Gå til innhold

Synes ikke helsesykepleieren er til noe hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes hun bare foreslår tilfeldige ting som ikke er så bra eks: har en ekstrem klistremerkebaby på 6 mnd som vi ikke får lagt fra oss,sitte Rikke i vogn, bilsete vippestol, babygym etc sover kun på fanget og inntil meg. Helsesykepleier sier vi kan gjøre avvenning ved å starte m d å legge i egen seng om natten, føler det blir litt for stor endring for barnet, wrdet ikke bedre å prøve å venne til å sitte for seg selv i vig på dagtid først? Eller legge fra oss baby under daglurene og øve på det? (Baby våkner når den legges ned).

Foreslår de kun helt tilfeldige ting? De anbefalte også en fet vanlig hudkrem på et sikkleutslett, det ble det bare verre av, man skal da ikke benytte kremer m d vann i på sånnt. 

Baby er også konstant misfornøyd og vil bare bæres, dette sliter oss ut, er bare skriking hjemme når vi prøver å aktivisere på gulvet osv. Får ikke en gang gått på do uten hylgrining. Det sier helsesykepleier at er helt normalt?

Anonymkode: fbe6c...c5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at babyen er ekstremgulper og er redd hun sliter med reflux, det mener helsestasjonen baby ikke gjør på bakgrunn ene og alene av fin vektøkning. 

Skrevet

Har du bedt om en ny vurdering noe sted? Fastlegen for eksempel? Virker som du allerede har bestemt deg for hva du mener om helsesykepleieren og skriver her for å få støtte.

Anonymkode: 77e93...aef

• Liker 3
Skrevet

Babyer er forskjellige og noen er klistremerkebabyer fordi de er mer utrygge og dere som foreldre er det trygge som det kjenner. 

Helsesykepleieren sier vel like lite tilfeldige ting som alle andre fagpersoner.

Anonymkode: 9d6b6...7b8

• Liker 2
Skrevet

Hun høres ut som hun er nyutdannet og leser opp fra en mal. Ikke alle passer i malen. Ta det med refluks opp med fastlege! Når det gjelder avvenning, ville jeg og startet i det små på dagtid. Mulig hun nevnte kvelden for da er baby trøttere og kanskje lettere å "lure". 

Noe jeg gjorde med mine babyer var å legge de med noe som luktet meg. En tskjorte, sjal etc. Brukte og babydynen sånn at den og luktet meg. 

Anonymkode: 1390e...476

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hun høres ut som hun er nyutdannet og leser opp fra en mal. Ikke alle passer i malen. Ta det med refluks opp med fastlege! Når det gjelder avvenning, ville jeg og startet i det små på dagtid. Mulig hun nevnte kvelden for da er baby trøttere og kanskje lettere å "lure". 

Noe jeg gjorde med mine babyer var å legge de med noe som luktet meg. En tskjorte, sjal etc. Brukte og babydynen sånn at den og luktet meg. 

Takk for tips😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja, min helsesykepleier har vært i gamet lenge og anbefalte akkurat det samme til vår klistremerkebaby. 

TS, har du vært hos kiropraktor, manuellterapeut eller fysioterapeut? Kan hende det er noe fysisk.

Anonymkode: 09920...a0d

Skrevet

Gutten min er klistremerke på dagtid, men sover godt i bedside crib om natten, så det er fullt mulig 😊 han er helt umulig å legge noe annet sted enn på meg på dagtid, men på kvelden er han trøtt og får ro nok rundt seg til å sove selv. Verdt å prøve! Har alltid en hånd tungt på brystet hans til jeg hører han sover.

Anonymkode: ba260...cc0

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde også en sånn helsesykepleier. Hun var veldig koselig, det var ikke det. Men helt nyutdannet og hadde ikke barn selv, så med mindre du har et barn som er helt «etter boka» så fungerer ikke alltid rådene. Byttet til en eldre helsesykepleier med masse erfaring. Hun var gull (snakker ikke av den gammeldagse typen som foreslår skrikekurer etc.)! Bare synd hun pensjonerte seg før barnet var ett år😂

Anonymkode: 24e03...899

Skrevet

Første min var ekstremt klistremerke til han var ti mnd og lenge etter det veldig avhengig av oss. Men vi kunne legge han i egen seng fra fire mnd, men måtte jobbe en del for det, så det kan funke.

Skrevet

Jeg har hatt to ulike helsesykepleiere til mine barn. Følte ikke at noen av dem var til særlig hjelp. De hadde svært lite forståelse for babyer som ikke var 100 % A4, og gjorde egentlig ting bare verre ved å gi meg inntrykk av at det var veldig unormalt f eks at min 4 uker gamle baby våknet for å die annenhver time på natten. Løsninger hadde de ikke, men å påpeke at noe var unormalt gjorde de veldig gjerne.

Anonymkode: 2fa1b...d43

Skrevet
Porkupine skrev (19 minutter siden):

Første min var ekstremt klistremerke til han var ti mnd og lenge etter det veldig avhengig av oss. Men vi kunne legge han i egen seng fra fire mnd, men måtte jobbe en del for det, så det kan funke.

Kan du dele litt om hvordan dere fikk klistremerkebabyen i egen seng?

Skrevet

Min var klistremerke, storgulper og fikk refluxmedisin allerede på sykehuset pga en operasjon. Sovnet alltid på brystet, deretter la jeg han konsekvent i babysengen. Når han våknet var jeg lynrask med å springe inn, så han skjønte at sengen ikke betydde at mamma var borte. Så slik ble han fort fortrolig med sengen. Gulpingen var enorm selv om han gikk på reflux medisin, så jeg tvilte på at den medisinen hadde noe virkning overhodet. Leste på amerikanske nettsider at små porsjoner melk var cluet og heve sengen med bøker ved hodet. Gav 30 ml om gangen i starten og økte. Slutta med reflux medisiner rundt 6 mnd og økte gradvis på med melkemengde. Vokste av seg refluksen. Bare umoden lukkemuskel. Tålte ikke store mengder melk. Gikk fint oppi vekt. 

bare noen tips som hjalp oss 

Anonymkode: ec301...176

• Liker 1
Skrevet

Et annet tips, hvis man ikke stoler på helsesykepleier, så ikke del alt med dem. Nikk og smil, og heller oppsøk hjelp der dere vet dere føler dere trygge. 

Anonymkode: 8d909...285

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 18.52):

Kan du dele litt om hvordan dere fikk klistremerkebabyen i egen seng?

Vi hadde en kveldsrutine vi fulgte slavisk. Ammet ikke på soverommet. Brukte opp-ned-metoden (hysjet hver gang han klagde og plukket opp og trøstet hvis han gråt, la han ned med én gang han roet seg). Til slutt fant han søvnen selv. De første dagene tok det laaang tid (halvannen-to timer), men etter et par uker skjønte han det og sovnet på fem-ti minutter. Var på rommet til han sovnet. Etter noen måneder kunne vi legge han og gå ut av rommet og han sovnet helt selv.

• Liker 1
Skrevet
Porkupine skrev (2 timer siden):

Vi hadde en kveldsrutine vi fulgte slavisk. Ammet ikke på soverommet. Brukte opp-ned-metoden (hysjet hver gang han klagde og plukket opp og trøstet hvis han gråt, la han ned med én gang han roet seg). Til slutt fant han søvnen selv. De første dagene tok det laaang tid (halvannen-to timer), men etter et par uker skjønte han det og sovnet på fem-ti minutter. Var på rommet til han sovnet. Etter noen måneder kunne vi legge han og gå ut av rommet og han sovnet helt selv.

Tusen takk, dette var nyttig! H or gammel var han da dere startet med dette?

Skrevet

Min yngste var ekstremgulper og klistremerke, hadde nok noe refluks pga dårlig lukkemuskel, vokste det av seg ved ettårsalderen. Likte ikke ligge i vogn, måtte sove i bæresele mange måneder og oppå meg på natta/våknet og ammet masse på natt. Helt pyton, men gikk over av seg selv, var ikke noe galt annet enn umoden lukkemuskel. Fikk ingen råd som hjalp av helsesøster. Da han var åtte måneder begynte vi med pappalegging, kuttet samtidig nattamming og da sov han gjennom natta. Lykke til🥰

Anonymkode: 7c883...9f5

• Nyttig 1
Skrevet

Personlig for min eigen del synest eg eigentlig ikkje det har vore sånn veldig "nyttig" med helsesjukepleiarar. Har super respekt for folka og yrket, er berre ærlig eigentlig. Vi fekk ein prematur og dysmatur baby, med reflux som viste seg å vere melkeproteinallergi. Dei viste ikkje så veldig mykje om utfordringane som vi hadde, masse greier utanfor normen. Men dei var veldig flinke til å henta inn informasjon for oss frå andre (legar, fysioterapautar o.s.v) F.eks henta dei inn tips for korleis man lettare gir jern, folsyre og multivitaminer til ein mikrobaby som regelrett spydde det opp. Kontrollar på helsestasjonen er for baby, det er viktig å få med seg uansett. Sjølv om behovet ditt for informasjon om tran ikkje er så relevant fordi du allereie veit om statligeretningslinjer og kor du skal henta inn informasjon. 

Anonymkode: 89d8e...30e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 20.37):

Tusen takk, dette var nyttig! H or gammel var han da dere startet med dette?

Fire mnd da vi startet. Gjorde det samme med lillesøster, men der funket det ikke før hun var seks mnd. ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...