AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Jeg er tynn av natur, aldri lagt på meg uansett hva jeg spiste. Dom barn var jeg den tynneste (er fremdeles) i familien, selv om jeg var den som spiste mest. Saken er at jeg er nå voksen og har jobb. Men jeg får trøbbel så fort fordi jeg blir kvalm (kjennes som skal spy magesyre), svimmel, mister konsentrasjonen, og får angst om jeg blir sulten og det blir jeg på jobb. Har vært til legen ang dette men de finner ingenting galt. Jeg har fått høre jeg gjør bra jobb, men har ved et par ganger fått kommentarer på spisinga mi. Ikke nødvendigvis negativt. Men da jeg var ny i jobben så visste jeg ikke at vi ikke kunne ha pause når dagen var 5 timer lang. Så sa jeg at jeg blir så dårlig av å gå sulten og 5 timer er for lenge. Så sa sjefen dette, og svarte med «sulten blir vi alle». Nå har jeg små ting å knaske på hele tiden men disse usle barene holder ikke i det hele tatt. I tillegg får jeg en forferdelig ånde, noe de fleste gjør, og jeg vil ikke at andre skal få den stanken i trynet selvfølgelig! Det trigger angsten også, å måtte passe på å ikke stå for nær andre eller puste mot dem. Føler også jeg bruker en evighet på å få stappet i meg nok og riktig!! jeg må jo snart finne en metode for å bli kvitt problemet?! Noen råd? Anonymkode: f4a14...053 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 Med overskriften mener jeg at jeg må spise så jeg nesten blir ubehagelig mett, om jeg skal ha energi i mer enn 2 timer. Anonymkode: f4a14...053
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 Du må nesten bare venne kroppen til å spise større porsjoner. Voksne mennesker klarer å gå fem timer uten mat. Drikk smoothie eller noe for litt energi. Anonymkode: 86f86...7a9 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 Jeg er sånn som deg, og vil tipse deg om at før du går på jobb spiser du proteiner og fett for det holder deg mett lenge og stabiliserer blodsukkeret. Feks: Grove brødskiver med røkt laks/ørret og egg på. Tunfisk blandet med pasta, grønsaker, avokado, majones. Anonymkode: ee15b...1f4 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg er sånn som deg, og vil tipse deg om at før du går på jobb spiser du proteiner og fett for det holder deg mett lenge og stabiliserer blodsukkeret. Feks: Grove brødskiver med røkt laks/ørret og egg på. Tunfisk blandet med pasta, grønsaker, avokado, majones. Anonymkode: ee15b...1f4 Er jo dette jeg spiser. Men jeg holder meg ikke 5 timer?? Irriterende men kroppen min må forbruke ekstremt fort! Anonymkode: f4a14...053
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #6 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er jo dette jeg spiser. Men jeg holder meg ikke 5 timer?? Irriterende men kroppen min må forbruke ekstremt fort! Anonymkode: f4a14...053 Da må du kanskje spise ketogenkost for da spiser du nesten kun proteiner og fett, og har ikke svingende blodsukker og kjenner ikke sult Anonymkode: ee15b...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 Angående ånden, prøv sb12 munnskyll Anonymkode: 7a920...30c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 For høyt stoffskifte? Anonymkode: b80eb...e29
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må nesten bare venne kroppen til å spise større porsjoner. Voksne mennesker klarer å gå fem timer uten mat. Drikk smoothie eller noe for litt energi. Anonymkode: 86f86...7a9 Så heldig du er som klarer det. Jeg blir så kvalm at jeg begynner å brekke meg etter 3 timer hvis jeg ikke får mat. Og tro meg, jeg har forsøkt å "bli voksen". Jeg kan spise middag for to, og etter halvannen time, så kan jeg spise middag for to en gang til. Det er ingen som forstår hvordan dette er mulig. Hvis jeg småspiser/tar en smootie slik som du foreslår, så raser jeg ned i vekt. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er jo dette jeg spiser. Men jeg holder meg ikke 5 timer?? Irriterende men kroppen min må forbruke ekstremt fort! Anonymkode: f4a14...053 Jeg holder på å sulte ihjel og går ned for telling. Jeg forstår deg godt. Jeg spiser så mye at andre folk får hakeslepp. Må ha med matpakker overalt, og noen ganger skjule det. Forferdelig. Er skjekket for alt. Jeg holder på sånn om natten også. Og jeg er tynn. Jeg trenger også råd. Jeg har lavt stoffskifte sier legene, men bedrevitere påstår at jeg har høyt. Jeg har også AD/HD. En forferdelig kombinasjon😂 Anonymkode: de0f3...00c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Da må du kanskje spise ketogenkost for da spiser du nesten kun proteiner og fett, og har ikke svingende blodsukker og kjenner ikke sult Anonymkode: ee15b...1f4 Ja, mindre sukkerholdig mat hjelper noe. Jeg blir litt bedre av det, men kjenner fortsatt sult. Og kroppen min klarer ikke ta unna fettet. Det hoper seg opp i levra mi. Men ja, ketogent er bra. Prøv det,Ts. Kanskje det hjelper noe. Og finner du løsningen, så del den gjerne👍 Anonymkode: de0f3...00c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 Har du vært hos legen/spesialist for dette? Anonymkode: ee15b...1f4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må nesten bare venne kroppen til å spise større porsjoner. Voksne mennesker klarer å gå fem timer uten mat. Drikk smoothie eller noe for litt energi. Anonymkode: 86f86...7a9 Jeg klarer ikke det om jeg skal fungere. Jeg MÅ spise hver 3-4.time. Så jeg gjør det, ikke barer. Spiser vanlig sunn mat. Ingen typer kosthold hjelper, bortsett fra at raske karbohydrater gjør det verre. Nekter sjefen deg å spise? Hvilken type jobb har du? Anonymkode: fa5e7...9e5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #13 Skrevet 7. desember 2022 Prøv ut propud protein pudding & nutridrink fiber fra apotek. Anonymkode: aa247...9a7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #14 Skrevet 8. desember 2022 Hei ts, forstår deg godt! jeg jobbet i barnehage flere år, og det med mat og mageproblemer ble til slutt passe heftig. Å spise kl 06 før tidligvakt førte bare til ekstrem kvalme og forstoppelse. Men å vente til lunsj kl 12 ble for lenge uten mat. Jeg hadde sjokolade og nøtter i lomma jeg gikk og smugspiste. Det endte med jobbytte for meg…Og kroppen min ble gladere. Anonymkode: be296...fe3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #15 Skrevet 8. desember 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Så heldig du er som klarer det. Jeg blir så kvalm at jeg begynner å brekke meg etter 3 timer hvis jeg ikke får mat. Og tro meg, jeg har forsøkt å "bli voksen". Jeg kan spise middag for to, og etter halvannen time, så kan jeg spise middag for to en gang til. Det er ingen som forstår hvordan dette er mulig. Hvis jeg småspiser/tar en smootie slik som du foreslår, så raser jeg ned i vekt. Jeg holder på å sulte ihjel og går ned for telling. Jeg forstår deg godt. Jeg spiser så mye at andre folk får hakeslepp. Må ha med matpakker overalt, og noen ganger skjule det. Forferdelig. Er skjekket for alt. Jeg holder på sånn om natten også. Og jeg er tynn. Jeg trenger også råd. Jeg har lavt stoffskifte sier legene, men bedrevitere påstår at jeg har høyt. Jeg har også AD/HD. En forferdelig kombinasjon😂 Anonymkode: de0f3...00c Om legene sier du har lavt stoffskifte, så må du ta medisin Anonymkode: b80eb...e29
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #16 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Da må du kanskje spise ketogenkost for da spiser du nesten kun proteiner og fett, og har ikke svingende blodsukker og kjenner ikke sult Anonymkode: ee15b...1f4 Aldri hørt om letingen? Har det med keto å gjøre? Er det noen mix man kan kjøpe for det eller må jeg bare finne mat som er ketogen? Anonymkode: f4a14...053
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #17 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Angående ånden, prøv sb12 munnskyll Anonymkode: 7a920...30c Ånden kommer fra magen. En munnskyll kan ikke fjerne det. Anonymkode: f4a14...053
Rucula Skrevet 8. desember 2022 #18 Skrevet 8. desember 2022 Ha med en pose nøtter. Paranøtter, mandler blabdet med litt tørket frukt. Da får du både fett og karbo. Så overlever du til det er foring
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #19 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om legene sier du har lavt stoffskifte, så må du ta medisin Anonymkode: b80eb...e29 Det gjør jeg selvfølgelig. Og tar blodprøver regelmessig. Har hatt det i 25 år. Legene sier lavt. Blodprøve sier lavt. Bedrevitere sier høyt fordi jeg er tynn. Jeg forholder meg til det legene, spesialistene, og prøvene sier. Leveren min klarer ikke ta unna fettet, hvis jeg spiser for mye fett. Men proteiner går bra. Men jeg sliter med det samme som ts i tråden her. Spiser og spiser, og så sulten. Anonymkode: de0f3...00c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #20 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg er tynn av natur, aldri lagt på meg uansett hva jeg spiste. Dom barn var jeg den tynneste (er fremdeles) i familien, selv om jeg var den som spiste mest. Saken er at jeg er nå voksen og har jobb. Men jeg får trøbbel så fort fordi jeg blir kvalm (kjennes som skal spy magesyre), svimmel, mister konsentrasjonen, og får angst om jeg blir sulten og det blir jeg på jobb. Har vært til legen ang dette men de finner ingenting galt. Jeg har fått høre jeg gjør bra jobb, men har ved et par ganger fått kommentarer på spisinga mi. Ikke nødvendigvis negativt. Men da jeg var ny i jobben så visste jeg ikke at vi ikke kunne ha pause når dagen var 5 timer lang. Så sa jeg at jeg blir så dårlig av å gå sulten og 5 timer er for lenge. Så sa sjefen dette, og svarte med «sulten blir vi alle». Nå har jeg små ting å knaske på hele tiden men disse usle barene holder ikke i det hele tatt. I tillegg får jeg en forferdelig ånde, noe de fleste gjør, og jeg vil ikke at andre skal få den stanken i trynet selvfølgelig! Det trigger angsten også, å måtte passe på å ikke stå for nær andre eller puste mot dem. Føler også jeg bruker en evighet på å få stappet i meg nok og riktig!! jeg må jo snart finne en metode for å bli kvitt problemet?! Noen råd? Anonymkode: f4a14...053 Du må avslutte å sette hva sjefen synes om deg forran egen helse, ts. Hvorfor bryr du deg i det hele om hva sjefen synes eller ikke synes om at du såiser i arbeidstiden? Jeg kan - med 100% sikkerhet - garantere deg at han eller hun helt uten sentimentalitet ville sukket over behovet for å lyse ut stillingen og ellers gitt rått blanke om du i morgen døde eller ble ufør av dine helseproblemer. Så gjør som sjefen - gi blanke. I morgen den dag annonserer du at du etter 2,5 timer kommer til ` ta deg en pause og spise. Dette fordi du ellers blir syk. Sier sjefen «det kan du ikke»? Ok. Be om å får det skriftlig. Får du det ikke skriftlig? Fortsett med matpausen din. Får du det skriftlig? Ring legen din. Forklar at arbeidsgiver nekter å tilrettelegge for din helse, og at du nå behøver umiddelbar sykemelding som tilsier at du kan arbeide maks 2,5 timer før du må ta fri, spise og ta vare på deg selv. Kobles nav inn - forklar at alt du behøver er en matpause, men siden arbeidsgiver nekter (som du har skriftlig) så blir du syk av arbeidet ditt. Og så vender du, etter kort tid, tilbake til en arbeidsplass med en arbeidsgiver som er både klokere og mer jekket ned. Med pausen din. Det du ikke gjør er å sette arbeidsgivers beste over ditt beste. Ta deg sammen og slutt med det. Anonymkode: 3f628...a52 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå