Gå til innhold

Å ha barn med en som jobber offshore - erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer jobber offshore, 4-4. Når jeg møtte han jobbet han på land, og jeg så aldri for meg ett forhold med en som var borte halvparten av livet. Etter ett år sammen fikk han denne muligheten, og jeg «ofret» det for jeg vil selvfølgelig han skal ha en god jobb han trives i. 

Til nå har det gått helt ok. Når han er hjemme bidrar han lite med husarbeid, men noe av og til. Det hender aldri at jeg kommer hjem til vasket hus eller middag etter jobb, men han kan gjøre småting som å rydde stuen og ta oppvasken eller tømme søppelet. 

Han spiller mye pc, og er våken til langt på natt. Sover til rundt 11. Jeg på andre siden er i full jobb og oppe kl. 6, og i seng i 11 tiden. Han er også glad i alkohol, ikke slik at han er full hele tiden men tar seg gjerne vin og øl 3-4 ganger i uken. 

Nå er jeg gravid i 7 måned og begynner å irritere meg å tenke hvordan ting skal bli. Jeg prøver å si det er viktig å ha en fast rutine på livet nå som vi får barn, og at husarbeid o.l må bli delt likt da jeg ikke kan ta alt. Idag har jeg vært ute av huset fra kl 7-7, kommer hjem og må vaske og henge opp klær, lufte hunden og rydde. Han sitter å spiller PC. Jeg har vondt i rygg og bein, er sliten og trøtt og det ser ikke ut til å bry han. 

Hvordan løse dette, når barnet kommer? Hvordan er deres fordeling av ting med menn som jobber offshore? 

Anonymkode: 5a1d6...9f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha en alvorssamtale med han. Guttetiden er over. Du er gravid, og han må bli mann. DVS, at han må ta sin del av arbeidet. Si at du er bekymret over det du ser. Har han noen forbilder? En ok far? Spør hvilken far og mann han vil være? Nå blir dere en famile, og det du ser så langt er ikke særlig tillitsvekkende. Punktum. Si det rolig, og la det synke inn. Si at han når han er ute på plattformen så må han spørre andre fedre hvis de gjør hjemme for å beholde familien. Da er det jo en fordel at han ikke spør taperne, men de som faktisk er skikkelige menn. 

Han vet det jo sikkert innerst inne selv, at han må steppe up gamet sitt. Han er vel ikke dum..

Jeg har jobbet vekke i perioder, på prosjekter. Vi var aldri direkte offshore, men det var omtrent samme sak. Mannen min var hjemme med barna. 

Anonymkode: e29e3...823

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er offshore , og han brukte tid på omstillingen. Tror ingen av oss innså hvilken overgang det var for ham. Når man jobber offshore begynner man pga pengene og blir værende pga friperiodene.

Til slutt måtte jeg bare slutte å gjøre ting og la det flyte en periode. Nå bidrar han mer. Han tar alt med barna når han er hjemme, lager middag, handler, og en del av husarbeidet.  Mange fordeler og ulemper med offshore.  Jeg hadde foretrukket om han jobbet på land totalt tror jeg. 

Anonymkode: c07e0...695

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj oj. Sånne mannebabyer må innse at når de selv får baby, så må de bli voksne. Her må dere ha en skikkelig samtale om forventninger og arbeidsfordeling. Alt blir helt annerledes når dere får barn. Han må ta mer enn halvparten av husarbeid og barn når han er hjemme, for du tar 100% når han er borte. Han må stå opp om morran. Kan ikke game til langt på natt uten at det får konsekvenser (utslitt dagen etterpå). 

Anonymkode: f0dea...33e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min samboer jobber offshore, 4-4. Når jeg møtte han jobbet han på land, og jeg så aldri for meg ett forhold med en som var borte halvparten av livet. Etter ett år sammen fikk han denne muligheten, og jeg «ofret» det for jeg vil selvfølgelig han skal ha en god jobb han trives i. 

Til nå har det gått helt ok. Når han er hjemme bidrar han lite med husarbeid, men noe av og til. Det hender aldri at jeg kommer hjem til vasket hus eller middag etter jobb, men han kan gjøre småting som å rydde stuen og ta oppvasken eller tømme søppelet. 

Han spiller mye pc, og er våken til langt på natt. Sover til rundt 11. Jeg på andre siden er i full jobb og oppe kl. 6, og i seng i 11 tiden. Han er også glad i alkohol, ikke slik at han er full hele tiden men tar seg gjerne vin og øl 3-4 ganger i uken. 

