Gå til innhold

Startlån fra husbanken og kommunen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har fått dette? 

Hva var grunnen til at du/dere fikk det?

Hvor mye fikk du låne?

Hva var inntekten og gjelden din? 

Jeg stresser sånn nå for huseier skal selge boligen jeg og barna leier, og leiemarkedet i området er nesten ikke-eksisterende.... Har tilbud fra huseier om å kjøpe her vi bor, men prisen blir rundt 4,3 mill, og jeg har null egenkapital i tillegg til mottar for tiden aap 😔

Barna har av forskjellige grunner måttet flytte flere ganger allerede, og de har begge slitt med bl.a. kronisk sykdom, mobbing og angst som krevde flere års behandling på BUP. 

Nå har vi endelig "landet" en plass hvor de trives kjempegodt, har mange venner og går på skole som de første gang føler seg trygg på. 

Har lest at kommunen ofte prioriterer de som har et sterkt behov for å bli boende der de er (f.eks av psykososiale grunner), og med lav inntekt og ingen mulighet til sparing, havner man enda lenger frem i køen.

Men man MÅ også evne å betjene de månedlige avdragene, ellers så blir det avslag. JEG vet at jeg kan klare det, men ser kommunen/NAV på min totale økonomi vil de uansett mene jeg ikke vil få det til... 

Vet ikke helt hva jeg vil frem til her.... Håper vel bare å få lese noen oppløftende historier som gir meg håp om at kanskje jeg likevel finner en løsning til meg og barna, så de slipper å bli revet opp på nytt fra alt som er trygt ❤

Anonymkode: 1a449...0be

Skrevet

Jeg og min kone fikk det. Grunnen var vel at vi har 2 barn. Min kone mottok på det tidspunktet aap, som nå har blitt ufør. Og jeg 100% fast jobb. 

Vi fikk 3,5mill. Kjøpte bolig under den prisen, så vi fikk bakt inn 100k i forbruksgjeld. 

Anonymkode: 73607...103

Skrevet

Å eie en bolig koster mye mer enn bare avdragene, særlig om det er et hus. Helt ærlig synes jeg 4,3 millioner i lån på AAP, alene med barn, høres helt urealistisk ut. Har du satt opp et budsjett med realistiske tall? Du må også ha en buffer når du eier hus, hvis du plutselig må ha rørlegger eller noe annet som MÅ gjøres. 

Anonymkode: 03a35...f50

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Å eie en bolig koster mye mer enn bare avdragene, særlig om det er et hus. Helt ærlig synes jeg 4,3 millioner i lån på AAP, alene med barn, høres helt urealistisk ut. Har du satt opp et budsjett med realistiske tall? Du må også ha en buffer når du eier hus, hvis du plutselig må ha rørlegger eller noe annet som MÅ gjøres. 

Anonymkode: 03a35...f50

Jeg er 43 år og har eid bolig tidligere i mange år (kjøpte min første bolig alene når jeg var 24), så jeg vet hva det innebærer.... Og det er for øvrig langt fra alle huseiere som har den bufferen du nevner! 

I tillegg til aap får jeg også bostøtte, barnebidrag og utvidet barnetrygd. Så jeg har ca 39k utbetalt i mnd, men likevel får jeg ikke lån i vanlige banker fordi jeg ikke har fast inntekt.... 

Er inne i siste perioden med aap og regner med å være "friskmeldt" ila sommeren neste år. Jeg satser også på fast jobb og bedre inntekt fra da av, så det er noen av grunnene til at jeg vet jeg kan klare å betjene lånet. 

Poenget er at det er jeg må finne en løsning på bosituasjonen - og jeg vet ikke hvor mye kommunen stoler på det jeg forklarer som forsikring om at jeg vil ha betjeningsevne på et såpass høyt lånebeløp... 

Men jeg har jo betalt husleie på 15k i 3 år uten problemer, og ca 5k mer i mnd vet jeg at jeg greier. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er 43 år og har eid bolig tidligere i mange år (kjøpte min første bolig alene når jeg var 24), så jeg vet hva det innebærer.... Og det er for øvrig langt fra alle huseiere som har den bufferen du nevner! 

I tillegg til aap får jeg også bostøtte, barnebidrag og utvidet barnetrygd. Så jeg har ca 39k utbetalt i mnd, men likevel får jeg ikke lån i vanlige banker fordi jeg ikke har fast inntekt.... 

Er inne i siste perioden med aap og regner med å være "friskmeldt" ila sommeren neste år. Jeg satser også på fast jobb og bedre inntekt fra da av, så det er noen av grunnene til at jeg vet jeg kan klare å betjene lånet. 

Poenget er at det er jeg må finne en løsning på bosituasjonen - og jeg vet ikke hvor mye kommunen stoler på det jeg forklarer som forsikring om at jeg vil ha betjeningsevne på et såpass høyt lånebeløp... 

Men jeg har jo betalt husleie på 15k i 3 år uten problemer, og ca 5k mer i mnd vet jeg at jeg greier. 

TS

Det spiller ingen rolle hva du tror du greier og ikke, du får ikke lån på 4,3 mill uansett hvor mye du mener at det går selv. Ikke hos husbanken eller andre steder. Det er så urealistisk å tro at du bare må slå det ifra deg.

Håper det ordner seg for dere på andre måter 🤞🏻

Hilsen finansrådgiver som jobber med boliglån

Anonymkode: 9bdc5...ad6

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Taket for barnefamilie i Oslo er på 3,4 millioner i år. I nødstilfeller strekker de seg 50tusen eller 100tusen til. Desverre vil du aldri få lov til å kjøpe boligen dere nå bor i. 

Du må huske på at du også skal kunne nedbetale lånet og med mindre du tjener langt over gjennomsnittet vil du ikke kunne betjene et høyere lån. Kan du betjene lån på den størrelsen du nevner så vil du få beskjed om å spare til egenkapital i noen år og søke lån i vanlig bank. 

Anonymkode: 988a1...478

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

TS

Du vil ikke kunne få låne noe mere enn type max 2 mil, før du evt får bedre lønn. 

5× inntekt (reelt sett legger man seg lavere i dag), minus all gjeld, minus for barn som skal forsørges osv 

En løsning vil jo kunne være å flytte til noe billigere å leie i noen år mens slik at du får spart deg ek. Å betale 15k i leie er jo relativt råflott.

Anonymkode: 0f9f4...dd7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du vil ikke kunne få låne noe mere enn type max 2 mil, før du evt får bedre lønn. 

5× inntekt (reelt sett legger man seg lavere i dag), minus all gjeld, minus for barn som skal forsørges osv 

En løsning vil jo kunne være å flytte til noe billigere å leie i noen år mens slik at du får spart deg ek. Å betale 15k i leie er jo relativt råflott.

Det er startlån jeg snakker om da; vet du hva det er? Er ikke samme som vanlig boliglån. Ser ut som det er det du tror 🙃

Problemet, som jeg skrev i innlegget, er at her er så og si ingen leieboliger i området hvor vi bor.... Er jo derfor jeg nå stresser over hvordan ungene skal få beholde vennene sine og fortsette på samme skole! 

Hadde jeg kunnet flytte til noe billigere å leie, så hadde jeg aldri hatt behov for å skrive innlegget engang, for da hadde jeg selvfølgelig bare flyttet!  

Skjønner du nå...?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Taket for barnefamilie i Oslo er på 3,4 millioner i år. I nødstilfeller strekker de seg 50tusen eller 100tusen til. Desverre vil du aldri få lov til å kjøpe boligen dere nå bor i. 

Du må huske på at du også skal kunne nedbetale lånet og med mindre du tjener langt over gjennomsnittet vil du ikke kunne betjene et høyere lån. Kan du betjene lån på den størrelsen du nevner så vil du få beskjed om å spare til egenkapital i noen år og søke lån i vanlig bank. 

Ja der kan du se.... I mitt stressede men håpefulle hode, så gikk det meg hus forbi å faktisk sjekke hva maksgrensen ligger på 🙈

Men.... samtidig mener jeg også på at jeg leste på en FAQ hos husbanken at det ikke var noen komkret maksgrense for hva man kunne låne, men det ble besluttet utfra forskjellige andre vurderingsgrunnlag🤔 Husbanken gjør d kanskje litt annerledes enn kommunene....? 

Jeg er stuptrøtt og full i feber av covid nå, så føler jeg ikke får frem noe som helst fornuftig 😞

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen her som har fått dette? 

Hva var grunnen til at du/dere fikk det?

Hvor mye fikk du låne?

Hva var inntekten og gjelden din? 

Jeg stresser sånn nå for huseier skal selge boligen jeg og barna leier, og leiemarkedet i området er nesten ikke-eksisterende.... Har tilbud fra huseier om å kjøpe her vi bor, men prisen blir rundt 4,3 mill, og jeg har null egenkapital i tillegg til mottar for tiden aap 😔

Barna har av forskjellige grunner måttet flytte flere ganger allerede, og de har begge slitt med bl.a. kronisk sykdom, mobbing og angst som krevde flere års behandling på BUP. 

Nå har vi endelig "landet" en plass hvor de trives kjempegodt, har mange venner og går på skole som de første gang føler seg trygg på. 

Har lest at kommunen ofte prioriterer de som har et sterkt behov for å bli boende der de er (f.eks av psykososiale grunner), og med lav inntekt og ingen mulighet til sparing, havner man enda lenger frem i køen.

Men man MÅ også evne å betjene de månedlige avdragene, ellers så blir det avslag. JEG vet at jeg kan klare det, men ser kommunen/NAV på min totale økonomi vil de uansett mene jeg ikke vil få det til... 

Vet ikke helt hva jeg vil frem til her.... Håper vel bare å få lese noen oppløftende historier som gir meg håp om at kanskje jeg likevel finner en løsning til meg og barna, så de slipper å bli revet opp på nytt fra alt som er trygt ❤

Hei. Husbanken gir lån bare til de som har fast inntekt. Når du kommer deg i fast jobb da søker du med en gang.

Anonymkode: 691a6...3e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må legge til at her tar du feil...

Fra husbankens sider om startlån:

Barnefamilier som har behov for en stabil bolig raskt, er unntatt fra kravet om å spare, der bosituasjonen er uegnet og det er behov for å stabilisere bosituasjonen raskt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei. Husbanken gir lån bare til de som har fast inntekt. Når du kommer deg i fast jobb da søker du med en gang.

Anonymkode: 691a6...3e2

Har jo hørt om flere som har fått startlån med AAP...?

Poenget er jo at når jeg har fått fast jobb er det for sent! 

Det er NÅ jeg og ungene trenger ny bolig, og det siste jeg vil er å måtte rive de opp enda en gang fra alt som nå er trygt, og risikere at begge to ender opp med psykiske problemer...igjen....

Og her er så og si ikke leieboliger i skolekretsen barna hører til, ergo jeg kan heller ikke bare flytte til en annen leiebolig og spare til å kjøpe senere 😥

Aldri følt meg så fastlåst og håpløs som nå 😞

TS

Skrevet

Skjønner at du er i en lei og frustrerende situasjon. Men du vil ikke få startlån med AAP, du kan få det med sikker inntekt som ufør. Du vil heller ikke få så mye du ønsker som du nevner her, ikke i nærheten engang. Det er riktig at barnefamilier prioriteres for å gi barn en stabil oppvekst uten mye flytting hele oppveksten men du tenker ikke på at du skal kunne nedbetale lånet og dermed ikke kan låne over evne. Lånet du vil ha vil bety nesten 20.000 i låneutgifter per måned i 50 år med dagens rentenivå. Jeg har selv startlån forresten så vet veldig godt hva det går ut på. Er du i tvil så ring NAVs boligenhet i din kommune som delegerer startlånene. Søknadstid er 2-4 måneder ventetid så vær rask!

Du kan søke men vil ikke få mer enn 3,4 millioner eller om du bor i andre kommuner enn Oslo vil du få enda mindre. 

Desverre kan man ikke bare sitte å forvente at staten serverer og ordner opp. Mange må leie og kjempe seg inn på leiemarkedet. Er det vanskelig for dere å få napp privat kan kommunen hjelpe dere med kommunal bolig. 

Skrevet

Startlån gis til "nøktern bolig" til økonomisk vanskeligstilte. En enebolig til 4.3 millioner høres ikke særlig nøkternt ut..

Anonymkode: 80ec8...fe9

Skrevet

Søk uansett! Så får du et svar og et tall du kan forholde deg til. 

Det er raskt og enkelt å søke, og du kan vedlegge dokumentasjon på hva du har klart deg på til livsopphold, i husleie osv. når dette avviker stort fra SIFO-tall.

Tidligere var det slik at potten med penger Husbanken har til å låne ut gikk tom utover året og ble fylt på i januar. Jeg vet ikke om det er slik lenger, men tror du bør vente med å søke til rett over nyttår hvis du kan. 

Anonymkode: 5db6b...ed1

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Bare søk. Ingen som vet noe sikkert før du har fått svar derfra. Forklar like ryddig som du gjorde for oss. 

Anonymkode: fe641...d88

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk startlån på 1,7 millioner. 

Alene, minstesats ufør, ca 18k utbetalt.

Hadde spart opp 500k i egenkapital. Ingen gjeld. Men hadde for lav inntekt til å få lån i vanlig bank.

Dette er et par år siden nå, men de måtte godkjenne boligen før bud, så jeg gikk glipp av flere budrunder fordi de ikke svarte tidsnok.

Så det er ikke sikkert de synes akkurat den boligen du ønsker er en god nok investering.

Jeg måtte gå for 50 års nedbetalingstid, som ville bety at jeg fortsatt hadde hatt lån og boutgifter på minst 12k med minstepensjon, noe som er helt urealistisk. 

Jeg måtte også binde meg til 10 års fastrente for å få lånet. Noe som også førte til at jeg måtte betale frykelig mye i overkus for å komme meg ut av avtalen.

Jeg følte husbanken var veldig utilgjengelige og ga meg alt for lite informasjon fra start. Ikke kan man leie ut og ikke kan man flytte lånet til ny bolig. Jeg måtte selge, og sitter igjen med mindre egenkapital enn før jeg kjøpte, selvom jeg fikk en god pris for boligen. Så tenk deg godt om før du inngår en fastrente avtale, og tenk over nedbetalingstiden.

Anonymkode: c1c8b...ee9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er startlån jeg snakker om da; vet du hva det er? Er ikke samme som vanlig boliglån. Ser ut som det er det du tror 🙃

Problemet, som jeg skrev i innlegget, er at her er så og si ingen leieboliger i området hvor vi bor.... Er jo derfor jeg nå stresser over hvordan ungene skal få beholde vennene sine og fortsette på samme skole! 

Hadde jeg kunnet flytte til noe billigere å leie, så hadde jeg aldri hatt behov for å skrive innlegget engang, for da hadde jeg selvfølgelig bare flyttet!  

Skjønner du nå...?

TS

Ja jeg er godt kjent med de fleste typer lån. Uansett om man får lån i ordinær bank eller husbanken så skal man fortsatt kunne betjene lånet ut fra de regler og lover satt av regjeringen. 

Du kommer ikke til å få lån til denne boligen slik som du legger fram inntekt/situasjon. Ikke sjans i havet faktisk, skjønner du? 

Hvis du ikke selv klarer å finne ny leiebolig/billig kjøp, så setter du igang prosessen men å få tildelt kommunal leilighet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk startlån på 1,7 millioner. 

Alene, minstesats ufør, ca 18k utbetalt.

Hadde spart opp 500k i egenkapital. Ingen gjeld. Men hadde for lav inntekt til å få lån i vanlig bank.

Dette er et par år siden nå, men de måtte godkjenne boligen før bud, så jeg gikk glipp av flere budrunder fordi de ikke svarte tidsnok.

Så det er ikke sikkert de synes akkurat den boligen du ønsker er en god nok investering.

Jeg måtte gå for 50 års nedbetalingstid, som ville bety at jeg fortsatt hadde hatt lån og boutgifter på minst 12k med minstepensjon, noe som er helt urealistisk. 

Jeg måtte også binde meg til 10 års fastrente for å få lånet. Noe som også førte til at jeg måtte betale frykelig mye i overkus for å komme meg ut av avtalen.

Jeg følte husbanken var veldig utilgjengelige og ga meg alt for lite informasjon fra start. Ikke kan man leie ut og ikke kan man flytte lånet til ny bolig. Jeg måtte selge, og sitter igjen med mindre egenkapital enn før jeg kjøpte, selvom jeg fikk en god pris for boligen. Så tenk deg godt om før du inngår en fastrente avtale, og tenk over nedbetalingstiden.

Anonymkode: c1c8b...ee9

Uff her er jo et eks på at husbanken ikke alltid er det beste. Jeg er ufør men fikk heldigvis lån i banken. Nå må jeg flytte innen ett år, og er glad jeg ikke er bundet av husbanken. Dog fikk jeg et lite tilskudd jeg håper kan bli med på flyttelasset.

Ts, jeg var på aap da jeg fikk lån i vanlig bank. Jeg hører mange si det er umulig, men noen får det altså. Men det var til en 2R til 2,6 mill og renten var lav.  Flytende rente i husbanken i dag er nok eneste sjanse. Er det ingen andre rimeligere boliger i området? Nå husker jeg ikke fra tråden om dette var hus med kjeller eller en leilighet, men kjøper du hus med utleie kan det kanskje styrke saken din(?).

Anonymkode: 97fcd...626

Skrevet

Ingen problemer med å forstå at du er i en vanskelig situasjon, men du kommer ikke til å få 4,3 mill i startlån. For det første er det nesten 1 mill over taket for startlån i de fleste kommuner, ofte må man også være to låntakere for å få maksgrensen. For det andre har du ikke fast inntekt (aap er ikke fast inntekt), at du har tenkt å få en jobb frem i tid er ikke nok. Skal du kunne argumentere på noen som helst måte med fast inntekt må du skaffe deg jobb med en gang. Bostøtte regnes heller ikke som inntekt ifht beregning av lån, i de fleste tilfeller heller ikke barnebidrag, da det kan variere mye og i verste fall ikke komme inn idet hele tatt. At du syns du kan klare det holder ikke mål, det er mange som har sagt det om å ta opp lån de siste årene som nå sliter massivt fordi kommunale avgifter, eiendomsskatt, renter og strømpriser fyker i været.

4,3 mill er 20 000 i mnd + eiendomsskatt + kommunale avgifter + forsikring + strøm + ca 21 000 i utgifter iflg sifo (en voksen og to barn si småskolen uten sfo), altså over 41 000 i utgifter, og utgiftene er stigende ettersom barna vokser og boligen trenger nødvendig vedlikehold. Hvis du uten problemer vet at du klarer 5000 mer i utgifter enn du har nå, hvorfor har du da ikke klart å spare de 5000 i mnd? Sikkert en eller annen unnskyldning, men det faktum at du ikke har noe sparepenger viser at du allerede er på maks av hva du tåler. Til sammenligning har jeg 900 000 i årslønn, og hadde aldri tatt opp lån på 4,3 mill, det er alt for risikabelt sånn ting er nå. 

Startlån skal for øvrig dekke nøktern bolig i aktuell kommune, ikke enebolig i det strøket du vil ha. Du kommer ikke til å få kjøpe huset, og bør se deg om etter andre alternativer. Startlån får du uansett ikke før du har fast inntekt, men da kan du se etter noe rimeligere i samme område. Evt så bør du bruke nettverket ditt og lokale fb-grupper til å legge ut at du søker etter bolig i X skolekrets. Mange som normalt ikke leie ut til hvem som helst kan være interessert i leie ut til noen som allerede bor i området, eller noen de har kjennskap til. Og får du bolig en av nabokretsene kan du høre med kommunen om barna kan fortsette å gå på skolen de allerede går på grunne tidligere mobbing.

Anonymkode: 8e651...886

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...