Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2005 #1 Skrevet 11. desember 2005 Jeg har en ting jeg lurer på angående skattefradag på gaver som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Slik jeg forstår det må en ha gitt 500,- til samme organisasjon for å ha rett til å trekke av på skatten og at maksbeløpet nå er på 12000,- Det er jo mange organsiasjoner å gi pengegaver til og det jeg lurer på er hvis en gir litt penger til LHL for eksempel i forbindelse med julekort eller andre anledninger så teller ikke disse pengene med mindre de overstiger 500,- ved hjelp av at jeg da gir penger flere ganger til de. Samme med blindeforbundet, kreftforeningen osv. Forstår jeg det rett eller kan en fordele pengene over flere ting en har lyst å støtte og likevel få rett på skattefradrag? En annen ting er hvis jeg for eksempel gir et fast beløp som giver et sted eller støtter de en gang med 1000,- , kan jeg da gjøre tilsvarende på andre humanitære orgasnisasjoner? At hvis jeg overstiger 500,- flere plasser og oppgir mitt fødselsnummer, teller da alle plassene med til slutt? Eller kan jeg gi for 12000,- og tro at at jeg får i tilegg til å støtte lette på skatten uten at en får det? Det ble rotete forklart dette, men jeg håper noen kan forklare meg hvordan det virker i praksis. På fohånd takk for hjelpen.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 11. desember 2005 #2 Skrevet 11. desember 2005 Du finner svar på dette på Skatteetatens sider. Der er det også en liste over hvilke organisasjoner dette gjelder.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2005 #3 Skrevet 11. desember 2005 Gaven må være minst 500 kroner til HVER enkelt organisasjon. 100 kroner til fem ulike organisasjoner gjelder altså ikke. MEN 100 kroner til en organisasjon gitt fem ganger i året, det teller. Var det noe slikt du mente?
Fakse Skrevet 11. desember 2005 #4 Skrevet 11. desember 2005 Du kan gi penger til flere forskjellige formål, og da teller det alle plassene du gir. Vi gir f.eks 500,- hver måned, men til forskjellige formål hver gang, og da teller det alle plassene. Men om du gir 250,- til en organisasjon og 250,- til en annen vil du ikke få uttelling for noen av gavene, for organisasjoner rapporterer bare inn gaver på 500,- eller mer. Ikke så rart kanskje, ellers ville det jo blitt en byrde for organisasjonene. Enkelte organisasjoner holder kanskje rede på om de får flere donasjoner fra samme person, og rapporterer inn dersom det til sammen blir mer enn 500,- men jeg vet ikke om de er pliktige til det.
Grooo Skrevet 11. desember 2005 #5 Skrevet 11. desember 2005 Enkelte organisasjoner holder kanskje rede på om de får flere donasjoner fra samme person, og rapporterer inn dersom det til sammen blir mer enn 500,- men jeg vet ikke om de er pliktige til det. ← Jeg gir rundt 200 i mnd og har fått beskjed om at de legger i sammen og teller opp ved årets slutt hva jeg har gitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå