Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to tette, eldste går i barnehagen og er stadig syk og jeg har fortsatt mammaperm med minste. Når eldste er syk har jeg hatt han hjemme sammen med babyen mens far er på jobb, men det tærer på med en syk toåring og en baby som skal bæres hele tiden. Er det urimelig at far tar ut sykt-barn-dager og blir hjemme med oss? Vil arbeidsgiveren hans reagere negativt på det?

Anonymkode: a8392...fc5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan far ta ut sykt barn dag. Du er kun hjemme fordi du er i permisjon med minsten. Det er krevende å ta vare på baby OG en syk unge.

Anonymkode: ea20e...ef2

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt kan far ta ut sykt barn dag. Du er kun hjemme fordi du er i permisjon med minsten. Det er krevende å ta vare på baby OG en syk unge.

Anonymkode: ea20e...ef2

Dette er ikke helt korrekt. Far kan ta sykt barn dag hvis du ikke kan ha tilsyn med barnet på grunn av omsorgen for andre barn. De fleste greier å ta vare på en syk toåring samtidig som de har en baby. Det er selvfølgelig noen unntak hvis det noe spesielt.  

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg var hjemme med to tette, og hadde ikke 1,5- 2-åringen i barnehagen. I tillegg hadde jeg ei på6 år. 

Det virker veldig overdrevent og lite selvstendig at far skal ta ut sykedager.. Men for all del; Dette må du kjenne på selv. Det finnes de som greier 4 unger alene mens de jobber hjemmefra, og det er de som bryter sammen fordi de er alene med et barn. ..eller en katt. 

Anonymkode: 0411c...ac9

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

2 åringen burde ikke vært i barnehage i det hele tatt, siden du går hjemme. Da ville du vært vant til å være tobarnsmor, og ville ikke funnet det så strevsomt.

Anonymkode: 58125...94b

• Liker 13
Skrevet

Jeg tenker at en skal prøve å unngå det. Og at innstillingen bør være at den som alt er hjemme har begge barna. Jeg var stort sett hjemme med to tette da den yngste ble født rett før pandemien nådde Norge.  Men da var vi jo stort sett ikke syke heller. Og jeg vet godt at sykdom tærer på kreftene. 

Så det er dere som kjenner deres situasjon best. I noen tilfeller, f.eks storesøsken med heftig omgangssyke, tenker jeg at det er flere gode grunner til at far tar sykt barn dagene. 

Anonymkode: db140...0c9

• Liker 6
Skrevet

I utgangspunktet bør du ha begge. Det er slitsomt, spesielt om det er oppkast og diaree. Man kjem seg igjennom dagen likevel.

Anonymkode: 7722a...188

• Liker 7
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Nb. For sånne som meg er det helt uproblematisk om ordningene strammes inn. Vi kan ha hjemmekontor, gå for halv maskin gjennom dagen og jobbe litt på kvelden for å ta igjen det tapte. Det er de av dere som står mest på krava for å kunne utnytte ordningen maksimalt som vil være taperne. 

Fint for deg at du har mulighet til å ha hjemmekontor. Som sykepleier skulle jeg gjerne tørket rævva di via en skjerm når du blir gammel men verden er ikke helt der enda. Så slutt å rakk ned på folk som ikke har samme mulighet som det :) 

• Liker 26
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at en skal prøve å unngå det. Og at innstillingen bør være at den som alt er hjemme har begge barna. Jeg var stort sett hjemme med to tette da den yngste ble født rett før pandemien nådde Norge.  Men da var vi jo stort sett ikke syke heller. Og jeg vet godt at sykdom tærer på kreftene. 

Så det er dere som kjenner deres situasjon best. I noen tilfeller, f.eks storesøsken med heftig omgangssyke, tenker jeg at det er flere gode grunner til at far tar sykt barn dagene. 

Anonymkode: db140...0c9

Ja, dette blir jo de dagene når han er på det sykeste, typ ved omgangssyken :) om han bare er forkjølet kan jeg selvfølgelig ta begge, hvis ikke ryker sykt-barn-dagene fort😂 (han er snørrete annenhver uke😅)

ts :) 

• Liker 2
Skrevet

Han har rett på det hvis du ikke har mulighet til å ta deg av begge barna. 

Anonymkode: cc6d0...425

Skrevet

Jeg skjønner selv at jeg er blitt gammel når det jeg har aller mest lyst til å si nå er: 

"I gamle dager hadde mødre 5-6 barn å passe på. De klarte det helt fint. Hva er det som gjør at mange ikke klarer å passe på mer enn ett barn om gangen i 2022?"

Men jeg sier det ikke, altså. Det skulle tatt seg ut. 

• Liker 30
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fint for deg at du har mulighet til å ha hjemmekontor. Som sykepleier skulle jeg gjerne tørket rævva di via en skjerm når du blir gammel men verden er ikke helt der enda. Så slutt å rakk ned på folk som ikke har samme mulighet som det :) 

Det er jo akkurat dette jeg presiserer. De som ikke kan ha hjemmekontor må se på realitetene. Dere mister ordningene som de er i dag dersom dere ikke er litt forsiktige med å stå på kravs når dere ikke må. For det er de som må på jobben for å gjøre den som bruker sykt barn dager mest. Veldig mange av oss som har mulighet for hjemmekontor har arbeidsoppgaver som ikke gjøres av andre. Er vi borte, blir det mer å gjøre senere.

og veldig artig eksempel du har. Viser at sykepleierne har klart å kjempe seg til massevis av oppgaver dere absolutt ikke burde hatt. Galskap at en med tre års utdannelse skal gjøre slikt.

• Liker 4
Skrevet

Nei, dette må du greie selv. Selvsagt skal ikke mannen være borte fra jobb når det allerede er en forelder hjemme til å ta seg av ungene.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
fjellglad skrev (12 minutter siden):

Nei, dette må du greie selv. Selvsagt skal ikke mannen være borte fra jobb når det allerede er en forelder hjemme til å ta seg av ungene.

Du tar feil. 

Anonymkode: 405bd...130

• Liker 2
Skrevet

Jeg kaster opp i munnen av alle de perfekte mammaene her, som selvsagt klarer å ta seg av både en baby og et sykt barn - helt uten å vite noe som helst om verken babyen, hva som feiler det syke barnet, eller hvordan mammaen til ungene har det. 

Jeg slet med å ta vare på et sykt barn og en baby da jeg var i mammaperm. Babyen var av typen som kun sov om vognen var i konstant beveglese ute. Ellers var det bare hyl og skrik og fortvilelse og et helvete når ungen ble trøtt. Dette gikk dårlig sammen med en tre-åring som hadde førti i feber og bare ville være på fanget til mamma - som var akkurat der babyen også bare ville være.. 

Vi valgte at mannen ble hjemme. Det var det beste for OSS som familie. Det var det beste for babyen, som fikk sove på dagtid, i stedet for å hyle til han spydde. Det var det beste for storebror, som fikk den nærheten og kosen han så sårt trengte, i stedet for å grine og grine og grine over at han ville ligge på fanget mens babyen vræææææælte.

Og det er faktisk det som er viktigst, ikke at ho mor absolutt skal leke helt og "klare alt selv" fordi det gjorde husmødrene på 60-tallet (da det forøvrig var helt stuereint å la babyen ligge aleine og vræle.....). 

Anonymkode: 4e0f3...c99

• Liker 19
  • Hjerte 15
  • Nyttig 9
Skrevet

Lovmessig så kan far ta ut sykt-barn dager i disse tilfellene. 

Om det er etisk riktig, vil jeg påstå er helle tvilsomt. 

Jeg hadde vært flau som kvinne hvis jeg ikke taklet å ta vare på to barn alene. 

Anonymkode: 651a2...caf

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lovmessig så kan far ta ut sykt-barn dager i disse tilfellene. 

Om det er etisk riktig, vil jeg påstå er helle tvilsomt. 

Jeg hadde vært flau som kvinne hvis jeg ikke taklet å ta vare på to barn alene. 

Jeg hadde vært flau som kvinne om jeg hadde behov for å shame andre mødre på den måten du gjør her. 

• Liker 27
  • Nyttig 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg kaster opp i munnen av alle de perfekte mammaene her, som selvsagt klarer å ta seg av både en baby og et sykt barn - helt uten å vite noe som helst om verken babyen, hva som feiler det syke barnet, eller hvordan mammaen til ungene har det. 

Jeg slet med å ta vare på et sykt barn og en baby da jeg var i mammaperm. Babyen var av typen som kun sov om vognen var i konstant beveglese ute. Ellers var det bare hyl og skrik og fortvilelse og et helvete når ungen ble trøtt. Dette gikk dårlig sammen med en tre-åring som hadde førti i feber og bare ville være på fanget til mamma - som var akkurat der babyen også bare ville være.. 

Vi valgte at mannen ble hjemme. Det var det beste for OSS som familie. Det var det beste for babyen, som fikk sove på dagtid, i stedet for å hyle til han spydde. Det var det beste for storebror, som fikk den nærheten og kosen han så sårt trengte, i stedet for å grine og grine og grine over at han ville ligge på fanget mens babyen vræææææælte.

Og det er faktisk det som er viktigst, ikke at ho mor absolutt skal leke helt og "klare alt selv" fordi det gjorde husmødrene på 60-tallet (da det forøvrig var helt stuereint å la babyen ligge aleine og vræle.....). 

Hvorfor få mer enn ett barn hvis man sliter med å ta vare på de alene når en av de er syke? 

Tipper mannen skal ha hovedomsorgen for barna når dere går fra hverandre. Sånn siden de slet med å gi barna det de trengte. 

• Liker 2
Skrevet

Når jeg leser slikt, blir jeg enda mer imponert over min mor, da hun var 27 år hadde hun fem barn, faren min jobbet full dag + overtid for at de skulle klare seg økonomisk. Dette var på 70 tallet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...