AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Det er en jeg har på insta som skriver "jobber som lærer på X skole). Nå vet jeg ikke om hun har tatt lærerutdanning eller som jobber som annen pedagog. På skolen så står hun oppført under "andre lærere" og ikke klasselelærere. Er man lærer hvis man ikke har tradisjonell lærerutdanning? Hvordan praktiserer skolene dette? Anonymkode: 93717...6fc
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en jeg har på insta som skriver "jobber som lærer på X skole). Nå vet jeg ikke om hun har tatt lærerutdanning eller som jobber som annen pedagog. På skolen så står hun oppført under "andre lærere" og ikke klasselelærere. Er man lærer hvis man ikke har tradisjonell lærerutdanning? Hvordan praktiserer skolene dette? Anonymkode: 93717...6fc Lærer er dessverre ikke en beskyttet tittel. Men blir nok det i fremtiden Anonymkode: 677a3...1c6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 Hun sier jo ikke at hun ER lærer, men at hun jobber som det. Anonymkode: 9431a...5b6
Kjetil E Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en jeg har på insta som skriver "jobber som lærer på X skole). Nå vet jeg ikke om hun har tatt lærerutdanning eller som jobber som annen pedagog. På skolen så står hun oppført under "andre lærere" og ikke klasselelærere. Er man lærer hvis man ikke har tradisjonell lærerutdanning? Hvordan praktiserer skolene dette? Anonymkode: 93717...6fc Lærer er jo definitivt ingen beskyttet tittel så trenger ingen utdannelse for å kunne kalle seg det. Derimot kan du vel ikke kalle deg adjunkt eller lektor uten å ha det formelle i orden. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun sier jo ikke at hun ER lærer, men at hun jobber som det. Anonymkode: 9431a...5b6 Det står på Insta : lærer på X skole. Så hva betyr det? Anonymkode: 93717...6fc
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #6 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står på Insta : lærer på X skole. Så hva betyr det? Anonymkode: 93717...6fc Kan bety at den underviser i enkeltfag dvs ikke har ansvar som kontaktlærer. Anonymkode: 6a8d3...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det står på Insta : lærer på X skole. Så hva betyr det? Anonymkode: 93717...6fc Jeg skrev feil innledningsvis Anonymkode: 93717...6fc
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 Har en venninne med en selvkomponert bachelor som jobber som kunst og håndverk lærer. Ikke tatt tradisjonell lærer eller pedagogikk utdanning, men godkjent bachelor ga henne muligheten. Anonymkode: 32c0d...211
Daria Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 Er hun ansatt som lærer, er det jo det hun jobber som. "Andre lærere" er de som ikke har kontaktlæreransvar, det sier ingenting om kompetanse eller utdannelse og kan variere fra år til år. Hvordan det er i grunnskolen vet jeg ikke, men da jeg jobbet i videregående måtte man ha pedagogikk for å få fast ansettelse, uavhengig av annen utdannelse. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har en venninne med en selvkomponert bachelor som jobber som kunst og håndverk lærer. Ikke tatt tradisjonell lærer eller pedagogikk utdanning, men godkjent bachelor ga henne muligheten. Anonymkode: 32c0d...211 Er hun oppført under lærer på den skolen? Inkluderer "andre lærere" også de som har null pedagogisk utdanning og jobber som vikarer der? Anonymkode: 93717...6fc
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 På kontrakten til en person under pedagogisk kompetanse, og som jobber på skolen som lærer står det «lærer uten godkjent utdanning» Anonymkode: 707cb...74f 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 Jeg hadde stillingskode ‘Lærer’ da jeg begynte, ble ansatt på vilkår uten pedagogisk utdanning. Da jeg var ferdig på PPU fikk jeg stillingskode ‘Adjunkt’ Anonymkode: 4a1fc...49c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #13 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er hun oppført under lærer på den skolen? Inkluderer "andre lærere" også de som har null pedagogisk utdanning og jobber som vikarer der? Anonymkode: 93717...6fc Hun er det, som lærer for det faget. Nei vikarer, assistenter med mer står oppført som det de er. Anonymkode: 32c0d...211
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå