AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Vår datter er ekstremt frossen (pga alvorllig sykdom/kreft) og skrur hele tiden opp panelovnen på rommet sitt til 25 grader ish. Det er nesten en badstu der inne. (vi har hatt tusen samtaler om strømutgifter, om å kle mer på seg, senke temp osv, men hun hører bare halveis på det. Vi kan jo ikke akkurat skru bort ovnen (nei - så kjipe er vi ikke), og heller ikke sitte inne på rommet hennes 24 t i døgnet akkurat.. Rommet er ca 20 kvm. ISvært lite trekk fra vindu (nyere dato) og det er mellomgang før man går inn til hennes rom, så lite trekk inn via dør også) Det er varmekabler i gulvet. Denne står ikke på. Den har sensor ifht romtemp, ikke gulvtemp (visstnok for å unngå sløsing ved mildt trekk på gulvet. Men jeg har ikke peiling på dette.. Vil det lønne seg å sette på gulvkablene istedenfor panelovnen for å holde rommet jevnt varmt?? Anonymkode: f9440...744
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 Panelovner er generelt billigere, de varmer opp luften i rommet. Varmekablene varmer opp gulvet i det rommet, men også nedover. Altså større varmetap. Men er hun stortsett sengeliggende? Det å kombinere panelovn med varmevifte kan være ett alternativ, sånhun skrur på varmevifte for å varme rommet når hun kommer hjem fra skole/jobb. Anonymkode: 56f89...e04 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 Huff, stakkar jente ❤ vet ikke svaret på strøm, og det er sikkert trivielt, men det å fylle varmt vann på et par 1.5l flasker gir veldig god varme i senga. Ikke at det hjelper på varmen i rommet, så klart.. Anonymkode: fba68...a4a 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 Vurdert å kjøpe elektrisk varmeteppe til henne? Anonymkode: d69d7...98e 9 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 Bare jeg som kjenner på en frustrasjon over en stakkars jente som fryser pga kreft, og som ikke får lov å varme seg..? Greit at det er høye strømpriser, men come on... Anonymkode: 47326...ceb 5 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #6 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare jeg som kjenner på en frustrasjon over en stakkars jente som fryser pga kreft, og som ikke får lov å varme seg..? Greit at det er høye strømpriser, men come on... Anonymkode: 47326...ceb Nei her misforstår du. Vi bor i et godt og varmt hus. Hun er nok mest frossen ifht at hun er veldig tynn og veldig passiv. men hun typ nekter å ta på noe annet enn t-skjorte og shorts. Hun nekter å skru ned litt, bruke varmere dyne etc. Poenget er jo også at det blir utrolig tørt og dårlig klima inne på rommet når det er altfor varmt.. Hun er ikke sengeliggende, og på skole nesten hver dag. Og da "glemmer" hun å skru av /ned varmen, for hun vil ha 25 + grader når hun kommer hjem om 8 timer. Selvsagt nekter vi ikke henne noe som helst!! Jeg kunne gitt livet mitt om så. Her handler det mer om en tenåring som bare ikke gidder helt å hjelpe til med noe son enkelt kan gjøres.. Hun har varmelaken, masse deilig ullundertøy, varme tøfler, kosesokker etc etc. Anonymkode: f9440...744 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei her misforstår du. Vi bor i et godt og varmt hus. Hun er nok mest frossen ifht at hun er veldig tynn og veldig passiv. men hun typ nekter å ta på noe annet enn t-skjorte og shorts. Hun nekter å skru ned litt, bruke varmere dyne etc. Poenget er jo også at det blir utrolig tørt og dårlig klima inne på rommet når det er altfor varmt.. Hun er ikke sengeliggende, og på skole nesten hver dag. Og da "glemmer" hun å skru av /ned varmen, for hun vil ha 25 + grader når hun kommer hjem om 8 timer. Selvsagt nekter vi ikke henne noe som helst!! Jeg kunne gitt livet mitt om så. Her handler det mer om en tenåring som bare ikke gidder helt å hjelpe til med noe son enkelt kan gjøres.. Hun har varmelaken, masse deilig ullundertøy, varme tøfler, kosesokker etc etc. Anonymkode: f9440...744 Kjøp ovn med WiFi styring, og så overtar dere temperaturstyringa på soverommet. Anonymkode: 7a801...ef0 5 2
Gjest ti10 Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 Du kan jo prøve å teste en dag, og så følge med på strømforbruket i appen/min side hos strømleverandøren.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vår datter er ekstremt frossen (pga alvorllig sykdom/kreft) og skrur hele tiden opp panelovnen på rommet sitt til 25 grader ish. Det er nesten en badstu der inne. (vi har hatt tusen samtaler om strømutgifter, om å kle mer på seg, senke temp osv, men hun hører bare halveis på det. Vi kan jo ikke akkurat skru bort ovnen (nei - så kjipe er vi ikke), og heller ikke sitte inne på rommet hennes 24 t i døgnet akkurat.. Rommet er ca 20 kvm. ISvært lite trekk fra vindu (nyere dato) og det er mellomgang før man går inn til hennes rom, så lite trekk inn via dør også) Det er varmekabler i gulvet. Denne står ikke på. Den har sensor ifht romtemp, ikke gulvtemp (visstnok for å unngå sløsing ved mildt trekk på gulvet. Men jeg har ikke peiling på dette.. Vil det lønne seg å sette på gulvkablene istedenfor panelovnen for å holde rommet jevnt varmt?? Anonymkode: f9440...744 Er det lite varmetap i rommet koster det ikke mye mer å holde en høyere temperatur på et så lite areal. Gulv magasiner jo endel varme så vil tro det går opp i opp Hva med et varmelaken? Anonymkode: b339e...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 Hvis hun lar døra være åpen, kommer en del av varmen ut i gangen og det blir bedre temperatur inne. Anonymkode: 04411...a24 1
Rotemor Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 Altså Watt er watt uavhengig av apparat. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 Har ikke testet med strømforbruk, men merker med meg selv at jeg synes det er greit at temperaturen er litt lavere når gulvvarmen er på. For hvis det er bare litt gulvkaldt fryser jeg mer på hele kroppen. Anonymkode: a9b1e...12f 4
TBergh Skrevet 8. desember 2022 #13 Skrevet 8. desember 2022 Hei. Jeg mener at varmekabler i gulv gir bedre varmevirkning/oppvarming. Det er visstnok en kjensgjerning at fryser du på bena da fryser man også lettere ellers i kroppen. Ulempen i starten er at med varmekabler tar tid å varme opp gulvet. Men dette kan suppleres med panelovner inntil varmekablene har nådd aktuell temperatur. Varmekabler blir lagt med reflekterende materiale slik at varmen skal «snu» og bli reflektert oppover. Tidligere ble det brukt en form for folie, så ut som aluminiumsfolie. Hva som brukes i dag vet jeg ikke, men vil tro at de kan ha fått noe mer effektivt slik at varmetap ved at varmen går nedover er ytterligere redusert. Etter det de som legger varmekabler påstår, så er det meget lite «spillvarme» som forsvinner nedover Har du søkt om https://www.nav.no/hjelpestonad Dette skriver Nav på sine sider om disse stønadene. Du eller barnet ditt kan ha rett til hjelpestønad ved behov for langvarig, privat pleie og tilsyn på grunn av en varig skade, sykdom eller funksjonsnedsettelse. Aktuelt for deg som Tar vare på noen som er syk eller skadet https://www.nav.no/grunnstonad Du eller barnet ditt kan ha rett til grunnstønad hvis du eller barnet har nødvendige ekstrautgifter som andre ikke har. Aktuelt for deg som Tar vare på noen som er syk eller skadet. Du opplyser ingen ting om du har vært i kontakt med Kreftforeningen Eventuelt kontakt Kreftforeningen. Dette er nettsiden, som tar for seg forskjellige ting så som bl.a. https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/ Med vennlig hilsen TBergh 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #14 Skrevet 8. desember 2022 Jeg skulle akkurat til å skrive det, når jeg leste nedover. Dette må det gå an å søke om ekstra støtte til i en slik ekstraordinær situasjon. Anonymkode: 201c6...75f
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #15 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Bare jeg som kjenner på en frustrasjon over en stakkars jente som fryser pga kreft, og som ikke får lov å varme seg..? Greit at det er høye strømpriser, men come on... Anonymkode: 47326...ceb Hvordan klarer du i det hele tatt være i nærheten av å tolke det som at de vil la datteren fryse? Det er da lov å vurdere hva som er de rimeligste tiltakene for å holde en jevn varme i ett rom.... Man må ikke gå for de dyreste alternativene. Litt samme som at det er mulig tenke økonomisk på mat, uten å sulte... Anonymkode: 56f89...e04 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #16 Skrevet 8. desember 2022 Skaff dere tidsstyring på varmeovnen i minste fall, så slipper dere krangling om å huske å skru ned varmen. Skru ned ovnen litt før hun drar, og opp igjen litt før hun kommer tilbake. Får kjøpt dings du setter i kontakten, Clas olson og div steder, må ikke bytte ut ovnen. Ha på noe varme i gulvet, det kan gjøre at rommet føles varmere for henne. Er en kald merkes kalde gulv veldig godt, og en kan tenke at må skru opp varmeovnen mer. Vurdert infrarød varmeovn? Strålevarmen fra slike oppleves annerledes, og med visse typer kan du sette de sånn at varmen stråler direkte på der hun sitter/ligger mest. Varmen fra vanlig panelovn stiger i større grad opp mot taket. Anonymkode: 8ac66...841 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #17 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan klarer du i det hele tatt være i nærheten av å tolke det som at de vil la datteren fryse? Det er da lov å vurdere hva som er de rimeligste tiltakene for å holde en jevn varme i ett rom.... Man må ikke gå for de dyreste alternativene. Litt samme som at det er mulig tenke økonomisk på mat, uten å sulte... Anonymkode: 56f89...e04 TS her - takk ❤️ Var liksom det jeg prøvde å få frem.. Hun skal selvsagt ikke fryse hjemme.. Anonymkode: f9440...744 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #18 Skrevet 8. desember 2022 TBergh skrev (3 timer siden): Hei. Jeg mener at varmekabler i gulv gir bedre varmevirkning/oppvarming. Det er visstnok en kjensgjerning at fryser du på bena da fryser man også lettere ellers i kroppen. Ulempen i starten er at med varmekabler tar tid å varme opp gulvet. Men dette kan suppleres med panelovner inntil varmekablene har nådd aktuell temperatur. Varmekabler blir lagt med reflekterende materiale slik at varmen skal «snu» og bli reflektert oppover. Tidligere ble det brukt en form for folie, så ut som aluminiumsfolie. Hva som brukes i dag vet jeg ikke, men vil tro at de kan ha fått noe mer effektivt slik at varmetap ved at varmen går nedover er ytterligere redusert. Etter det de som legger varmekabler påstår, så er det meget lite «spillvarme» som forsvinner nedover Har du søkt om https://www.nav.no/hjelpestonad Dette skriver Nav på sine sider om disse stønadene. Du eller barnet ditt kan ha rett til hjelpestønad ved behov for langvarig, privat pleie og tilsyn på grunn av en varig skade, sykdom eller funksjonsnedsettelse. Aktuelt for deg som Tar vare på noen som er syk eller skadet https://www.nav.no/grunnstonad Du eller barnet ditt kan ha rett til grunnstønad hvis du eller barnet har nødvendige ekstrautgifter som andre ikke har. Aktuelt for deg som Tar vare på noen som er syk eller skadet. Du opplyser ingen ting om du har vært i kontakt med Kreftforeningen Eventuelt kontakt Kreftforeningen. Dette er nettsiden, som tar for seg forskjellige ting så som bl.a. https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/ Med vennlig hilsen TBergh Tusen takk for nyttig råd og lenker. Vi har ikke tenkt over hjelp fra nav egentlig, siden hun jo nå er ferdig behandlet for nå, det er allikevel fremover masse kontroller/oppfølging. Og hun er ekstremt tynn etter alt hun har vært igjennom, så endel oppfølging/behandling der. Så det skal jeg se på. (har liksom tenkt hun jo er ferdig med kreftbehandling, men er jo absolutt ikke det..) Og så må jeg bare si generelt til deg - TBergh - at jeg sporadisk får med meg dine svar her inne. (langt i fra alle, men klikker jo inn i de trådene som er aktuelle for meg, og ser da innimellom svarene dine) - og at du fremstår som en fantastisk flott person. Du har alltid lange, avklarende/oppklarende og informative svar innen jus og økonomi. Du har garantert hjulpet mange her inne. Og du er aldri fordømmende eller nedlatende, selv om du sikkert tidvis er ganske frustrert over hva enkelte roter seg opp i osv. Er litt nysjerrig på hva du jobber med? Uansett - takk for at du tar deg tid til så informative svar ❤️❤️ TS Anonymkode: f9440...744 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #19 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kjøp ovn med WiFi styring, og så overtar dere temperaturstyringa på soverommet. Anonymkode: 7a801...ef0 https://www.clasohlson.com/no/Mill-WiFi-socket-3-smart-termostat,-plug-in/p/36-8382 Dette fungerer også Anonymkode: e2fc2...624 1
likestilling Skrevet 8. desember 2022 #20 Skrevet 8. desember 2022 Rotemor skrev (14 timer siden): Altså Watt er watt uavhengig av apparat. Joda, det stemmer, men man vil minimere varmetap, og opplevd varme er subjektivt Et varmt gulv føles varmere, men det kan også være varmetap, avhengig av isolering og slikt. Kort fortalt vil varmekabler gi mer varmefølelse når man subber rundt på gulvet og man får en fin varmegradient. Panelovner tar en del kaldras fra vinduer... Det er noen fordeler og ulemper med begge, men varmekabler i en kald kjeller som er støpt inn i betongulv vil f.eks. gi ganske mye varmetap og varme som brukes til å varme opp mye betong. Hvis det er et nyere hus med varmekabler lagt på "vanlig gulv" vil det ikke være noen forskjell, og uansett vil nok forskjellen være neglisjerbar om det ikke er snakk om eldre opplegg på bakkeplan, men det er en del eldre hus som har det... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå