opplevd mye forskjellig. Arbeidsmiljøet er så forskjellig i de forskjellige barnehagene. Håper virkelig ikke at nyansatte vikarer opplever det å komme til oss slik som du, TS. Vi hadde aldri klart oss uten vikarer med det enorme sykefraværet vi har. Har selv opplevd å være alene på avdeling med bare andre vikarer før jeg ble fast ansatt, og nå når jeg er fast ansatt er jeg for ofte alene med bare (fantastisk gode) vikarer. Har også opplevd vikarer som er mer opptatt av mobilen, neglene sine eller å tegne enn barna. Da er det vår Jobb, selv om det er vanskelig, å lære de opp. Ikke alle fungerer i barnehagen heller, det er ikke så enkelt at alle kan jobbe i Bhg, selv om det er mye av grunnen til at yrket har lav status så fungerer det ikke slik. Det er dessverre et kvinnedominert miljø, med kaklehøner, baksnakking og hersing med folk. De aller fleste stedene er det et hierarki hvor styrer og styrereassistenter er på toppen, så kommer ped.ledere og nederst fagarbeiderne og assistentene. Spesialpedagogene har ofte ikke dette synet, de føler jeg ser viktigheten av fagarbeidere og assistenter også. 

Anonymkode: a3fe1...aa9

• Liker 3
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spesialpedagogene har ofte ikke dette synet, de føler jeg ser viktigheten av fagarbeidere og assistenter også. 

Det har noe med at de ikke har veiledningsansvar på samme måte. Mange medarbeidere aksepterer ikke at pedlederen har ansvaret med alt det innebærer. 

Anonymkode: d348a...4d2

Annonse

Sånn er livet, det er den sterkestes rett, og de svake mobbes ut. Venn deg til det og lær og ta igjen når det trengs, eller finn deg i å bli hakket på. Man velger i stor grad selv hvor i hakkeordenen man er i arbeidslivet, enten det gjelder barnehage eller annen arbeidsplass. 

Anonymkode: 69a59...8bb

AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 23.38):

Det er et helvete å være fast ansatt i barnehage for tiden også. For ikke snakke om å være pedagogisk leder.

Det er sykt mange syke ansatte, sykt mange syke vikarer, ekstremt manko på vikarer og er man så heldig å få vikar så må man bare ta til takke med det man får. Det er ikke tid til å drive opplæring av vikarer (men altså, hvor vanskelig kan det være? Man forventer at vikarbyråer holder en viss standard men neida.)

Når vikaren sitter på rumpa og viser null initiativ så blir man "beordret" til å hente snørrpapir, rydde etter måltider, hente den boka, rekke meg tlf som ringer. Selv har jeg tre stykker på fanget og en rundt hvert bein og er "stuck" der jeg sitter for det er det barna trenger akkurat da, tryggheten om at jeg i hvertfall er der.

Og akkurat det med å være ped.leder, jeg gjør ABSOLUTT ALT det du gjør, eller burde ha gjort, i TILLEGG til de oppgaver som er knyttet til min stillingsinnstruks! Og når vikarene uteblir så forsvinner mine plantimer, ledermøter etc, men oppgavene blir ikke færre og må løses etter beste evne.

Anonymkode: 822cf...d54

Vi tar inn alt så lenge rullebladet er rent. Vi aner ikke hvordan de fungerer i jobb. Hilsen vikarbyrå. 

Anonymkode: c51c9...c38

• Liker 3
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har selv vært vikar i mange forskjellige barnehager i flere år og opplevd mye forskjellig. Arbeidsmiljøet er så forskjellig i de forskjellige barnehagene. Håper virkelig ikke at nyansatte vikarer opplever det å komme til oss slik som du, TS. Vi hadde aldri klart oss uten vikarer med det enorme sykefraværet vi har. Har selv opplevd å være alene på avdeling med bare andre vikarer før jeg ble fast ansatt, og nå når jeg er fast ansatt er jeg for ofte alene med bare (fantastisk gode) vikarer. Har også opplevd vikarer som er mer opptatt av mobilen, neglene sine eller å tegne enn barna. Da er det vår Jobb, selv om det er vanskelig, å lære de opp. Ikke alle fungerer i barnehagen heller, det er ikke så enkelt at alle kan jobbe i Bhg, selv om det er mye av grunnen til at yrket har lav status så fungerer det ikke slik. Det er dessverre et kvinnedominert miljø, med kaklehøner, baksnakking og hersing med folk. De aller fleste stedene er det et hierarki hvor styrer og styrereassistenter er på toppen, så kommer ped.ledere og nederst fagarbeiderne og assistentene. Spesialpedagogene har ofte ikke dette synet, de føler jeg ser viktigheten av fagarbeidere og assistenter også. 