Nå er jeg gravid i 7 måned og begynner å irritere meg å tenke hvordan ting skal bli. Jeg prøver å si det er viktig å ha en fast rutine på livet nå som vi får barn, og at husarbeid o.l må bli delt likt da jeg ikke kan ta alt. Idag har jeg vært ute av huset fra kl 7-7, kommer hjem og må vaske og henge opp klær, lufte hunden og rydde. Han sitter å spiller PC. Jeg har vondt i rygg og bein, er sliten og trøtt og det ser ikke ut til å bry han. 

Hvordan løse dette, når barnet kommer? Hvordan er deres fordeling av ting med menn som jobber offshore? 

Høres ut som naboene mine. Hun flyttet fra ham da barnet var mellom 1 og 2 år.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min mann er offshore , og han brukte tid på omstillingen. Tror ingen av oss innså hvilken overgang det var for ham. Når man jobber offshore begynner man pga pengene og blir værende pga friperiodene.

Til slutt måtte jeg bare slutte å gjøre ting og la det flyte en periode. Nå bidrar han mer. Han tar alt med barna når han er hjemme, lager middag, handler, og en del av husarbeidet.  Mange fordeler og ulemper med offshore.  Jeg hadde foretrukket om han jobbet på land totalt tror jeg. 

Jeg har prøvd dette (har ikke mann som jobber offshore), og hvis hensikten er å få mannen til å se oppgavene som må gjøres, så fungerer ikke nødvendigvis det… Men hvis hensikten er at du ikke skal bryte sammen og at det bare får flyte litt, så funker det jo. Hvis du klarer å se på kaoset. Et minimum av hygiene må man også ha, noen ting KAN man ikke la være å gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har prøvd dette (har ikke mann som jobber offshore), og hvis hensikten er å få mannen til å se oppgavene som må gjøres, så fungerer ikke nødvendigvis det… Men hvis hensikten er at du ikke skal bryte sammen og at det bare får flyte litt, så funker det jo. Hvis du klarer å se på kaoset. Et minimum av hygiene må man også ha, noen ting KAN man ikke la være å gjøre. 

Det var nok litt begge deler😆 

Men ja, som en over sa burde han gjøre mer, og det synes jeg og. Men jeg tror han opplever at han gjør like mye, fordi han har andre forventninger/standarder enn meg. Og det er en konflikt mange par har, og man må ta et valg. Forsøke å møtes på halvveis, eller avslutte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt mann offshore men mann I forsvaret som hadde ish like mange reisedøgn som en offshorearbeider, så var også mye alene. 

Han tok all levering og henting I barnehagen og all klesvask med bretting osv i hjemmeperiodene. Jeg har stort sett stått for middag og handling, han rydder opp etterpå. Stort sett så har han tatt det meste av løpende husarbeid når han har vært hjemme, og han hadde naturligvis savnet barna så han ville få mest mulig tid med dem. Innstillingen hans var at når jeg har vært alene med alt for at han skulle kunne jobbe med det han ønsket så avlastet han så mye som mulig da han var hjemme. Han vasket og ryddet også huset hver gang før han reiste ut igjen så jeg skulle starte med blanke ark.

Han har heldigvis sluttet nå og fått seg kontorjobb som er mer forenelig med familieliv så nå kommer han hjem hver dag.

Tenker at ditt problem er at du har en mannebaby som forventer at du er hushjelp, og ikke at du er sammen med en offshorearbeider.

Anonymkode: 604b4...c7b

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg liker alenetiden så vi trives med det. Snakker mye mens han er borte om barna, aktiviteter og slikt så han er løpende oppdatert. Når han er hjemme driver han familien as og husholdet i stor grad, da har vi tid til å være sammen når jeg kommer fra jobb og barna er kommet hjem uten å bruke tid på huset. Jeg bruker og mer tid på venner og hobby når han er hjemme. Hadde han ikke tatt igjen sin del så hadde det vært hadebra for min del, men nå hviste jeg jo at han var både husrein og oppdratt når vi ble sammen.

Anonymkode: 230f8...f27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med skilsmisse for oss 🙈

Ble så mye uenighet om skjevfordeling av ansvar; jeg tok alt når han var ute alt fra 4-7 uker, men om jeg ytret ønske om at kanskje han kunne ta litt ekstra iblant på friturene når jeg var sliten etter jobb (og han hadde hele døgnet fri hver dag), så fikk jeg bare høre at vi var to personer i huset og ting skulle deles likt 😡

Med 3 barn og full jobb var jeg stort sett fullstendig utslitt når han kom hjem, men da var det han som sov lenge om morgenen pluss sov midt på dagen den første uka hjemme, for han var så sliten....Og han kom så klart hjem fra 4 uker med alle måltider servert og kun seg selv å tenke på, kåt og klar hele tiden - men for meg ble jo alt motsatt slik at sex var det siste jeg tenkte på de første dagene han var hjemme....Og da var det selvfølgelig jeg som var problemet og ødela stemningen i forholdet.... 

Ungene gledet seg alltid til han skulle komme hjem, men når han endelig var der - så brukte han timesvis med nesa i mobilen mens ungene måtte trygle om oppmerksomheten hans. Påpekte jeg dette, da ble han bare defensiv og tok alt jeg sa som klaging istedenfor hva det faktisk var; at jeg snakket på ungenes vegne som bare ville være med pappaen sin.... 

Han seilte sin egen sjø, bokstavelig talt, og tok det for gitt at jeg ofret stadig flere muligheter i min karriere, for at han kunne stige raskest mulig i gradene gjennom å stadig bytte til bedre firmaer og gjerne da måtte jobbe enda lenger enn vanlig før neste faste turnus var på plass. Og hjemme var det jeg og ungene som måtte tilpasse oss etter hans drømmer (siden han hadde høyere inntekt enn meg). 

Å forvente at han kunne tilpasse seg min jobb når han var hjemme, det kunne jeg bare drømme om! Enkelte dager når jeg ble sittende litt over fast arbeidstid, fikk jeg sure tlf fra ham etter 20 minutter om hvor jeg ble av, for middagen var snart klar.... 

Og sånn gikk det....og frustrasjonen bare vokste, helt til jeg innså at når han var på jobb, var faktisk den tiden jeg hadde det best! for da slapp jeg all frustrasjonen.... og jeg slapp å måtte tilpasse meg til hans sterke meninger om alt, og det å måtte endre på mine og barnas rutiner fordi han alltid hadde "bedre" måter å gjøre ting på...

Nå er jeg alene med 3 barn, men det var jeg også i tiden vi var gift! Forskjellen nå er at jeg kan gjøre ting som jeg selv vil, og jeg trenger ikke kjenne på stadige skuffelser pga en som alltid setter seg selv først og tar meg og alt jeg gjør for gitt! 

Nå vet jeg bestandig hva jeg har å forholde meg til, for nå er det jeg som er sjefen i mitt eget liv 🤩😅

Anonymkode: a24dd...d6b

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringene dere har TS, har jo ikke noe med offshore-arbeid å gjøre. 

Min mann jobber 4-4, og han tar det meste med hus og 3 barn når han er hjemme. Tar all klesvask, lager middag hver dag, går tur med hunden, måker snø, glipper gress ++ Da har vi tid sammen som familie på ettermiddagen. Han tar også alt av foreldresamtaler og foreldremøter når han er hjemme.

Anonymkode: 27b49...564

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ 

Jeg tenkte det samme når jeg leste HI. Problemet er ikke at han jobber offshore, det er helt irrelevant. Problemet deres er at han ikke bidrar, og jeg fatter ikke at du ønsker barn med en slik type.

Det kommer IKKE til å bli enklere når barnet blir født. Derfor må du slå hardt mot hardt, hvis du ønsker en endring.

Anonymkode: f5327...6b3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var også at det handler vel ikke om offshoreturnusen, men at hans bidrag i hjemmet uavhengig av det?

Jeg har mann offshore og to barn, og utfordringene direkte relatert til arbeidstidene hans syns jeg er logistikk og savn. Altså, det er travelt med henting og levering i bhg og rekkke jobb når han er ute, og noen ganger, og ellers med ting som ett av barna skal delta på, f.eks. bursdager eller fritidsaktiviteter. Men en finner løsninger. Og fire uker er lenge borte fra barna, som savner pappa. Når mannen jobber på bursdager eller i jula, savner vi ham ekstra, 

Anonymkode: 3f81d...e86

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke en mann som jobber offshore, men han jobber mye og det har også vært mye skjevdeling av arbeidsoppgaver. Vi har hatt mange prater om det, noen ganger går ting inn, andre ganger ikke. Men gjengangeren har vært at han er enig i at vi må få en ordning på det, men i praksis skjer liten til ingen endring. 
Men!
Vi lastet ned den samboer-appen for en stund siden.
Jeg maste litt på det, for han mente ikke at skjevdelingen var like stor som jeg mente. Og det har både fått opp øynene hans, og satt i gang konkurranseinstinktet hans! Så nå styrer han på i hjemmet som bare det, gjør ting uten å bli bedt om det og samler poeng med stor iver. Jeg blir fornøyd, får mer overskudd, og vil ha mer sex, noe han igjen digger. God sirkel, den har vart en stund og jeg håper den varer lenger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann jobber 2-4 turnus som senior på rigg pluss 100% stilling på land (sitt eget AS). Needless to say, han jobber stort sett hele tiden. 
Han var en typisk ungkar når vi møttes, vant til å tenke kun på seg selv. Han har likevel forandret seg litt gjennom årene vi har vært sammen, fordi jeg kommuniserte mine behov, mine forventninger og når jeg var skuffet. 
Deltok han ikke nok i familielivet og med praktiske oppgaver, gikk det utover han i form av ei sur og sexnektende kone. 

Per i dag har jeg vel innsett at han ikke er særlig flink til eller interessert i hverken matlaging, husarbeid, barneoppdragelse og tilsvarende, og det handler nok om en kombinasjon av forventninger til at jeg fikser det fordi jeg har oversikten uansett visstnok, at det er «kvinnfolkarbeid» og at det tar av hans verdifulle tid til å jobbe og tjene penger. 

Godt mulig det er denne framtida du har i vente, ts. 

Anonymkode: 66f4f...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har en som var lik, men det endte meg at eg måtte sette en beinhard grense før han tok seg kraftig sammen, men jeg var på det tidspunktet villig til å gå fra han om han ikke tok grep! Jeg hadde da vert sykemeldt pga utslitt, så bare sett grensa med en gang og ikke la hans oppførsel ødelegge deg og familien. 

Anonymkode: a8d72...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to barn med en mann som jobber offshore, 5 uker på og 3 uker av - grunnet internasjonalt selskap. 

Til tider er det krevende, og oppleves urettferdig - men jeg vet også hva det krever av han å være borte fra barna så lenge. 

Han tar en mindre del av husholdet (les; han ordner biler og utvendig hus, innsiden gjør jeg. Sånn har det alltid vært).

Vi lever et trygt økonomisk liv takket være jobben han gjør, og det krever av oss begge. Men jeg opplever det faktisk sånn at når han er vekkreist lever jeg og ungene i slags symbiose, ting fungerer veldig godt - men rutine er jo nøkkelordet. 

Av og til når han kommer hjem føler jeg han forstyrrer hele balansen og jeg blir litt oppkavet, MEN  vi har vært sammen i over 10 år - og jeg setter han gjerne på plass når jeg trenger hjelp. Men som kjære sier: ikke forvent at jeg kan lese tankene dine, fortell meg hva du trenger hjelp til. 

Anonymkode: 3116f...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg liker alenetiden så vi trives med det. Snakker mye mens han er borte om barna, aktiviteter og slikt så han er løpende oppdatert. Når han er hjemme driver han familien as og husholdet i stor grad, da har vi tid til å være sammen når jeg kommer fra jobb og barna er kommet hjem uten å bruke tid på huset. Jeg bruker og mer tid på venner og hobby når han er hjemme. Hadde han ikke tatt igjen sin del så hadde det vært hadebra for min del, men nå hviste jeg jo at han var både husrein og oppdratt når vi ble sammen.

Anonymkode: 230f8...f27

This. Det fungerer for oss fordi han bidrar mye når han er hjemme. Jeg brukte for eksempel ikke en eneste sykt barn-dag det første halvåret barnet gikk i barnehagen fordi det klaffet med sykdom mens han var hjemme (og det var ikke fordi barnet ikke ble sykt, haha). Og fordi han har forståelse for at jeg trenger tid til meg og mine ting når han er hjemme og kan avlaste. Så vi prioriterer at jeg skal kunne besøke venner, trene, etc. Tar igjen litt liv mens han er hjemme, da er det lettere for meg å tåle periodene han er ute.

Min har bodd alene siden han var 16, så han vet jo hva som skal til for å holde hus. Og det er jo litt greia her, man bør se an hva slags fyr det er før man får barn sammen. Er han en slabbedask før, så er det sjeldent at han plutselig skjerper seg bare fordi han blir far.

Anonymkode: 8981c...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min fikk barn med offshore-mann. De flytter fra hverandre nå, barnet er 1,5 år. 

Anonymkode: a7c59...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med en pappa som jobber på sjøen i turnusen du beskriver. Når han var hjemme lagde han minst 5 av middagene i uken og tok seg av alt av klesvask og oppvaskmaskin. Han hadde ansvar for alt av handling og kjøring av oss barna til aktiviteter og skole. Husvask var oppgaver vi barna roterte på for å få penger. 

Anonymkode: 025c3...993

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...