Gå til innhold

Hva er høy CRP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser at 350 i CRP ofte er et tegn på alvorlig sykdom, men hvor mye kan man ha før det er dødelig? Kan man ha 1000 og overleve? 

Kan man ha 350 over en ukes tid og klare seg bra, eller er det helt unormalt?

Vi snakker generelt her, skjønner at det kommer an på mange faktorer.

Anonymkode: 8bf91...4cf

Skrevet

Man dør ikke av høy CRP

Anonymkode: 073dd...27b

• Liker 1
Skrevet

CRP (c-reaktivt protein) er ikke dødelig. Det er ikke det som gjør at man eventuelt dør. 

Anonymkode: 8629e...b10

• Liker 2
Skrevet

Ok takk.

Men er 350 veldig høyt? Hva er veldig høyt? Kan man ha 350 over en ukes tid f.eks.? Hvor høyt måler man? Til 1000?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok takk.

Men er 350 veldig høyt? Hva er veldig høyt? Kan man ha 350 over en ukes tid f.eks.? Hvor høyt måler man? Til 1000?

350 er veldig høyt. Da har man en bakteriell infeksjon og etterhvert store sjanser for sepsis hvis det forblir ubehandlet 

Aldri sett 1000 før. Høyeste jeg har vært borti var vel på rundt 400

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv hatt crp 300 i forbindelse med sepsis. Da er man virkelig ikke frisk!

Anonymkode: 63aad...de8

Skrevet

Men hvis man får målt 350 og får hjelp, så er man vel utenfor livsfare hvis man tar utgangspunkt i at medisinen virker fra man får den?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvis man får målt 350 og får hjelp, så er man vel utenfor livsfare hvis man tar utgangspunkt i at medisinen virker fra man får den?

Ja

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er det snakk om? Gjelder det deg selv? Har du startet på antibiotika? 

CRP i seg selv er ikke en prognose om hvor livsfarlig noe er. Da må man se på diagnose, klinikk, respons på behandling etc. 

Anonymkode: cb358...4bc

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde rett i overkant av 200 i crp da jeg hadde lungebetennelse. Hadde hvilepuls på 130 og 50% pust.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er det snakk om? Gjelder det deg selv? Har du startet på antibiotika? 

CRP i seg selv er ikke en prognose om hvor livsfarlig noe er. Da må man se på diagnose, klinikk, respons på behandling etc. 

Anonymkode: cb358...4bc

Gjelder bare generelt. Folk snakker som om man dør av det, men slik jeg forstår det er 350 ganske normalt. Det må behandles, men man dør ikke av det.

Er vel ikke sånn at alle med tilsvarende verdier blir innlagt på sykehuset heller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjelder bare generelt. Folk snakker som om man dør av det, men slik jeg forstår det er 350 ganske normalt. Det må behandles, men man dør ikke av det.

Er vel ikke sånn at alle med tilsvarende verdier blir innlagt på sykehuset heller?

Det er individuelt, men de aller fleste med CRP på 350 vil nok være ganske preget, og i behov av intravenøs antibiotika. Dersom CRP går hurtig ned over de neste par dagene, så kan pasienten trolig gå over på antibiotika i tablettform i stedet, og f eks få lov til å reise hjem i perm hvis allmenntilstanden tillater det.

Anonymkode: c6f7a...b86

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde en gang crp på 330, døde ikke😊

Ble innlagt på sykehus- de ga uttrykk for at det var veldig høyt, fikk behandling og ble ganske raskt bedre, utskrevet etter et par uker.

Skrevet

Du kan ha mye høyere CRP, så slapp av du ☺️. Samboer hadde mye høyere enn 350, men han lekte litt med døden i det tilfellet 🙈. Ble helt frisk etter en operasjon og noen dager på sykehus på sterke antibiotika. 

Men som andre sier, det er ikke CRP du dør av. Og hvis de har testet deg får du vel den behandlingen som trengs. 

Anonymkode: 01f5c...d3b

Skrevet

Min far hadde crp på 826. Han ble hasteinnlagt. 

Anonymkode: 5c7e3...194

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde 520 i CRP. Hadde gått med blindtarmbetennelse i en uke.

Anonymkode: 593c3...54f

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Min far hadde crp på 826. Han ble hasteinnlagt. 

Anonymkode: 5c7e3...194

Var noe slikt min samboer hadde også sier han. 

Anonymkode: 01f5c...d3b

Skrevet

CRP er ingen indikator på hvor alvorlig noe er. Den er ofte forsinket og ikke frste parametre som stiger ved infeksjon. Man kan ha 20 i CRP og ha blindtarmsbetennelse første timene.

Anonymkode: abaee...31f

Skrevet

Det trenger heller ikke være infeksjon. Inflammasjon kan også gi crp. Og alvorlig kreft, hjerteinfarkt osv. 

Anonymkode: 1a311...212

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...