Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og kjæreste har vært sammen i litt over 1 år, og bodd sammen de siste 3 månedene. Han er 28 og jeg er 25 og vi møttes gjennom fellesvenner. I starten dro vi ut på mye rart og gjorde mye artig sammen og han betalte alltid for begge. Han jobber mye og har en god jobb og tjener derfor rundt 1,1-1,3 millioner i året, avhengig av hvor mye overtid han tar på seg.

Etter at vi ble bedre og bedre kjent så begynte han å ville dra mindre ut på ting og heller være hos hverandre. F.eks lage mat hos hverandre i stedet for å dra ut å spise. I starten tenkte jeg at det er greit, han har jo sagt at han sparer til egen bolig. Likevel, etter at vi flyttet sammen så har jeg innsett hvor ekstremt sparsommelig han er. Han lever på rundt 9000 kr i mnd, inkludert leie! Vi betaler begge 4000 i leie hver, og har rundt 2000 kr hver i faste utgifter. 

De resterende 3000 kr er alt han bruker i måneden på andre ting. Han spiser så kjedelig fordi han ikke vil bruke over 1000 kr i måneden på mat. Siden vi bor sammen så blir det litt upraktisk å spise forskjellig middag og jeg er veldig lei av å spise det han lager fordi det er så ensformig og består av haugevis av ris, pasta eller korn. Han kvier seg også for å dra ut å spise fordi det blir for dyrt. De 2000 kr han har igjen til "morro" går som oftest til klær eller praktiske ting som trengs.

Han snakket med han om det, og han sier at han er glad i å spare og ser ikke behovet for å spise mere variert mat / dra ut på ting. Hver gang vi snakker om dette så drar han også fram 25+ excel ark med økonomioversiktig for de neste 25 år....

Jeg hadde gledet meg til å leve livet nå som jeg er ferdig student og endelig har og god økonomi etter 5 år på skole. Ja, jeg har egne penger og kan betale, men vil på en måte av vi skal sammen kose oss og overraske hverandre med å finne på morsomme dates. :(

Er det dødfødt?

Anonymkode: 49edf...533

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han sparer til egen bolig, betyr det at han skal flytte fra deg når han har råd til å kjøpe?

Uansett. Han har vel innsett at hvis dere sløser som før, så får han aldri råd til å kjøpe bolig. Skal man spare, så kan man ikke sløse.

Egen middag måtte du uansett laget om du bodde alene, så da foreslår jeg at du lager deg egen mat hvis du synes hans mat er kjip.

Anonymkode: c4895...70b

• Liker 8
Skrevet

Hvis tråd-starter skal lage en middag og partneren lage en annen middag, så går det vel enda mer elektrisitet til dette. 

Blir vel feil dette også, dersom man virkelig ønsker å spare mest mulig penger... 

Anonymkode: b7428...ea0

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å spise kjip mat. Jeg har levd med en slik mann tidligere, som gjorde sparing til livsverket sitt. Han spiste billig kneipp, kokte poteter fra FP, lungemos og blodpudding, fiskekaker på boks til 10 kroner og annet dritkjipt. Ikke var det noe særlig næring i mye av det heller. 

Anonymkode: bec48...42c

• Liker 9
Skrevet

Lungemos og blodpudding er bra mat! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis tråd-starter skal lage en middag og partneren lage en annen middag, så går det vel enda mer elektrisitet til dette. 

Blir vel feil dette også, dersom man virkelig ønsker å spare mest mulig penger... 

Koster ikke så mye i strøm å lage en liten middag. TS kan også lage flere porsjoner og fryse ned eller ha flere dager på rad. Da slipper hun matlaging de neste dagene.

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å bo sammen med en gjerrigknark.

Skrevet
Nattens rytter skrev (25 minutter siden):

Lungemos og blodpudding er bra mat! 

Næringsmessig, ja. Men smaker dritt.

Anonymkode: bec48...42c

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville avklart om han hadde tenkt å leve slik resten av livet eller om dette var kortvarig for å spare til bolig. Jeg ville også avklart om han ser for seg at dere skal eie bolig sammen og hvilke tanker han har rundt det. 

Hvis han tenker å spare hele livet og ikke unne seg noe ekstra må du enten godta det, bli enig om et kompromiss eller gå videre. Et forhold hvor dere ikke er enig om hovedlinjene når det gjelder øknomomi og forbruk er dødfødt. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei.

Jeg og kjæreste har vært sammen i litt over 1 år, og bodd sammen de siste 3 månedene. Han er 28 og jeg er 25 og vi møttes gjennom fellesvenner. I starten dro vi ut på mye rart og gjorde mye artig sammen og han betalte alltid for begge. Han jobber mye og har en god jobb og tjener derfor rundt 1,1-1,3 millioner i året, avhengig av hvor mye overtid han tar på seg.

Etter at vi ble bedre og bedre kjent så begynte han å ville dra mindre ut på ting og heller være hos hverandre. F.eks lage mat hos hverandre i stedet for å dra ut å spise. I starten tenkte jeg at det er greit, han har jo sagt at han sparer til egen bolig. Likevel, etter at vi flyttet sammen så har jeg innsett hvor ekstremt sparsommelig han er. Han lever på rundt 9000 kr i mnd, inkludert leie! Vi betaler begge 4000 i leie hver, og har rundt 2000 kr hver i faste utgifter. 

De resterende 3000 kr er alt han bruker i måneden på andre ting. Han spiser så kjedelig fordi han ikke vil bruke over 1000 kr i måneden på mat. Siden vi bor sammen så blir det litt upraktisk å spise forskjellig middag og jeg er veldig lei av å spise det han lager fordi det er så ensformig og består av haugevis av ris, pasta eller korn. Han kvier seg også for å dra ut å spise fordi det blir for dyrt. De 2000 kr han har igjen til "morro" går som oftest til klær eller praktiske ting som trengs.

Han snakket med han om det, og han sier at han er glad i å spare og ser ikke behovet for å spise mere variert mat / dra ut på ting. Hver gang vi snakker om dette så drar han også fram 25+ excel ark med økonomioversiktig for de neste 25 år....

Jeg hadde gledet meg til å leve livet nå som jeg er ferdig student og endelig har og god økonomi etter 5 år på skole. Ja, jeg har egne penger og kan betale, men vil på en måte av vi skal sammen kose oss og overraske hverandre med å finne på morsomme dates. :(

Er det dødfødt?

Anonymkode: 49edf...533

Måten han snakker med deg om dette på er nedverdigende og slitsomt, helt feil måte å snakke åpent med partneren sin. Han lytter ikke til hva du føler og tenker, han er kun interessert i å "vinne frem sin sak". Og tenker det er et dårlig tegn, at han er så uinteressert i å lytte til deg og forstå. I et parforhold må man gi og ta, og mye av et langvarig samliv handler om kompromiss. Man er faktisk nødt til å møte hverandre halvveis, ellers fungerer det ikke. Og han her er tydelig ikke interessert i noe sånt, han er kun interessert i å overbevise deg - og tildeles overkjøre deg. 

Det er fint og flott å spare, men har man en partner må man også ta hensyn. Han kunne sluppet opp litt, og dere kunne heller hatt felles middager hvor begge faktisk likte og fikk utnytte av maten. Det er viktig å spise sunt og variert. Siden han sparer så ekstremt, så regner jeg med at han kommer til å ville kjøpe noe relativt kjapt - og da kommer han til å kjøpe uten deg. Har dere snakket om dette? Er planen at du skal flytte inn til han, og betale han for leie eller betale ned på hans lån? Dette er viktige ting, og kan i verstefall stå i veien for at du kan få spart dine penger. 

Nei, jeg kjenner ikke dere, men tror nok ikke dette kommer til å vare. Kjæresten din ser kun seg selv og behovene sine, og han er ikke særlig interessert i dine behov og følelser. Han virker kanskje ikke helt klar over hva et samliv og parforhold innebærer? Virker ikke helt sånn. 

Anonymkode: e299a...fd9

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan også legge til at i et parforhold så kommer hverdagen, i begynnelsen er det mye spenning og man finner på mye gøy. Når hverdagen kommer kan det være vanskelig å finne tilbake til de gamle tingene, samboeren min og jeg har blitt litt kjedelige - men vi er flinke til å kommunisere. Vi snakker åpent med hverandre om alt, og lytter - prøver å forstå og møter hverandre. Det er det desidert viktigste man kan gjøre. 

Jeg ville heller ikke dratt ut å spise på en dyrere restaurant i disse tider, men samboeren min og jeg liker å gjøre andre ting. Vi var på julemarked i helgen, og han har sagt vi kan dra å stå på skøyter - det viktigste er ikke pengene som blir brukt, men at man bruker tid sammen og får litt nye inntrykk og møter behovene til hverandre. 

Anonymkode: e299a...fd9

• Liker 3
Skrevet

Man blir som regel litt kjedelig i det lange løpet. Økonomien gjør normalt at man ikke kan finne på ting hele tiden. Mannen min er også flink på å spare men han legger også mye penger på mat fordi han vil spise sunt og ordentlig mat. Han kunne garantert spart mer på maten men han «unner» seg det. Hvis kjæresten din tjener så godt så gjør ikke 1-2000kr mer på mat noe særlig. Jeg hadde ikke klart å leve med noen som er så ekstrem. SIFO budsjettet sier vel nesten 4000kr for en mann. 

Anonymkode: 8cc3e...af8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Koster ikke så mye i strøm å lage en liten middag. TS kan også lage flere porsjoner og fryse ned eller ha flere dager på rad. Da slipper hun matlaging de neste dagene.

Hvis man skal lage middag for flere dager på en gang, så må vel maten fremdeles varmes opp rett før man faktisk skal spise den. 

Og hvis en person er såpass til gjerrigknark som det tråd-starter skriver om her, så kan det vel fort bli en del klaging på grunn av dette også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 18.54):

Hvis man skal lage middag for flere dager på en gang, så må vel maten fremdeles varmes opp rett før man faktisk skal spise den. 

Og hvis en person er såpass til gjerrigknark som det tråd-starter skriver om her, så kan det vel fort bli en del klaging på grunn av dette også. 

Det er mindre strømforbruk å hive en tallerken i mikroen i 2-3 minutter, enn å stå foran komfyren og bruke 2-3 stekeplater og evt stekeovnen også i 30-60 minutter.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt at dette plager deg ts. Høres helt jævlig ut spør du meg. Jeg hadde hoppet ut av dette forholdet. Ser ikke for meg at det bedrer seg 🙂

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er mindre strømforbruk å hive en tallerken i mikroen i 2-3 minutter, enn å stå foran komfyren og bruke 2-3 stekeplater og evt stekeovnen også i 30-60 minutter.

Hvis man er så til de grader sparsommelig som beskrevet i denne tråden, så begynner man sannsynlig å klage uansett hvor lang tid noen bruker på kjøkkenet.    

Skrevet

Slik levde jeg også da jeg var nyutdannet, og leide.

Da kunne vi kjøpe bolig i Oslo allerede i 20-årene. Derfra sparte vi videre, riktignok ikke like ekstremt, og betalte ned ekstra på lånet.

Det gjør nå at vi eier en veldig fin bolig som er dels nedbetalt. Og slipper å bekymre oss for renteøkning, strømpriser, eller noe. Det er ekstremt behagelig. 

Anonymkode: e9560...194

• Liker 2
Skrevet

Ikke få barn med denne mannen i hvert fall. Han kommer ikke til å se behovet for noe som helst av utstyr til barnet, så det må nok du betale. Du kan nesten ikke servere barn kun «drittmat» heller. 

Anonymkode: 04553...b04

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

9000 i mnd på alt? Han tjener rundt over 1 million i året, hva slags bolig har han tenkt å kjøpe? Skal han leve for 9000 i mnd i 25 år? Tenker han å prøve å spare en 24 millioner eller noe? Jeg forstår ikke greia?

Men ja, ikke få barn, bo hver for dere. 

Anonymkode: 14ee4...c7c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...