Gå til innhold

Irriterer meg at de billigere merkene har blitt så dyre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid elsket å spare penger og fra det øyeblikket Kiwi begynte å selge FirstPrice produkter for ganske mange år siden har jeg kjøpt de. Da det kom ble det ansett som skikkelig «fattigmat» og litt flaut å kjøpe, men jeg syns det har smakt godt. Husker jeg leste en artikkel om en mor som gjemte FirstPrice emballasjen på osten så ikke vennene til barna skulle se det og tenke at de var «fattige». Jeg har også alltid vært i datohylla selvom folk da det kom så på dette som «gammel mat» de ikke ville ha og jeg var stort sett alene om å fråtse i datovarer.

NÅ derimot, så er alle interesserte i billigere matvarer og FirstPrice er plutselig bra nok. Disse produktene har nå ganske tilnærmet pris som andre tilsvarende produkter. Samme med datohyllene jeg alltid har vært trofast mot, de er alltid tomme nå om dagen, på fire dager har jeg ikke kjøpt noe fordi det er skrapa. 

Ikke noe mening med dette innlegget egentlig, bare en observasjon :) 

Anonymkode: 4168f...e4d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det viser jo bare at folk er blitt mer miljøbevisste på å ikke la mat kastes, så de kjøper mat fra datohylla, eller de kjøper derfra fordi de har dårlig råd i dagens samfunn (mange som har det nå). Eller bare vil bruke mindre penger generelt på mat.

Jeg har forresten enda til gode å finne disse datodiskene på mine to billigkjedebutikker. Verken Rema eller Kiwi her jeg bor har noe sånt som jeg har sett. Skal alle egentlig ha det, eller er det faktisk bare noen butikker som har det?

Endret av Million
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (17 minutter siden):

Det viser jo bare at folk er blitt mer miljøbevisste på å ikke la mat kastes, så de kjøper mat fra datohylla, eller de kjøper derfra fordi de har dårlig råd i dagens samfunn (mange som har det nå). Eller bare vil bruke mindre penger generelt på mat.

Jeg har forresten enda til gode å finne disse datodiskene på mine to billigkjedebutikker. Verken Rema eller Kiwi her jeg bor har noe sånt som jeg har sett. Skal alle egentlig ha det, eller er det faktisk bare noen butikker som har det?

Kiwi er helt elendig på det sånn generelt. Rema kan ha litt, men de legger ofte varer til 30% bare der. De som virkelig er flinke er Coop Prix, de har bra rutiner i de fleste butikkene sine :) 

Skrevet

Jeg er litt småirritert over at 40%-hylla har blitt så populær nå, ja. Før fant jeg masse god mat der, alt fra råvarer til ferdigmiddager. Spesielt vegetarmat havnet ofte på 40% til min store glede. Jeg kunne til og med finne Salma-laks der av og til.
De siste månedene har det stort sett vært kaker, polarbrød, yoghurt og noen visne grønnsaker/frukt.

Jeg forstår jo at flere har fått behov for å spare, og jeg synes jo også det er fint å se at det tømmes i datohyllene så butikken slipper å kaste så mye mat, men fra et egoistisk synspunkt så synes jeg det er irriterende! :ler:

Anonymkode: 15991...f3d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er litt småirritert over at 40%-hylla har blitt så populær nå, ja. Før fant jeg masse god mat der, alt fra råvarer til ferdigmiddager. Spesielt vegetarmat havnet ofte på 40% til min store glede. Jeg kunne til og med finne Salma-laks der av og til.
De siste månedene har det stort sett vært kaker, polarbrød, yoghurt og noen visne grønnsaker/frukt.

Jeg forstår jo at flere har fått behov for å spare, og jeg synes jo også det er fint å se at det tømmes i datohyllene så butikken slipper å kaste så mye mat, men fra et egoistisk synspunkt så synes jeg det er irriterende! :ler:

Anonymkode: 15991...f3d

Hahah, samme her. For 1-2 år siden var det mengder av fiskeburger, kjøttdeig, svinefilet, pølser osv så fryseren var full. De siste månedene nå har det vært halvslappe druer, tomater og sånne ferdigstilte baguetter 🙈

Skrevet

Egentlig burde billigdisken vært forbeholdt de fattige .

Anonymkode: 9f612...db0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 17.26):

Jeg har alltid elsket å spare penger og fra det øyeblikket Kiwi begynte å selge FirstPrice produkter for ganske mange år siden har jeg kjøpt de. Da det kom ble det ansett som skikkelig «fattigmat» og litt flaut å kjøpe, men jeg syns det har smakt godt. Husker jeg leste en artikkel om en mor som gjemte FirstPrice emballasjen på osten så ikke vennene til barna skulle se det og tenke at de var «fattige». Jeg har også alltid vært i datohylla selvom folk da det kom så på dette som «gammel mat» de ikke ville ha og jeg var stort sett alene om å fråtse i datovarer.

NÅ derimot, så er alle interesserte i billigere matvarer og FirstPrice er plutselig bra nok. Disse produktene har nå ganske tilnærmet pris som andre tilsvarende produkter. Samme med datohyllene jeg alltid har vært trofast mot, de er alltid tomme nå om dagen, på fire dager har jeg ikke kjøpt noe fordi det er skrapa. 

Ikke noe mening med dette innlegget egentlig, bare en observasjon :) 

Jeg er enig med deg. Jeg er en av de som «oppdaget» billigmerkene da matvareprisene gikk opp. Men mange av billigmerkene er nesten like dyre som de vanlige produktene. Det er f.eks bare 4-5kr i prisforskjell på kjøttdeig fra FP og Gilde. Jeg går likevel for FP fordi det ikke er forskjell på smak, men skjønner hva du mener. 

Anonymkode: 54eca...6a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 6.02):

Jeg kjøper ofte indrefilet der. Den blir jo bare bedre av å ligge lengre. Men jeg tror ikke de fattige kjøper indrefilet selv fra datodisken, det er fortsatt 240 kroner per kilo...

Anonymkode: 0e06d...449

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

På alle butikker i nærheten her så finner jeg fortsatt masse billig-produkter. Man kan ikke skylde på andre kunder for at butikken ikke klarer bestille etter etterspørsel.

Angående dato-diskene så er i alle fall min nærmeste butikk bevist på hvor mye de skal kjøpe inn, og hvordan redusere matsvinn, så de bestiller mindre av de typiske varene som "alltid" havner i datodisken. Så at butikken ikke kjøper inn mer enn de selger, er ikke andre kunder sin feil. Datovarer er tapsprosjekt for butikkene, de selges med tap, men selges for å unngå kaste. Jeg tviler på at butikksjef ønsker bestille mer enn de trenger fordi noen ønsker kjøpe varer til under innkjøpspris.

Prisen på billigvarer går opp, fordi det koster mer produsere.

Anonymkode: 12997...970

• Nyttig 1
Skrevet

Det er mange som er fattige som ikke tigger mat hos Frelsesarmeen eller andre organisasjoner.  Uføretrygdet her men har aldri tigget mat hos Frelsesarmeen . 

Anonymkode: af077...a20

• Hjerte 1
Skrevet

De kan jo tro jeg er fattig så mye de vil men jeg har ikke behov for å reklamere om formuen min. 

Anonymkode: 4aeb7...6d4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 6.02):

Hvordan tenker du at dette skulle håndheves i praksis? 

Anonymkode: bbb99...30d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har god økonomi, men har alltid kjøpt fra datodisken og billigere merker likevel. Merker også forskjellen nå, det er mye mindre å finne. Likevel, selv om det er dyrere for meg er jeg glad om andre endelig begynner å fokusere mer på matsvinn.

Anonymkode: c109b...b89

• Liker 1
Skrevet

Holdbart

TooGoodToGo

Dette er selvfølgelig kun for de som liker overraskelser og ikke er redd for best-før-dato.

Anonymkode: 491bd...296

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...