Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn generelt sett, er det stor forskjell på disse utdannelsene? Feks. ift hva en arbeidsgiver krever?

Anonymkode: fc759...0cd

Skrevet

Fagskole er på vgs-nivå. Mens bachelor er universitetsnivå. Kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 94119...988

• Liker 5
Skrevet

Innenfor hvilke yrker? Ofte følger det lederansvar med bachelor evt evnen til å ta ledelse når det trengs.

Anonymkode: 3e1d3...44c

Skrevet

Fagbrev får du ved å gå yrkesfag på vgs, mens bachelor er høyere utdanning (høyskole/universitet) og krever studiekompetanse. Begge retter seg mot forskjellige jobber og ansvarsområder.

Anonymkode: b4083...53f

Skrevet

Elektriker, for ikke snakke om heismontør er yrkestitler som kun krever fagbrev. De har likevel høyere sosiokulturell status og lønn enn sykepleiere og barnehagelærere som har høyere utdanning og bachelorgrad.

Anonymkode: 984b6...d8f

Skrevet

Det kommer helt an på hva du vil jobbe med - hvis du spør om hva du bør velge 😊

Anonymkode: 897d7...779

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fagbrev får du ved å gå yrkesfag på vgs, mens bachelor er høyere utdanning (høyskole/universitet) og krever studiekompetanse. Begge retter seg mot forskjellige jobber og ansvarsområder.

Så svart hvitt er det jo ikke. Jeg har fagbrev som elektriker og en fagskolegrad innenfor elkraft. Jeg jobber som ingeniør og søkte på lik linje med folk med bachelor i elkraft. Som fagarbeider i bunn har man en praktisk erfaring som er godt å ha i en sånn type fag, det gir en annen fagforståelse enn kun ved teoretisk bakgrunn. 

Anonymkode: 8d8ef...94f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fagskole er på vgs-nivå. Mens bachelor er universitetsnivå. Kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 94119...988

Nei fagskole er på nivå 5.1, nivået over videregående skole. 

Jeg er så lei mennesker som skal påpeke at universitet er såå mye bedre enn fagskole. Tro meg, det er det ikke, og det kan i aller høyeste grad sammenlignes. I arbeidslivet så verdsettes høyere yrkesfaglig utdanning (i praktiske stillinger) ofte mye høyere enn teoritunge utdanninger. Det er praktikere fremtiden trenger! Les hvilken som helst utredning og stortingsmeld.

Anonymkode: e671f...f62

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei fagskole er på nivå 5.1, nivået over videregående skole. 

Jeg er så lei mennesker som skal påpeke at universitet er såå mye bedre enn fagskole. Tro meg, det er det ikke, og det kan i aller høyeste grad sammenlignes. I arbeidslivet så verdsettes høyere yrkesfaglig utdanning (i praktiske stillinger) ofte mye høyere enn teoritunge utdanninger. Det er praktikere fremtiden trenger! Les hvilken som helst utredning og stortingsmeld.

Anonymkode: e671f...f62

Så med andre ord burde vi dumpet sykepleiere og barnehagelærere ned på fagbrev-nivå? Kanskje de da kunne blitt verdsatt litt mer...?

• Liker 2
Skrevet

Det blir rart å sammenligne fagbrev og bachelor, det kommer helt an på hva du vil jobbe med. Vil du være sykepleier trenger du annen (og høyere) utdanning enn om du vil være hjelpepleier. Velger du bachelor i ernæring blir du ikke kokk (fagbrev).

Anonymkode: 1bced...97b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Elektriker, for ikke snakke om heismontør er yrkestitler som kun krever fagbrev. De har likevel høyere sosiokulturell status og lønn enn sykepleiere og barnehagelærere som har høyere utdanning og bachelorgrad.

Sykepleier har desidert høyeste sosiokulturell status. Ingen under 50 år vil hevde noe annet. 

Anonymkode: 1263c...035

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så svart hvitt er det jo ikke. Jeg har fagbrev som elektriker og en fagskolegrad innenfor elkraft. Jeg jobber som ingeniør og søkte på lik linje med folk med bachelor i elkraft. Som fagarbeider i bunn har man en praktisk erfaring som er godt å ha i en sånn type fag, det gir en annen fagforståelse enn kun ved teoretisk bakgrunn. 

Anonymkode: 8d8ef...94f

Jaja, du har yrkestittel som ingeniør fordi det ikke er beskyttet tittel, men av utdanning er du det ikke. Vet det er jobber titulert «et eller annet-ingeniør» hvor fagskole eller realkompetanse også kvalifiserer, men i faktiske ingeniørstillinger som bygger på en akademisk bakgrunn er det et krav om minimum bachelor eller master i bunn.  Det er forskjell på bakgrunnen til en såkalt «fagskoleingeniør» (praktisk) og høyskoleingeniør/sivilingeniør (teoretisk, vitenskapelig). Vidt forskjellig innhold og krav mellom disse utdanningene. Fagskolen er avsluttende og en veldig utvannet versjon av et ing studie. Trenger jo ikke engang R1 for å bli «fagskoleingeniør» så vidt jeg vet så det sier litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...