AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Del Skrevet 7. desember 2022 Hvilken mat/drikke med mye kalorier er best når man ønsker å gå ned i vekt samtidig som man sliter med å spise nok? Jeg er overvektig og før jeg begynte å spise sunt (for 1 ukes tid siden) så spiste jeg for mye kalorier. Tipper på jeg helt sikkert lå på 3000 kalorier om dagen. Spiste da mye boller, sjokolade, potetgull o.l. Jeg må ligge på 1400 kalorier for å gå ned i vekt, men sliter med å få i meg nok nå som jeg spiser sunt. Kjenner meg bare stappmett og blir så kvalm at jeg ikke klarer spise mer etter ett måltid. Til tross for at det ikke er så mye mat. Spiser nå grønnsaker, kylling, yoghurt og knekkebrød med ost og skinke stort sett er det det måltidene mine består av. Jeg har googlet og sett at det anbefales å drikke kaloriene, men det er vel ikke så sunt med juice med tanke på fruktsukker? Kakao laget med helmelk og sukrin kanskje? Også nøtter anbefales å spise. Men hva annet? Anonymkode: fa63d...6d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kjenner meg bare stappmett og blir så kvalm at jeg ikke klarer spise mer etter ett måltid. Mener altså at jeg blir stappmett og kvalm før jeg har spist opp... Anonymkode: fa63d...6d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #3 Del Skrevet 8. desember 2022 Spis heller mindre måltider kanskje ? Del det opp mer Anonymkode: 868e9...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 8. desember 2022 #4 Del Skrevet 8. desember 2022 Spis mange men små måltider. Ikke spis mat med mye kalorier når du allerede er stor og prøver å gå ned i vekt. Da er dt bedre med lite kalorier mange ganger om dagen. Rent kjøtt,fisk med kokte grønnsaker/salat til. Salat og kokte grønnsaker kan du spise så mye du vil av. Det øker forbrenningen,samtidig Som kroppen får i seg den næringen den trenger. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #5 Del Skrevet 8. desember 2022 Gi det noen dager. Vanlig å ha noen dager med dårlig matlyst. Man dør ikke av det så lenge det ikke går ukesvis. Kroppen sier nok fra om den begynner å sulte der det er farlig Anonymkode: 8839c...adb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #6 Del Skrevet 8. desember 2022 Ikke stress med dette. Det er helt normalt å bli litt kvalm og uvel når man totalt endrer kosthold. Dersom kroppen din er vandt til mye sukker og fett vil en overgang være litt vanskelig. Ikke tving i deg mat, la heller kroppen og fordøyelsen få hvile og spis når du er sulten. Sørg for å drikke masse vann, og dersom du blir sliten så kan du lage en smoothie. Lykke til videre med livsstilsendringer Anonymkode: 2c90a...201 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #7 Del Skrevet 8. desember 2022 Det er da ingen fare å spise mindre i en kortere periode. Å telle kalorier er en nymotens ting. Anonymkode: 2910b...49d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 8. desember 2022 #8 Del Skrevet 8. desember 2022 Knekkebrød Havregryn Grove riskaker Kyllingfilet Brokkoli og blomkål Wok Supper Grove skiver med proteinrikt pålegg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #9 Del Skrevet 8. desember 2022 flusa skrev (1 time siden): Spis mange men små måltider. Ikke spis mat med mye kalorier når du allerede er stor og prøver å gå ned i vekt. Da er dt bedre med lite kalorier mange ganger om dagen. Rent kjøtt,fisk med kokte grønnsaker/salat til. Salat og kokte grønnsaker kan du spise så mye du vil av. Det øker forbrenningen,samtidig Som kroppen får i seg den næringen den trenger. Lykke til! Punkt 1, 2 og 3 er absolutt ikke den fasiten som du fremstiller den som. Punkt 5 er direkte feil. Ingen mat øker forbrenningen. Anonymkode: 4bca9...de3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #10 Del Skrevet 8. desember 2022 Hvor mange kalorier spiser du nå da? Du får ikke særlig mye mat på 1400 kalorier, så jeg vil tro dette problemet går seg til etter hvert. Anonymkode: b1013...bde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #11 Del Skrevet 8. desember 2022 H-melk inneholder mye næring og kalorier. Anonymkode: 85dad...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #12 Del Skrevet 8. desember 2022 Det tar gjerne litt tid før fordøyelsen henger med i kostomlegging. Du er flink, bare gi magen din litt tid til å venne seg på ny mat bakterieflora og slikt påvirkes, gammel gruff skal nå ut Drikk kalorier så tenker en nok mer på smoothie - som kan lages med mye godt og næringsrikt i. Supper er også fint. Kokt mat kan være lettere i starten. Lettere å fordøye. Supper og gryter. Lapskaus. Generelt sett er det lettere å spise mer av most mat - potetmos, kålrabistappe. Anonymkode: 99c03...c57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 8. desember 2022 #13 Del Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Punkt 1, 2 og 3 er absolutt ikke den fasiten som du fremstiller den som. Punkt 5 er direkte feil. Ingen mat øker forbrenningen. Anonymkode: 4bca9...de3 Å spise mange måltider øker forbrenningen ,JO. Spiser man ett stort måltid per dag,får man lav forbrenning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #14 Del Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det tar gjerne litt tid før fordøyelsen henger med i kostomlegging. Du er flink, bare gi magen din litt tid til å venne seg på ny mat bakterieflora og slikt påvirkes, gammel gruff skal nå ut Drikk kalorier så tenker en nok mer på smoothie - som kan lages med mye godt og næringsrikt i. Supper er også fint. Kokt mat kan være lettere i starten. Lettere å fordøye. Supper og gryter. Lapskaus. Generelt sett er det lettere å spise mer av most mat - potetmos, kålrabistappe. Anonymkode: 99c03...c57 Takk for svar alle sammen, setter pris på det! Jeg har faktisk klart å spise sunt fra mandag og til nå i dag. Er litt stolt. Er litt utålmodig på å se endringer. Det å gå fra å spise sunt til slik jeg spiser nå er en stor omveltning, men jeg skal klare det. Kjenner jeg blir mer motivert for hver dag som går til å opprettholde denne livsstilendringen. Anonymkode: fa63d...6d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #15 Del Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Mener altså at jeg blir stappmett og kvalm før jeg har spist opp... Anonymkode: fa63d...6d5 Ta mer ost på knekkebrødene da? Skal virkelig ikke mye til der før du kommer opp i 1400 kcal. Og avokado blant grønnsakene. Og hvis ikke du allerede spiser den; Lindals 10 % fett yoghurt. Den smaker 100 ganger bedre også! Anonymkode: adc66...e0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #16 Del Skrevet 12. desember 2022 flusa skrev (På 8.12.2022 den 15.58): Spis mange men små måltider. Ikke spis mat med mye kalorier når du allerede er stor og prøver å gå ned i vekt. Da er dt bedre med lite kalorier mange ganger om dagen. Rent kjøtt,fisk med kokte grønnsaker/salat til. Salat og kokte grønnsaker kan du spise så mye du vil av. Det øker forbrenningen,samtidig Som kroppen får i seg den næringen den trenger. Lykke til! Detter er bare tull! Anonymkode: 9bdab...4d7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #17 Del Skrevet 12. desember 2022 flusa skrev (På 8.12.2022 den 17.42): Å spise mange måltider øker forbrenningen ,JO. Spiser man ett stort måltid per dag,får man lav forbrenning. Gammel myte Forbrenningen øker kanskje midlertidig for å ta seg av energien som nettopp kom inn med maten, men noen varig økning er det ikke og deg blokkerer jo for å ta av det lagrede kroppsfettet, som jo er det du er ute etter å brenne, ikke sant? Anonymkode: 25445...d60 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #18 Del Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 21.19): Takk for svar alle sammen, setter pris på det! Jeg har faktisk klart å spise sunt fra mandag og til nå i dag. Er litt stolt. Er litt utålmodig på å se endringer. Det å gå fra å spise sunt til slik jeg spiser nå er en stor omveltning, men jeg skal klare det. Kjenner jeg blir mer motivert for hver dag som går til å opprettholde denne livsstilendringen. Anonymkode: fa63d...6d5 Så bra! Kanskje du har godt av å lese litt om vaner og kontinuerlig forbedring? Det er jo den lille fremgangen hver dag som bygger store resultater over tid. Bare 1% bedre hver dag blir faktisk 37% bedre på 1 år, er ikke det flott? Jeg synes det er supermotiverende, fordi da er det jo ikke sånn at en liten snubleepisode velter hele prosjektet. Men å gjøre en liten positiv innsats hver dag blir til en vane og gjør en solid forskjell over tid. Anonymkode: 25445...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #19 Del Skrevet 12. desember 2022 flusa skrev (På 8.12.2022 den 17.42): Å spise mange måltider øker forbrenningen ,JO. Spiser man ett stort måltid per dag,får man lav forbrenning. Nope, dette er feil. For forbrenningen sin del så er det likegyldig hvor ofte du spiser. Men for generell helse, så har man for noen få år siden funnet ut at det er sunnere å spise få store måltider, gjerne bare ett måltid om dagen. Greia er noe som heter autofagi. Kroppen resirkulerer ødelagte celler, blant annet begynnende kreftceller. For at denne prosessen skal starte så må man gå en periode uten mat, ca 18 timer. Autofagien er på det høyeste ca 24 timer etter at du spiste. Han som kunne forklare autofagi-prosessen fikk nobelprisen i medisin i 2016. Anonymkode: 67495...4ae 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #20 Del Skrevet 14. desember 2022 En jeg gikk på Grete Roede-kurs med for noen år siden, fikk tips om å spise peanøttsmør når hen ikke fikk i seg nok kalorier. Anonymkode: 84c9b...4ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå