AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Har fått med meg samboer på å bli med i parterapi, da vi har noen utfordringer knyttet til kommunikasjon, at jeg har følt meg veldig alene i forholdet/om oppgavene hjemme osv, men jeg gruer meg helt sykt! Er redd jeg blir sittende å måtte lede samtalen fordi det er jeg som har brakt oss dit og har «problemer». Samtidig har ting blitt litt bedre på hjemmebane etter vi fikk time der og samboer skjønte mer alvor i problemet, og da sitter det ekstra langt inne hos meg å sitte og «klage» på han, selv om vi absolutt fortsatt har en del å jobbe med. Men gruer meg veldig til disse samtalene. Er redd det bare skal bli superkleint og at hele samtalen forventes å styres av meg. Er skikkelig dårlig på å snakke om såre ting. Anonymkode: 0e71f...12f
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 Har bare erfaring fra to timer hos Familievernkontoret. Bakgrunnen var at vi hadde hatt det crap i tre år (etter mitt syn, i ett år etter hans syn). Jeg gruet meg skikkelig, er ganske konfliktsky. Dessuten følte jeg at mine forsøk på å ta opp ting på hjemmebane ble møtt med null innsats. Jeg hadde gitt oss opp og bestemt meg for skilsmisse. Han skjønte ikke alvoret fordi ingenting hadde gått inn. Så et ganske 'fælt" utgangspunkt, der jeg lanserte at mitt utgangspunkt for timen var å legge et greit grunnlag for samarbeid etter skilsmisse (pga barn), mens han da satt i "sjokk" og var der for å få tips til å bedre forholdet i den hensikt å fortsette sammen. Jeg hadde vært redd for at parterapeut en skulle ha ei standard spørsmålsliste det ville bli kleint å hakke seg gjennom. Slik var det heldigvis ikke. Hun var behagelig og flink. Var nøye med å passe på at begge fikk uttale seg, lyttet og stilte relevante oppfølgingsspørsmål. Selv eksmannen min sa senere at han følte også han ble hørt, at begge fikk slippe til (jeg er flinkere til å uttrykke meg verbalt enn han, så han var kanskje redd for å bli overkjørt). Jeg tenker at dere har ikke noe å tape på å prøve. Om så det KUN bidrar til å riste litt i samboeren din nok til at han legger ned en innsats på områder du har forsøkt å ta opp. Det ER jo ganske kleint/flaut å gå til en fremmed tredjepart å snakke om ting man knapt klarer ta opp på tomannshånd. Men vi var iallefall heldige med terapeuten 😊 Lykke til, håper dere får luftet problemer og får verktøy til å håndtere dem. Anonymkode: e70b0...bf7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå