Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2005 #1 Del Skrevet 11. desember 2005 Min kjære skulle kjøpe nye langrennski i går, og jeg stilte som ekspert... Etter svarene jeg fikk i butikken lurer jeg på om mine kunnskaper er aldeles foreldede... Jeg har alltid lært at det er viktig å stå på skiene og ta hensyn til spenn for å få riktige ski. Men mannen i butikken så rart på meg og sa at "dette gjelder bare for racing-ski, ikke for turski. På turski går man kun etter lengde, og de har samme spenn". Og da lurer jeg: hvorfor er det ikke viktig at turskiene er tilpasset med tanke på hvor smøring skal legges, om kontaktflaten med underlaget når du står med lik vekt på begge ski er riktig etc. Det er jo viktig at skien passer deg selv om du bare er turgåer?? Eller har verden endret seg siden sist jeg kjøpte ski (minst 10 år siden)? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 11. desember 2005 #2 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Høh? Jeg fikk nye fjellski til jul i fjor, og vi testet da spenn som bare det... Når skiene ligger på et flatt underlag og du står på dem, skal det gå an å dytte et papirark under skiene midt på, sa mannen i butikken. Har gått på lånte ski før, som hadde riktig lengde men for mye spenn, og det funker dårlig i oppoverbakker, det kan jeg love. Kanskje turgåere bare går bortover nå for tiden, da har jo ikke festet så mye å si. :klø: Endret 11. desember 2005 av Virvel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linselus Skrevet 15. desember 2005 #3 Del Skrevet 15. desember 2005 Dette hørtes ut som en som ikke har gjort jobben sin ordentlig. Om det er slik at det er billige ski det er snakk om så leveres de gjerne bare med et spenn har jeg skjønt, men da skal jo det gjerne kompenseres noe i lengde (de fleste kjenner vel ikke så stor forskjell på ski på 195 cm kontra 200 cm). Så han har vel helt rett i at det diffrensiertspenn på samme lengde bare gjelder dyre ski, men det er jo meningen at vi andre også skal få ski som passer. Forresten så er det vel også sånn at de med litt mer teknikk tåler ski som er litt stivere fordi de får mer trykk ned på den skia som sitter på bakken. Eller noe sånt..-litt på tynn is nå- Som en liten bisetning: når jeg var på butikken og kjøpte ski sto jeg ikke på de, for der hadde de en slik "teste spennet" sak (som klemte skiene sammen), og da spurte mannen først hyggelig nok hvordan skiteknikken min var. Svart som sant er at den er "så dær" ikke kjempegod, men har da gått litt. Så kommer neste spørmål, og det er jo selvsagt "Og hva veier du da lille venn" "æææh, 75 kg" (stemmer vel i grunnen,men ja, jeg er overvektig, og syns ikke det er så kult å skulle fortelle "halve butikken" hva jeg veier). Nå ler jeg litt hver gang jeg tenker på det, men jeg følte meg veldig dum der og da (hadde jo ikke tenkt på at vekta mi skulle ha noe å si jeg da..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pi@ Skrevet 16. desember 2005 #4 Del Skrevet 16. desember 2005 Mannen på butikken hadde rett, men..... Det er kun racingski som leveres med ulikt spenn i samme lengde. Turski har ikke forskjell i spenn i samme lengde, men spennet forandres med lengden (hvis du skjønner). Det mannen i butikken skulle ha gjort er å finne smøresone til skia, og det gjøres ved å stå på skia og bruke et papir, eller som linselus sa, bruke en spennmåler. Sjølom spennet på turski er det samme innenfor lik lengde så varierer smøresona med vekten til personen. Du har ikke foreldede kunnskaper gjest, det gjelder det samme i dag: å få feste på skiene. PS: helt rett linselus. Dyktige skiløpere kan ha mere spenn i skia fordi de har et bedre fraspark enn oss vanlige... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå