AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Heisann, Jeg skal i år feire jul med samboers familie for første gang, og det gleder jeg meg jo til å få prøve, samtidig som jeg har en del angst. Jeg har alltid bare feiret med min egen familie, eller på sykehuset, og da jeg var på sykehuset så var det jo naturligvis ikke snakk om noe tradisjoner. Og i år er det umulig å feire med min familie. Greia er at jeg sliter mye med angst, generelt. Det innebærer jo at man ofte får ekstra mye angst i forbindelse med nye ting, og endringer. Jeg leste i en annen tråd her inne, og der er det jo noen som får skikkelig klinsj over ulike juletradisjoner, og påprakker sine egne, og driter i vertens grenser osv. La meg bare få si først som sist, at det er ikke det jeg vil. Jeg vil være med på deres jul, men er likevel redd for denne angsten, så tenkte å forberede meg litt så det kan bli en fin opplevelse. Jeg og samboer har veldig forskjellige familier, og forskjellige tradisjoner. Der vi pleier å gå i kirka, gå rundt juletre og spille spill på kvelden, så gjør de ikke noe av det. Jeg er ikke vant med alkohol, det har de. Hans familie er også litt brå, og ler ekstremt høyt (dette gjør meg ganske nervøs). Samboer blir også ganske annerledes når han er med familien, noe som også kan gi meg litt angst. Og det jeg frykter mest er at jeg skal bli trist eller savne egne tradisjoner, f.eks så pleier vi å spille spill på kvelden, mens de sitter og drikker øl og ler og preiker. Og det er jo ikke mitt "ess" nå for tiden, og da (ellers når jeg er der) føler jeg meg ofte utenfor, eller kjeder meg ekstremt. De har heller ikke noe sjokolade, nøtter eller julekaker fremme, det er vi vant med. I tillegg til at jeg ønsker innspill på det jeg beskriver over her, om noen har tips til disse tingene som gjør meg nervøs, så har jeg også noen bestemte spørsmål, og så setter jeg pris på alt av innspill og tanker om hvordan det er å feire med andres tradisjoner, hva som kan bli vanskelig og hva man kan gjøre, og generelle tips ❤️ 1) Jeg er veldig nervøs for å få oppmerksomhet på meg, så under pakkeåpningen (de har sånn 1 og 1) er det greit at jeg lar mine gaver fra familie og venner ligge hjemme, eller åpner de for meg selv på et annet tidspunkt? Eller er det bare sykt rart og gir dem inntrykk av at jeg ikke har noe familie? 2) Kan jeg dra i kirka på dagen, eller er dette frekt? Evt. noe man bør være obs på her? 3) Noen tips til hvordan jeg kan trekke meg unna for meg selv inni mellom, hva som er rimelig mengde å gå på rommet, om man bør si noe når man gjør det? 4) På kvelden, etter gaver, når de drikker øl og preiker (jeg kommer ikke til å drikke) går det an å sitte med et juleblad, eller strikking, melde seg litt ut? Hvor går grensen? Kan jeg ha på headset? 5) Jeg vil ikke prakke på dem mine tradisjoner, men er det å sette frem noe sjokolade/nøtter/julekaker som jeg tar med over streken også? Deres kos er gjerne akevitt og øl og chips, men det blir jo ikke for meg. 6) Burde jeg gi en egen gave til alle som skal være der, eller er det nok at jeg og samboer gir sammen? Jeg gleder meg til jul, og håper dette skal bli fint. Men kjenner at jeg også trenger å forberede meg litt, så jeg ikke går med oppheiste skuldre resten av desember i uro og angst over hvordan ting blir. ❤️ PS: For de av dere som vil si at jeg burde gå i behandling og skjerpe meg o.l. jeg får oppfølging hos psykolog, og har god fremgang. Vil ikke gå glipp av muligheten til å feire jul med svigers pga angst, og har selvsagt ikke tenkt å la det "gå utover dem". Anonymkode: cfc74...801 2 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 1) Det bestemmer du selv, men det virker jo litt merkelig. Tror du får mer oppmerksomhet ved å være den eneste uten gaver, da blir det jo fort sånn "går det bra med deg som ikke har noe å åpne?"-stemning. 2) Du kan så klart dra i kirka. Det er vanlig å gjøre noen egne aktiviteter når man er på besøk. Bare si at du har tradisjon for å gå på julegudstjeneste, og så gjør du det. Du kan jo alliere deg med samboer. 3) Kommer an på hvor lenge dere er der. Om det er noen dager kan du selvsagt ta deg en siesta på rommet innimellom når det ikke skjer noe "felles", eller en gåtur ute. Jeg ville imidlertid sørget for å spørre om det er noe du kan hjelpe til med her og der, type matlaging eller borddekking. 4) På julaften kveld er det forventet at man er aktivt til stede. Det er høytid og familietid. Headset er ikke greit etter min mening. Om du strikker litt eller blar i et juleblad utpå kvelden er det OK, men jeg ville vært en del av det sosiale. Alle tåler å kjede seg litt noen timer, vi kan ikke alltid ha det som vi er vant med. Jeg ville pushet meg selv for å finne en connection med min kjæres familie, dette er folka hans. 5) Ja, det er bare fint om du har med litt snop eller småkaker og setter det fram. De fleste verter setter pris på sånne bidrag. 6) Det holder at du og samboer gir gaver sammen. Om du vil gjøre noe ekstra kan du jo ta med en juleblomst til vertskapet eller lignende. God jul! Anonymkode: a1258...041 6 2 8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heisann, Jeg skal i år feire jul med samboers familie for første gang, og det gleder jeg meg jo til å få prøve, samtidig som jeg har en del angst. Jeg har alltid bare feiret med min egen familie, eller på sykehuset, og da jeg var på sykehuset så var det jo naturligvis ikke snakk om noe tradisjoner. Og i år er det umulig å feire med min familie. Greia er at jeg sliter mye med angst, generelt. Det innebærer jo at man ofte får ekstra mye angst i forbindelse med nye ting, og endringer. Jeg leste i en annen tråd her inne, og der er det jo noen som får skikkelig klinsj over ulike juletradisjoner, og påprakker sine egne, og driter i vertens grenser osv. La meg bare få si først som sist, at det er ikke det jeg vil. Jeg vil være med på deres jul, men er likevel redd for denne angsten, så tenkte å forberede meg litt så det kan bli en fin opplevelse. Jeg og samboer har veldig forskjellige familier, og forskjellige tradisjoner. Der vi pleier å gå i kirka, gå rundt juletre og spille spill på kvelden, så gjør de ikke noe av det. Jeg er ikke vant med alkohol, det har de. Hans familie er også litt brå, og ler ekstremt høyt (dette gjør meg ganske nervøs). Samboer blir også ganske annerledes når han er med familien, noe som også kan gi meg litt angst. Og det jeg frykter mest er at jeg skal bli trist eller savne egne tradisjoner, f.eks så pleier vi å spille spill på kvelden, mens de sitter og drikker øl og ler og preiker. Og det er jo ikke mitt "ess" nå for tiden, og da (ellers når jeg er der) føler jeg meg ofte utenfor, eller kjeder meg ekstremt. De har heller ikke noe sjokolade, nøtter eller julekaker fremme, det er vi vant med. I tillegg til at jeg ønsker innspill på det jeg beskriver over her, om noen har tips til disse tingene som gjør meg nervøs, så har jeg også noen bestemte spørsmål, og så setter jeg pris på alt av innspill og tanker om hvordan det er å feire med andres tradisjoner, hva som kan bli vanskelig og hva man kan gjøre, og generelle tips ❤️ 1) Jeg er veldig nervøs for å få oppmerksomhet på meg, så under pakkeåpningen (de har sånn 1 og 1) er det greit at jeg lar mine gaver fra familie og venner ligge hjemme, eller åpner de for meg selv på et annet tidspunkt? Eller er det bare sykt rart og gir dem inntrykk av at jeg ikke har noe familie? 2) Kan jeg dra i kirka på dagen, eller er dette frekt? Evt. noe man bør være obs på her? 3) Noen tips til hvordan jeg kan trekke meg unna for meg selv inni mellom, hva som er rimelig mengde å gå på rommet, om man bør si noe når man gjør det? 4) På kvelden, etter gaver, når de drikker øl og preiker (jeg kommer ikke til å drikke) går det an å sitte med et juleblad, eller strikking, melde seg litt ut? Hvor går grensen? Kan jeg ha på headset? 5) Jeg vil ikke prakke på dem mine tradisjoner, men er det å sette frem noe sjokolade/nøtter/julekaker som jeg tar med over streken også? Deres kos er gjerne akevitt og øl og chips, men det blir jo ikke for meg. 6) Burde jeg gi en egen gave til alle som skal være der, eller er det nok at jeg og samboer gir sammen? Jeg gleder meg til jul, og håper dette skal bli fint. Men kjenner at jeg også trenger å forberede meg litt, så jeg ikke går med oppheiste skuldre resten av desember i uro og angst over hvordan ting blir. ❤️ PS: For de av dere som vil si at jeg burde gå i behandling og skjerpe meg o.l. jeg får oppfølging hos psykolog, og har god fremgang. Vil ikke gå glipp av muligheten til å feire jul med svigers pga angst, og har selvsagt ikke tenkt å la det "gå utover dem". Anonymkode: cfc74...801 1 nei dette bør du ikke gjøre 2 det bestemmer du helt selv og er ikke rart. 3 å gå på rommet er bare ok hvis de andre er ute en tur eller noe slikt. Ellers må du si du føler deg litt slakk og vil legge deg nedpå. Men ser litt rart ut. 4 nei du kan ikke bla i blad eller ha på headset. Det er totalt uakseptabelt. Du får delta. Det er dog lov å legge seg i 11-12 tiden. 5 det er bare koselig 6. Nei dere gir selvsagt sammen Anonymkode: 26778...2e2 2
visp Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 Nr. 1: hadde ikke reagert i det hele tatt, og er faktisk vant til at en del ikke drasser med seg alle gavene. Tviler på at de reagerer. Nr. 2: Selvfølgelig. Nr. 3: Du føler sikkert på hva som føles naturlig der og da. Spørs jo litt hvor lenge dere skal være der. Nr. 4: Alt det du nevner er naturlig unntatt headsetet. Nr. 5: Ja, bare koselig. Nr. 6: Gi sammen. Til sist: du kommer til å bli sliten. Du går tross alt og tenker på dette og gruer deg litt. Angst er slitsomt, så planlegg noe koselig du kan se fram til når du kommer hjem igjen. Man bruker jo en del energi. Dette går fint 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): 1) Det bestemmer du selv, men det virker jo litt merkelig. Tror du får mer oppmerksomhet ved å være den eneste uten gaver, da blir det jo fort sånn "går det bra med deg som ikke har noe å åpne?"-stemning. 2) Du kan så klart dra i kirka. Det er vanlig å gjøre noen egne aktiviteter når man er på besøk. Bare si at du har tradisjon for å gå på julegudstjeneste, og så gjør du det. Du kan jo alliere deg med samboer. 3) Kommer an på hvor lenge dere er der. Om det er noen dager kan du selvsagt ta deg en siesta på rommet innimellom når det ikke skjer noe "felles", eller en gåtur ute. Jeg ville imidlertid sørget for å spørre om det er noe du kan hjelpe til med her og der, type matlaging eller borddekking. 4) På julaften kveld er det forventet at man er aktivt til stede. Det er høytid og familietid. Headset er ikke greit etter min mening. Om du strikker litt eller blar i et juleblad utpå kvelden er det OK, men jeg ville vært en del av det sosiale. Alle tåler å kjede seg litt noen timer, vi kan ikke alltid ha det som vi er vant med. Jeg ville pushet meg selv for å finne en connection med min kjæres familie, dette er folka hans. 5) Ja, det er bare fint om du har med litt snop eller småkaker og setter det fram. De fleste verter setter pris på sånne bidrag. 6) Det holder at du og samboer gir gaver sammen. Om du vil gjøre noe ekstra kan du jo ta med en juleblomst til vertskapet eller lignende. God jul! Anonymkode: a1258...041 TS her Til 1) altså, jeg får gaver med dem, enten alene og sammen med samboer, men jeg har så mange familiemedlemmer så har en del gaver. Blir uansett ikke at jeg ikke har noen, for den oppmerksomheten der ville vært grufull ja! Tusen takk for tipsene, og forklaringer! Det med headsettet er fordi de ler så høyt og blir litt beruset etter hvert og jeg blir ekstremt nervøs av det. Men er det kanskje mulig å gå ut og trekke litt luft, eller på badet oftere for å roe litt ned selv på julaften kvelden? Og så kan jeg jo tenke at jeg legger meg før de blir så beruset. Jeg mente ikke det som at jeg vil melde meg ut og ikke connecte med dem, men skjønner at jeg kunne virke sånn siden jeg sa jeg kan kjede meg. God jul til deg også! Anonymkode: cfc74...801
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #6 Skrevet 7. desember 2022 visp skrev (4 minutter siden): Nr. 1: hadde ikke reagert i det hele tatt, og er faktisk vant til at en del ikke drasser med seg alle gavene. Tviler på at de reagerer. Nr. 2: Selvfølgelig. Nr. 3: Du føler sikkert på hva som føles naturlig der og da. Spørs jo litt hvor lenge dere skal være der. Nr. 4: Alt det du nevner er naturlig unntatt headsetet. Nr. 5: Ja, bare koselig. Nr. 6: Gi sammen. Til sist: du kommer til å bli sliten. Du går tross alt og tenker på dette og gruer deg litt. Angst er slitsomt, så planlegg noe koselig du kan se fram til når du kommer hjem igjen. Man bruker jo en del energi. Dette går fint TS her. Takk for tiltroa! Ja, kanskje jeg kan forvente å bli sliten og at det hjelper å være bevisst. Og takk for tips, sikkert fint å være raus meg selv og gjøre noe fint. Det blir jo en eksponering. Og så har psykologen sagt at veldig mange som ikke har angst, eller noe vanskelige tidligere erfaringer, kan synes jul er slitsomt og det er helt okei. Men jeg kom til å tenke på en ting at det finnes jo mange som har andre type helseutfordringer som gjør at de må legge seg nedpå litt innimellom, da går det jo kanskje an at man f.eks trekker seg tilbake til seg selv en halvtime selv når man vanligvis sitter på stua? Man kan kanskje si at "jeg har en julegave jeg må fullføre" elns. Anonymkode: cfc74...801 1
lillevill Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 Ts ta med konfekt og sett fram. du kan alltids ta med et spill du liker å spille. Kansje noen vil spille med deg? 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 - Sørg for å ta med deg noen gaver, men man trenger ikke å ta med absolutt alle spør du meg. - Bare gå i kirka på formiddagen - Ville snakket med samboeren Dinogården forhånd, og så kommer det jo også ann på hvor lenge dere blir. Men pass på å ikke stikke på rommet om noe skal gjøres, så det ikke ser ut som du flykter fra å hjelpe til - Absolutt ikke headset! Prøv heller å holde ut og legge deg tidlig, 2200-23. Takk for en veldig hyggelig dag, men at du nå er sliten og tar kvelden. - Bare koselig å ta med litt snacks til fellesskapet! Så sett frem sjokolade og nøtter du. - Gi sammen Anonymkode: 20186...38c 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): TS her Til 1) altså, jeg får gaver med dem, enten alene og sammen med samboer, men jeg har så mange familiemedlemmer så har en del gaver. Blir uansett ikke at jeg ikke har noen, for den oppmerksomheten der ville vært grufull ja! Tusen takk for tipsene, og forklaringer! Det med headsettet er fordi de ler så høyt og blir litt beruset etter hvert og jeg blir ekstremt nervøs av det. Men er det kanskje mulig å gå ut og trekke litt luft, eller på badet oftere for å roe litt ned selv på julaften kvelden? Og så kan jeg jo tenke at jeg legger meg før de blir så beruset. Jeg mente ikke det som at jeg vil melde meg ut og ikke connecte med dem, men skjønner at jeg kunne virke sånn siden jeg sa jeg kan kjede meg. God jul til deg også! Anonymkode: cfc74...801 Jeg pleier å dytte i ørepropper for å dempe lyd. Jeg hører folk fint selv om jeg har de i, men det skarpeste blir dempet. Det synes ikke hvis du får de skikkelig inn og har håret ned. Anonymkode: e769a...ff9 1
visp Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): TS her. Takk for tiltroa! Ja, kanskje jeg kan forvente å bli sliten og at det hjelper å være bevisst. Og takk for tips, sikkert fint å være raus meg selv og gjøre noe fint. Det blir jo en eksponering. Og så har psykologen sagt at veldig mange som ikke har angst, eller noe vanskelige tidligere erfaringer, kan synes jul er slitsomt og det er helt okei. Men jeg kom til å tenke på en ting at det finnes jo mange som har andre type helseutfordringer som gjør at de må legge seg nedpå litt innimellom, da går det jo kanskje an at man f.eks trekker seg tilbake til seg selv en halvtime selv når man vanligvis sitter på stua? Man kan kanskje si at "jeg har en julegave jeg må fullføre" elns. Anonymkode: cfc74...801 De fleste blir slitne på sånne dager. Si bare at du har følt du har hanglet en stund eller noe, og trenger å legge deg nedpå noen ganger. Det er ingen som følger så veldig godt med på hva andre gjør. Jeg ser for meg at dere er ganske mange? Da er det i hvertfall ikke mange som får med seg hvem som gjør hva. Det er litt synd at de drikker såpass at det blir ubehagelig for deg. Da er det deilig for deg å gå til sengs litt tidlig; ta med en god bok eller noe. Og jeg hadde elsket å spille spill; syns også sånt er naturlig på sånne dager, så skjønner at du vil savne det.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 Dette høres nesten ut som meg! Jeg har ikke angst,men våre familier er veldig forskjellige. Jeg er vant til en lignende jul som du har med din familie,og svigerfamilien min minner om din svigerfamilie. Vi feirer annenhvert år,så har vent meg til begge,og det er koselig begge steder,på hver sin måte! Har du snakket med samboeren din om dette? Kanskje det er lurt at han vet at du gruer deg litt? Anonymkode: fa794...8ba
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: 1) Jeg er veldig nervøs for å få oppmerksomhet på meg, så under pakkeåpningen (de har sånn 1 og 1) er det greit at jeg lar mine gaver fra familie og venner ligge hjemme, eller åpner de for meg selv på et annet tidspunkt? Eller er det bare sykt rart og gir dem inntrykk av at jeg ikke har noe familie? Du kan ta med en fra foreldrene dine, en fra søsken om du har søsken og fra samboeren din. Du trenger ikke ta med alle fra familien din eller vennegaver. 2 hours ago, AnonymBruker said: 2) Kan jeg dra i kirka på dagen, eller er dette frekt? Evt. noe man bør være obs på her? Det skal nok gå fint. Er kun mennesker som vil prakke på egen religion (eller mangel på) som ville protestert på det. 2 hours ago, AnonymBruker said: 3) Noen tips til hvordan jeg kan trekke meg unna for meg selv inni mellom, hva som er rimelig mengde å gå på rommet, om man bør si noe når man gjør det? Du kan jo gå en tur i løpet av dagen. Ta en middagshvil 2 hours ago, AnonymBruker said: 4) På kvelden, etter gaver, når de drikker øl og preiker (jeg kommer ikke til å drikke) går det an å sitte med et juleblad, eller strikking, melde seg litt ut? Hvor går grensen? Kan jeg ha på headset? Du kan strikke. De fleste klarer snakke og strikke samtidig. Hvordan tenker du at du ville følt om du hadde besøk og de tok på seg headset? Hadde du ikke blitt litt lei deg eller tenkt at gjestene ikke likte deg? Det er nok en nei til headset 2 hours ago, AnonymBruker said: 5) Jeg vil ikke prakke på dem mine tradisjoner, men er det å sette frem noe sjokolade/nøtter/julekaker som jeg tar med over streken også? Deres kos er gjerne akevitt og øl og chips, men det blir jo ikke for meg. Går fint å ta med det og sette på bordet Anonymkode: 7119b...3c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #13 Skrevet 7. desember 2022 1. Jeg vil si det er helt i orden. En av tradisjonene mannens familie har, er at de kun åpner gaver fra folk som er til stede på julaften. Vi drar altså ikke med oss gaver fra min familie til feiring hos svigers. De gavene åpner vi på et annet tidspunkt. 2. Helt i orden. Spør gjerne om noen ønsker å være med. Jeg hadde blitt med hvis du hadde spurt. 3. Litt usikker her. Snakk med samboeren din. Men jeg tenker at en liten hvil på formiddagen må være greit, og at du går for å ringe foreldrene dine litt utpå kvelden (du trenger ikke ringe, men du kan bruke det som unnskyldning for en halvtimes timeout hvis du trenger det). 4. Juleblad/strikking er ok, headset er ikke greit. Headset kan oppfattes som at du kjeder deg og egentlig ikke ønsker å være der. 5. Helt greit. 6. Det er nok at dere gir sammen. Men kjøp gjerne en blomst/oppsats e.l til vertskapet hvis du har lyst. Anonymkode: bf547...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #14 Skrevet 7. desember 2022 TS her: Om HEADSET: Må bare si til alle at jeg ser det veldig tydelig at ikke er OK, og gir helt feil signal på julaften av alle dager. Og jeg forstår at jeg nok fremstår helt evneveik mtp at jeg skrev det. Er nok bare volumet jeg tenkte på, men fikk et alternativ der. Av og til sliter jeg med hodepine og pleier å bruke headset for å dempe støy men uten lyd, og snakker fremdeles med folk. Men ser jo nå hvor banalt det høres særlig om man tenkte jeg lyttet til ting. + at jeg vet de jeg omgås trengte litt tid å venne seg til at jeg at jeg brukte det. Så skjønner at det hadde blitt helt tullete. Vet ikke engang om jeg tenkte reelt på det som en mulighet eller bare slang ut som eksempel på hvor grensa går. Noen vi tidligere har hatt besøk av sitter mye på telefon og det synes jeg er like ille og også å melde seg ut. Anonymkode: cfc74...801 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #15 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her —- Det med headsettet er fordi de ler så høyt og blir litt beruset etter hvert og jeg blir ekstremt nervøs av det. Men er det kanskje mulig å gå ut og trekke litt luft, eller på badet oftere for å roe litt ned selv på julaften kvelden? Og så kan jeg jo tenke at jeg legger meg før de blir så beruset. Jeg mente ikke det som at jeg vil melde meg ut og ikke connecte med dem, men skjønner at jeg kunne virke sånn siden jeg sa jeg kan kjede meg. God jul til deg også! Anonymkode: cfc74...801 Er du sikker på at det er noe særlig å feire der? Hvis du blir utrygg av sånt, kan det ikke være bedre å feire med din familie eller du og samboeren alene? Man tar jo ikke med barn på julefeiring et sted folk blir høylytt beruset uansett, så hvis dere har seriøse fremtidsplaner er det jo greit å sette standarden tidlig. Vi er selv en høylytt familie, men ingen drikker seg beruset, er sånn max to øl/et vinglass som tilbehør til kaker/snacks, ikke som hovedkosen. Anonymkode: 37931...20c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #16 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er du sikker på at det er noe særlig å feire der? Hvis du blir utrygg av sånt, kan det ikke være bedre å feire med din familie eller du og samboeren alene? Man tar jo ikke med barn på julefeiring et sted folk blir høylytt beruset uansett, så hvis dere har seriøse fremtidsplaner er det jo greit å sette standarden tidlig. Vi er selv en høylytt familie, men ingen drikker seg beruset, er sånn max to øl/et vinglass som tilbehør til kaker/snacks, ikke som hovedkosen. Anonymkode: 37931...20c Enig i dette. Jeg var med på en sånn julefeiring en gang. Det er en av grunnene til at fyren ble en eks ikke så lenge etterpå. Det var så langt fra det jeg er vant til at jeg fant ut at det ikke kom til å fungere. Anonymkode: bf547...5bc
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #17 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du sikker på at det er noe særlig å feire der? Hvis du blir utrygg av sånt, kan det ikke være bedre å feire med din familie eller du og samboeren alene? Man tar jo ikke med barn på julefeiring et sted folk blir høylytt beruset uansett, så hvis dere har seriøse fremtidsplaner er det jo greit å sette standarden tidlig. Vi er selv en høylytt familie, men ingen drikker seg beruset, er sånn max to øl/et vinglass som tilbehør til kaker/snacks, ikke som hovedkosen. Anonymkode: 37931...20c TS her. Nei, jeg vet jo ikke hvordan det er å feire der. Men jeg tror det skal bli hyggelig, selv om vi er ganske forskjellige. Og så må jeg få påpeke at jeg aner jo egentlig ikke om de drikker seg beruset på julaften. Jeg har jo aldri vært der før da! Men jeg tenkte på det som når de tar seg øl om sommeren og i festlige lag. Det går helt fint, og de er ikke ubehagelige (skjønner at det kan tolkes sånn), det er mest lyden. Jeg tror nok det har sammenheng med at jeg sliter med disse hodepinene, og så forbinder jeg det med at jeg får angst fordi jeg overtenker det. Eller bare at det blir så voldsomt med støyen og jeg føler jeg ikke får tid til å tenke meg om en gang. Men liksom, som jeg skriver over, jeg kan jo bruke headset i vanlige settinger også. Jeg regner med de gjør det sånn fordi det ikke er noen barn der. Pga ulike omstendigheter så blir det enten alene, eller med dem, så tenker å gi det en sjanse. Men skal definitivt forhøre meg litt om dette med samboer når han kommer hjem fra jobb. Er jo ikke sikkert det er som ellers festligheter. Med jul er det jo mye annet i fokus. Kanskje bare en brainfart av meg. AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig i dette. Jeg var med på en sånn julefeiring en gang. Det er en av grunnene til at fyren ble en eks ikke så lenge etterpå. Det var så langt fra det jeg er vant til at jeg fant ut at det ikke kom til å fungere. Anonymkode: bf547...5bc Ja, det skapte litt klinsj med min totalavholds familie (jeg er ikke det), da samboer ville ha en juleøl med jul. TS Anonymkode: cfc74...801
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #18 Skrevet 8. desember 2022 lillevill skrev (4 timer siden): Ts ta med konfekt og sett fram. du kan alltids ta med et spill du liker å spille. Kansje noen vil spille med deg? Jeg tror at fordi en av gjestene ikke får til å spille spill at det ikke faller helt i god jord. Dette var en ting jeg også trodde at alle ville kunne like, og at var helt innafor. Men gått på en smell der før, i en annen anledning, så jeg lar bare det gå og lar spillene være til neste jul (eller en ekstra spillkveld med venner på nyåret). Men det er faktisk en av mine største tradisjoner og synes jo det er litt rart. TS Anonymkode: cfc74...801
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #19 Skrevet 8. desember 2022 TS her. Tusen takk for svarene. Det hjelper veldig, og jeg vet nå noen ting jeg kan forhøre meg mer med samboer om som også stresser meg ekstra. Setter også veldig pris på forståelsen i svarene, at det kan være kjipt å gå glipp av det man synes er kjekke tradisjoner. Det hjelper meg mer enn dere forstår. (Jeg er nok litt vant til å tenke at jeg alltid overreagerer, men da er det fint å tenke at det er jo helt naturlig å ha ulike følelser, for da går det bare fort over igjen, i stedet for å klandre meg for så teit jeg er at jeg synes ting kan være kjipt.) Jeg kom til å tenke på en ting. Jeg har jo vært hos dem mange ganger før, men aldri sånn at jeg har blitt "varm i trøya", eller at det har vært naturlig å hjelpe til med noe, selv om jeg tilbyr. Så jeg ville jo ikke visst hvor jeg fant noe skåler, så hvis jeg hadde med sjokolade og noen julekaker, sier jeg bare til svigerfar hvor jeg finner skåler for jeg har noen julekaker jeg vil sette frem til alle? Eller kan jeg overlate det til samboer? Vil helst ta mest mulig ansvar for meg selv. Men jeg blir så sinnsykt klein. Vil ikke virke frekk og prakke på folk julekaker. Anonymkode: cfc74...801
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #20 Skrevet 8. desember 2022 1) Gaveutdelingen tar gjerne fryktelig lang tid, så jeg synes din løsning er helt fin. Du kan vel si at du skal åpne gaver sammen med din familie neste gang du treffer dem. 2) Så lenge det ikke kolliderer med noe opplegg din svigerfamilie har lagt opp til, er dette helt greit, 3) Det er innafor å ta seg litt frisk luft, synes jeg. Om det foregår utendørs eller på rommet, er opp til deg. Bare 10-15 minutter hjelper godt på å hvile hodet. Det er også lov å legge seg i rimelig tid. 4) Headsett er litt demonstrativt, det andre er greit. Strikking er ikke noe verre enn å sitte med nesa i mobilen. 5) Her hadde jeg spurt samboeren din. Min familie hadde satt pris på dette, min svigermor hadde blitt sur. (De setter heller ikke fram noe snacks, det blir gjort helt bevisst - mat og godteri skal ikke ta fokus). 6) Gi sammen med samboeren din. God jul! Anonymkode: 106cb...5ed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå