AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Jeg har et par enkle chelsea-boots jeg skulle bytte såle på. Skoene er 3-4 år gamle og godt brukt. Bildet er av ca lik type sko. Tok med til skomaker på Alexander Kiellands Plass i Oslo (enkel skomaker, innenfor ring 2, men ikke sentrum). Han skulle ha 750 kr for å såle om skoene?! Er det rart folk kjøper nytt hele tiden? Om det skal koste så mye å være bærekraftig, må man jo få tilskudd? Anonymkode: a21e5...757
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 Du får ta det opp med regjeringen Anonymkode: e66bd...bf8
Sofakona Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 Min svigerfar var skomaker og jeg kan si at det å såle noe på nytt tar tid...og det innebærer mye "ting" som gjør at dette koster. Pluss en skomakeren får ikke lønn av noen..han tar prosenter av de 750. Som da skal gå til arbeid, tid, ting han bruker, strøm,leie etc. Ja ofte er det billigere kjøpe nye sko. Men de som levere inn til Skomaker er de som bruker samme sko i flere år, fikser de i stedet for å kjøpe nytt. 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 Og nøyaktig hvor fort gjort tror du egentlig det er å såle om sko? Anonymkode: 38204...c1f 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 Det er ditt valg det, om du vil betale en håndverker for å gjøre en jobb eller om du foretrekker å kjøpe nye. Anonymkode: e2734...5dd 1
Blåttvann Skrevet 7. desember 2022 #6 Skrevet 7. desember 2022 Synes virkelig ikke det var så ille. Tenk at han må betale leie, strøm, materialer, og alt som hører med. Så er han selvstendig næringsdrivende og må ha lønn og spare til pensjon. Den lokale rørleggeren som kan gå bort til meg tar 500,- i kjøretillegg... 8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 Husk at prisen inkluderer ny såle, arbeid, lønn, husleie, strøm, mva, pluss noen skatter og avgifter. Hvor mye av den "750-lappen" tror du går i lommen til skomakeren? Anonymkode: cef40...f78 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 Det er jo verken skomakeren eller samfunnet sin feil at du ikke holder skoene dine ordentlig ved like, ts? Man venter ikke til sko trenger «ny såle». Man tar vedlikeholdet løpende, slik at bytte av såle er unødvendig. Å bare sette på en ekstra «flikk» er ikke dyrt, fordi det ikke er arbeidskrevende. Det sagt - om du i løpet av 3-4 år klarer å slite sålen i slik ekstrem grad at den må byttes så kjøper du enten mye for dårlig kvalitet sko eller du går og drar beina langs bakken? La oss si dette var en ullgenser. Om du bøter hull løpende mens de er på strørrelse med en knappenål er det enkelt og gjort på få minutter. Om du venter til hullet vokser seg stort krever det både mye arbeid og store ferdigheter. I verste fall må man strikke opp igjen deler av genseren - som er ekvivalenten til å bytte såle. Anonymkode: 6c645...f31 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er jo verken skomakeren eller samfunnet sin feil at du ikke holder skoene dine ordentlig ved like, ts? Man venter ikke til sko trenger «ny såle». Man tar vedlikeholdet løpende, slik at bytte av såle er unødvendig. Å bare sette på en ekstra «flikk» er ikke dyrt, fordi det ikke er arbeidskrevende. Det sagt - om du i løpet av 3-4 år klarer å slite sålen i slik ekstrem grad at den må byttes så kjøper du enten mye for dårlig kvalitet sko eller du går og drar beina langs bakken? La oss si dette var en ullgenser. Om du bøter hull løpende mens de er på strørrelse med en knappenål er det enkelt og gjort på få minutter. Om du venter til hullet vokser seg stort krever det både mye arbeid og store ferdigheter. I verste fall må man strikke opp igjen deler av genseren - som er ekvivalenten til å bytte såle. Anonymkode: 6c645...f31 Dette var helt nytt for meg. Sette på en ekstra «fikk»? Hvor da? Jeg har aldri noensinne fått det tilbudet eller forslaget fra noen skomaker. Og jeg er glad i skoene mine, og passer godt på dem. Dette er jo sko som brukes til og fra jobb, på jobb og aktiviteter, i Oslo, på mye grus vinterstid. Sålene får juling. Jeg går nærmere 10.000 skritt per dag i disse skoene. Hælen er slitt delvis ned. Alle spor under skoen er borte. Hva burde jeg ha bestilt? En «fikk» vet jeg ikke hva er, ser det pent og presentabelt ut? Anonymkode: a21e5...757
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette var helt nytt for meg. Sette på en ekstra «fikk»? Hvor da? Jeg har aldri noensinne fått det tilbudet eller forslaget fra noen skomaker. Og jeg er glad i skoene mine, og passer godt på dem. Dette er jo sko som brukes til og fra jobb, på jobb og aktiviteter, i Oslo, på mye grus vinterstid. Sålene får juling. Jeg går nærmere 10.000 skritt per dag i disse skoene. Hælen er slitt delvis ned. Alle spor under skoen er borte. Hva burde jeg ha bestilt? En «fikk» vet jeg ikke hva er, ser det pent og presentabelt ut? Anonymkode: a21e5...757 Altså, gummien på hælen er slitt nesten ned. Det er gummien på hælen som skal byttes. I tillegg vil jeg ha litt spor under resten av sålen så jeg ikke sklir så lett. Anonymkode: a21e5...757
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har et par enkle chelsea-boots jeg skulle bytte såle på. Skoene er 3-4 år gamle og godt brukt. Bildet er av ca lik type sko. Tok med til skomaker på Alexander Kiellands Plass i Oslo (enkel skomaker, innenfor ring 2, men ikke sentrum). Han skulle ha 750 kr for å såle om skoene?! Er det rart folk kjøper nytt hele tiden? Om det skal koste så mye å være bærekraftig, må man jo få tilskudd? Anonymkode: a21e5...757 750 er da ikke mye for nye såler? Anonymkode: b3042...8a7 2
K.B. Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 Sjekk ut på YouTube hvor mye jobb det er, burde strengt tatt kostet det dobbelte.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #13 Skrevet 7. desember 2022 La oss lage et fakkeltog! Så møtes vi utenfor hos denne grådige skomakeren mens vi roper slagord. Anonymkode: 417a7...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #14 Skrevet 7. desember 2022 Haha er du seriøs? Synes det var billig! Anonymkode: 28e31...d09 1
Jdz Skrevet 7. desember 2022 #15 Skrevet 7. desember 2022 25% er moms og går til staten uansett. De 600 kronene til skomakeren skal dekke: Materialkostnader Lønn Skatt Arbeidsgiveravgift Husleie ++ Mener du skomakeren skal jobbe gratis? 2 1
Grønt blad Skrevet 7. desember 2022 #16 Skrevet 7. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et par enkle chelsea-boots jeg skulle bytte såle på. Skoene er 3-4 år gamle og godt brukt. Bildet er av ca lik type sko. Tok med til skomaker på Alexander Kiellands Plass i Oslo (enkel skomaker, innenfor ring 2, men ikke sentrum). Han skulle ha 750 kr for å såle om skoene?! Er det rart folk kjøper nytt hele tiden? Om det skal koste så mye å være bærekraftig, må man jo få tilskudd? Anonymkode: a21e5...757 Det er ikke dyrt mtp. jobbrn som skal gjøres. Skomakeren må også betale moms av summen, og sitter vel igjen med nesten ingenting. De fleste skomakere tar veldig lite betalt for jobben de gjør. Det er noen politiske partier (eller bare ett, husker ikke helt) som ønsker reduksjon eller fjerning av moms på reparasjoner slik at folk skal velge det framfor å kjøpe nytt. Tror du bør tenke på det framfor tilskudd. Endret 7. desember 2022 av Grønt blad 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå