Gå til innhold

Kan noen forklare meg nettleien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som strømmen er som den er så ønsker jeg å spare mest mulig på å være strukturert. Før satt jeg på alle maskiner på en gang i hus for da følte jeg meg effektiv, men jeg har forstått det slik at dette påvirker nettleien negativt. Nå kjører jeg en og en maskin, men mine kollegaer sier at man ikke kjøre to maskiner innenfor en klokketime. Hva vil der si? Vil det si at når vaskemaskinen er ferdig 12:56 så kan jeg sette på en ny 13:02, eller må jeg vente til 13:57?

Anonymkode: 2f3d4...72f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettleien betaler den infrastrukturen som leverer strøm inn i veggen din.

jo høyere forbruk på nettet samtidig jo større må nettet bygges for å tåle den påkjenningen, ikke ulikt et veinett eller vannledningen inn til hus

sånn som det er nå hos mitt nettselskap så betaler man noe som heter kapasitetsledd:

du har flere tiere innenfor kapasitetsleddet

Trinn 1 0-2kwh

trinn 2 2-5kwh

trinn 3 5-10kwh

disse trinnene blir beregnet ut fra hvor mye strøm du bruker samtidig på de 3 timene du har høyest forbruk, så hvis du har over 5kwh iløpet av en time, 3 ganger. så er det effektleddet ditt, det blir gradvis dyrere for hvert trinn du øker. ikke mye å tjene på å sjonglere maskiner med mindre du går fra trinn 3-4 men selvfølgelig en hundrelapp om du greier holde deg til trinn 2

Anonymkode: 63499...e1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettleien betaler den infrastrukturen som leverer strøm inn i veggen din.

jo høyere forbruk på nettet samtidig jo større må nettet bygges for å tåle den påkjenningen, ikke ulikt et veinett eller vannledningen inn til hus

sånn som det er nå hos mitt nettselskap så betaler man noe som heter kapasitetsledd:

du har flere tiere innenfor kapasitetsleddet

Trinn 1 0-2kwh

trinn 2 2-5kwh

trinn 3 5-10kwh

disse trinnene blir beregnet ut fra hvor mye strøm du bruker samtidig på de 3 timene du har høyest forbruk, så hvis du har over 5kwh iløpet av en time, 3 ganger. så er det effektleddet ditt, det blir gradvis dyrere for hvert trinn du øker. ikke mye å tjene på å sjonglere maskiner med mindre du går fra trinn 3-4 men selvfølgelig en hundrelapp om du greier holde deg til trinn 2

Man trenger ikke tre timer med mer enn 5. Det holder med en time på 8 feks, og to timer med 4,5. Da er snittet av de tre timene over 5 og man havner ett steg opp.

Til ts. Timene følger klokketimer. Er vasken ferdig 13.45 så kan du sette på en ny 14.05 feks. Dersom du ikke har sanntidsmåler så vil jeg anbefale deg appen til strømselskapet ditt. De fleste strømselskap har dette nå. Da kan du enkelt følge med på når og hvor mye strøm du bruker. Min blir oppdatert hver morgen, så jeg får ikke forbruket her og nå, men etter en stund så lærer man seg jo ca. Hvor mye strøm en vaskemaskin, oppvaskmaskin, dusj osv bruker. 

Anonymkode: f1629...f1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger ikke tre timer med mer enn 5. Det holder med en time på 8 feks, og to timer med 4,5. Da er snittet av de tre timene over 5 og man havner ett steg opp.

Til ts. Timene følger klokketimer. Er vasken ferdig 13.45 så kan du sette på en ny 14.05 feks. Dersom du ikke har sanntidsmåler så vil jeg anbefale deg appen til strømselskapet ditt. De fleste strømselskap har dette nå. Da kan du enkelt følge med på når og hvor mye strøm du bruker. Min blir oppdatert hver morgen, så jeg får ikke forbruket her og nå, men etter en stund så lærer man seg jo ca. Hvor mye strøm en vaskemaskin, oppvaskmaskin, dusj osv bruker. 

Anonymkode: f1629...f1b

Ja det er selvfølgelig snittet fra de tre timene med høyest forbruk👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...