Gå til innhold

Hvordan var ditt 2. svangerskap sammenlignet med det 1.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var ditt svangerskap nr 2, om du sammenligner med det første?

Tenker generelt på hvordan formen var, kvalme, bekkenløsning, vekt, vann i kroppen osv.

Er tidlig gravid og har et håp om at det skal gå like smertefritt som sist med tanke på at jeg allerede har en 2 åring fra før.

Anonymkode: 33f0e...220

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde alle plager man kan ha i første svangerskap. Absolutt ingen plager i siste svangerskap. Altså to helt ulike svangerskap. 

Anonymkode: bb5f7...047

Skrevet

Jeg hadde det greit i første svangerskap. Andre ble helt grusomt. Fikk Covid i uke 13. Ble så syk! Sykemeldt, total utmattelse (Sengeliggende, kunne sove 19 timer pr dag) Fikk og bekkenløsning som sist, men enda verre. Måtte ha krykker fra tredje trimester. 

På tross av dette.. Det var verdt det. Ut kom verdens fineste baby. 

Anonymkode: 3fc5d...b06

Skrevet

Hadde hyperemesis med nr 1 men var i ganske god form fra ca uke 34-36.

Med nr 2 fikk jeg hyperemesis som slo meg ut totalt helt til jeg fødte ved 38 uker. Lå mye på sykehuset og var enda værre enn med nr 1.

Med nr 3 har jeg også hyperemesis, er snart 26 uker, men fikk ny medisin i dette svangerskapet som gjør at jeg klarer å holde på mat og væske og slipper sykehus. Er fortsatt dårlig, men har det bedre enn sist. Må bare "holde ut". Sliter også med en del "følgeplager" av hyperemesis og medisiner som følges opp.

Ellers har jeg ikke hatt så mye vann i kroppen. Har mild og normal bekkenløsning med alle 3 men ikke veldig omfattende og det går helt greit da jeg er sykmeldt. 

Så jeg har dessverre ikke sluppet unna med noen av dem og kroppen min hater å gå gravid, men nå er det siste barn og de blir innmari fine da 🥰

Håper det går knirkefritt for deg, lykke til! 

Anonymkode: c7ee8...dad

• Liker 1
Skrevet

Ganske like svangerskap. Veldig kvalm og trøtt i første trimester, superform i andre og store deler av andre, men en del vondter den siste måneden, kort fortalt.

Anonymkode: f7aa1...68d

Skrevet

Mye ryggsmerter i første, heldigvis ingen i andre.

Anonymkode: c904f...496

Skrevet

Var mer eller mindre copy paste 😅

Store plager med bekken og sure oppstøt. Ellers helt fin! Begynte bare mye tidligere med nr 2

Anonymkode: 69dd7...dd3

Skrevet

Helt likt 😛 noterte alt da jeg var gravid med førstemann (alt fra hvilken uke jeg mistet lysten på kaffe til hvor mye jeg la på meg) og kunne følge dette nøyaktig med nummer to 😅

Anonymkode: bd88b...644

Skrevet

Ganske likt, bare mye tyngre siden jeg hadde en å passe fra før og ikke kunne dø på sofaen hele tiden..

Anonymkode: d18bd...af1

Skrevet

Nesten helt likt bortsett fra litt mindre bekkenplager runde 2 da jeg kjente igjen symptomene tidligere og gikk forebyggende til kiropraktor 1-2 ganger i måneden.

Ellers ganske kvalm, men lite oppkast, første trimester, periodevis halsbrann og en del søvnløse netter på slutten.

Jeg klarte dessverre å få en langvarig forkjølelse/halsbetennelse i tredje trimester og hostet så mye at jeg bristet et ribbein, men det var ikke direkte relatert til graviditeten.

Skrevet

Alle plager jeg hadde i første graviditet var verre i andre graviditet. I tillegg fikk jeg både korona og influensa, så formen ble etterhvert ganske ræva.

Anonymkode: 1a63a...9b9

Skrevet

Jeg hadde en pause på 5 måneder mellom mine svangerskap, så mulig det er grunnen til at mitt andre var litt verre.

I første svangerskap blødde jeg litt frem til uke 14, men var aldri kvalm. Fikk litt bekkenløsning helt på slutten, men kun sånn at det var lett å unngå det som trigget frem smerter. Vann i kroppen kom også bare helt på slutten. Alt i alt et veldig enkelt svangerskap som jeg vil kategorisere under "Hadde ingen plager".

I dette svangerskapet var jeg kvalm de første 15 ukene, og fra uke 17 har jeg hatt bekkenproblemer. Jeg føler meg i tillegg mye mer sliten nå enn sist, og plages mye med halsbrann.

Anonymkode: f2a9c...d04

Skrevet

Første svangerskap var enkelt med minimalt med plager unntatt halsbrann i tredje trimester. Andre svangerskap var helt motsatt. Jeg var totalt energiløs hele svangerskapet, orket ingenting som helst. I tillegg fikk jeg forkjølelse etter forkjølelse etter forkjølelse, og alle disse etterfulgt av enten bihulebetennelse eller bronkitt. Tredje trimester var det masse halsbrann og mye kynnere og nedpress (så mye at jeg var bombesikker på at han kom til å bli født tidligere enn eldstemann, men neida, han ble i magen en uke mer :ler:). Til gjengjeld var fødselen tusen ganger lettere enn den første. Tredje svangerskap var, med unntak av kvalme første trimester, lett og greit som første (så det er heldigvis ikke slik at fordi man har eldre barn å ta vare på så blir etterfølgende svangerskap automatisk verre).

Skrevet

Foreløpig er 2. svangerskap tøffere. Med første hadde jeg så og si "ingen plager" (annet enn bittelitt kvalm en dag eller to, og at jeg kjente at det naturlig nok ble tyngre mot slutten😅) Er bare ca. 12 uker i 2. svangerskap, men dette er noe annet🙉 Vært kvalm i ukesvis, dårlig matlyst, murringer, oppblåst, treg mage, ligamentsmerter fra h, vanvittig sliten og trøtt...😆 Håper det roer seg i andre trimester!

Anonymkode: 5dd5a...d8c

Skrevet

Første svangerskap: kastet aldri opp, uggen frem til uke 11, ellers i god form frem til den siste måneden, fikk bekkenløsning og slet mye med smerter og dårlig søvn. Hadde også mye halsbrann.

Andre svangerskap: litt mer kvalm, men kastet heller aldri opp denne gangen. Fikk igjen bekkenløsning, men mye tidligere og kraftigere enn første svangerskap. Mye vonde kynnere, mye smerter og dårlig søvn, men mindre halsbrann enn i første graviditeten.

Alt i alt var andre svangerskap betydelig hardere for meg og kroppen min. Kroppen min gikk tilbake til ca det samme etter første fødsel, mens den siste graviditeten satte større spor. 

Anonymkode: 2330c...98d

Skrevet

Helt likens. Var 20 kg lettere i amdre, så hjalp det  mtp form :)

Anonymkode: 95206...589

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 15.44):

Tenker generelt på hvordan formen var, kvalme, bekkenløsning, vekt, vann i kroppen osv.

Er tidlig gravid og har et håp om at det skal gå like smertefritt som sist med tanke på at jeg allerede har en 2 åring fra før.

Det er desverre ingen klare pekepinn hvorvidt neste svangerskap ift det første. De fleste opplever nok at svangerskapene er forskjellige, men noen kan også være heldige uheldige og få like vinde eller fantastiske svangerskap. His meg var første svangerskap en drøm. Kun sykemeldt pga kvalme 3 uker i første trimester ellers ingen olnager og jobbet 100% frem til svangerskapspermisjonen. Med andre var jeg kvalm frem til uke 17, hadde 3 fine uker før jeg utviklet svangerskapskløe og ble psykisk urolig pga hormoner (og kløen som gjorde at jeg ikke fikk sove’. Så andre svangerskap var absolutt mye verre enn første her. 

Anonymkode: 01110...53d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 15.44):

Mitt andre svangerskap var mye kjipere enn mitt første. Fikk bekkenløsning/ bekkenlåsning. Måtte ha hjelp fra husmorvikar fra kommunen (ja det fantes faktisk for 20 år siden). Jeg la på meg mye mer i svangerskap nummer 2 enn i første. 

Fødsel nummer 2 ble derimot ganske mye enklere enn første fødsel.

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på hvordan andre folk har merket forskjell på nr 1 og nr 2. Det er ingen fasit og det er store variasjoner.  Lykke til med svangerskapet 🙂

Skrevet

Var generelt ganske god form med nr 1. sleit en del med bekkenet, men det var det. 

med nr 2 var jeg kvalm i 9 mnd. Sleit med svimmelhet og hodeverk. Sleit også med bekkenet, men ikke så alvorlig som første gang

Anonymkode: d23c5...195

Skrevet

Mine 2 første svangerskap, hvor jeg fikk gutter, gikk veldig fint, merket tidlig at det var liv og aktive barn.

Men 3 gangen var jeg dårlig fra byrjan og hele veien, hun var så aktiv at jeg ikke fikk sove, og alt var vondt. Så hos meg var det kjønnet på barnet mitt som avgjorde formen, virker det som😅

Anonymkode: 9c84c...59c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...