Gå til innhold

Når kan man si at en person er psykisk syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor går grensen for å havne i kategorien psykisk syk?

Er man psykisk syk hvis man har litt psykiske problemer? Deprimert?

Eller er det kun bipolar, psykose, schizofreni og sinnssyk som går inn under begrepet psykisk syk?

Anonymkode: 98533...69e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de har fått diagnose fra kvalifisert helsepersonell. 

Anonymkode: ba490...532

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Depresjon, angst og andre "lettere" lidelser defineres utfra funksjonsnivå på jobb, privat og sosialt.

Anonymkode: d891b...b42

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Svaret finner du lett ved å google. Siden du ikke orker å gjøre det selv, her har du tre svar fra tre forskjellige kilder. 

"Psykisk lidelse er en fellesbetegnelse for lidelser og sykdommer som er kjennetegnet først og fremst ved subjektivt sterkt plagsomme psykiske symptomer over lengre tid med samtidig redusert funksjon i dagligliv eller arbeid i forhold til hva som var personens vanlige funksjonsnivå før lidelsen debuterte."
https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norskpsykiatri/om-psykiske-lidelser/sporsmal-og-svar-om-psykiske-lidelser/#41339

"Psykiske plager er noe de aller fleste av oss opplever fra tid til annen. Psykiske lidelser derimot betegner sykdommer med mer uttalte symptomer og tegn, og som reduserer livskvaliteten."
https://nhi.no/symptomer/psyke-og-sinn/psykiske-helseproblemer

"Begrepet psykiske lidelser benyttes om en rekke ulike tilstander hvor tanker, følelser, atferd og/eller sosialt funksjonsnivå er forstyrret."
https://www.fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/psykiske-lidelser-voksne/

Alle mennesker har en psykisk helse og livet er ikke rosen rødt for noen. Det betyr ikke at du er syk bare fordi noe er utennom det normale og du er ikke deprimert bare fordi du ikke orker å gjøre noe som helst i et par dager.
Absolutt alle mennesker på jord har angst, ikke alle har en angstlidelse. Stor forskjell på de to. 
Store, vanskelige følelser kan alle oppleve men det betyr ikke du er syk. Livskriser er ingen sykdom, selv om at mange oppfører seg som om de er det. 
Grensen er ganske klar og tydelig hva som er normalt og hva som er en psykisk lidelse. Har du en psykisk lidelse, som vil si en diagnose satt av en lege eller psykolog, så er du psykisk syk. 

Anonymkode: b133c...649

• Nyttig 3
Skrevet

Ts her.

Bare lurer på om kjæresten min har fått psykiske problemer.

Han har forandret seg veldig mye i høst, mener selv han har blitt troende og sier at det plutselig en dag kom en lysende ildkule og et lysende kors inn i han.

Han er småirritert, bedrevitende, irettesettende, og virker ofte fjern, forvirret og surrete. Roter mer med fakta og hvor han har lagt ting.

I tillegg til dette sier han at han må ta den tyngste vei og lide. Han har begynt på et asketisk kosthold der han skal spise kun to måltider pr dag, og det skal være 16 timer mellom det siste og det første måltidet.

Han smiler ikke lenger men sier han er lykkelig, og ofte når han snakker så renner tårene.

Han sier han kan ikke fortelle meg hva som skjer inni han, fordi jeg vil ikke forstå for jeg er ikke der hvor han er.

Han virker også manisk ofte og går frem og tilbake over gulvet mens han snakker mye.

Er dette en psykisk sykdom?

• Liker 1
Skrevet

Det kan i alle fall være psykisk sykdom og høres litt ut som psykose, synes jeg. (Jeg er ikke helsepersonell.)

Du kan oppfordre han til å ta en tur til fastlegen.

I tillegg kan du skrive et brev til fastlegen hvor du inkluderer det du skriver ovenfor. Si at du er bekymret for at han kan ha utviklet psykisk sykdom.

Anonymkode: 2024f...922

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan i alle fall være psykisk sykdom og høres litt ut som psykose, synes jeg. (Jeg er ikke helsepersonell.)

Du kan oppfordre han til å ta en tur til fastlegen.

I tillegg kan du skrive et brev til fastlegen hvor du inkluderer det du skriver ovenfor. Si at du er bekymret for at han kan ha utviklet psykisk sykdom.

Jeg har sagt til han at han bør oppsøke psykisk helsehjelp, men han ble sint så jeg tror ikke at det hjelper å si at han skal gå til fastlegen når han ikke selv forstår at han har blitt helt merkelig.

Fastlegen kjenner han jo ikke heller og vet ikke hvordan han vanligvis er.

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har sagt til han at han bør oppsøke psykisk helsehjelp, men han ble sint så jeg tror ikke at det hjelper å si at han skal gå til fastlegen når han ikke selv forstår at han har blitt helt merkelig.

Fastlegen kjenner han jo ikke heller og vet ikke hvordan han vanligvis er.

Ts

Fastlegen vil nok tro på deg når du forteller det slik du skriver ovenfor her. "Alle" skjønner at det ikke er normalt. Det kan være viktig å få tidlig hjelp slik at man slipper å få mange tilbakefall eller bli kronisk syk i fremtiden.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si det er når de psykiske plagene sammenhenger med en psykisk lidelse og når denne psykiske lidelsen går ut over hverdagsliv og funksjonsevne. 

Anonymkode: c225f...cba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fastlegen vil nok tro på deg når du forteller det slik du skriver ovenfor her. "Alle" skjønner at det ikke er normalt. Det kan være viktig å få tidlig hjelp slik at man slipper å få mange tilbakefall eller bli kronisk syk i fremtiden.

Lurer på om jeg først skal kontakte hans søsken og fortelle om hans adferd.

Jeg merker at han tar seg sammen og blir litt mer "normal" når han snakker med fremmede eller familien sin, men til meg er det sinneutbrudd, mye stress og høytstående filosofiske tanker .

Ts

• Liker 1
Skrevet

Ut fra det du beskriver om kjæresten din kan han være psykisk syk ja. Desverre er det ingenting å få gjort når folk ikke vil oppsøke hjelp eller være åpen for at de er psykisk syke. Det er kun i tilfeller der de er til direkte fare for seg selv eller andre at helsevesenet kan gripe inn med tvang. 

Jeg levde med en mann som viste seg å utvikle schizofreni. Det var mildt sagt et helvete fordi det ble mer og mer åpenbart for oss andre at han var psykisk syk, de første årene kunne jeg ikke sette fingeren på hva, om det var depresjon, borderline, bipolar eller hva men han nektet å søke hjelp samme hvor mye jeg bønnfalt han. Jeg ble selv psykisk syk av å leve sånn og hele tiden være bekymret og å aldri vite hvordan han var den dagen eller timen.. I slutten av 30 årene fikk han psykoser og ble til slutt innlagt på tvang og der diagnostisert med schizofreni som hadde gradvis utviklet seg fra vi ble sammen. Til tross for diagnose nektet han å innse han var syk, nektet å ta medisiner og jeg hadde ikke annet valg enn å slå opp

• Hjerte 1
Skrevet

Det høres jo veldig ut som en psykose eller mani som utvikler seg, og det er jo gjerne sånn at det de opplever føles veldig reelt for de mens det står på og da kan kanskje dine forslag oppleves som truende mot deres identitet og oppfatning. Jeg ville fortsatt å prøve å kommunisere med han, men gjerne uten å sykeliggjøre han eller peke på hannes oppfatning av ting som en lidelse. Når psykoser står på så er det helt utrolig hvor sterke overbevisninger man får om ting, så det er mest sannsynlig nytteløst å prøve å rasjonalisere det. 

Du kan forresten bestille en time til legen hans du også for å ta en prat på hans vegne, for hvis det er sykdom så finnes det gjerne en del medisiner som hjelper. Og du kan også prate med familien om dine bekymringer om du er komfortabel med det. Men vær litt obs på at sånt kan føles som tillitsbrudd, så det kan være han får noen reaksjoner på det i etterkant. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg merker at han tar seg sammen og blir litt mer "normal" når han snakker med fremmede eller familien sin, men til meg er det sinneutbrudd, mye stress og høytstående filosofiske tanker .

Ts

Du kan snakke med familien hans, men de vil mest sannsynlig forsvare han og kanskje ikke engang ha erfart de sidene av han som du gjør. Sånn var min eks også, han tok seg sammen rundt andre.. Han var også en tikkende bombe hjemme med mye sinneutbrudd og det skle over i psykisk og fysisk vold. Bare vær klar over det kjære deg at samme hvor syk kjæresten din er så unnskylder det ikke å oppføre seg dårlig og truende mot deg! Da er det psykisk vold og noe du må komme deg vekk fra for å ikke ta varig skade av det selv!... Jeg lurte lenge på om eksen min (da samboer) bare hadde fått en eller annen religiøs åpenbaring og var inne i en fase, men skjønte hvor syk han var når han begynte å google ord og symboler som ble nevnt på Tv fordi han trodde det var ord og symboler som snakket til han..

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Hans søsken kan jo ikke hjelpe ham med dette. Han trenger legehjelp. Medisinering hvis han er psykotisk.

Du kan lese om psykose her, og hvor du kan søke hjelp:

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/psykoser/

Ettersom sjansen for å bli frisk er størst om du kommer raskt til behandling, er det flere steder i landet opprettet egne team som skal sikre tidlig oppdagelse og oppstart av behandling ved psykose. Noen av disse teamene kan du ta direkte kontakt med, uten henvisning fra fastlegen, enten du ringer på vegne av deg selv, som pårørende, venn eller fagperson.

Teamene er stort sett tilknyttet en sykehusavdeling eller et distriktspsykiatrisk senter (DPS), og kan ha litt ulike navn; TIPS (Tidlig intervensjon ved psykose), TOPS (Tidlig oppdaging av psykose), TIRe (tidlig intervensjon og rehabilitering), eller lignende.

Spør fastlegen eller kontakt ditt lokale DPS om du lurer på om det finnes et slikt tilbud der du bor.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når man har fått en formell diagnose fra helsepersonell.

Skrevet

Kanskje du kan sende bekymringsmelding til fastlege?

Anonymkode: 47997...06e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan man ta seg sammen for øvrig familie og naboer om man er psykotisk da? Bare ha symptomer sammen med samboeren? Psykose beror på reelle vrangforestillinger og tankeforstyrrelser som jeg ikke forstår at kan være så tydelige med én person mens symptomene nærmest opphører med øvrig familie til stede?

Jeg har en psykisk lidelse og er med det psykisk syk. Noe som ikke er kjekt å være, skamfullt er det og. Jeg tenker som andre at psykisk sykdom er fastsatte diagnoser utover enkelthendelser med depresjon og lette angstproblemer. 

Anonymkode: 1e72c...0d4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Når en ikke mestrer livet sitt lenger pga angst/depresjon/tvangstanker etc. 

Anonymkode: eae19...3e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan man ta seg sammen for øvrig familie og naboer om man er psykotisk da? Bare ha symptomer sammen med samboeren? Psykose beror på reelle vrangforestillinger og tankeforstyrrelser som jeg ikke forstår at kan være så tydelige med én person mens symptomene nærmest opphører med øvrig familie til stede?

Jeg har en psykisk lidelse og er med det psykisk syk. Noe som ikke er kjekt å være, skamfullt er det og. Jeg tenker som andre at psykisk sykdom er fastsatte diagnoser utover enkelthendelser med depresjon og lette angstproblemer. 

Det jeg mente når jeg skrev at han tar seg sammen og virker mer normal, er at han er hyggeligere til andre men til meg mister han besinnelsen, stresser mye og kan kjefte og smelle.

Når han snakker med andre så kommer også disse høyttravende filosofiske tankene han har om seg selv og om livet, så det klarer han ikke å legge lokk på.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det spørs om man er i psykose eller om man "bare" har vrangforestillinger. En som "bare" har vrangforestillinger kan være klar over at andre ikke tror på disse, forstå at det høres rart ut for andre og være bevisst på at en kan bli oppfattet som gæren om man sier noe om det og kan dermed velge å holde vrangforestillingene for seg selv. En i psykose kan derimot ikke kontrollere det siden psykoser medfører at man ikke har noe som helst begrep mellom at ting høres rart ut for andre eller ikke kan være virkelig fordi man er besatt av at det psykosen innbiller en er det virkelige 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...