Gå til innhold

Andre som synes mini-mais smaker jord/såpete eller annet rart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt sånn som med koriander som smaker såpe for noen med et bestemt gen. 

Noen flere som synes mini-mais smaker rart. Og da på en måte som ikke er "jeg liker det ikke". F.eks liker jeg ikke tomat, men det smaker jo normal smak. 

Mens koriander smaker såpe. Og jeg har nå funnet ut at mini-mais smaker jord. 

Husker hver gang jeg har spist det har jeg trodd det har råtnet eller mugnet eller noe, eller noe var galt med boksen. Men nå spise jeg det med noen som var sånn "nam" og jeg innså at det er MEG. 

Flere? Og hvorfor?

Anonymkode: 97a6f...fcd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes noen ganger at noen grønsaker smaker såpe, som om de var vaska i zalo, eller at det jeg har brukt til å tilberede har hatt såperester på seg. F.eks. suppe/gryte med gulrot, brokkoli og hodekål, og noe smaker såpete, men jeg får ikke tak i akkurat hva det er eller hvilken av grønsakene som smaker feil. Og jeg synes ikke gulrot, brokkoli eller hodekål smaker såpe til vanlig. Jeg tror jeg har det samme med koriander, men liker ikke koriander og har ikke smakt så hardt på det. 

Jeg lurer på om det er en komponent eller noe i smaken som minner meg om ett eller annet i smaken av såpe som gjør at jeg forbinder de to?

F.eks. synes jeg veldig ofte ting av kransekakedeig har et snev av hvitløksmak. Og det burde den jo ikke. Er det noe av det bitre i mandlene som minner meg om noe bittert i hvitløk, og så drar hjernen min en feilslutning? Men jeg har det jo ikke sånn av andre ting med mandler. 
Eller hvis noe har dill i seg, synes jeg det smaker fisk. Men det er nok fordi vi hadde fisk kokt i dill hele tiden da jeg var liten og hjernen min kobler de to smakene sammen. 

Jeg vet ikke med minimais, men f.eks. rødbeter smaker iallfall jord. Og når noen liker det, er det vel jordsmaken de liker?
Eller oster med muggsmak. Rødvin smaker som dårlige druer, synes jeg. Kanskje det bare er sånn at noen liker  smaken som minner om jord/mugg/dårligedruer, men andre synes det smaker helt feil. 

Anonymkode: 6415b...d10

Skrevet

Ja. Minimais og rødbeter synes jeg smaker jord. Ikke godt. Koriander smaker såpe ja. 

Anonymkode: 55c20...967

Skrevet

Minimais smaker jord, ja. Lurer på om ikke jeg syntes vannkastanjer også gjorde det, har sluttet å spise begge deler for lenge siden. 

Anonymkode: 03b8d...77f

Skrevet

Enig med Minimais. 

Anonymkode: 8619f...b29

Skrevet

Oi. Detter har jeg aldri hørt om før !Jeg elsker minimais. Synes ikke det smaker jord, men interessant å lese.

Anonymkode: 737d9...4e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt sånn som med koriander som smaker såpe for noen med et bestemt gen. 

Noen flere som synes mini-mais smaker rart. Og da på en måte som ikke er "jeg liker det ikke". F.eks liker jeg ikke tomat, men det smaker jo normal smak. 

Mens koriander smaker såpe. Og jeg har nå funnet ut at mini-mais smaker jord. 

Husker hver gang jeg har spist det har jeg trodd det har råtnet eller mugnet eller noe, eller noe var galt med boksen. Men nå spise jeg det med noen som var sånn "nam" og jeg innså at det er MEG. 

Flere? Og hvorfor?

Syns også det smaker jord 😅

Skrevet

Det smaker jord ja.

Anonymkode: 020ca...b84

Skrevet

Enig, minimais smaker jord. Det samme gjør rødbeter. Brokkoli er derimot bittert og koriandr har ikke snev av såpesmak :fnise:

Anonymkode: 3d13b...6f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig, minimais smaker jord. Det samme gjør rødbeter. Brokkoli er derimot bittert og koriandr har ikke snev av såpesmak :fnise:

Brokkoli smaker søtt og godt, men koriander smaker såpe 😝

Skrevet

Jord vet jeg ikke om det smaker, men det har en merkelig smak. Nå er det mange år siden jeg spiste det.

Anonymkode: 1bcf7...b56

Skrevet

Merkelig smak ja. Jeg spiser det i blandinger, men det er rar smak på det. Hadde ikke spist det alene.

Anonymkode: 800a6...c07

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes noen ganger at noen grønsaker smaker såpe, som om de var vaska i zalo, eller at det jeg har brukt til å tilberede har hatt såperester på seg. F.eks. suppe/gryte med gulrot, brokkoli og hodekål, og noe smaker såpete, men jeg får ikke tak i akkurat hva det er eller hvilken av grønsakene som smaker feil. Og jeg synes ikke gulrot, brokkoli eller hodekål smaker såpe til vanlig. Jeg tror jeg har det samme med koriander, men liker ikke koriander og har ikke smakt så hardt på det. 

Jeg lurer på om det er en komponent eller noe i smaken som minner meg om ett eller annet i smaken av såpe som gjør at jeg forbinder de to?

F.eks. synes jeg veldig ofte ting av kransekakedeig har et snev av hvitløksmak. Og det burde den jo ikke. Er det noe av det bitre i mandlene som minner meg om noe bittert i hvitløk, og så drar hjernen min en feilslutning? Men jeg har det jo ikke sånn av andre ting med mandler. 
Eller hvis noe har dill i seg, synes jeg det smaker fisk. Men det er nok fordi vi hadde fisk kokt i dill hele tiden da jeg var liten og hjernen min kobler de to smakene sammen. 

Jeg vet ikke med minimais, men f.eks. rødbeter smaker iallfall jord. Og når noen liker det, er det vel jordsmaken de liker?
Eller oster med muggsmak. Rødvin smaker som dårlige druer, synes jeg. Kanskje det bare er sånn at noen liker  smaken som minner om jord/mugg/dårligedruer, men andre synes det smaker helt feil. 

Anonymkode: 6415b...d10

Interessant den teorien din om at det minner en om andre smaker, fordi man har spist det sammen med det. Men veldig spesielt med at kransekakedeig smaker hvitløk :ler:

Jeg tror oppriktig at de som liker rødbeter og minimais ikke smaker jordsmak når de spiser det. Jeg har tenkt på om det er sånn som med koriander at det er forskjeller i genene. 

TS

Skrevet

Så spennende å høre så mange som erfarer det samme! 

Rødbeter synes jeg også at smaker jord. Men den kan jeg i større grad tåle, hvis det er i mat men ikke rødbeter i lake f.eks. 

Dette med koriander vet jeg at handler om gener. Men nysgjerrig på dette med minimais. 

TS

Skrevet

Ja, jeg synes minimais smaker litt rart,. Litt jordaktig, men rødbeter er verre!

Koriander elsker jeg, det er noe av det beste jeg vet 😊

Anonymkode: 5a546...e9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Brokkoli smaker søtt og godt, men koriander smaker såpe 😝

Jeg mente å si at brokkoli IKKE er bittert, så enig med deg :fnise:

Skrevet

Koriander syns jeg smaker godt.

Minimais derimot syns jeg ikke smaker mat, syns ikke det har samme jordsmak som rødbeter. Minimaisen styrer jeg unna, klarer ikke helt å beskrive hva jeg syns det smaker. 

Anonymkode: 64758...906

Skrevet

Jeg tror du er inne på noe ts. Det har nok noe av den samme grunnen, bare at studien om koriander omhandlet akkurat koriander, så det har kanskje ikke blitt funnet ut med disse andre varene. 

Selv liker jeg både koriander, minimais og rødbeter. Men da vi spiste middag i går sa samboer plutselig at gulrøttene smakte jord. Jeg syns gulrøtter smaker søtt, spesielt når de er varmebehandlet. Nå er ikke han så glad i grønnsaker generelt, men kan jo skjønne det hvis man syns det smaker jord. 

Anonymkode: 64184...e21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...