AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Del Skrevet 7. desember 2022 Jeg er i 30 årene og samboeren min er også det. Vi har vært sammen i 4 år, og bor sammen i min leilighet. Jeg har lenge følt at jeg har prøvd og prøvd å komme inn til han med at vi begge må jobbe med forholdet når det gjelder både fysisk, psykisk og emosjonelt. Han blir irritert og sint bare jeg nevner samtale om forholdet vårt. "Nå igjen, hva er galt nå?" Jeg føler at jeg har prøvd å gå frem med samtalen på en god måte, hvor jeg bare prøver å snakke om ting vi begge kan bli bedre på og om det er noe han eller jeg savner, men det er helt umulig og han blir bare sint. Det er har blitt til at jeg heller lar være å si hva jeg tenker på fordi jeg er redd for reaksjonen hans. Sexlivet er også veldig vanskelig for meg. Jeg føler meg totalt oversett og at sexen er bare rutine for han. Jeg har prøvd å spørre om det er noe han ønsker eller fantaserer om, men også dette gjør han irritert og han lurer på HVORFOR jeg spør. Når jeg bare vil bedre forholdet for oss begge. Han er dessuten utrolig egoistisk i senga, og det virker som han bare vil bli ferdig, så jeg får stort sett ikke komme, men han får det. Og når jeg snakker om at jeg elsker forspill og romantikk sier han at han skal bli bedre, men det skjer aldri. Og når sexen er over på et par min er det helt utrolig frustrerende. Så jeg føler meg ferdig. Jeg har prøvd en god stund,. Så til det jeg opprinnelig lurer på. Er det noen som har gått igjennom det å slå opp med en som blir aggressiv(ikke voldelig..ennå) i sinne? Jeg er faktisk litt redd for å slå opp for jeg vet ikke hvordan han vil reagere. Hver gang vi har en krangel, blir han veldig høylytt og kan ødelegge ting rundt seg. Jeg er redd for hva som vil skje hvis jeg i det hele tatt nevner det å slå opp. Er det noen som har gått igjennom noe lignende som har "tips".. 😞 Anonymkode: 095a4...961 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Del Skrevet 7. desember 2022 Finn deg et sted å bo først, hvis det er hans bolig dere bor i. Hvis det er din bolig så snakk med familie eller venner av deg om å få bo en kort periode hos dem til han har kommet seg ut innen en ukes tid eller to. Det er ikke ditt ansvar å gi husly til han, han får bo hos venner og familie om han ikke finner noe på leiemarkedet. Det å kunne være fysisk fra hverandre er en viktig trygghet for deg for å ikke utsettes for vold eller aggresjon. Det minsker også sjansen for at du blir truet eller manipulert tilbake i forholdet, som hvis dere skulle fortsette å bo sammen etter samtalen om brudd og han hadde gjort det jævlig for deg så du til slutt måtte ta han tilbake for å bevare freden. Har vært der selv desverre.. Det som også kan være lurt er å ha en venninne eller familiemedlem stående parkert utenfor hos deg når du slår opp. Da kan du si det at "Dette er ikke vits å diskutere, jeg har tenkt på dette lenge og avgjørelsen er endelig. Nå må jeg gå for jeg blir hentet" slik at du kommer deg vekk når han eventuelt blir aggressiv eller skal begynne å manipulere og trygle deg om å endre mening. Unngå å svare på meldinger med unnskyldninger og tomme løfter om bedring, forhold deg kun formelt og om han ikke er vekk innen noen dager eller uker så ikke dra å kast han ut selv men få noen andre til å troppe opp å be om nøkkelen og ønske han lykke til videre. Ikke noe poeng i å komme sint og rasende men formell og saklig er det eneste som deeskalerer sånne aggressive personer. Du kan også ringe krisesenter for råd, selvom du ikke vil bo der eller syns det er så alvorlig vil de uansett kunne gi deg veldig gode råd til hvordan hanskes med aggressiv mann under brudd! Skulle han bli voldelig er det kjempeviktig å få ringt politiet (jeg har både truet med å ringe politiet foran han men da eskalerte situasjonen enda mer og han angrep meg, mens det som funket var å krangle ferdig og si at jeg var sliten og måtte ta en dusj og ringte politiet fra badet mens han satt i stuen evn kan du si du vil ut å hente mat også ringe politiet da når han tror du gjør noe annet) og mens han er i arresten skift lås på døra og bytt telefonnummer så han aldri kan trakassere eller manipulere deg noe mer! Et annet sted du kan kontakte for råd er å ringe VO linjen, en anonym hjelpelinje for de som opplever psykisk, fysisk, materiell eller økonomisk vold eller overgrep i nære relasjoner. En aggressiv mann du er redd for å slå opp med kvalifiserer uten tvil til at det pågår psykisk vold! Nummeret dit er 116006 og de har også en chat på nettsiden sin ❤️ Masse masse lykke til, dette skal nok gå bra men er viktig å forberede seg godt og å bryte kontakten raskt! Anonymkode: ed8f0...6bd 7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Finn deg et sted å bo først, hvis det er hans bolig dere bor i. Hvis det er din bolig så snakk med familie eller venner av deg om å få bo en kort periode hos dem til han har kommet seg ut innen en ukes tid eller to. Det er ikke ditt ansvar å gi husly til han, han får bo hos venner og familie om han ikke finner noe på leiemarkedet. Det å kunne være fysisk fra hverandre er en viktig trygghet for deg for å ikke utsettes for vold eller aggresjon. Det minsker også sjansen for at du blir truet eller manipulert tilbake i forholdet, som hvis dere skulle fortsette å bo sammen etter samtalen om brudd og han hadde gjort det jævlig for deg så du til slutt måtte ta han tilbake for å bevare freden. Har vært der selv desverre.. Det som også kan være lurt er å ha en venninne eller familiemedlem stående parkert utenfor hos deg når du slår opp. Da kan du si det at "Dette er ikke vits å diskutere, jeg har tenkt på dette lenge og avgjørelsen er endelig. Nå må jeg gå for jeg blir hentet" slik at du kommer deg vekk når han eventuelt blir aggressiv eller skal begynne å manipulere og trygle deg om å endre mening. Unngå å svare på meldinger med unnskyldninger og tomme løfter om bedring, forhold deg kun formelt og om han ikke er vekk innen noen dager eller uker så ikke dra å kast han ut selv men få noen andre til å troppe opp å be om nøkkelen og ønske han lykke til videre. Ikke noe poeng i å komme sint og rasende men formell og saklig er det eneste som deeskalerer sånne aggressive personer. Du kan også ringe krisesenter for råd, selvom du ikke vil bo der eller syns det er så alvorlig vil de uansett kunne gi deg veldig gode råd til hvordan hanskes med aggressiv mann under brudd! Skulle han bli voldelig er det kjempeviktig å få ringt politiet (jeg har både truet med å ringe politiet foran han men da eskalerte situasjonen enda mer og han angrep meg, mens det som funket var å krangle ferdig og si at jeg var sliten og måtte ta en dusj og ringte politiet fra badet mens han satt i stuen evn kan du si du vil ut å hente mat også ringe politiet da når han tror du gjør noe annet) og mens han er i arresten skift lås på døra og bytt telefonnummer så han aldri kan trakassere eller manipulere deg noe mer! Et annet sted du kan kontakte for råd er å ringe VO linjen, en anonym hjelpelinje for de som opplever psykisk, fysisk, materiell eller økonomisk vold eller overgrep i nære relasjoner. En aggressiv mann du er redd for å slå opp med kvalifiserer uten tvil til at det pågår psykisk vold! Nummeret dit er 116006 og de har også en chat på nettsiden sin ❤️ Masse masse lykke til, dette skal nok gå bra men er viktig å forberede seg godt og å bryte kontakten raskt! Anonymkode: ed8f0...6bd Takk for tips. Det er min leilighet, men også en ting er at han ikke venner eller noen å bo hos fordi han er ikke fra Norge. Han er fra et annet land i europa så det er jo litt styr ift til det og 😕 Jeg er ikke redd for tiden etterpå, jeg har foreldre som gjerne tar meg inn. Men jeg er redd han vil gå fullstendig rabiat og ødelegge ting i leiligheten og muligens faktisk være så sint at han gjør noe mot meg eller hunden. Jeg tror ikke, men jeg vet jo ikke. En gang da jeg ble irritert for en jente han hadde lagt til på instagram, ble han så sint at det svartnet i øyene hans og han sto og slo hardt på veggen inne på badet. Når han er sint er han SINT. Aldri vært voldelig eller aggressiv mot meg, men definitivt veldig aggressiv, kald og eksplosiv oppførsel. Jeg har tenkt på om jeg i det hele tatt vil være alene her når jeg nevner det for han. 😕 Anonymkode: 095a4...961 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåjojo Skrevet 7. desember 2022 #4 Del Skrevet 7. desember 2022 Jeg synes du skal få noen til å være i umiddelbar nærhet. Gjerne en mann som kan gripe inn om han blir fysisk. Når det gjelder hans situasjon etter bruddet, så er ikke det ditt problem, og du skal derfor ikke flytte fra leiligheten din. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 7. desember 2022 #5 Del Skrevet 7. desember 2022 Når du er såpass redd for han, så er virkelig det eneste rette å slå opp. Du kan ikke være sammen med en du er redd for! Men allier deg med en venninne eller et familiemedlem først. Plasser hunden hos de, og få de til å være klar til å hente deg. Si for eksempel at "hører du ikke fra meg om en time, så ring politiet". Dersom han hisser seg opp, kan du nemlig si det: "Bare så du vet det så venter *Anne på meg, og hun står klar til å ringe politiet" Da tør han ikke klikke fullstendig. Du bør kanskje også fjerne ting med stor verdi på forhånd. Så gir du han en frist til å flytte ut. Han må skaffe seg leilighet. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #6 Del Skrevet 7. desember 2022 Kan du evt slå opp med ham på et offentlig sted? En benk i parken eller et rolig hjørne i en cafe? Og kanskje ha slektning/venninne diskre i bakgrunnen? Anonymkode: 3c4bd...cc8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for tips. Det er min leilighet, men også en ting er at han ikke venner eller noen å bo hos fordi han er ikke fra Norge. Han er fra et annet land i europa så det er jo litt styr ift til det og 😕 Jeg er ikke redd for tiden etterpå, jeg har foreldre som gjerne tar meg inn. Men jeg er redd han vil gå fullstendig rabiat og ødelegge ting i leiligheten og muligens faktisk være så sint at han gjør noe mot meg eller hunden. Jeg tror ikke, men jeg vet jo ikke. En gang da jeg ble irritert for en jente han hadde lagt til på instagram, ble han så sint at det svartnet i øyene hans og han sto og slo hardt på veggen inne på badet. Når han er sint er han SINT. Aldri vært voldelig eller aggressiv mot meg, men definitivt veldig aggressiv, kald og eksplosiv oppførsel. Jeg har tenkt på om jeg i det hele tatt vil være alene her når jeg nevner det for han. 😕 Anonymkode: 095a4...961 Det han driver med er grov vold selvom den ikke utøves mot deg. Snakk med krisesenter eller VO linjen. Min eks var svensk og han måtte pent flytte hjem til Sverige igjen. Ikke la det stoppe deg at han ikke har noen venner her! Anonymkode: ed8f0...6bd 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkna Skrevet 7. desember 2022 #8 Del Skrevet 7. desember 2022 Ta magefølelsen din på alvor og forbered i forveien når du har tenkt å gjøre det slutt. Hunden bør ikke være der. Pakk ting på forhånd og gjør det slutt ute på f eks en parkbenk som noen her foreslo. Ikke dra ut samtalen lenge. Hold det kort og konsist. Gi han en frist for når han må ut ellers kan dette dra ut veldig lenge. Har han jobb og ting i orden bør han ikke trenge mer enn 4 uker på å finne et annet sted å bo. Veldig ubehagelig og skummelt med uforutsigbare og sinte menn! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #9 Del Skrevet 8. desember 2022 Ikke bra, ts. Jeg opplevde noe lignende da jeg prøvde å slå opp med min. Han tok det tilsynelatende pent, men da jeg gikk på badet fulgte han etter. Plutselig var han bare der, helt stille og slo meg. Det kom som et sjokk. Jeg kastet meg forbi han, heiv på meg skoene og løp til mamma som bodde ikke langt unna. Det var jævlig. Ha noen i nærheten er mitt råd. Anonymkode: 76560...b48 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 8. desember 2022 #10 Del Skrevet 8. desember 2022 Du bør ha noen i nærheten, og du bør være klar til å ringe nødlinjen kjapt om det hele eskalerer. (Eller at noen gjør det for deg) Om han hissee seg opp og ødelegger ting kan du be politiet fjerne han fra leiligheten. Hva om du spør om du kan få en samtale med politiet i forkant? De ser rimelig mye husbråk, og har kanskje noen ideer om hvordan du kan få han ut uten å være i fare selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymousBruker Skrevet 8. desember 2022 #11 Del Skrevet 8. desember 2022 Det der er ingen jeg ville satset på. En mann som ser sex som rutine høres ikke så veldig bra ut. Det virker som at han ikke har de samme verdiene som deg, og at du på en måte er "for god for ham". I vårt forhold prater vi om de vanskelige tingene der ja, jeg begynner som oftest samtalen, men han blir gjerne med fordi det betyr mye for han. Samleie skjer på begges premisser, når begge har lyst og når vi begge orker der vi respekterer hverandre dersom man ikke vil. Forholdet deres virker "skummelt" der man ikke burde nøle om å gå bak ryggen og til polititet. Samtidig må man være forberedt på at da vil mest sannsynlig forholdet mellom dere være veldig anspent, men dersom du har politiet innblandet, er det deres jobb å håndtere han - IKKE DU.😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #12 Del Skrevet 8. desember 2022 Jeg tror det er en god idé å snakke med han om brudd utenfor hjemmet, der kan han ikke bli så sint at han slår rundt seg. Hvis du ikke vil det så støtter jeg forslagene med at du har en i familien eller en venn i nærheten som kan hjelpe til om mannen blir sint og ødelegger noe i leiligheten eller går løs på deg fysisk. Anonymkode: b40e9...dc8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romilo Skrevet 8. desember 2022 #13 Del Skrevet 8. desember 2022 Ville nok tatt det opp offentlig og advart noen du er trygg på sånn at de kan være i nærheten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #14 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 16.53): Jeg er i 30 årene og samboeren min er også det. Vi har vært sammen i 4 år, og bor sammen i min leilighet. Jeg har lenge følt at jeg har prøvd og prøvd å komme inn til han med at vi begge må jobbe med forholdet når det gjelder både fysisk, psykisk og emosjonelt. Han blir irritert og sint bare jeg nevner samtale om forholdet vårt. "Nå igjen, hva er galt nå?" Jeg føler at jeg har prøvd å gå frem med samtalen på en god måte, hvor jeg bare prøver å snakke om ting vi begge kan bli bedre på og om det er noe han eller jeg savner, men det er helt umulig og han blir bare sint. Det er har blitt til at jeg heller lar være å si hva jeg tenker på fordi jeg er redd for reaksjonen hans. Sexlivet er også veldig vanskelig for meg. Jeg føler meg totalt oversett og at sexen er bare rutine for han. Jeg har prøvd å spørre om det er noe han ønsker eller fantaserer om, men også dette gjør han irritert og han lurer på HVORFOR jeg spør. Når jeg bare vil bedre forholdet for oss begge. Han er dessuten utrolig egoistisk i senga, og det virker som han bare vil bli ferdig, så jeg får stort sett ikke komme, men han får det. Og når jeg snakker om at jeg elsker forspill og romantikk sier han at han skal bli bedre, men det skjer aldri. Og når sexen er over på et par min er det helt utrolig frustrerende. Så jeg føler meg ferdig. Jeg har prøvd en god stund,. Så til det jeg opprinnelig lurer på. Er det noen som har gått igjennom det å slå opp med en som blir aggressiv(ikke voldelig..ennå) i sinne? Jeg er faktisk litt redd for å slå opp for jeg vet ikke hvordan han vil reagere. Hver gang vi har en krangel, blir han veldig høylytt og kan ødelegge ting rundt seg. Jeg er redd for hva som vil skje hvis jeg i det hele tatt nevner det å slå opp. Er det noen som har gått igjennom noe lignende som har "tips".. 😞 Anonymkode: 095a4...961 Høres ut som han kanskje har reguleringsvansker/tilknytningsvansker. Kan du gjøre det offentlig, eller ha med deg noen, eventuelt ringe ham når du slår opp, og heller møtes etter et par dager? Anonymkode: 2b175...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #15 Del Skrevet 11. desember 2022 Mulig dårlig ide. Men først av alt, hvilke økonomisk situasjon sitter han i. Iht å flytte ut? Jeg tenker at hvis det blir veldig vanskelig økonomisk for han å flytte ut, er jo risiko for større frustrasjon. Så du kan jo vurdere å gi en form for kompensasjon så han har mulighet til å få leid noe. Jeg ville evnt bare rolig ha sagt at dette fungerer ikke for meg. Du virker ikke helt glad for å værei dette forholdet du heller. Og når vi ikke kan snakke sammen for å gjøre forholdet bedre, så tenker jeg det er på tide å bryte nå. Og evnt tilby hjelp til å betale hele eller deler av et depositum til leilighet. Mulig lettere å få han ut raskt om han hr midler til å flytte. Anonymkode: ae32d...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mwanafunzi Skrevet 11. desember 2022 #16 Del Skrevet 11. desember 2022 Jeg tenker faktisk at du bør ta en prat med krisesenteret, i alle fall om du ikke har en god venn/venninne som kan være sammen med deg/bo hos deg. Dere kan jo ikke bo sammen etter at du har slått opp, det høres ikke trygt ut. Krisesenteret vet nok hva som vil være tryggest og lurest å gjøre. Eventuelt kan du ringe VO-linjen. Politiet er dessverre ikke kjempegode på dette, det er veldig personavhengig hvem du møter når du ringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #17 Del Skrevet 11. desember 2022 Kanskje en venn/familiemedlem (gjerne mann) kan være hos deg noen dager mens du slår opp? At de er der over natten liksom. De kan for eks være utenfor med hunden mens du slår opp (så det ikke blir så kleint). Du burde uansett virkelig slå opp - det der høres ikke ut som et bra liv å leve. At han ikke har noe nettverk osv her er ikke ditt problem. Han får ta inn på hotell og så reise hjem ellernoe. Jeg ville nok bare hoppet inn i det. At en kompis gir deg skyss hjem eller noe, så er h*n der i bakhold mens du kommer hjem og bare rett og slett sier "vet du hva, dette går ikke. jeg ønsker ikke være i et forhold med deg lengre." etc. Trenger ikke "sitte ned og snakke ut" - for det impliserer at partner skal få sagt sitt og argumentere for at dere skal fortsette som par. Bare kutt og avskjær uten noen åpning for han å "snakke seg inn". Ja han kan selvsagt så si sitt - men det er ikke noen vits å la det være åpent for diskusjon. 💙 Anonymkode: 039d5...102 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #18 Del Skrevet 11. desember 2022 Han skal vel ikke tilfeldigvis hjem til hjemlandet sitt på juleferie? Så dumper du ham på melding når han er ute av landet. Flytt tingene hans til en bod eller lignende og få byttet lås. Anonymkode: 89986...b10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #19 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 17.21): Takk for tips. Det er min leilighet, men også en ting er at han ikke venner eller noen å bo hos fordi han er ikke fra Norge. Han er fra et annet land i europa så det er jo litt styr ift til det og 😕 Jeg er ikke redd for tiden etterpå, jeg har foreldre som gjerne tar meg inn. Men jeg er redd han vil gå fullstendig rabiat og ødelegge ting i leiligheten og muligens faktisk være så sint at han gjør noe mot meg eller hunden. Jeg tror ikke, men jeg vet jo ikke. En gang da jeg ble irritert for en jente han hadde lagt til på instagram, ble han så sint at det svartnet i øyene hans og han sto og slo hardt på veggen inne på badet. Når han er sint er han SINT. Aldri vært voldelig eller aggressiv mot meg, men definitivt veldig aggressiv, kald og eksplosiv oppførsel. Jeg har tenkt på om jeg i det hele tatt vil være alene her når jeg nevner det for han. 😕 Anonymkode: 095a4...961 Det du beskriver her er psykisk vold. Fakta. Legg en plan sammen med foreldrene dine, som inkluderer å skifte låsene. Anonymkode: 4cda2...d70 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå