AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #41 Skrevet 9. desember 2022 Av og til jobber mennesker mer enn de bør ut i fra egen helsesituasjon, men de jobber kanskje fordi de prøver å skaffe seg en inntekt, fordi det er bra for fysisk og/el.psykisk helse osv. Noen ganger klarer de å holde hodet over vannet, presser seg mer enn de burde, og når de endelig får en fast jobb reagerer kroppen med å bli syk av noe slag. Det er helt naturlig. Andre ganger spekulerer noen i å bli sm, det er selvfølgelig en uting, men synes vi må la tvilen komme den enkelte til gode. Anonymkode: eaa59...53e 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #42 Skrevet 9. desember 2022 Jaja ts, får håpe du ikke plutselig en dag blir syk. Det kan skje når som helst. Var selv frisk, trente 6 timer i uka og spiste sunt, bang så var jeg kronisk syk. Du aner ikke hvordan det er å ikke vite hvordan blir neste dag. Eller hvor isolerende det er å være hjemme hele tiden. Nei, det er ikke koselig. Nei, jeg ser ikke netflix hele dagen -jeg er helt sengeliggende året rundt, ingen hobbyer mulig. Så jeg syns de som kan jobbe litt skal få lov til det uten at du sitter på din høye hest. Det kan snu fort. Anonymkode: 47bdb...c1e 1 1
c_buk Skrevet 9. desember 2022 #43 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jaja ts, får håpe du ikke plutselig en dag blir syk. Det kan skje når som helst. Var selv frisk, trente 6 timer i uka og spiste sunt, bang så var jeg kronisk syk. Du aner ikke hvordan det er å ikke vite hvordan blir neste dag. Eller hvor isolerende det er å være hjemme hele tiden. Nei, det er ikke koselig. Nei, jeg ser ikke netflix hele dagen -jeg er helt sengeliggende året rundt, ingen hobbyer mulig. Så jeg syns de som kan jobbe litt skal få lov til det uten at du sitter på din høye hest. Det kan snu fort. Anonymkode: 47bdb...c1e Jeg er enig i at det er viktig at vi som samfunn legger til rette og "godtar" mangfold blant de som er i arbeid. Men det må være lov å ha to tanker i hodet. Sykemeldte kollegaer, og da særlig de som støtt og stadig sykemelder seg, er dessverre fryktelig frustrerende. De færreste arbeidsoppgaver og arbeidsplasser er bygd opp slik at det ikke negativt påvirker de som er på jobb. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #44 Skrevet 9. desember 2022 Det må man bare tåle. Ingen garanti for at en frisk ansatt, ikke går på veggen om kort tid heller. Det å bli sykemeldt reellt sett er en viktig ventil for å forhindre at folk i det hele tatt kommer over på AAP. Dessuten så er store deler av det patetiske arbeidslivet basert på å tyne ut og ta livskraften ut av sårbare ansatte, til de kollapser til slutt. Eksempelvis, kan man til og med nevne statlig "pimping" av arbeidstakere til slikk og ingenting ovenfor manne-horene i privat sektor av noen "arbeidsgivere", slik at folk brukes opp som brukt tyggegummi imens de rives fra hverandre fra det ene tiltaket til det andre. Når de til slutt kanskje har en sjanse på å få noe fast, så er de så fvcked av det "privat-offentlige samarbeidet" (privat sektor + NAV) at de er enda verre enn de var tidligere. Og mye av det samme ser man også, uten at NAV er involvert. Folk skal kjøres hardt som vikarer og under prøvetid for å bevise hvor hardt de jobber, mens de håper på noe stabilt. Situasjonen burde ha vært motsatt: Å IKKE kreve at ansatte jobber mer enn det de er betalt for, og de burde jobbe under helt normale / OK forhold, uten for mye stress, for det er først da man vet at man ikke kjørte den personen så brutalt hardt under prøvetid eller som vikar. Da ville man faktisk sikret seg i større grad at personen ikke er som en oppbrukt tyggegummi når man tilbyr de noe fast. Det er altfor mye utnytting av arbeidstakere i dagens arbeidsliv. Anonymkode: 88000...692 1
Andro Skrevet 9. desember 2022 #45 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 20.30): Skjønner ikke hvorfor leder må ansette noen som er ustabil Vi skal ha alle i jobb i Norge. Loven vår er også slik, at vi har en utvida plikt til å inkludere folk med sjukdommer og funksjonsnedsettelser. Sørg for at hun vet at du forstår at hun er velkommen, og at hun jobber så mye hun kan med de forutsetningene hun har. Forakt for sjuke folk er det gresseligste jeg veit om. Helse handler om flaks og uflaks. Du er ikke et bedre menneske om du er frisk.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #46 Skrevet 9. desember 2022 Enkelte tror de kan komme og gå som de vil. Slik fungerer det ikke. Anonymkode: 26927...fd7
Bombasi Skrevet 10. desember 2022 #47 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 20.30): Vi har hatt en vikar i 6 måneder. Har jobbet 40%. Er ufør resten. Jobber bare 2 dager i uken, men har brukt noen egenmeldingsdager. Leder er førnøyd med henne så hun fikk 40 % fast fra 1 Desember. Dagen etter var hun syk og borte fra jobb. I dag fikk vi 1 ukers sykemelding fra henne. Skjønner ikke hvorfor leder må ansette noen som er ustabil Anonymkode: a9892...0f9 Så du stiller høyere krav til henne enn de andre og deg selv? Å bruke "noen egenmeldingsdager" er normalt, og få 1 ukers sykemelding i ny og ned er også normalt og kan skje alle. Skjønner ikke hvorfor inngrodde ansatte ikke kan la være å stemple sine medarbeidere og absolutt må bry seg om ting som ikke angår dem.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #48 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 22.22): Hos oss gjør vi dette med jevne mellomrom. Det de har til felles er at de er utrolig takknemlig for muligheten, står på alt de klarer - og ender ofte opp med å få mindre uførgrad etterhvert når de bare møter en arbeidsplass som er inkluderende. Tar sånne ansatte over de som sutrer over andre når som helst, de mangler ofte endel selvinnsikt… Hilsen leder Anonymkode: c2843...da3 Dette ga meg tårer i øyekroken iallfall🥺 Takk for at det finnes mennesker som deg! Dere aner ikke hvor mye det betyr for de som av ulike grunner har havnet utenfor arbeidslivet å bli gitt en mulighet til både å bli inkludert i et felleskap igjen, sett og føle at de bidrar til samfunnet 💓 Jeg tør å påstå, uten å kjenne deg, at du garantert har vært med og bidratt til at noen har fått det veldig mye bedre. Og det basert på det du skrev ovenfor her! Så nok engang, takk. Hilsen en tidligere ufør Anonymkode: 5e7a3...f6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå