AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #21 Del Skrevet 7. desember 2022 Ellers TS; jeg gjør husarbeid når jeg klarer, er med familie og venner når tid/energi og ork. Jeg er også ute på café og da gjerne når jeg er med familie. Ellers skjer det ikke mye i mitt liv/min hverdag. Kjenner det er godt å ha en mann som kommer hjem til meg og 2 pusekatter 🥰 Ville vært forferdelig ensomt om ikke.. Kanskje du kunne skaffet deg en katt? Om du har mulighet og ikke har allergi 🙈 Anonymkode: 62ca8...34b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #22 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herregud…. Er det mange uføre som klarer alt dette? 😅 Skal ikke snakke for TS, men «slippe å jobbe, nå kan du ta livet med ro»…..det er en helt horribel ting å si i mitt tilfelle iallefall. Jeg kan ikke gjøre en eneste av de tingene du skriver der, ikke en iløpet av en dag engang. Anonymkode: 844ac...11d Istedenfor å plante et epletre, så kan du kan du kanskje investere i en grønn inneplante som trenger lite stell og blomstrer en gang i året? Eller.. En potte med sukkererter i til våren? Så kan du knaske ettersom det modnes gjennom sommeren? En krukke med jordbærplanter i sør vinduet? Anonymkode: 782b1...cf8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #23 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er for dårlig til å fylle dagene med noe nå, har aldri greiere dager. Som deg kan jeg ikke etterhvert være stabil, så for meg utgår faste frivillige aktiviteter som er 1-1 basert. Men, man kan forhøre seg om det finnes aktiviteter som kan være mer dropinrelatert i forstand at det ikke gjør noe om man må melde fravær. Få aktiviteter er sånn, det blir for ustabilt. Jeg er så dårlig nå at jeg igrunnen trenger en frivillig selv 😅🤷♀️ Har som deg vært i full jobb, har også vært mye frivillig før. Men det går ikke nå for min del. Herregud…. Er det mange uføre som klarer alt dette? 😅 Skal ikke snakke for TS, men «slippe å jobbe, nå kan du ta livet med ro»…..det er en helt horribel ting å si i mitt tilfelle iallefall. Jeg kan ikke gjøre en eneste av de tingene du skriver der, ikke en iløpet av en dag engang. Anonymkode: 844ac...11d Det kommer jo helt an på hvor syk man er. Men ja, mange klarer det, men man gjør jo ikke alle disse aktivitetene regelmessig. Jeg går på fjellturer, noen ganger lange og tunge fjellturer. Det går oftest lang tid mellom hver gang, men det gir meg så enormt med livsglede og mestring når jeg får det til. Og det er utrolig viktig når man er ufør. Før var jeg sengeliggende 24/7, og da er det ikke noe å fylle dagene med annet enn å kanskje orke å ha på radio eller tv. Jeg er enig i dette med takknemlighetsdagbok, og fokusere det som er positivt. Det setter i gang en prosess i kroppen som jeg mener er viktig. Jeg pleide å visualisere mye, visualiserte alt jeg skulle gjøre når jeg ble bedre. Jeg brydde meg ikke om om det var realistisk eller ikke. "Å ta livet med ro" kan nok ha blitt ment med at nå som man omsider har blitt ufør,så kan man senke skuldrene. For den lange uvisse prosessen med AAP, uten fast inntekt og ikke vite hva som skjer, skaper en hel del stress. Jeg opplevde at jeg kunne senke skuldrene etter jeg fikk innvilget ufør og slapp å bruke krefter på systemet lenger. Anonymkode: 8bea9...faf 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #24 Del Skrevet 7. desember 2022 Prøv å lag deg rutiner og se om du kan enten ta opp gamle hobbyer eller finne nye. Anonymkode: fdfe2...437 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet 7. desember 2022 #25 Del Skrevet 7. desember 2022 Gjør ikke stort annet enn å scrolle på mobilen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #26 Del Skrevet 7. desember 2022 Til nå har jeg ikke funnet noe innen frivillig arbeid som passer. De fleste krever ett minimum av tid innenfor rammer jeg ikke klarer. Feks må jeg binde meg til besøk en gang per to uker som besøksvenn og kan forsåvidt avtale dag men vet jo aldri hvordan dagen er før den er der. Sjåfør på matutdeling er faste dager, Frelsesarmeen krever faste dager osv. Jeg fyller dagene med å porsjonere ut huslige sysler, går en tur med hunden, syr og strikker litt og på de helt elendige dagene ser jeg rett og slett på tv. Har kroniske smerter og psykisk sykdom og de verste dagene slår begge to meg ut samtidig. Anonymkode: 33fb8...9e8 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #27 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kommer jo helt an på hvor syk man er. Men ja, mange klarer det, men man gjør jo ikke alle disse aktivitetene regelmessig. Jeg går på fjellturer, noen ganger lange og tunge fjellturer. Det går oftest lang tid mellom hver gang, men det gir meg så enormt med livsglede og mestring når jeg får det til. Og det er utrolig viktig når man er ufør. Før var jeg sengeliggende 24/7, og da er det ikke noe å fylle dagene med annet enn å kanskje orke å ha på radio eller tv. Jeg er enig i dette med takknemlighetsdagbok, og fokusere det som er positivt. Det setter i gang en prosess i kroppen som jeg mener er viktig. Jeg pleide å visualisere mye, visualiserte alt jeg skulle gjøre når jeg ble bedre. Jeg brydde meg ikke om om det var realistisk eller ikke. "Å ta livet med ro" kan nok ha blitt ment med at nå som man omsider har blitt ufør,så kan man senke skuldrene. For den lange uvisse prosessen med AAP, uten fast inntekt og ikke vite hva som skjer, skaper en hel del stress. Jeg opplevde at jeg kunne senke skuldrene etter jeg fikk innvilget ufør og slapp å bruke krefter på systemet lenger. Anonymkode: 8bea9...faf Ja nettopp dette!! 🙏🏻 Jeg er faktisk selv kommet til et punkt hvor jeg er bedre i hverdagen, nettopp pgr av jeg ikke trenger å stresse med det som har med jobb etc å gjøre. Å bli frisk eller bedre i det hele tatt tar tid. Det å kunne se og være takknemlig for de små tingene i hverdagen gjør så sinnsykt mye for en selv 🥰 Bare det å skrive dagbok generelt gjør bra for en selv 💗 Anonymkode: 62ca8...34b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 7. desember 2022 #28 Del Skrevet 7. desember 2022 Jeg prøver ut nye hobbyer når orken strekker til. Jeg har en del utfordringer kognitivt så ting tar lang tid og glemmes raskt, fordelen er at det ikke blir dyrt, jeg holder gjerne på med det samme skjerfet i måneder av gangen😂 Noen prosjekt kan gjennomføres omtrent liggende i halvmørket eller ihvertfall uten å måtte ha mye å lete opp og rydde bort igjen. Wirewrapping og hekling for eksempel er noe jeg liker å bare la fingrene gjøre selv, det krever veldig lite fokus. Jeg har også fått ordna meg med et skikkelig hjemmegym så jeg får stort sett til 2-3 økter av varierende intensitet og lengde hver uke. Det hjelper å kunne ta 5-15 min uten å måtte styre med å skifte og komme seg til og fra, dra med seg masse utstyr og vere klar for å møte verden. Jeg har også hund så det blir en del turer, noen ganger bare korte, andre ganger lange. Ut over det blir det mye tusling hjemme, husarbeid, matlaging, plantestell og en god porsjon internett. Jeg prøver å alltid ha konstruktive gjøremål på «lista», det å få gjennomført noe konkret helst hver dag hjelper mye synes jeg. Det er også for meg viktig å ha en viss struktur på dagen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #29 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ellers TS; jeg gjør husarbeid når jeg klarer, er med familie og venner når tid/energi og ork. Jeg er også ute på café og da gjerne når jeg er med familie. Ellers skjer det ikke mye i mitt liv/min hverdag. Kjenner det er godt å ha en mann som kommer hjem til meg og 2 pusekatter 🥰 Ville vært forferdelig ensomt om ikke.. Kanskje du kunne skaffet deg en katt? Om du har mulighet og ikke har allergi 🙈 Anonymkode: 62ca8...34b Må legge til at jeg liker godt å fotografere, ta bilder av blomster og interiør. Så driver med instagram også da - det er noe jeg synes er veldig fint og faktisk litt sosialt. Men selv der har jeg perioder/dager jeg ikke orker å være mye innpå. Men det er fint å kunne holde på med mens man f.eks ser film/serier. Anonymkode: 62ca8...34b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thessa97 Skrevet 7. desember 2022 #30 Del Skrevet 7. desember 2022 Blir som regel å være med mannen, tegne, se serier, filmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #31 Del Skrevet 7. desember 2022 Om jeg får innvilget ufør skal jeg nyte hver eneste dag og gjøre hva jeg vil. Da kan jeg endelig slappe av og ikke tenke på NAV lenger. Trygda vil komme av seg selv hver mnd. Etterhvert kanskje jeg finner på noe frivillighetsarbeid, men det tviler jeg på. Jeg vil bare slappe av og ikke gjøre noenting. Anonymkode: 88457...66b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #32 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er for dårlig til å fylle dagene med noe nå, har aldri greiere dager. Som deg kan jeg ikke etterhvert være stabil, så for meg utgår faste frivillige aktiviteter som er 1-1 basert. Men, man kan forhøre seg om det finnes aktiviteter som kan være mer dropinrelatert i forstand at det ikke gjør noe om man må melde fravær. Få aktiviteter er sånn, det blir for ustabilt. Jeg er så dårlig nå at jeg igrunnen trenger en frivillig selv 😅🤷♀️ Har som deg vært i full jobb, har også vært mye frivillig før. Men det går ikke nå for min del. Herregud…. Er det mange uføre som klarer alt dette? 😅 Skal ikke snakke for TS, men «slippe å jobbe, nå kan du ta livet med ro»…..det er en helt horribel ting å si i mitt tilfelle iallefall. Jeg kan ikke gjøre en eneste av de tingene du skriver der, ikke en iløpet av en dag engang. Anonymkode: 844ac...11d Nei, jeg tror ikke alle uføre klarer alt dette. Det vil jo variere hvor funksjonell en er. Dette var tips til ts, som sa hun hadde gode dager innimellom. På de dårlige dagene regner jeg med hun holder sengen. Migrene er grusomt. Jeg mente ikke å si noe sårende. Min erfaring med venner som er uføre, var at de stresset veldig før de ble uføre. Fordi de ikke klarte å jobbe og ikke visste hvordan de skulle klare seg i livet. Når de ble uføre, falt livet mer på plass og de kunne bruke energien på helsen, og ikke på å stresse for hvordan fremtiden skulle bli. Trist å høre du er så dårlig, det må være tøft. Anonymkode: 6d17e...efa 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #33 Del Skrevet 7. desember 2022 Nevrosererroser skrev (3 minutter siden): Jeg prøver ut nye hobbyer når orken strekker til. Jeg har en del utfordringer kognitivt så ting tar lang tid og glemmes raskt, fordelen er at det ikke blir dyrt, jeg holder gjerne på med det samme skjerfet i måneder av gangen😂 Noen prosjekt kan gjennomføres omtrent liggende i halvmørket eller ihvertfall uten å måtte ha mye å lete opp og rydde bort igjen. Wirewrapping og hekling for eksempel er noe jeg liker å bare la fingrene gjøre selv, det krever veldig lite fokus. Jeg har også fått ordna meg med et skikkelig hjemmegym så jeg får stort sett til 2-3 økter av varierende intensitet og lengde hver uke. Det hjelper å kunne ta 5-15 min uten å måtte styre med å skifte og komme seg til og fra, dra med seg masse utstyr og vere klar for å møte verden. Jeg har også hund så det blir en del turer, noen ganger bare korte, andre ganger lange. Ut over det blir det mye tusling hjemme, husarbeid, matlaging, plantestell og en god porsjon internett. Jeg prøver å alltid ha konstruktive gjøremål på «lista», det å få gjennomført noe konkret helst hver dag hjelper mye synes jeg. Det er også for meg viktig å ha en viss struktur på dagen. Ah, skulle ønske jeg hadde bedre plass; fikk beskjed fra fysikalsk lege at ellipse maskin er perfekt hjemmetrening for meg som er full i betennelser, og har ME(og ørten andre ting). Men i en allerede stappfull leilighet på 42m2 utgår det🫣Ellers så er mine «uføre dager» bestående av stort sett dette: Tannlegetimer, legetimer, en gang i mnd må jeg reise til en naboby for smertefull behandling, og må ta det med ro en uke etterpå. Jeg leser mye, ser på netflix, prøver å holde det ryddig hjemme(ikke lett), får besøk av venner et par ganger i uken. Evt går vi tur når jeg kan. Er så takknemmlig for at de orker å dra hjem til meg💚Skulle bare ønske det var mulig å slippe å rydde så mye i forkant; har en slags «sykestue» det er litt kleint å få ha besøk i. Har vurdert noe språkstudie, helt i eget tempo. Kan ikke bitte meg opp mot faste avtaler lenger, så tror ikke jeg bør være besøksvenn eller støttekontakt. Har ikke hjerte til å skuffe de som blir sittende alene når jeg uteblir. Anonymkode: 3b7af...2da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #34 Del Skrevet 7. desember 2022 Jeg må ligge mye i løpet av dagen, og leser minst to bøker i uka (leste mye før jeg ble syk også). Hører på podcast, mye bra der. Gjør stort sett alt av husarbeid, utfra formen. Bruker ofte en uke på å vaske huset. Liker å pusle i drivhus og hage fra mars til september. Har heldigvis en mann som stepper inn der når jeg ikke klarer. Har egentlig ikke noe problem med å fylle dagene, siden alt av oppgaver går sakte pga sykdom. Anonymkode: 9d145...a4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #35 Del Skrevet 7. desember 2022 I dag har jeg bakt pepperkaker. Ellers har jeg endelig fått overskudd til å lese bøker, så det holder jeg på med når jeg har tid. Ellers så nyter jeg noen dager uten noe å rekke. Tenk at en faktisk kan få noen uker uten avtaler omtrent hele tiden. Frivillig arbeid som det blir nevnt før i tråden, har jeg hverken tid eller overskudd til. Hverdagen er mer enn nok for meg, Anonymkode: 9762a...1a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #36 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Glo på tv kassa og drikke øl Anonymkode: 5dbce...2d4 Samme her. Anonymkode: f6ebd...32a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #37 Del Skrevet 7. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er frivillig, går på strikkeklubb, syr, strikker, trener og går på tur. Anonymkode: d4006...30b Jeg leste det som "strippeklubb" og tenkte at det var jo litt spesielt å dele. Men strikkeklubb høres jo kjempekoselig ut ❤️ Anonymkode: 97a29...06f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #38 Del Skrevet 7. desember 2022 Jeg synes forslaget om å være fosterfamilie for kanin eller katt kan være givende. Ikke ufør, men vet det er mange dyr som trenger hjelp, og kanskje får du mye glede ut av selskapet selv ☺️ Jeg vet at en del frivillige dyrevern organisasjoner også trenger hjelp med å lage "profiler" for dyrene de ønsker adoptert på sosiale medier, finn.no osv også 😊 Anonymkode: b94a7...73d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #39 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har kronisk migrene og har blitt ufør. Jeg har stort sett migrene hver dag, men har også gode perioder. Ved dårlig perioder har jeg mer enn nok med å holde ut, men jeg savner å ha noe å fylle de gode dagene med. Tidligere lå min egenverdi i at jeg jobbet, mye, stort sett 15 timers dager 6 dager i uken. Nå gjør jeg ikke en dritt og når jeg har gode dager kommer tankene om udugelighet snikende. Jeg går på yoga og strikker, men det stopper der. Har også flyttet til en ny by så har ikke noe sosialt nettverk. Bu hu, kjenner jeg nesten blir kvalm av meg selv når jeg leser dette. Men har dere noen tips til noe meningsfylt jeg kan gjøre som ikke krever at jeg må møte opp kl 16 på tirsdag liksom, for det kan jeg ikke love at jeg kan. Er utdannet lærer og har jobbet med barn og unge på andre arenaer også, fritidsklubb og verge for mindreårig blant annet. Men trenger ikke være noe knyttet til det. Bor nå 20 min fra Oslo. Anonymkode: c34cd...b30 Jeg er 36 og har ung ufør. Jeg jobber fra 8-1430 mandag-onsdag, 11-1730 torsdager og 8-14 fredager så drar jeg hjem er med barnet, lager middag og koser med med barnet mitt, ser film eller spiller eller noe slik før kvelden for hn kl 21 og etterpå ser jeg film eller legger meg Anonymkode: 35d65...abb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 7. desember 2022 #40 Del Skrevet 7. desember 2022 Jeg prøver å være frivillig tre timer i uken, men ikke alltid jeg greier det. Jeg trener, strikker litt, ser serier, lager meg mat, gjør så godt jeg kan med å opprettholde det samværet jeg har med ungene. Så klarer jeg dette i perioder og i perioder ikke. Nå om dagen har jeg restsymptomer etter hypomani og er ekstremt rastløs og holder på å bli sprø. Samtidig som jeg er sliten og jeg må jobbe forebyggende for å ikke gå inn I ny depresjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå