Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et nært helvete å jobbe i barnehage etter 23 år som pedagogisk leder også. Man jobber hardt for at barn, foreldre og kollegaer skal ha en så fin dag som mulig og sliter seg helt ut. Takken er at du får gjøre det samme dagen etterpå! Kom meg ut av barnehage i fjor og kommer aldri tilbake. Bemanning og trange rammer er eneste grunnen for meg, jobben, barna og kollegaer inkludert de aller fleste vikarer er grunnen til at jeg ikke sluttet 10 år før. 

Anonymkode: 31f01...a6c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 23.21):

Dette er nok heldigvis ikke tilfellet i alle barnehager. Men vit at om beskjeder blir gitt på en krass eller direkte måte så er det nok stress som ligger bak og ikke mot deg som er vikar personlig. Jeg har de 2 siste ukene stått alene som fast ansatt på jobb med en avdeling med 17 2-3 åringer og forskjellige vikarer fra vikarbyrå. Noen vikarer har mye erfaring og vet hvor de trengs og hva som er forventet av dem, mens andre vikarer igjen må gis beskjed om absolutt alt de må gjøre og hvordan. Da kan stresset spise deg opp og beskjeder blir gjerne gitt direkte og tydelig, og kan fort tolkes som frekk. Når det koker har vi ikke alltid tid til å høre på vikarens ønsker og behov, men rett og slett å organisere og ta kjappe avgjørelser for å overleve dagen. Men vit at vikarer er SUPERVIKTIGE og absolutt satt pris på, men det rekker vi kanskje ikke å si mens stormen herjer. 

Anonymkode: f3518...893

Vikarer er "superviktige", men når de ønsket seg fast jobb på samme sted som de har vært vikar i flere år, så er de plutselig ikke så viktige?

Jeg har vært tilkallingsvikar i flere skoler og barnehager i snart 4 år nå. Har prøvd å gå fast stilling ved alle stedene jeg har vært over litt tid, men ingen vil ansette meg... Til tross for årevis med erfaring og utdannelse rettet mot arbeid med barn.

Klart, det er jo bedre å ansette han 19-åringen som har et friår fra VGS, fordi kan herje med ungene...

Anonymkode: 9ae19...b24

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 22.49):

Og spesielt når du ikke har noen utdanning å skilte med. Din stemme vil derfor ikke bli hørt..

Når jeg forsøker å få info rundt det praktiske i jobben relatert til oppgaver, eller komme med forslag; så blir de faste ansatte irriterte! Du skal sees men ikke høres. Hva oppgaver angår så skal du kun ta deg av barna, og bare glemme å få ta del i samtaler. De prater over hodet på deg, og du er bare en person de kan bruke  til «gulvarbeid». 

Heldigvis har jeg planer om å utdanne meg høyt, for bare da får du respekt. Men det smerter meg at man skal bli behandlet deretter, om du er vikar eller pedagogisk leder. Kommer du til barnehagen som vikar, er du fritt vilt. Du blir mobbet, hakket på, sett ned på og utfryst.

Vit dette før dere ønsker å jobbe som vikar i barnehagen<3

Anonymkode: c03ad...d56

Da har du bare vært uheldig. Du forklarer jo ikke hvordan du oppfører deg. Nesevise vikarer er enda verre... 

Ikke svært en god jobb.. Er alltid to sider av en sak! 

Anonymkode: 8e4ae...492

• Liker 1
Skrevet

Kommunale barnehager anser jeg som verstingene. Jeg jobbet på vikariater i 3 år men da kunne de ikke ringe eller gi meg flere vikariater etter en viss dato for da kunne jeg kreve fast stilling. Forferdelig ekkelt system.
Sa opp vikariatet kjapt som fy og fikk de til og fjerne meg fra ringelista og har aldri villet jobbe i barnehage igjen!

Generelt en drittjobb, lavtlønnet og mye stress/jobb. Givende ja, men du kommer alltid til å møte en heks av en pedleder uansett hvilken bhg du jobber i. 
Skaff deg en utdannelse innen noe annet råder jeg.

Anonymkode: a6caa...36c

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jobbet som vikar i en barnehage tidligere, ALDRI mer. Blir rett og slett behandlet som søppel.

Anonymkode: 81bfb...c94

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kommunale barnehager anser jeg som verstingene. Jeg jobbet på vikariater i 3 år men da kunne de ikke ringe eller gi meg flere vikariater etter en viss dato for da kunne jeg kreve fast stilling. Forferdelig ekkelt system.
Sa opp vikariatet kjapt som fy og fikk de til og fjerne meg fra ringelista og har aldri villet jobbe i barnehage igjen!

Generelt en drittjobb, lavtlønnet og mye stress/jobb. Givende ja, men du kommer alltid til å møte en heks av en pedleder uansett hvilken bhg du jobber i. 
Skaff deg en utdannelse innen noe annet råder jeg.

Anonymkode: a6caa...36c

Forferdelig råttent gjort, er klar over det- jeg har problemer med å forstå at slike ting er lovlig.

Anonymkode: 383d8...a26

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da har du bare vært uheldig. Du forklarer jo ikke hvordan du oppfører deg. Nesevise vikarer er enda verre... 

Ikke svært en god jobb.. Er alltid to sider av en sak! 

Anonymkode: 8e4ae...492

Ikke nødvendigvis, jeg har det på samme måte, ikke er jeg nesevis og oppfører meg med ydmykhet og samarbeider veldig godt med kolleger, foreldre og barn.

Jo billigere i drift, jo bedre- kall en spade for en spade ;)

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke unikt for barnehager, dessverre... Har opplevd det samme i serveringsbransjen, flere steder. Når man er ufaglært blir man lett hakkekylling.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (Akkurat nå):

Det er ikke unikt for barnehager, dessverre... Har opplevd det samme i serveringsbransjen, flere steder. Når man er ufaglært blir man lett hakkekylling.

Det stemmer, jeg har høyere utdannelse ( annet relevant felt ) og jobber som vikar i barnehage.

Årsaken er kort reisevei og lønnen min er overraskende bra for slikt arbeid. ( I tillegg til å like å jobbe med barn selvsagt )

Barnehagelærere kan få jobb i det yrket som jeg er utdannet til, mens jeg kan kun få ped leder ansvar på disp ( jeg synes det er så f urettferdig. De sier jeg ikke har pedagogikken, vel- de har ikke jussen ;)

• Hjerte 1
Skrevet

Jobbet i bhg nå i 13 år, fagbrev og trives utrolig godt med å jobbe med barn, problemet jeg har er med damene! Det er visking og baktaling, sjalusi om du er flink og da skal du tas, rakkes ned på, de går med lupe for å finne feil. Er du ikke en av de som jatter med "gjengen" så blir du utstøtt og de flinke forsvinner ofte til andre jobber, igjen sitter de som er flinke til å late som de er flinke, de som sier de skal ha språkgruppe men barna lærer ikke noe siden det ikke finnes engasjemang , om det i det hele tatt blir språpkgruppe da. Fellesrommet er det store planer i men de voksne sitter på tlf og barna løper bare rundt, Bake pepperkaker er de voskne som gjør 90% av, barna får en liten klump deig, 2 minutter på å kna ut også er det neste sin tur. Hadde foreldre hvert klar over hvor lite av planene på ukeplanen som blir gjenomført ville de hvert overasket ja. Elsker jobben min men burde funnet meg noe nytt, elsker å jobbe med barn men er så utrolig lei av å jobbe med "damer". Og ja, vikarer, spesielt de flinke, blir ofte behandlet som dritt, du er da en trussel og må jekkes ned til å ikke tru du kan noe eller du gir opp å finner deg et annet sted og jobbe. Vi fikk in en dame på rundt 30 i høst, hun var utrolig flink, sto på hele tiden, barn og foreldre elsket henne men hun ble behandlet så stygdt av enkelte at hun forlot jobben etter ca 2 mnd og kom ikke tilbake og ja, det prate sfremdeles masse dritt om henne på huset 😞

Anonymkode: 7d98b...8cb

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer, jeg har høyere utdannelse ( annet relevant felt ) og jobber som vikar i barnehage.

Årsaken er kort reisevei og lønnen min er overraskende bra for slikt arbeid. ( I tillegg til å like å jobbe med barn selvsagt )

Barnehagelærere kan få jobb i det yrket som jeg er utdannet til, mens jeg kan kun få ped leder ansvar på disp ( jeg synes det er så f urettferdig. De sier jeg ikke har pedagogikken, vel- de har ikke jussen ;)

Tilegg: når de hører om at jeg har en utdannelse så er det enkelte ped ledere som har gått inn for å ødelegge for meg, jeg har gått stille i dørene, men når de spør direkte er jeg ikke en som lyger..  jeg har opplevd at ped leder har fått andre på arbeidstedet til å gi meg upassende kommentarer, snakke nedsettende til meg og til slutt fikk jeg faktisk ikke lov til noe aktiviteter i det hele tatt, ble helt utslitt og borte, måtte sykemeldes.

I kommunen vår er får de ikke fatt i vikarer, jeg er dypt bekymret for barna i norske barnehager. Hvilken rollemodeller er det som plager vikarer? De skal jobbe mot mobbing.

Barn merker slike ting fort.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jobbet i bhg nå i 13 år, fagbrev og trives utrolig godt med å jobbe med barn, problemet jeg har er med damene! Det er visking og baktaling, sjalusi om du er flink og da skal du tas, rakkes ned på, de går med lupe for å finne feil. Er du ikke en av de som jatter med "gjengen" så blir du utstøtt og de flinke forsvinner ofte til andre jobber, igjen sitter de som er flinke til å late som de er flinke, de som sier de skal ha språkgruppe men barna lærer ikke noe siden det ikke finnes engasjemang , om det i det hele tatt blir språpkgruppe da. Fellesrommet er det store planer i men de voksne sitter på tlf og barna løper bare rundt, Bake pepperkaker er de voskne som gjør 90% av, barna får en liten klump deig, 2 minutter på å kna ut også er det neste sin tur. Hadde foreldre hvert klar over hvor lite av planene på ukeplanen som blir gjenomført ville de hvert overasket ja. Elsker jobben min men burde funnet meg noe nytt, elsker å jobbe med barn men er så utrolig lei av å jobbe med "damer". Og ja, vikarer, spesielt de flinke, blir ofte behandlet som dritt, du er da en trussel og må jekkes ned til å ikke tru du kan noe eller du gir opp å finner deg et annet sted og jobbe. Vi fikk in en dame på rundt 30 i høst, hun var utrolig flink, sto på hele tiden, barn og foreldre elsket henne men hun ble behandlet så stygdt av enkelte at hun forlot jobben etter ca 2 mnd og kom ikke tilbake og ja, det prate sfremdeles masse dritt om henne på huset 😞

Signerer, de flinke skal ut.. forstår ikke hvorfor da de virkelig er ressurser, hvorfor skal de flinke tas?

• Liker 4
Skrevet

Kan det hjelpe å kontakte arbeidstilsynet?

Skrevet

Jeg har jobbet ca 1 år som ringevikar. Og det var stor forskjell på hvilken bhg jeg kom til. Noen var fullstendig uinteresserte og noen velkommen meg inn i «familien» med åpne armer. Gjett hvilket sted jeg ønsket når jeg fikk velge? Hvilket skjedde et par ganger. Jeg var 22 uten erfaring. På mange steder virket det som at det var en person som bare lagde et giftig arbeidsmiljø så alle var ulykkelige- også barna.

Men nå som 45 åring kan jeg si at det gjelder andre arbeidsplasser og. Ikke kun bhg. Har vært vikar i administrasjon også, og da med mye utdannelse og erfaring. Noen bare «hater» deg og noen «elsker» deg fra start. 

Anonymkode: 27511...c76

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 23.12):

På min Jobb er det folk med ekte høyere utdanning og høy lønn, som økonomer, samfunnsvitere og jurister.

Vi behandler assistenter uten utdanning med respekt og lar dem komme med innspill. Vi mener det er bare en berikelse.

Men de barnehagelærere blir fort høy på pæra og tror plutselig de er toppledere og har makt og behandler andre dårlig.

Samme gjelder sykepleiere som behandler de under seg dårlig. Jeg tror det har noe med kvinnekulturen å gjøre.

Anonymkode: 91ed2...ddf

Jeg tror det kommer av at veldig mange ikke føler seg betydningsfulle og verdsatt på jobb i barnehage, det gjelder alle både med og uten utdanning. I et sånt miljø blir man ikke mye raus mot andre.

Anonymkode: d348a...4d2

• Liker 6
  • Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Annonse
Skrevet

Nå står enkelte styrere fram i avisene her i byen og klager på at de ikke får nok vikarer, det er ingen å hente..de skylder på influensa og karona. Sannheten er at de behandler vikarer veldig dårlig, mye av det er veldig subtilt.

Til slutt vil ingen jobbe som vikar i barnehage lenger.

• Liker 8
Skrevet

Jeg kunne tenke meg å jobbe i bhg, men blir jo skeptisk når jeg leser dette. 

Er selv sykepleier, vært det i 16 år, og søkte bhg lærer i høst og kom inn. Måtte takke nei da jeg venter barn selv. Evnt søke på nytt til høsten igjen. 

Anonymkode: 7e869...c29

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kunne tenke meg å jobbe i bhg, men blir jo skeptisk når jeg leser dette. 

Er selv sykepleier, vært det i 16 år, og søkte bhg lærer i høst og kom inn. Måtte takke nei da jeg venter barn selv. Evnt søke på nytt til høsten igjen. 

Anonymkode: 7e869...c29

Du kan fint få en jobb som er med supre kollegaer og livet smiler men sjansen er og stor for at du bytter yrke etter noen år, leste et sted for et års tid siden at det er flere bhglærere utenfor barnehager enn der er de som jobber i bhg. Det er en grunn til det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobbet ett år i barnehage i hjembygda i friåret mitt før studier, og ett år i Oslo mellom bachelor og mastergraden min (juss, ikke barnehagelærer). 

Året i barnehage i hjembygda var kjempekoselig, og alle ble behandlet forholdsvis likt. Året i barnehagen i Oslo derimot opplevde jeg akkurat det du beskriver. Utrolig behagelig år, som jeg har nærmest fortrengt.. Var nesten så jeg lurte på om det var meg det var noe galt med. 

Kom i gang med studier igjen og har senere fått statlig jobb, og jeg har forstått at det var de barnehageansatte i den barnehagen det må ha vært noe rart med.

Anonymkode: 47cfd...f0c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 22.56):

Frister med et ringevikariat i barnehage og sette de kjerringene på plass 

Anonymkode: 00e91...33c

Du høres jo veldig egnet ut. 

Anonymkode: 13201...fe7

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...