Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykepengeordningen legger dessverre godt til rette for nettopp dette. Denne kollegaen din kommer til å fortsette med dette i lang tid framover, mao bli en uforutsigbar kollega med all den ekstraarbeid dette gir dere andre. Jeg mener det må bli mye strengere krav til det å bli sykemeldt. Det er jo nærmest parodisk blitt her i Norge. Fullstendig latterlig at man skal få holde på slik, men nei, det kan man ikke si, for da kommer uføre-apologetene. Skjerpings, folkens! De siste ti årene har antallet unge uføre fordoblet seg! Arbeidsmoralen er på et lavpunkt. 

Anonymkode: 331ea...6f2

Vet du ikke hvorfor andel unge uføre har doblet seg? Fordi vi nå tar vare på folk. Flere babyer og barn døde før, når har vi medisinsk kompetanse til å redde disse menneskene.

Derfor er antall unge uføre doblet.

Du er kanskje for det å avlive mennesker som man tidlig skjønner at aldri vil bidra til samfunnet ved å være yrkesaktiv? Små barn med syndromer og sykdommer som er skjeldne og som det koster millioner å holde i live. Kill'em all liksom. Trenger man medisinsk hjelp før man er fylte 5 har man ikke livets rett. Alle som søker om uføretrygd fra 18-årsdagen sin og opp til 25 år må også dø. Er du utsatt for skade eller sykdom etter dette må det vurderes om du er verdt nok til å leve.

Tjohei! Det blir bra!

Anonymkode: 7e8c8...a24

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss gjør vi dette med jevne mellomrom. Det de har til felles er at de er utrolig takknemlig for muligheten, står på alt de klarer - og ender ofte opp med å få mindre uførgrad etterhvert når de bare møter en arbeidsplass som er inkluderende. Tar sånne ansatte over de som sutrer over andre når som helst, de mangler ofte endel selvinnsikt… 

Hilsen leder

Anonymkode: c2843...da3

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Neivel. 

Du vet ikke hvilken avtale hun har med leder og HR. 

Anonymkode: c4ad2...be5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har hatt en vikar i 6 måneder. Har jobbet 40%. Er ufør resten. Jobber bare 2 dager i uken, men har brukt noen egenmeldingsdager. Leder er førnøyd med henne så hun fikk 40 % fast fra 1 Desember. Dagen etter var hun syk og borte fra jobb. I dag fikk vi 1 ukers sykemelding fra henne. 

Skjønner ikke hvorfor leder må ansette noen som er ustabil 

Anonymkode: a9892...0f9

Neste gang kan det være deg som blir syk. 

Anonymkode: 1a08c...55c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hos oss gjør vi dette med jevne mellomrom. Det de har til felles er at de er utrolig takknemlig for muligheten, står på alt de klarer - og ender ofte opp med å få mindre uførgrad etterhvert når de bare møter en arbeidsplass som er inkluderende. Tar sånne ansatte over de som sutrer over andre når som helst, de mangler ofte endel selvinnsikt… 

Hilsen leder

Anonymkode: c2843...da3

Norge skulle hatt flere som deg ❤️ 

• Liker 7
Skrevet

Det kan jo være helt tilfeldig at hun ble sykmeldt rett etter at hun ble fast ansatt. Pass på dine egne saker.

Anonymkode: ff362...53f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Spiteful skrev (3 timer siden):

1. Hva har dette med deg å gjøre?

2. Ønsker du at folk som sliter med helse skal utestenges fra samfunnet? Garantert ikke, for da blir det klaging om at de stjeler skattepengene dine.

Jeg syns det er fint at kollegaen din forsøker å jobbe til tross for helsen sin😊

I teorien har du helt rett.

I praksis er det ikke så lett å være medfølende overfor syke kolleger når det er en selv det går utover.

Hadde du vært like positivt innstilt hvis det var du som måtte jobbe dobbelt skift og droppe juleverksted med barna dine, julehandlingen eller andre planlagte ting for å steppe inn for den som er syk? Flere ganger, kanskje julaften også?

Anonymkode: f1bd2...cfa

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I teorien har du helt rett.

I praksis er det ikke så lett å være medfølende overfor syke kolleger når det er en selv det går utover.

Hadde du vært like positivt innstilt hvis det var du som måtte jobbe dobbelt skift og droppe juleverksted med barna dine, julehandlingen eller andre planlagte ting for å steppe inn for den som er syk? Flere ganger, kanskje julaften også?

Anonymkode: f1bd2...cfa

Jeg forstår hva du mener. Jeg jobber i helse og omsorg, men kan ikke bli tvunget til å jobbe og har ikke barn. 

Men jeg har jobbet overtid, også julaften og andre dager jeg gjerne skulle hatt fri. Morgen kveld og natt.

Skrevet
Teatrica skrev (15 timer siden):

Buuuhuuu - vi kan ikke ha så mange uføre i dette landet! ALLE kan jobbe litt, hvorfor skal det gå ut over oss!!

Buuuhuuu - vi har fått en delvis ufør på arbeidsplassen vår, det er skikkelig slitsomt, hvorfor skal det gå ut over oss!!

Tja, det skal ikke være lett...

Man trenger ikke å stenge noen ute, men man må sørge for jobber der det i liten grad går utover andre hvis man er mye borte. Sorry, men jeg har blitt ganske lei av å være apologetisk ovenfor de som er mye borte, for det er vi som er igjen som må ta 14 timers arbeidsdagene samt jobbing i helgene for å ta igjen det avdelingen ikke klarer fordi enkelte er mye borte. 

Og man lærer seg noen ganger å kjenne igjen enkelte trekk, som f. eks. at noen som ikke er så stabile jobber mye og jevnt når de er vikarer/midlertidig ansatte, men så får mye mer fravær når man blir fast ansatt. 

Ledere plikter egentlig å sørge for at ens fravær ikke går urimelig mye utover andre, men i praksis blir dette ofte ikke gjort eller tatt tak i. Det er egentlig ikke bare den med mye fravær som har rett til tiltrettelegging, men alle ansatte har krav på en arbeidshverdag som ikke sterkt negativt påvirker resten av livet og helsen i sterkt negativ retning. 

Anonymkode: a0fc5...e5b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man trenger ikke å stenge noen ute, men man må sørge for jobber der det i liten grad går utover andre hvis man er mye borte. Sorry, men jeg har blitt ganske lei av å være apologetisk ovenfor de som er mye borte, for det er vi som er igjen som må ta 14 timers arbeidsdagene samt jobbing i helgene for å ta igjen det avdelingen ikke klarer fordi enkelte er mye borte. 

Og man lærer seg noen ganger å kjenne igjen enkelte trekk, som f. eks. at noen som ikke er så stabile jobber mye og jevnt når de er vikarer/midlertidig ansatte, men så får mye mer fravær når man blir fast ansatt. 

Ledere plikter egentlig å sørge for at ens fravær ikke går urimelig mye utover andre, men i praksis blir dette ofte ikke gjort eller tatt tak i. Det er egentlig ikke bare den med mye fravær som har rett til tiltrettelegging, men alle ansatte har krav på en arbeidshverdag som ikke sterkt negativt påvirker resten av livet og helsen i sterkt negativ retning. 

Anonymkode: a0fc5...e5b

Jeg har full forståelse for dette altså, jeg satte det bare litt på spissen fordi det er ikke så enkelt for oss uføre heller - damned if you do og damned if you don't 🙂 

• Liker 6
Skrevet

Så kan de som er friske være glade for det. Jeg har noen som TS på min arbeidsplass og det skaper virkelig ikke noe godt arbeidsmiljø. Ond sirkel. 

Anonymkode: 17852...d3e

• Liker 2
Skrevet

Egenmeldinger og korte sykemeldinger er svindyrt for små bedrifter! Jeg har ført regnskap for firma som nesten har gått konkurs pga misbruk (ja, misbruk) av sykelønnsordningen. I de tilfellene blir det alle ansatte sitt problem, for alles inntektsgrunnlag settes i fare! 

Ser mange refererer til arbeidsoppgaver, men økonomi er vel så vesentlig.

Anonymkode: f0e97...248

• Liker 3
Skrevet

Er et lederansvar å redusere sykefravær og sørge for et godt arbeidsmiljø.