Dumt hvis man hakker på de man anhenger fullstendig av… en barnehage uten vikarer…? Tror ikke en slik finnes. Er styggmye fravær nesten overalt. Forstår selvsagt at man blir frustrert over vikarer som ikke kan rutiner og som bruker 10 minutter på å finne skapet til et barn, men vi fødes ikke med kjennskap til disse rutinene, vi lærer dem, akkurat som pedleder selv måtte lære rutinene da hun først begynte i jobben. Man er på felgen og begynner å hakke i øst og vest. For min del pleier jeg å ha et lite møte på starten av dager jeg vet vil bli strevsomme. Jeg pleier da å si at: «-idag må vi voksne være på lag og spille hverandre gode». Synes det er viktig dersom alt annet blir slitsomt, typ 24 barn og 3 ansatte… Vi må da unngå å bli hverandres kritikere. 
Sånne taler pleier å lande godt og gjør oss sterkere. Som nevnt er jeg selv vikar, men av typen som har gått 1 år på samme arbeidsplass. Føler jeg kan gi slike taler da :) 

Pleier også å fokusere på å gi ros til kollegene mine på sånne dager. Vi trenger noen blomster når livet suger.

• Liker 3
Annonse
Den Sagnomsuste skrev (15 timer siden):

Dumt hvis man hakker på de man anhenger fullstendig av… en barnehage uten vikarer…? Tror ikke en slik finnes. Er styggmye fravær nesten overalt. Forstår selvsagt at man blir frustrert over vikarer som ikke kan rutiner og som bruker 10 minutter på å finne skapet til et barn, men vi fødes ikke med kjennskap til disse rutinene, vi lærer dem, akkurat som pedleder selv måtte lære rutinene da hun først begynte i jobben. Man er på felgen og begynner å hakke i øst og vest. For min del pleier jeg å ha et lite møte på starten av dager jeg vet vil bli strevsomme. Jeg pleier da å si at: «-idag må vi voksne være på lag og spille hverandre gode». Synes det er viktig dersom alt annet blir slitsomt, typ 24 barn og 3 ansatte… Vi må da unngå å bli hverandres kritikere. 
Sånne taler pleier å lande godt og gjør oss sterkere. Som nevnt er jeg selv vikar, men av typen som har gått 1 år på samme arbeidsplass. Føler jeg kan gi slike taler da :) 

Pleier også å fokusere på å gi ros til kollegene mine på sånne dager. Vi trenger noen blomster når livet suger.

Det er vel der hver dag blir en sånn dag at det begynner å skjære seg. Alle kan ta frem dugnadsånden nå og da, men når det blir normalen er det vanskelig å holde humøret oppe.

• Liker 3
AnonymBruker skrev (På 25.12.2022 den 18.02):

Det har noe med at de ikke har veiledningsansvar på samme måte. Mange medarbeidere aksepterer ikke at pedlederen har ansvaret med alt det innebærer. 

De tror ikke de er veldig mye mer verdt enn andre, virker det som. Alt for mange ped.ledere tror de er guds gave til barnehagen, og de som er fagarbeidere og assistenter ikke er verdt noe. De tror de er sjefer og kan sjefe over andre men sjefen i bhg er styreren, ingen andre.

• Liker 3
  • Nyttig 1

På enkelte arbeidsplasser er det kultur for å behandle vikarene dårlig, så det trenger ikke være ts sin væremåte som er skyld i hennes(?) opplevelse. Jeg jobbet selv i perioder som tilkalling og ferievikar på helsehus. Hvordan jeg ble tatt imot og inkludert på den ene avdelingen sammenlignet med de andre var natt og dag.

På tre avdelinger følte jeg meg velkommen, ble satt pris, inkludert. Til og med mine synspunkter rundt pasienter helsetilstand o.l ble tatt til etteretning. På den siste avdelingen følte jeg meg lite ønsket og vurdert til å ikke kunne arbeidet i bunn og grunn. Ble med tre vakter der. Ta vare på vikarene om dere ønsker de skal komme tilbake.

• Liker 4
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 22.49):

Og spesielt når du ikke har noen utdanning å skilte med. Din stemme vil derfor ikke bli hørt..

Når jeg forsøker å få info rundt det praktiske i jobben relatert til oppgaver, eller komme med forslag; så blir de faste ansatte irriterte! Du skal sees men ikke høres. Hva oppgaver angår så skal du kun ta deg av barna, og bare glemme å få ta del i samtaler. De prater over hodet på deg, og du er bare en person de kan bruke  til «gulvarbeid». 

Heldigvis har jeg planer om å utdanne meg høyt, for bare da får du respekt. Men det smerter meg at man skal bli behandlet deretter, om du er vikar eller pedagogisk leder. Kommer du til barnehagen som vikar, er du fritt vilt. Du blir mobbet, hakket på, sett ned på og utfryst.

Vit dette før dere ønsker å jobbe som vikar i barnehagen<3

Anonymkode: c03ad...d56

Hvis jobben er et helvete, så finner du noe annet å gjøre. Hva er problemet 🤷‍♀️

Anonymkode: 5adae...d87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...