AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Del Skrevet 7. desember 2022 Noen som har erfaring med å spise middag på kvelden? Tenker da på 20-21 tiden. Hva er fordelene og ulempene? Grunnen til at jeg tenker det er at jeg ofte ikke orker helt å lage middag når jeg kommer hjem fra jobb og at det derfor ville være bedre å lage middag på kvelden så jeg har god tid på det. Også er det ofte jeg ikke spiser frokost, så tenker da at en middag vil holde lengre utover morgenen enn min vanlige kvelds, som gjerne er knekkebrød med ost og skinke eller gresk yoghurt med bær. Anonymkode: fb28c...d98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Del Skrevet 7. desember 2022 Ulempen er at du sovner mye senere. Kanskje ikke før 01-02 og sover mye dårligere fordi kroppens forbrenningssystem setter igang og du har mer energi. Denne energien må ut så siden kroppen ikke får den fysisk ut ved aktivitet så går kroppstemperatur og puls opp som gjør det vanskelig å falle til ro og sovne. Anonymkode: d80c7...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Del Skrevet 7. desember 2022 Spis middag når det passer deg. Hos oss er det noen ganger kl. 17.00, andre ganger 20.00. Det påvirker ikke forbrenning og heller ikke søvn. Ikke overkompliser. Er dette virkelig noe å involvere andre folk i? Anonymkode: a6e3e...f3c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 7. desember 2022 #4 Del Skrevet 7. desember 2022 3-4 ganger i uka spiser vi middag sent. Rundt kl 2000-2030 Resten av dagene rundt 1800 Sover like godt de dagene vi spiser middag sent Så spiser når det passer deres rytme 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #5 Del Skrevet 9. desember 2022 Å spise et stort og tungt måltid for tett opp til leggetid, kan forringe kvaliteten på søvnen, siden kroppen jobber for å fordøye maten. Så det er når du legger deg ifht når du spiser, som er problemet, ikke at det er kl 20. Om du spiser kl 20 og skal legge deg kl 21, så kan det plage deg, men om du spiser kl 20 og ikke legger deg før i 23-tiden, er det noe annet. Jeg klarer ikke store måltider for tett på leggetid, da ser jeg på stressmålingene på pulsklokken at kroppen er i høygir i minst et par timer etterpå. Jeg ender også opp med å spise mye mer FØR middagen, for jeg er skrubbsulten i 16-tiden. Så jeg spiser mindre totalt sett om jeg spiser middag kl 16 og så klarer meg med et par brødskiver til kvelds, enn om jeg gafler nedpå 3-4 brødskiver i 16-tiden og så spiser full middag om kvelden. Anonymkode: 47e1c...f46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Del Skrevet 9. desember 2022 Spis når det passer deg. Jeg spiser middag stort sett i 21-22, og noen ganger før . Fordelen er at jeg hjemme. Er aldri hjemme klokken 17. legger meg stort sett i 23 tiden, og spiser hovedmåltidet mellom 19- 22. hvis jeg skulle spist før ville jeg blitt fysen og småspist. Jeg sover best når jeg er mett. ( rart at vi gikk fra og « sove middag», til at folk ikke får sove når de er mette på et par generasjoner ) Anonymkode: 9e19b...22d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #7 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 16.18): Ulempen er at du sovner mye senere. Kanskje ikke før 01-02 og sover mye dårligere fordi kroppens forbrenningssystem setter igang og du har mer energi. Denne energien må ut så siden kroppen ikke får den fysisk ut ved aktivitet så går kroppstemperatur og puls opp som gjør det vanskelig å falle til ro og sovne. Anonymkode: d80c7...722 😅😅 så jeg som ofte spiser 22 har som ulempe at jeg ikke sovner før 03_04 tiden da? Kjekt og vite. Noen ganger sovner jeg på sofaen 15 min etter middag imens jeg ser på tv. Anonymkode: 9e19b...22d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peterpan91 Skrevet 9. desember 2022 #8 Del Skrevet 9. desember 2022 Du burde uansett spise frokost selv om du spiser seint på kvelden. Jeg spiser frokost hver dag på samme tid, uavhengig av om jeg spiste middag klokken 16.00 eller 22.00. Blir ikke mindre mett når jeg våkner dagen etterpå selv om jeg spiste sein middag. Nesten mer motsatt. Ulempe er at man legger seg veldig seint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #9 Del Skrevet 9. desember 2022 En annen fordel er at strømregningen sannsynligvis blir lavere, dersom du bor et sted med høye strømpriser. Anonymkode: 0c986...b63 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #10 Del Skrevet 9. desember 2022 Jeg spiser kun før kl 19 om jeg skal ut på fest eller noe. Spiser vanligvis rundt kl 20. Har gjort det i 7-8 år i alle fall. Sovner sjeldent senere enn kl 23, og er alltid sulten til frokost rundt kl 07-08. Fordelen er at jeg har energi til å lage skikkelig mat. Ulemper har jeg enda ikke funnet. Anonymkode: b80b8...845 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #11 Del Skrevet 10. desember 2022 Vi spiser 19-20. Sovner fint 22-23 likevel, man trenger ikke spise seg stappa. Fordelen er at vi alltid har tid til å lage god mat, og spise sammen. Ulempen - ingen. Men så har vi ikke typisk norsk - tre brødmåltider om dagen så tung middag, kosthold. Her lages skikkelig og variert mat også til frokost og lunsj. Anonymkode: 544af...eba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 10. desember 2022 #12 Del Skrevet 10. desember 2022 Jeg slapper mer av og sover bedre når jeg spiser seint. Er det antydning til sulten så streiker søvnen. Har da alltid polarbrød og bananer liggende. Sliter med mage i perioder, spiser jeg mat eks kl 21.00 for så løper på do to og tre ganger ila kvelden så er jeg naturligvis sulten omtrent en stund etter jeg har lagt meg. Men da sovner jeg ihvertfall og sover skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 10. desember 2022 #13 Del Skrevet 10. desember 2022 Spiser sånn ca 19.30 hver kveld. Ser ingen ulemper og sovner 22. Men jeg spiser ikke stor middagsporsjon da så er ikke kjempemett liksom. Prøver ha solide måltider på dagen og ikke så stor middag pga vektvedlikehold. Har da et måltid mellom lunsj og middag ofte for å ikke bli supersulten til middagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #14 Del Skrevet 10. desember 2022 Vi spiser ofte middag kl 19-20 fordi da er vi alle sammen hjemme samtidig. Kommer jeg hjem fra Jobb tidelig så lager jeg noe lett middag hvis jeg er sulten. Men erfaring med å spise sent, er at jeg våkner opp veldig sulten dagen etterpå. Legger jeg meg normalt mett og tom mage, så våkner jeg opp mett. Rart med det! Anonymkode: 7f9c0...a94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #15 Del Skrevet 10. desember 2022 Jeg spiser middag i tidsspennet 20-22 hver dag uka gjennom og har gjort det i åresvis. Er rett og slett aldri middagssulten klokka 16 og hovedsaklig har jeg vent meg til å spise sent pga det passet bedre med tidsskjemaet mitt. Nå er jeg i grunn mye hjemme pga hjemmekontor og nå permisjon, så jeg hadde hatt mulighet å lage middag mer tidlig. Men nei jeg spiser fortsatt sent😄 Null problemer med å sovne, og legger meg rundt 23 og av og til senere som 00-01 i helgene. Når barnet vokser til blir det nok tidligere middager igjen, av praktiske årsaker og at jeg selvfølgelig ønsker at barnet skal slippe å spise alene. Anonymkode: 419df...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå