AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #21 Skrevet 10. desember 2022 Det skal ikke lukte vondt i et hus. Da er det enten mangelfull utlufting/rengjøring, dårlig ventilering, eller så har dere evnt problemer med fukt/mugg som avgir lukt. Sistnevnte er helsefarlig og må utbedres. Sørg for at alle luftelukter/ventiler står åpne - også om vinteren. Sjekk at de slipper inn luft. Har du ingen ventiler, så må det etableres. Det skal være gjennomgående ventiler i boligen, ikke bare i et rom. Luftespalte i dør eller ha dører på gløtt vil også hjelpe med sirkulering av luften. Bad må ha mekanisk avtrekk som drar ut fukt hele tiden, evnt vifte med sensor. Hvis alt dette er ok og det fortsatt lukter vondt, så ville jeg fått tatt en inneklimasjekk av fagfolk (eks Mycoteam). En luftrenser er også effektivt for å fjerne lukt, og godt for inneklimaet generelt. Husk å kjøpe en som har nok kapasitet til antall kvm i boligen. I forhold til å tilføre boligen god lukt, så er jeg helt motstander av duftlys og pinner. Dette er veldig allergifremkallende og ikke bra for for oss å puste inn hele tiden - selv om man ikke er allergisk. Anonymkode: 0b02c...efd 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #22 Skrevet 10. desember 2022 Alle hjem har sin egen lukt. Vi har flyttet noen ganger og lukten vår setter seg uansett hvor vi bor. Beste måten å identifisere den på er å komme hjem fra ferie. Da har vi nøytral nese og jeg merker lukten med en gang jeg åpner døren. Da skjønner jeg om den er vond eller god. Den er bare frisk, litt blanding av betong og ferskt tre og uansett byggematerialer i boligene opp gjennom årene. Skjønner egentlig ikke hvorfor. Jeg kan ikke fordra parfymer, skyllemidler eller duftpinner. Nå bor vi i helt ny leilighet og merker den her også. Våre voksne barn kommenterer den hver gang de kommer hjem. Snuser inn og sukker fornøyd over den. Så det må være oss mennesker som setter den. Og til ts. Om du ikke merker duftpinner fra Rituals har du et luktproblem. Anonymkode: e27f2...f40
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå