AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Min sønn er nå 3 år og har et navn jeg ikke liker og ikke synes han kler. Hver gang jeg bruker navnet tenker jeg på en hund. Da jeg ble gravid med barn nr 2 ble det en kamp om hva han skulle hete. Jeg og far har ikke lik smak når det kommer til navn så vi ble aldri enige. Alle navn jeg kom med ble nedstemt, mens han kom med fæle gammelnorske navn jeg overhodet ikke klarte å like. Han presset hardt på for sine navneonsker og sa han ønsket seg en sterk sønn med et sterkt navn. Jeg liker mer 'myke' navn. Sønnen vår lever overhodet ikke opp til navnet sitt, han er mer den gutten jeg alltid så for meg og hadde mye heller kledd et mykere navn.. Min sønn er en utrolig skjønn, god og glad gutt og jeg føler navnet hans ødelegger. Jeg blir mer og mer sint på far for navnet han fikk og angrer helt enormt på at jeg gikk med på det. Første sønn var ikke noe stress, der ble vi enige kjapt og jeg synes han har et flott navn som kler han godt. Mange synes sikkert jeg overdriver og at det ikke er noe å henge seg opp i, men jeg klarer likevel ikke å skyve det unna. Jeg virkelig liker ikke navnet og har utrolig dårlig samvittighet ovenfor gutten min for det. Føler det er litt vel sent å bytte navnet, så han er nok stuck med det, han selv ser ikke ut til å bry seg, men jeg er redd det vil komme. Jeg gav etter for fars ønske altfor lett. Er det andre som angrer eller har angret navnet til barna? Går det over? Synes det er så kjipt å tenke slik. Spesielt når jeg er så stolt over navnet eldste fikk. Anonymkode: 8a896...57c 1
Nattens rytter Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 Gamalnorske namn høver godt i Noreg. Fantasinamn og nyskapingar er ikkje noko for oss nordbuarar. 33 1 15
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 Kanskje det hjelper å tenke at han blir voksen en gang? Selv om du tenker et "mykere" navn ville vært fint på den lille søte gutten din så kan det hende navnet han har nå funker veldig fint på en voksen person Man er jo voksen mye mer av livet enn man er barn. Du kan jo høre med mannen om dere evnt kan legge til det navnet du ønsker som mellomnavn. Så kan dere bruke begge og sønnen kan velge selv når han blir større. Anonymkode: d55a0...281 13 7
Motelvibes Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 Så, hva heter han. Loke? Trym? Varg? Han vokser nok inn i det. Men, du kan jo gi han et mellomnavn og kalle han det. 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 Det kan jo være at gutten din vil like det. Det vet man aldri. Tenker at det er det viktigste. Selv om du mener gutten din er myk, så betyr ikke det at han ville likt myke navn. Kan være at smaken hans i navn og ting vil være mer "hardt". Om man kan kalle det det... han er 3, så er litt tidlig å mene for mye om hva han vil like eller mislike når han blir voksen Dersom det er et fælt navn, så tenker jeg en løsning er å endre det til et annet gammelnorsk navn, kanskje dobbeltnavn som noen foreslå over, som er mindre hundelignende og der dere kan kombinere mykt og hardt. Der dere kan komme til et kompromiss Anonymkode: 87d0b...33d 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #6 Skrevet 7. desember 2022 Hva er navnet? Anonymkode: 2eb87...081 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 Gammelnorske navn er stort sett fine, og der trender igjen. Jeg vet ikke hva er «mykt» navn er, er navn former heller ikke personligheten til noen, det er det oppvekst, arv og miljø som gjør. kan du ikke legge til et navn slik at det blir er dobbeltnavn, og så kan du sakte, men sikkert gå over til å bruke det tillagte navnet. mitt barn fikk et navn jeg egentlig ikke liker, men han har dobbeltnavn. Jeg bruker navn nr. to, og det gjør de fleste andre også fordi jeg fjør det. Min sønn er 13 år og bryr seg ikke hvilket navn som brukes, han bytter selv på ulike arenaer, men han bruker aldri begge to sammen. Anonymkode: 8fff7...912 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 Veldig enkelt å bytte navn Anonymkode: 617e6...3da
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 Vår åtteåring har også et "voksent" navn. Han er oppkalt og har dermed to "gamle" navn som var mye mer vanlig på femtitallet enn de er i dag. Selv om noen syntes navnet ikke passet da han var to-tre år gammel er det nå et navn han både kler og bærer bra Han veksler på å bruke et eller begge Anonymkode: 70c71...3d0 7 1
Daria Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sønnen vår lever overhodet ikke opp til navnet sitt, han er mer den gutten jeg alltid så for meg og hadde mye heller kledd et mykere navn.. Dette er en tanke i ditt hode - du har bestemt deg for hva du forbinder med det navnet og at det ikke har noe med ham å gjøre. Verden for øvrig ser det neppe sånn - jeg tror aldri jeg har møtt noen og hengt meg opp i at de ikke kler eller lever opp til navnet sitt. Særlig ikke småbarn som ikke er i nærheten av å være "ferdige" som personer. Sønnen din har levd med det navnet og hatt det som en del av sin identitet hele livet - det er hans nå, det er ikke opp til deg å endre det. Problemet her er din innstilling - det er den du må jobbe med å endre. 38 9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 Navn er vanskelig, har gitt mine barn som skulle matche sine søsken, lett å bruke på andre språk, ikke ha negativ betydning på andre språk (Simen på engelsk😊). Ikke influenser Wannabe navn. Heller ikke topp 10 siste 10 år. Thea, Martin, Maria,ol. Ikke navn som alltid blir forkortet til noen mindre fint. Katarina =Katta Hva er myke å sterke navn?? Ser for meg Varg vs Timmy. Når Varg blir en liten/spe brillekledd akademiker så matcher det dårlig. Har og møtt Veslemøy på 185 og DD cup. Passet sikkert når hun var 5 år, ikke nå lenger.. https://www.nrk.no/ytring/kunsten-a-heite-ronny-1.12579427 Anonymkode: ff5f8...bf8 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Min sønn er nå 3 år og har et navn jeg ikke liker og ikke synes han kler. Hver gang jeg bruker navnet tenker jeg på en hund. Da jeg ble gravid med barn nr 2 ble det en kamp om hva han skulle hete. Jeg og far har ikke lik smak når det kommer til navn så vi ble aldri enige. Alle navn jeg kom med ble nedstemt, mens han kom med fæle gammelnorske navn jeg overhodet ikke klarte å like. Han presset hardt på for sine navneonsker og sa han ønsket seg en sterk sønn med et sterkt navn. Jeg liker mer 'myke' navn. Sønnen vår lever overhodet ikke opp til navnet sitt, han er mer den gutten jeg alltid så for meg og hadde mye heller kledd et mykere navn.. Min sønn er en utrolig skjønn, god og glad gutt og jeg føler navnet hans ødelegger. Jeg blir mer og mer sint på far for navnet han fikk og angrer helt enormt på at jeg gikk med på det. Første sønn var ikke noe stress, der ble vi enige kjapt og jeg synes han har et flott navn som kler han godt. Mange synes sikkert jeg overdriver og at det ikke er noe å henge seg opp i, men jeg klarer likevel ikke å skyve det unna. Jeg virkelig liker ikke navnet og har utrolig dårlig samvittighet ovenfor gutten min for det. Føler det er litt vel sent å bytte navnet, så han er nok stuck med det, han selv ser ikke ut til å bry seg, men jeg er redd det vil komme. Jeg gav etter for fars ønske altfor lett. Er det andre som angrer eller har angret navnet til barna? Går det over? Synes det er så kjipt å tenke slik. Spesielt når jeg er så stolt over navnet eldste fikk. Anonymkode: 8a896...57c Lukas? Så mange barn som heter det. Jeg synes det er et navn som passer på en hest eller hund . Anonymkode: 50a68...a16 5 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #13 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Min sønn er nå 3 år og har et navn jeg ikke liker og ikke synes han kler. Hver gang jeg bruker navnet tenker jeg på en hund. Baltus? Fido? Leo? Sofus? Anonymkode: db195...fa8 4 2
Tomas77 Skrevet 7. desember 2022 #14 Skrevet 7. desember 2022 1 hour ago, Nattens rytter said: Gamalnorske namn høver godt i Noreg. Fantasinamn og nyskapingar er ikkje noko for oss nordbuarar. Du er virkelig nasjonal mester i vås. 3 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #15 Skrevet 7. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Gammelnorske navn er stort sett fine, og der trender igjen. Jeg vet ikke hva er «mykt» navn er, er navn former heller ikke personligheten til noen, det er det oppvekst, arv og miljø som gjør. kan du ikke legge til et navn slik at det blir er dobbeltnavn, og så kan du sakte, men sikkert gå over til å bruke det tillagte navnet. mitt barn fikk et navn jeg egentlig ikke liker, men han har dobbeltnavn. Jeg bruker navn nr. to, og det gjør de fleste andre også fordi jeg fjør det. Min sønn er 13 år og bryr seg ikke hvilket navn som brukes, han bytter selv på ulike arenaer, men han bruker aldri begge to sammen. Anonymkode: 8fff7...912 Gammelnorske navn er grufulle. Anonymkode: 892b4...271 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #16 Skrevet 7. desember 2022 Som andre her nevner, han skal jo bli voksen etter hvert. Ville heller kalt sønnen min for Arne enn Theo feks. Theo er veldig passende på en liten gutt, men ikke på en voksen mann. Anonymkode: 397c2...2f0 21 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #17 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som andre her nevner, han skal jo bli voksen etter hvert. Ville heller kalt sønnen min for Arne enn Theo feks. Theo er veldig passende på en liten gutt, men ikke på en voksen mann. Anonymkode: 397c2...2f0 Arne er et forferdelig navn på både en liten gutt og en voksen mann 😂 nei, da er Theo etc. mye finere! Du er forøvrig ikke alene ts, jeg lot også mannen bestemme navn og jeg syntes det var fint i starten, men nå som han er 2 år synes jeg ikke det passer han og har en lang liste over navn jeg synes er finere😅 Husk at de er små enda, om 20-år vil vi nok se på dem og tenke at de ikke kunne vært en annen! Anonymkode: 74f93...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #18 Skrevet 7. desember 2022 Daria skrev (1 time siden): Dette er en tanke i ditt hode - du har bestemt deg for hva du forbinder med det navnet og at det ikke har noe med ham å gjøre. Verden for øvrig ser det neppe sånn - jeg tror aldri jeg har møtt noen og hengt meg opp i at de ikke kler eller lever opp til navnet sitt. Særlig ikke småbarn som ikke er i nærheten av å være "ferdige" som personer. Sønnen din har levd med det navnet og hatt det som en del av sin identitet hele livet - det er hans nå, det er ikke opp til deg å endre det. Problemet her er din innstilling - det er den du må jobbe med å endre. Dette. Anonymkode: f45b4...e7f 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #19 Skrevet 7. desember 2022 En forandrer ikke navnet på et 3 år gammelt barn. Navnet er en del av hans identitet. Så du må bare akseptere det navnet du selv og din mann valgte da han var baby. Anonymkode: bc6fc...c43 11 1 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. desember 2022 #20 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gammelnorske navn er stort sett fine, og der trender igjen. Jeg vet ikke hva er «mykt» navn er, er navn former heller ikke personligheten til noen, det er det oppvekst, arv og miljø som gjør. kan du ikke legge til et navn slik at det blir er dobbeltnavn, og så kan du sakte, men sikkert gå over til å bruke det tillagte navnet. mitt barn fikk et navn jeg egentlig ikke liker, men han har dobbeltnavn. Jeg bruker navn nr. to, og det gjør de fleste andre også fordi jeg fjør det. Min sønn er 13 år og bryr seg ikke hvilket navn som brukes, han bytter selv på ulike arenaer, men han bruker aldri begge to sammen. Anonymkode: 8fff7...912 Myke navn er navn med mange vokaler og myke konsonanter (m, n, l). Mio, Leander, Noah, Matteo og Julian er typiske myke guttenavn. Harde eller sterke navn er navn med mange konsonanter. De fleste norrøne navnene vil falle i den kategorien. TS: Det var jo i utgangspunktet dumt av deg å gå med på et navn du ikke likte, men det er jo, som du selv skriver, for seint nå. Da er det eneste du kan endre din egen holdning. Du vet jo heller ikke hva barnet ditt kommer til å like når han blir eldre/voksen. De fleste ender dessuten opp med å trives med eget navn, uansett hva det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå