Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kunne tenke meg å jobbe i bhg, men blir jo skeptisk når jeg leser dette. 

Er selv sykepleier, vært det i 16 år, og søkte bhg lærer i høst og kom inn. Måtte takke nei da jeg venter barn selv. Evnt søke på nytt til høsten igjen. 

Anonymkode: 7e869...c29

Hvorfor vil du bytte fra sykepleier til barnehagelærer?!

Anonymkode: d348a...4d2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nå står enkelte styrere fram i avisene her i byen og klager på at de ikke får nok vikarer, det er ingen å hente..de skylder på influensa og karona. Sannheten er at de behandler vikarer veldig dårlig, mye av det er veldig subtilt.

Til slutt vil ingen jobbe som vikar i barnehage lenger.

Anonymkode: 383d8...a26

De faste ansatte slutter også, men du har tydeligvis bestemt deg for at eneste grunnen til at barnehagen mangler vikarer er dårlig behandling fra ansatte. 

Anonymkode: 31f01...a6c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg kunne tenke meg å jobbe i bhg, men blir jo skeptisk når jeg leser dette. 

Er selv sykepleier, vært det i 16 år, og søkte bhg lærer i høst og kom inn. Måtte takke nei da jeg venter barn selv. Evnt søke på nytt til høsten igjen. 

Anonymkode: 7e869...c29

Da ville jeg valgt å videreutdanne meg til helsesykepleier istedenfor barnehagelærer. Å jobbe i barnehage er utmattende og utakknemmelig. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 22.56):

Frister med et ringevikariat i barnehage og sette de kjerringene på plass 

Anonymkode: 00e91...33c

Skal du stikke innom alle 5235 barnehagene i Norge da heller? Tenker du arbeidsmiljøet og kulturen er lik i alle? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 8.44):

Jobbet i bhg nå i 13 år, fagbrev og trives utrolig godt med å jobbe med barn, problemet jeg har er med damene! Det er visking og baktaling, sjalusi om du er flink og da skal du tas, rakkes ned på, de går med lupe for å finne feil. Er du ikke en av de som jatter med "gjengen" så blir du utstøtt og de flinke forsvinner ofte til andre jobber, igjen sitter de som er flinke til å late som de er flinke, de som sier de skal ha språkgruppe men barna lærer ikke noe siden det ikke finnes engasjemang , om det i det hele tatt blir språpkgruppe da. Fellesrommet er det store planer i men de voksne sitter på tlf og barna løper bare rundt, Bake pepperkaker er de voskne som gjør 90% av, barna får en liten klump deig, 2 minutter på å kna ut også er det neste sin tur. Hadde foreldre hvert klar over hvor lite av planene på ukeplanen som blir gjenomført ville de hvert overasket ja. Elsker jobben min men burde funnet meg noe nytt, elsker å jobbe med barn men er så utrolig lei av å jobbe med "damer". Og ja, vikarer, spesielt de flinke, blir ofte behandlet som dritt, du er da en trussel og må jekkes ned til å ikke tru du kan noe eller du gir opp å finner deg et annet sted og jobbe. Vi fikk in en dame på rundt 30 i høst, hun var utrolig flink, sto på hele tiden, barn og foreldre elsket henne men hun ble behandlet så stygdt av enkelte at hun forlot jobben etter ca 2 mnd og kom ikke tilbake og ja, det prate sfremdeles masse dritt om henne på huset 😞

Anonymkode: 7d98b...8cb

Det er akkurat sånn. Jeg er skremt over hvor likt det er mine erfaringer fra barnehagejobb. Jeg holdt ut i tre år og er glad for å ha sluttet. 

Anonymkode: 4adb9...405

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 23.02):

Nei, og hva sier det til måten å behandle mennesker på? Dere må huske at barnehager i Norge har menneskelige verdier de skal jobbe for, når de bryter det med å rakke ned på vikarer så er det alvorlig.

Menneskelige verdier, joda... Det mistet jeg troen på da jeg begynte å jobbe i barnehage. Det er helt vilt at de som skal passe og ivareta de minste, samtidig kan utdaterte selvtilliten til assistenter og få dem til å føle seg mindreverdig og udugelige. Men for all del, på papiret er det en IA bedrift og har samhold, mangfold og inkludering som slagord. 

Anonymkode: 4adb9...405

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 22.57):

Jobbet som vikar i 1 år. Har språkgrupper med barn som sliter med språket. Jeg åpner og stenger barnehager.

Jeg hjelper til i utredninger hvis de trenger nye øyne på et barn. 

Så det du opplever gjør ikke jeg. Min arbeidshverdag består av mye ansvar. Noe de ansatte gir meg også. Så hvis du er misfornøyd er det fordi du ikke bidrar med det de trenger.

Anonymkode: d0c7e...52a

Det er ikke nødvendigvis TS som ikke bidrar. Har selv observert dette som både vikar og fast ansatt. Mange er dårlige på å ta imot vikarer. Jeg har som fast ansatt vært opptatt av å hilse, småprate litt og ikke minst inkludere vikar i planlegging/organisering av dagen. Tenker at det er greit for vikar å feks få vite når man skal ha pause og hva som er rutinen på avdeling. En vikar som trives gjør en bedre jobb tenker jeg, og det skal ikke så mye til.

Jeg var selv tilkallingsvikar en periode mens jeg fullførte bachelor i pedagogikk. Forsto at jeg måtte ta initiativ selv og spurte feks hvilke rutiner/regler de hadde, fordi det er viktig at de ansatte spiller på samme lag. Lettere å feks forberede barna på å avslutte leken, hvis jeg vet når det er lunsj/bleieskift osv. Opplevde flere av de ansatte som utrolig nedlatende i måten de svarte på.

Pedagogen himlet med øynene når jeg spurte om kanskje noen andre kunne ta over bleieskift på et barn som var tydelig ukomfortabel. Hun sa noe sånt som at alle måtte bidra med bleieskift og lurte på om det var første gang jeg skiftet bleie.

Svarte med et smil og sa at som barne og ungdomsarbeider, med 14 års erfaring fra barnehage var det ikke mitt første bleieskift. Men at jeg kanskje burde bli bedre kjent med barna først. 

Anonymkode: 9cfb9...871

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis TS som ikke bidrar. Har selv observert dette som både vikar og fast ansatt. Mange er dårlige på å ta imot vikarer. Jeg har som fast ansatt vært opptatt av å hilse, småprate litt og ikke minst inkludere vikar i planlegging/organisering av dagen. Tenker at det er greit for vikar å feks få vite når man skal ha pause og hva som er rutinen på avdeling. En vikar som trives gjør en bedre jobb tenker jeg, og det skal ikke så mye til.

Jeg var selv tilkallingsvikar en periode mens jeg fullførte bachelor i pedagogikk. Forsto at jeg måtte ta initiativ selv og spurte feks hvilke rutiner/regler de hadde, fordi det er viktig at de ansatte spiller på samme lag. Lettere å feks forberede barna på å avslutte leken, hvis jeg vet når det er lunsj/bleieskift osv. Opplevde flere av de ansatte som utrolig nedlatende i måten de svarte på.

Pedagogen himlet med øynene når jeg spurte om kanskje noen andre kunne ta over bleieskift på et barn som var tydelig ukomfortabel. Hun sa noe sånt som at alle måtte bidra med bleieskift og lurte på om det var første gang jeg skiftet bleie.

Svarte med et smil og sa at som barne og ungdomsarbeider, med 14 års erfaring fra barnehage var det ikke mitt første bleieskift. Men at jeg kanskje burde bli bedre kjent med barna først. 

Anonymkode: 9cfb9...871

Det er ganske typisk behandling som vikar. Jeg har ikke vært vikar i barnehage, men i andre bransjer, og når jeg har spurt om rutiner for ulike ting, har jeg gjerne fått slengt tilbake at "Jeg trodde du kunne dette, hadde ikke du så mye erfaring?"

Joda, jeg har det, men den erfaringen har også vist meg at det er ulike rutiner rundt omkring på ulike steder. Det kan virke som at lang erfaring på en liten arbeidsplass er den beste oppskriften på at folk blir trangsynte. 

De har gjort det samme så lenge at de tror det ikke finnes noen annen måte å gjøre ting på, og manglende input utenfra forsterker den oppfatningen. Så da blir det til at når det først kommer noen utenfra som gjør noe annerledes, blir de stemplet som kunnskapsløse.

Anonymkode: 8bb87...8b8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er utdannet førskolelærer og jobbet som vikar på flere steder over flere år...og noen steder var flotte...men de fleste var blæ...jeg jobbet ofte vikar 1 år for den som var i permisjon...og ofte var jeg hun som bare var ekstra..hun som skulle slutte om 1 år..da kom deres vanlige kollega tilbake... Det var jævelig tungt og aldri føle deg god nok...selv hvor mye man stod på...aldri fikk jeg fart jobb heller.

2 steder jeg jobbet skviset de meg ut...et sted jobbet jeg med 3 damer...2 av de likte meg ikke og sa mye stygt og usant om meg til styrer... styrer trodde på de og sa om jeg ikke skjerper meg fikk jeg sparken. De 2 damene var så hyggelige mot meg..men kaster fritt bak ryggen...jeg sa opp jobben.

Andre steder var familien barnehage der det var 2 barnehager og 2 venniner som eide de..de likte jeg plutselig ikke ( ikke noe kritikk eller forvarsel) en dag fikk jeg sms at jeg ikke trengte å komme på jobb mer..

Har jobbet for Adecco i flere år..aldri mer...i løpet av 1 uke ble jeg sendt på 5 forskjellige barnehager...når du kom på jobb..var du bare der...aldri følt meg så alene og ubrukelig...

Men det er stor forskjell på barnehager også...

Anonymkode: aba6f...3cb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 23.12):

Jeg tror det har noe med kvinnekulturen å gjøre.

Jepp !   Der har du nøkkelen.

Hilsen mannlig bhg. ass.

Anonymkode: 09997...e57

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er alvorlig, de ivaretar barn og er stadig sykemeldte (faste ) vikarene blir ofte dårlig behandlet, selv har jeg opplevd ting som har vært livskrenkende, de har bevisst tråkket på meg.

• Liker 1
Skrevet

Dette fenomenet er ofte i kvinnedominerte yrker. Slik "rang" og "drama" finner du i dette rottereiret. Men selvsagt er det plasser som har mindre av dette. Det viser vel hvor viktig det er å ha litt av hvert. Menn utfyller kvinner og visa versa.

• Liker 5
Skrevet

Barnehagemiljø er giftig ja. 

Ansatte smisker med både styrer (hvorfor egentlig - sikkert fordi da kan de lettere bli kvitt kollega de misliker) og spesielt foreldre. Det er om å gjøre å være mest populær hos foreldre. 

Jeg er førskolelærer selv. Nå på aap. Gikk på en ordentlig psykisk smell. 

Ps: Det er ikke utdanningen som avgjør hierakiet i barnehage. Det er det sosiale samspillet. 

Jeg har opplevd at det er assistenter som behandler pedledere dårlig. Jeg vet om flere assistenter som er blitt kvitt pedledere. Flinke pedledere som faktisk er sammen med barna. "Dårlig til å lede, lite struktur, lite planer" er argumenter. Men de er faktisk sammen med barna og ser barnas behov. 

Jeg snakker ikke om disse irriterende pedlederne som skal gjøre alt etter boka og tror de er "sjefen" til assistentene sine. 

Anonymkode: 1ab7f...4f1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
frivis skrev (7 minutter siden):

Dette fenomenet er ofte i kvinnedominerte yrker. Slik "rang" og "drama" finner du i dette rottereiret. Men selvsagt er det plasser som har mindre av dette. Det viser vel hvor viktig det er å ha litt av hvert. Menn utfyller kvinner og visa versa.

Ja, men i barnehagen er menn øverst på rangstigen uansett om det er en vikar på 19 år eller en pedagog på 53 år. De får gjøre akkurat som de vil, bare fordi de er menn og menn trengs i barnehagen. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 23.00):

KJære TS, det er sånn det er å være vikar, deltidsansatt og ringehjelp. 

Du er en brikke som settes inn ved behov. Og det er alltid deres behov som teller. Om du har en dødssyk slektning, har jobbet en måned i strekk på en annen jobb, har 5 eksamener foran deg, blir slått ut av influensa eller hva som helst, betyr det ingenting så lenge de har behov for deg. 

Anonymkode: 8bb87...8b8

Faktisk ikke.. Det er ikke greit å behandle vikarer på denne måten. Har jobbet i barnehage selv og har opplevd en gang at en vikar ikke ble tatt godt i mot. Valgte å melde det videre til styrer som tok seg av problemet, ansatte som ikke kunne oppføre seg.

• Liker 4
Skrevet

Gjett hva jeg skal bruke julen til?

Søke nye jobber bort fra barnehage👏💪

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er utdannet førskolelærer og jobbet som vikar på flere steder over flere år...og noen steder var flotte...men de fleste var blæ...jeg jobbet ofte vikar 1 år for den som var i permisjon...og ofte var jeg hun som bare var ekstra..hun som skulle slutte om 1 år..da kom deres vanlige kollega tilbake... Det var jævelig tungt og aldri føle deg god nok...selv hvor mye man stod på...aldri fikk jeg fart jobb heller.

2 steder jeg jobbet skviset de meg ut...et sted jobbet jeg med 3 damer...2 av de likte meg ikke og sa mye stygt og usant om meg til styrer... styrer trodde på de og sa om jeg ikke skjerper meg fikk jeg sparken. De 2 damene var så hyggelige mot meg..men kaster fritt bak ryggen...jeg sa opp jobben.

Andre steder var familien barnehage der det var 2 barnehager og 2 venniner som eide de..de likte jeg plutselig ikke ( ikke noe kritikk eller forvarsel) en dag fikk jeg sms at jeg ikke trengte å komme på jobb mer..

Har jobbet for Adecco i flere år..aldri mer...i løpet av 1 uke ble jeg sendt på 5 forskjellige barnehager...når du kom på jobb..var du bare der...aldri følt meg så alene og ubrukelig...

Men det er stor forskjell på barnehager også...

Anonymkode: aba6f...3cb

:klem3:

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, men i barnehagen er menn øverst på rangstigen uansett om det er en vikar på 19 år eller en pedagog på 53 år. De får gjøre akkurat som de vil, bare fordi de er menn og menn trengs i barnehagen. 

Dummeste jeg har lest på KG på lenge, jeg er mann og har jobbet mange år i bhg. Og påstå jeg bare kan gjøre som jeg vil viser hvor lite du vet om det å være mann i en bhg. Foreldre som ikke vil gi beskjeder til meg, jeg er jo mann og kan ingen ting om barn, foreldre som ikke vil at jeg som mann skal bytte bleier eller tørke barn, kvinnfolk som beskylder meg for meninger jeg ikke har "A mente at jeg var dum som ikke gjorde det slik! nei, jeg spurte om det ikke finnes en enklere måte å gjøre det på!" , Følelsen når du kommer med forslag og blir nedstemmt samme hva, men når andre en uke etter foreslår det samme så er det en super ide! Jeg har fagbrev og har jobbet i Bhg i snart 13 år, i 5 forskjelige barnehager og ikke i en av de har jeg fått et lett opphold hvor jeg kan gjøre som jeg vil, men i alle har jeg møtt tvilende foreldre, sladrette/beskyldene medarbeidere og et utrolig dårlig arbeidsmiljø skappt av kvinnfolk.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dummeste jeg har lest på KG på lenge, jeg er mann og har jobbet mange år i bhg. Og påstå jeg bare kan gjøre som jeg vil viser hvor lite du vet om det å være mann i en bhg. Foreldre som ikke vil gi beskjeder til meg, jeg er jo mann og kan ingen ting om barn, foreldre som ikke vil at jeg som mann skal bytte bleier eller tørke barn, kvinnfolk som beskylder meg for meninger jeg ikke har "A mente at jeg var dum som ikke gjorde det slik! nei, jeg spurte om det ikke finnes en enklere måte å gjøre det på!" , Følelsen når du kommer med forslag og blir nedstemmt samme hva, men når andre en uke etter foreslår det samme så er det en super ide! Jeg har fagbrev og har jobbet i Bhg i snart 13 år, i 5 forskjelige barnehager og ikke i en av de har jeg fått et lett opphold hvor jeg kan gjøre som jeg vil, men i alle har jeg møtt tvilende foreldre, sladrette/beskyldene medarbeidere og et utrolig dårlig arbeidsmiljø skappt av kvinnfolk.

For ikke å glemme at du klarer aldri som mann å vinne en diskusjon i mot noen som begynner gråte og beskylder deg for å gjøre så de gråter..

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som det er et helvete for alle, ikke bare vikarene..

Anonymkode: d348a...4d2

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...