Anonymkode: ebb1f...f0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Egenmeldinger og korte sykemeldinger er svindyrt for små bedrifter! Jeg har ført regnskap for firma som nesten har gått konkurs pga misbruk (ja, misbruk) av sykelønnsordningen. I de tilfellene blir det alle ansatte sitt problem, for alles inntektsgrunnlag settes i fare! 

Ser mange refererer til arbeidsoppgaver, men økonomi er vel så vesentlig.

For alt vi vet, så har personen en avtale med leder, og arbeidsgiver fritak for sykepenger. 
Og personen har vært vikar der i ett halvt år, med noe korttidsfravær, så leder er fult klar over helsesituasjon, og har valgt ansette, noe jeg tar som at leder har tatt med i beregningen at det fortsatt kan være noe fravær. 

Anonymkode: 7478f...0f7

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt slike ordninger på jobb. Av de ti som fikk fast jobb, var det kun en som ikke ble sykmeldt den første måneden etter at de fikk fast jobb. 

Dette vet jeg fordi jeg hadde ansvaret for de. Jeg lærte etterhvert å se hvem som var der for å utnytte sykemeldingsordningen og hvem som ikke gjorde det, men det var leder som tok siste avgjørelsen og ga de faste stillinger. Overkjørte avgjørelsen min fordi den og den ansatte var sååå hyggelig. 

Jeg er absolutt for at uføre får prøve seg tilbake i arbeidslivet, men ikke på bekostning av andre friske mennesker som igjen vil føre til utbrenthet og kanskje bli ufør. 

Anonymkode: 9f4f0...c45

• Liker 1
Skrevet

Fordi du ikke har lov å diskriminere basert på helse eller i det hele tatt spørre om det under ansettelse. Da får du mafiaen (fagforbundet) på nakken. De vil jo ha flest mulig medlemmer, og hjelper gjerne hvem som helst inn i jobb. 

I kommunal sektor går det jo sport i å finne ut hvordan man minst mulig kan være på jobb. Alt fra å kategorisk benytte alle egenmeldinger ila året fordi det er jo "fridager" og om de ikke blir brukt mister man dem jo. Til og kynisk kun alltid være sykemeldt i 10 dager for å så plutselig klare å gå på jobb. Fordi det er grensen for når arbgiverperioden opphører og det er krav til oppfølging. 

Anonymkode: 74837...523

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For alt vi vet, så har personen en avtale med leder, og arbeidsgiver fritak for sykepenger. 
Og personen har vært vikar der i ett halvt år, med noe korttidsfravær, så leder er fult klar over helsesituasjon, og har valgt ansette, noe jeg tar som at leder har tatt med i beregningen at det fortsatt kan være noe fravær. 

Kan også være at det er benyttet en ordning med lønnstillskudd. 

Anonymkode: 38a11...83b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 20.38):

Jeg kan heller ikke fordra folk som er konstant syke. Da blir det mer arbeidsbelastning på oss andre og det er heller ikke rettferdig!

Slike folk må ha jobber som ikke går utover andre når de er borte. For eksempel saksbehandling hvor man kan forskyve jobben til neste dag.

Hos oss blir alle andre lidende dersom noen er borte.

Anonymkode: 2983e...3d4

De syke kan ikke fordra slike som deg heller.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg oppfattet HI som at denne personen hadde jobbet helt greit, frem til fast ansettelse. Da kom plutselig sykefraværet. 
Det kan ha mange grunner, både gode og dårlige. Men det vet ingen av oss.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg oppfattet HI som at denne personen hadde jobbet helt greit, frem til fast ansettelse. Da kom plutselig sykefraværet. 
Det kan ha mange grunner, både gode og dårlige. Men det vet ingen av oss.

Det har vært noen egenmeldinger, som det står i HI, og tydeligvis nok til at TS vurderer personen som ustabil nok arbeidstaker/kollega til å ikke burde ha fått jobben. 
Man vurderer vel ikke folk til å være ustabil på grunn av en enslig sykemelding? 

Men nei, ingen av oss vet hva som ligger bak at legen mener personen ikke er i stand til å jobbe. Det kan være relatert til ufør-årsaken, det kan være korona, det kan være halsbetennelse, akutt operasjon, eller andre plutselige hendelser. 
Vi vet heller ikke hva som gjør at arbeidsgiver mener denne personen er god nok selv med litt fravær. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...