Gå til innhold

Ufør, hva fyller du dagene med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kronisk migrene og har blitt ufør. Jeg har stort sett migrene hver dag, men har også gode perioder. Ved dårlig perioder har jeg mer enn nok med å holde ut, men jeg savner å ha noe å fylle de gode dagene med. Tidligere lå min egenverdi i at jeg jobbet, mye, stort sett 15 timers dager 6 dager i uken. Nå gjør jeg ikke en dritt og når jeg har gode dager kommer tankene om udugelighet snikende. Jeg går på yoga og strikker, men det stopper der. Har også flyttet til en ny by så har ikke noe sosialt nettverk. Bu hu, kjenner jeg nesten blir kvalm av meg selv når jeg leser dette.

Men har dere noen tips til noe meningsfylt jeg kan gjøre som ikke krever at jeg må møte opp kl 16 på tirsdag liksom, for det kan jeg ikke love at jeg kan.

Er utdannet lærer og har jobbet med barn og unge på andre arenaer også, fritidsklubb og verge for mindreårig blant annet. Men trenger ikke være noe knyttet til det.

Bor nå 20 min fra Oslo. 

Anonymkode: c34cd...b30

• Liker 1
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser på Netflix, HBO og Disney. Deilig å være trygda. 

Anonymkode: 869ce...289

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skrive en barnebok? 

Anonymkode: 782b1...cf8

Ikke dumt egentlig, har alltid likt å skrive. Men kanskje ikke barnebok, men ungdom muligens..

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frivillig på frivillighetssentralen? 

Matutdeling? 

Anonymkode: 782b1...cf8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Baxter

Jobbet fullt før som sykepleier, men er nå 60% ufør og jobber tilrettelagt 40% (2dager i uka)

Min fritid består av å følge opp sønnen min, henge m venner (kafe, shopping, etc), taekwondo/ gym, Netflix, gaming og tegning.

Fikk depresjon, angst og fibromyalgi etter lang tid i dårlig arbeidsmiljø/ arbeidskonflikt. Oppdaget også at jeg hadde en Aspergerdiagnose i bånn da jeg gikk i behandling i en alder av 34år…

Har et helt fint og balansert liv nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøksvenn. Det er hyggelig og meningsfullt. Og du kan styre det litt selv. 

Ellers så har jeg det samme som deg og kjenner på "udugelig tankene" de dagene jeg er i god form. Tenker også "men herregud du kan jo jobbe litt da". Og så går det en dag eller to så kommer jeg raskt ned på jorda igjen 🙄

Anonymkode: 3482f...73b

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå turer i fjellet, med sjøen eller i byen. Prøv å treffe noen i samme situasjon, sånn at du kan være sosial på dagtid når du orker det. Har du en hageflekk? Plant epletrær og blomster. Stell med hagen din. Se gode serier, og lag mat fra bunn. Tren litt, eller gjør noe kreativt. Lag noe du kan gi bort til jul? Skriv takknemlighetsdagbok. Prøv å legg bort negative tanker. Du har bare dette livet. Nå er det sånn at du kan ta livet med ro, og du slipper å jobbe og stresse med at du ofte er syk. Lag deg et godt liv ❤️

Anonymkode: 6d17e...efa

• Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Glo på tv kassa og drikke øl 

Anonymkode: 5dbce...2d4

Jeg skjønner at du sikkert prøver å være morsom og sarkastisk, men det er dessverre veldig lett å ende der.. Det er noe jeg ikke ønsker. 

• Liker 7
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har kronisk migrene og har blitt ufør. Jeg har stort sett migrene hver dag, men har også gode perioder. Ved dårlig perioder har jeg mer enn nok med å holde ut, men jeg savner å ha noe å fylle de gode dagene med. Tidligere lå min egenverdi i at jeg jobbet, mye, stort sett 15 timers dager 6 dager i uken. Nå gjør jeg ikke en dritt og når jeg har gode dager kommer tankene om udugelighet snikende. Jeg går på yoga og strikker, men det stopper der. Har også flyttet til en ny by så har ikke noe sosialt nettverk. Bu hu, kjenner jeg nesten blir kvalm av meg selv når jeg leser dette.

Men har dere noen tips til noe meningsfylt jeg kan gjøre som ikke krever at jeg må møte opp kl 16 på tirsdag liksom, for det kan jeg ikke love at jeg kan.

Er utdannet lærer og har jobbet med barn og unge på andre arenaer også, fritidsklubb og verge for mindreårig blant annet. Men trenger ikke være noe knyttet til det.

Bor nå 20 min fra Oslo. 

Har du mulighet for å være fosterhjem for dyr? Dyr som er ment å onplasseres, og må ha et sted å bo imens. Katt.. kanin... ? 

Er mange bpa jobber der ute, også som tilkallingsassistent. Som betyr at du kan si nei.

Generelt tilkallingsstillinger...? 

Mentor via mentor norge? Men det er kanskje dumt om du har migrene og skal undervise... 

Har du blitt sjekket for cøliaki, forresten? 

Selv er jeg ufør og fikk meg en deltidsstilling, det er ok å ha noe å gå til. Men det er en time reise hver vei, tre dager i uka, så noe reiseutgifter og litt styr er det jo - sitter igjen med ca 3000 i pluss når alle trekk er gjort...  nesten så jeg vurderer om det er verdt det siden jeg stresser en del med å få unna jobb pluss alt her hjemme. Er jo ufør av en grunn.

Ikke lett det her! 🤍

Anonymkode: c4d5c...500

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frivillig, går på strikkeklubb, syr, strikker, trener og går på tur.

Anonymkode: d4006...30b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig at uføre ikke har dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 869ce...289

• Hjerte 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for dårlig til å fylle dagene med noe nå, har aldri greiere dager. 

Som deg kan jeg ikke etterhvert være stabil, så for meg utgår faste frivillige aktiviteter som er 1-1 basert.

Men, man kan forhøre seg om det finnes aktiviteter som kan være mer dropinrelatert i forstand at det ikke gjør noe om man må melde fravær.

Få aktiviteter er sånn, det blir for ustabilt. 

Jeg er så dårlig nå at jeg igrunnen trenger en frivillig selv 😅🤷‍♀️

Har som deg vært i full jobb, har også vært mye frivillig før. Men det går ikke nå for min del. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gå turer i fjellet, med sjøen eller i byen. Prøv å treffe noen i samme situasjon, sånn at du kan være sosial på dagtid når du orker det. Har du en hageflekk? Plant epletrær og blomster. Stell med hagen din. Se gode serier, og lag mat fra bunn. Tren litt, eller gjør noe kreativt. Lag noe du kan gi bort til jul? Skriv takknemlighetsdagbok. Prøv å legg bort negative tanker. Du har bare dette livet. Nå er det sånn at du kan ta livet med ro, og du slipper å jobbe og stresse med at du ofte er syk. Lag deg et godt liv ❤️

Anonymkode: 6d17e...efa

Herregud….

Er det mange uføre som klarer alt dette? 😅

Skal ikke snakke for TS, men «slippe å jobbe, nå kan du ta livet med ro»…..det er en helt horribel ting å si i mitt tilfelle iallefall. 
Jeg kan ikke gjøre en eneste av de tingene du skriver der, ikke en iløpet av en dag engang. 

Anonymkode: 844ac...11d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrive på Wikipedia? utvide artikler som allerede finnes der / eller opprette artikler om ting man kanskje veit litt om.

Å betale for svindyre treningsstudio er kanskje ikke verdt prisen. Men å for eksempel gå på tur hvis man har mulighet til dette, er nok godt for både kropp og sinn. :nisse: 

Anonymkode: 65551...3f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alt jeg vil. Har alle døgnets timer til rådighet og null problem med å fylle dem med alt mulig.

Anonymkode: 849f3...66e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er for dårlig til å fylle dagene med noe nå, har aldri greiere dager. 

Som deg kan jeg ikke etterhvert være stabil, så for meg utgår faste frivillige aktiviteter som er 1-1 basert.

Men, man kan forhøre seg om det finnes aktiviteter som kan være mer dropinrelatert i forstand at det ikke gjør noe om man må melde fravær.

Få aktiviteter er sånn, det blir for ustabilt. 

Jeg er så dårlig nå at jeg igrunnen trenger en frivillig selv 😅🤷‍♀️

Har som deg vært i full jobb, har også vært mye frivillig før. Men det går ikke nå for min del. 

Herregud….

Er det mange uføre som klarer alt dette? 😅

Skal ikke snakke for TS, men «slippe å jobbe, nå kan du ta livet med ro»…..det er en helt horribel ting å si i mitt tilfelle iallefall. 
Jeg kan ikke gjøre en eneste av de tingene du skriver der, ikke en iløpet av en dag engang. 

Anonymkode: 844ac...11d

Jeg er 100% ufør selv og noe av dette klarer jeg mens andre ting ikke. Såklart ikke alt på én gang. Da jeg ble ufør så klarte jeg såvidt å gjøre litt husarbeid og lage middag. Var jeg sosial/aktiv fikk jeg vondt i kroppen på kvelden. Nå etter 5år som ufør har jeg heldigvis flere bedre dager enn dårlige; men det er kun fordi jeg kan faktisk ta ting i mitt tempo og tar alt etter min dagsform.

Selv om man er ufør 100% så har man forskjellige grader og funksjons grader hver dag. Man er også ulike, så selv om man har samme diagnose klarer man gjerne andre ting. At noen klarer mer enn deg gjør dem ikke til mindre ufør av den grunn. 

Anonymkode: 62ca8...34b

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...