Gå til innhold

Balansert ventilasjon

MiriamH

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde vannbåren varme. Blir veldig tørr luft, så jeg måtte kjøpe meg en luftrenser. Hjalp veldig. 

Anonymkode: 95511...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde vannbåren varme. Blir veldig tørr luft, så jeg måtte kjøpe meg en luftrenser. Hjalp veldig. 

Luftrenser hjelper ikke på tørr luft, da trenger du en luftfukter.

Vi har vannbåren gulvvarme i 1 etg og vanlige panelovner ellers. Er bare barna som varmer opp rommet med ovner ellers da. Elektrisk gulvvarme på badene.

Anonymkode: 3be37...ef5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Luftrenser hjelper ikke på tørr luft, da trenger du en luftfukter.

Vi har vannbåren gulvvarme i 1 etg og vanlige panelovner ellers. Er bare barna som varmer opp rommet med ovner ellers da. Elektrisk gulvvarme på badene.

Nei det er helt feil. Luften blir tørr pga støv, noe det blir veldig fort i sånne nye tette bygg (særlig kombinert med gulvvarme). Luftrenser drar til seg mye støv, derfor hjelper det. Særlig bra om vinteren.  Man skal være veldig forsiktig med luftfuktere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er helt feil. Luften blir tørr pga støv, noe det blir veldig fort i sånne nye tette bygg (særlig kombinert med gulvvarme). Luftrenser drar til seg mye støv, derfor hjelper det. Særlig bra om vinteren.  Man skal være veldig forsiktig med luftfuktere. 

Deg om det, vi kjøper ikke luftrenser for å få mindre tørr luft ihvertfall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Deg om det, vi kjøper ikke luftrenser for å få mindre tørr luft ihvertfall 😊

Jeg har jobbet med inneklima i mange år, så det er ikke sånn at jeg tar det ut fra ingensteder. Støv er ofte en årsak, og det blir ekstremt mye finstøv i nye tette bygg med balansert ventilasjon - særlig i kombinasjon med gulvvarme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har jobbet med inneklima i mange år, så det er ikke sånn at jeg tar det ut fra ingensteder. Støv er ofte en årsak, og det blir ekstremt mye finstøv i nye tette bygg med balansert ventilasjon - særlig i kombinasjon med gulvvarme. 

Jeg trodde lenge at luftfukter var tingen; sliter veldig med tørt inneklima i min ganske nye bolig. Balansert ventilasjon og vannbåren gulvvarme. Har kuttet ut luftfukter nå. Men klør meg til blods og har luftveis problem. Kan du tipse meg om hvilken modell du kjøpte ang luftrenser?😇

Anonymkode: 20ccb...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde lenge at luftfukter var tingen; sliter veldig med tørt inneklima i min ganske nye bolig. Balansert ventilasjon og vannbåren gulvvarme. Har kuttet ut luftfukter nå. Men klør meg til blods og har luftveis problem. Kan du tipse meg om hvilken modell du kjøpte ang luftrenser?😇

Mange tror det er tingen, og noen ganger så kan det være tingen. Problemet med luftfukter er den kan gi kondens, og du kan få muggsopp. 

Dette med tørr luft i nye tette bygg med balansert ventilasjon og gulvvarme er veldig vanlig, og mange sliter med det. Det kommer veldig fort finstøv, og mye av det. 

Pass på at ventilasjonsanlegget står riktig innstilt, den skal stå på "normal" eller 2 hos folk flest. Tilluftsventilene må også stå åpne, noen stenger igjen disse.

De fleste luftrensere er sikkert ok, det viktige er at den har god nok kapasitet i forhold til antall kvm. For meg var lydnivå viktig, så jeg har denne som er relativt stillegående. Etter noen dager merket jeg vesentlig forskjell https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-a9-luftrenser-pa91-604dg/63492

Hvis du har veldig stor bolig, så er det bedre med to rensere i hver etasje. Jeg tror denne fra Philips er mer effektiv, men den har også høyere lydnivå. En måte å løse det på, er å eventuelt ha den på full guffe om natten, og skru ned til et roligere nivå når du er hjemme. Evnt hvis du har mulighet for å sette den slik at den ikke er der du oppholder deg https://www.philips.no/c-e/ho/artikler/luftbehandling/tips-luftbehandling/hva-gjoer-en-luftrenser-her-far-du-svar.html

Du får kjøpt denne hos Elkjøp og/eller Power. Jeg vurderer den hvis jeg skal kjøpe ny. Hvis du har en liten bolig, så finnes det mindre varianter. 

Ha også noen planter, det er godt for inneklima. https://klardag.no/klar-tale/hus-og-hjem/gronnere-bedre-inneklima/

Jeg hadde åpne sår på hendene pga tørr luft i leiligheten, og luftrenser ble redningen. Husk også rengjøre ofte, støvsuging og støvtørking litt oftere enn man er vant til. Jeg måtte støvsuge veggene på soverommet ofte, finfinfin støv som ikke syntes før man så det i spesielt lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg har bare 46 m2, og støvsuger og tørker støv ukentlig. Av en eller annen grunn mopper jeg minst tre ganger i uken; det samler seg mengder av støv/hybelkaniner🫢Jeg vil vel se svarte prikker hvis det er muggsopp? Tror ikke jeg har brukt luftfukteren nok til det. Prøver å lufte en del men nå er det bikkjekaldt her🫣Takk for plantetips; skal skaffe meg en til. Men det er alvorlig trangt her fra før, med alt pikkpakket mitt og hjemmekontor hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vannbåren gulvvarme. Har ikke merket noe til tørr luft.

Anonymkode: 33537...d5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Mange tror det er tingen, og noen ganger så kan det være tingen. Problemet med luftfukter er den kan gi kondens, og du kan få muggsopp. 

Dette med tørr luft i nye tette bygg med balansert ventilasjon og gulvvarme er veldig vanlig, og mange sliter med det. Det kommer veldig fort finstøv, og mye av det. 

Pass på at ventilasjonsanlegget står riktig innstilt, den skal stå på "normal" eller 2 hos folk flest. Tilluftsventilene må også stå åpne, noen stenger igjen disse.

De fleste luftrensere er sikkert ok, det viktige er at den har god nok kapasitet i forhold til antall kvm. For meg var lydnivå viktig, så jeg har denne som er relativt stillegående. Etter noen dager merket jeg vesentlig forskjell https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-a9-luftrenser-pa91-604dg/63492

Hvis du har veldig stor bolig, så er det bedre med to rensere i hver etasje. Jeg tror denne fra Philips er mer effektiv, men den har også høyere lydnivå. En måte å løse det på, er å eventuelt ha den på full guffe om natten, og skru ned til et roligere nivå når du er hjemme. Evnt hvis du har mulighet for å sette den slik at den ikke er der du oppholder deg https://www.philips.no/c-e/ho/artikler/luftbehandling/tips-luftbehandling/hva-gjoer-en-luftrenser-her-far-du-svar.html

Du får kjøpt denne hos Elkjøp og/eller Power. Jeg vurderer den hvis jeg skal kjøpe ny. Hvis du har en liten bolig, så finnes det mindre varianter. 

Ha også noen planter, det er godt for inneklima. https://klardag.no/klar-tale/hus-og-hjem/gronnere-bedre-inneklima/

Jeg hadde åpne sår på hendene pga tørr luft i leiligheten, og luftrenser ble redningen. Husk også rengjøre ofte, støvsuging og støvtørking litt oftere enn man er vant til. Jeg måtte støvsuge veggene på soverommet ofte, finfinfin støv som ikke syntes før man så det i spesielt lys. 

Takk for gode og utfyllende svar om luftrenser, skal vurdere det selv også! Men at planter forbedrer inneklima er en myte https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/kan-gronne-planter-gi-bedre-inneklima/ så ingen vits i å kjøpe flere planter kun på grunnlag av det. Men flott og hyggelig er det absolutt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vi har vannbåren gulvvarme. Har ikke merket noe til tørr luft.

Bor dere i nyere og tett bygg med balansert ventilasjon da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Takk for gode og utfyllende svar om luftrenser, skal vurdere det selv også! Men at planter forbedrer inneklima er en myte https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/kan-gronne-planter-gi-bedre-inneklima/ så ingen vits i å kjøpe flere planter kun på grunnlag av det. Men flott og hyggelig er det absolutt 😊

Tja, jeg merker at visse planter er positivt for inneklimaet (naturlig kilde til fukt), så jeg holder meg til det jeg vet av egen erfaring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i ny leilighet med balansert ventilasjon. Bruker kun vedovn i tillegg ved behov. Lukker opp dørene til soverom/kontor ved behov. Sola varmer opp boligen helt sykt når den er fremme, de dagene trenger vi ikke å fyre før sola går ned.

Anonymkode: 2d0dd...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var relativ luftfuktighet før og etter du begynte å bruke denne?

Anonymkode: 4ba24...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bor dere i nyere og tett bygg med balansert ventilasjon da?

Det er et totalrenovert hus tilsvarer dagens standard. Så absolutt tett ja.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg har bare 46 m2, og støvsuger og tørker støv ukentlig. Av en eller annen grunn mopper jeg minst tre ganger i uken; det samler seg mengder av støv/hybelkaniner🫢Jeg vil vel se svarte prikker hvis det er muggsopp? Tror ikke jeg har brukt luftfukteren nok til det. Prøver å lufte en del men nå er det bikkjekaldt her🫣Takk for plantetips; skal skaffe meg en til. Men det er alvorlig trangt her fra før, med alt pikkpakket mitt og hjemmekontor hehe.

Nei ikke nødvendigvis, kommer an på overflater og hvor det fester seg. Ofte ser man ikke mugg før man river tapet og panel. 
Da trenger du en mindre renser, båe i volum og kapasitet. Ukentlig tror jeg nok er for sjeldent, lufting vil ikke hjelpe med sånne ting. Husk at nå er også luften ekstra tørr ute pga vinter. Anbefaler også å skifte filter til ventilasjonen 2 ganger årlig, og ikke bare en gang i året. Det kommer dog litt an på utvendig forurensing og behov. Jeg byttet hver 6 mnd og syns det var best. 

Jeg har ikke noen erfaring  med denne, men den er liten og mer riktig kapasitet https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/philips-800-luftrenser-ac082010/141536?gclid=Cj0KCQiAkMGcBhCSARIsAIW6d0Cr8klElG-p-OcVeCr7ERpkjW3xdFsv24c6V0jptZba1PNiKYiUQHQaAl5mEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er et totalrenovert hus tilsvarer dagens standard. Så absolutt tett ja.  

Men har du balansert ventilasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva var relativ luftfuktighet før og etter du begynte å bruke denne?

Anonymkode: 4ba24...c86

Ble ikke testet. At sprukne hender og lepper forsvant noen dager var på en måte det jeg trengte å vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...