Chiyo Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 (endret) De vil jo bare unngå å skatte til landet sitt, sånn som vi alle må. Ja, de må skatte en betydelig høyere sum, men når du har så mye penger at du eller dine barn aldri trenger å jobbe en dag resten av livet, og når du har så mye penger at du ikke vet hva du skal gjøre med dem bortsett fra å få øke formuen din, så har du det ganske godt! Flere nordmenn sliter med å få nok penger til egen bolig, men de betaler ganske mye skatt av sin årlige inntekt. Det virker som om rike driter i landet sitt. De har mistet bakkekontakt og har null lokalitet til resten av oss som betaler vår del. Vi har ikke sinnsyke mengder med penger, men vi deltar og vi betaler det vi må. Endret 7. desember 2022 av Chiyo 5 1 1
Drizzt Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 https://e24.no/boers-og-finans/i/WRgV9Q/34-rikinger-har-flyttet-ut-i-aar-tok-med-seg-30-milliarder-i-ligningsformue?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no Regjeringen vil ikke ha skattepengene de betaler eller investeringene deres. Så de flytter. Da blir det høyere skatter på vanlig folk med lavere lønn for å kompensere for de tapte inntektene. Snakk om å ta de rike. Husk at de rike betaler MYE mer i skatt enn deg og meg. Men når Støre og Vedum lager et opplegg som fører til 110% beskatning for lakenæringen, er det opplagt at det ikke går. Når statens grådighet overtar, er man nødt til å redde seg selv. Jeg forstår utflytterne godt. Jeg ville gjort det samme og funnet et land som behandler meg rettferdig og ikke bare forsøker å slå meg konkurs. 11 7
Commander Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 Jeg personlig syntes ikke synd på Røkke og gjengen, men det gir menig å flytte ut hvis man driver business. Eksempelet er formueskatten (Tenkte tall) Hvis den er 100 millioner for Røkke (eller en annen). Så må Røkke ta 100 millioner fra firmaet, uttaket blir regnet som inntekt og beskattet 50%? så totalt må han ut med 150 mill.(Formueskatt + skatt på inntekt) Han kan ikke gjøre det uten at de andre aksjonærene får tilsvarende utbytte. Så hvis Røkke tar ut 150 mill. av sin eierandel, så må de andre aksjeeierne få tilsvarende kan summen bli 500 mill (tenkt tall). Og det fører til at firmaet blir 500 mill mindre verdt. Eller har 500 mill mindre å investere, utvide, effektivisere. Det blir en årelating av firmaet i det lange løp. Som kun rammer norske eiere. Derfor gir det mening å bytte statsborgerskap. For Røkke sitt firma betyr det en ekstrakostnad på 31.000 pr.time hele døgnet året rundt siden han har norsk pass. Ved å melde flytting nå før utgangen av året kan Røkke spare 275 millioner kroner i formuesskatt – 753.000 kroner per dag eller 31.000 kroner per time.12. sep. 2022 6 2
Daraya Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 Norge kunne gjort som USA. Er du amerikansk statsborger skatter du til USA, helt uavhengig hvor du bor. Riktignok først til landet du er bosatt i slik at det ikke blir dobbelbeskatning, men er det differanse mellom bostedsland og USA kommer IRS og sørger for at du betaler det du skylder til Uncle Sam. Generelt syns jeg det er flaut at milliardærer flytter til Sveits for å unngå bli beskattet. Det er ikke synd på mennesker med mange millioner når du har tusenvis av aleneforsørgere og minstepensjonister som sitter i sine mørke hus og fryser. Som ikke kan rømme til utlandet, som er prisgitt strøm- og matpriser og som ikke har sjans øke inntekten. Men. Mye vil ha mer og hvem vet, hvis jeg var milliardær ville jeg kanskje også tenkt at Norge AS er umettelig og satt kursen sørover. Sveits er et nydelig land og skitradisjon har de óg. 4 1
Chiyo Skrevet 7. desember 2022 Forfatter #5 Skrevet 7. desember 2022 Daraya skrev (2 minutter siden): Norge kunne gjort som USA. Er du amerikansk statsborger skatter du til USA, helt uavhengig hvor du bor. Riktignok først til landet du er bosatt i slik at det ikke blir dobbelbeskatning, men er det differanse mellom bostedsland og USA kommer IRS og sørger for at du betaler det du skylder til Uncle Sam. Generelt syns jeg det er flaut at milliardærer flytter til Sveits for å unngå bli beskattet. Det er ikke synd på mennesker med mange millioner når du har tusenvis av aleneforsørgere og minstepensjonister som sitter i sine mørke hus og fryser. Som ikke kan rømme til utlandet, som er prisgitt strøm- og matpriser og som ikke har sjans øke inntekten. Men. Mye vil ha mer og hvem vet, hvis jeg var milliardær ville jeg kanskje også tenkt at Norge AS er umettelig og satt kursen sørover. Sveits er et nydelig land og skitradisjon har de óg. Men vi vet jo at rike amerikanere er veldig flink til å unngå å betale skatt. 😅 Det er vanligvis “vanlige”amerikanere i utlandet som blir rammet av dette. 3 1 1
Ulla Ullsokk Skrevet 7. desember 2022 #6 Skrevet 7. desember 2022 De føler nok ikke at Norge er så lojal mot dem heller. Noen av regnestykkene går jo bare ikke opp hvis firmaet skal overleve, og da skyter vi oss selv i foten. Blir så grådige at vi skremmer dem vekk. Jeg har null sympati for mafiaskurken Røkke, men hvis vi vil ha pengene hans så kan vi ikke strupe all businessen. 6 1 1
Daraya Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 Chiyo skrev (7 minutter siden): Men vi vet jo at rike amerikanere er veldig flink til å unngå å betale skatt. 😅 Det er vanligvis “vanlige”amerikanere i utlandet som blir rammet av dette. Det stemmer, for å utnytte alle finurligheter i skatteloven trenger man dyre spesialister, noe de superrike har. Man må jo lure på hvorfor det finnes slike loopholes og hvorfor Jeff Bezos betaler en brøkdel av skatten som sekretæren hans må betale, og han lever ikke en gang i utlandet. Poenget er at USA i utgangspunkt ikke lar sine borgere slippe skatten uansett hvor de bor i verden. 1
Gjest Paramount Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 Chiyo skrev (1 time siden): Det virker som om rike driter i landet sitt. Når politikerne driter i befolkningen og landet sitt, så må vel andre få lov til å følge samme eksempel. Hadde politikerne prioritert samhold og fellesskap ville de ikke vært globlister som selger strømmen vår til utlandet, og de ville ikke byttet ut innbyggerne med fremmedkulturelle. Vanskeligere er ikke dette regnestykket.
Illuminatum Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 Drizzt skrev (1 time siden): https://e24.no/boers-og-finans/i/WRgV9Q/34-rikinger-har-flyttet-ut-i-aar-tok-med-seg-30-milliarder-i-ligningsformue?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no Regjeringen vil ikke ha skattepengene de betaler eller investeringene deres. Så de flytter. Da blir det høyere skatter på vanlig folk med lavere lønn for å kompensere for de tapte inntektene. Snakk om å ta de rike. Husk at de rike betaler MYE mer i skatt enn deg og meg. Men når Støre og Vedum lager et opplegg som fører til 110% beskatning for lakenæringen, er det opplagt at det ikke går. Når statens grådighet overtar, er man nødt til å redde seg selv. Jeg forstår utflytterne godt. Jeg ville gjort det samme og funnet et land som behandler meg rettferdig og ikke bare forsøker å slå meg konkurs. Men da kan regjeringen ta æren for at forskjellen mellom rike og vi andre blir mindre. De glemmer nok å fortelle om at vi andre ikke er blitt rikere og samfunnet fattigere. 6
Gjest vilkåret Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 Lojalitet til et korrupt land som blir bøllet rundt av USA og der våre fremste politikere bryr seg mer om internasjonal status og toppjobb etter politikerjobb i Norge, enn nordmenn og eget land? Jeg klandrer ikke rikinger for å ha 0 lojalitet til det Norge har blitt. Var sikkert en gang i historien at rike og folk ellers kunne være stolt av å være norsk, men den alderen er forbi Så kan man lure på om det er andre ting som brygger i samfunnet vårt som jager rikinger. Kanskje de ser en utvikling i Norge som er dårlig og som folk flest ikke er så intimt kjent med?
Bag Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 Litt rart at når rike flytter ut så vil vi ha skatten deres hit mens når pensjonister flytter ut så vil vi ikke sende pensjonen til de. 1
Drizzt Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 Illuminatum skrev (5 timer siden): Men da kan regjeringen ta æren for at forskjellen mellom rike og vi andre blir mindre. De glemmer nok å fortelle om at vi andre ikke er blitt rikere og samfunnet fattigere. Ja, endelig er forskjellene mindre. Alle er blitt fattige. 4 2
herzeleid Skrevet 7. desember 2022 #13 Skrevet 7. desember 2022 De er sikkert ofte lojale til landet, men kanskje i mindre grad mot de som sier rett ut at de skal "ta dem" osv. Jeg tror en kan motivere folk til å bidra ved å sette pris på dem, og tilsvarende jage dem vekk om en krever at de skal gi mer samtidig som en oppfører seg dårlig mot dem. Egentlig litt rart at dette kommer overraskende på. 7 1
Drizzt Skrevet 7. desember 2022 #14 Skrevet 7. desember 2022 (endret) herzeleid skrev (42 minutter siden): De er sikkert ofte lojale til landet, men kanskje i mindre grad mot de som sier rett ut at de skal "ta dem" osv. Jeg tror en kan motivere folk til å bidra ved å sette pris på dem, og tilsvarende jage dem vekk om en krever at de skal gi mer samtidig som en oppfører seg dårlig mot dem. Egentlig litt rart at dette kommer overraskende på. Ja, det er ikke overraskende i det hele tatt. Folk har tendens å unngå de som behandler dem dårlig. Det verste er nok arbeidsplassene som blir nedlagt, investeringene som uteblir og utkantkommunene som kommer til å fraflyttes og slite. Man skulle tro de to partiene i denne regjeringen ville vært opptatt av det motsatte, men grådigheten tok over. Endret 7. desember 2022 av Drizzt 4 2
AprilLudgate Skrevet 7. desember 2022 #15 Skrevet 7. desember 2022 Drizzt skrev (13 timer siden): https://e24.no/boers-og-finans/i/WRgV9Q/34-rikinger-har-flyttet-ut-i-aar-tok-med-seg-30-milliarder-i-ligningsformue?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no Regjeringen vil ikke ha skattepengene de betaler eller investeringene deres. Så de flytter. Da blir det høyere skatter på vanlig folk med lavere lønn for å kompensere for de tapte inntektene. Snakk om å ta de rike. Husk at de rike betaler MYE mer i skatt enn deg og meg. Men når Støre og Vedum lager et opplegg som fører til 110% beskatning for lakenæringen, er det opplagt at det ikke går. Når statens grådighet overtar, er man nødt til å redde seg selv. Jeg forstår utflytterne godt. Jeg ville gjort det samme og funnet et land som behandler meg rettferdig og ikke bare forsøker å slå meg konkurs. 😅 Nå har disse folka tjent enorme summer på det norske folk sine naturressurser. At de skal bidra til samfunnet er ikke å «slå noen konkurs». De tjener helt absurde summer. Eieren av Salmar, altså laksearvingen Witzøe - tjente 2.700 norske medianinntekter på ett år. Formuen utgjør 46.000 norske medianinntekter. Han er ARVING i en bedrift som har slått seg enormt opp på norske naturressurser. Han tjente ifjor 1,2 milliarder. Det gir ikke mening å snakke om å ønske noen fattige her. 4 1 1
Svava Skrevet 7. desember 2022 #16 Skrevet 7. desember 2022 1 hour ago, AprilLudgate said: 😅 Nå har disse folka tjent enorme summer på det norske folk sine naturressurser. At de skal bidra til samfunnet er ikke å «slå noen konkurs». De tjener helt absurde summer. Eieren av Salmar, altså laksearvingen Witzøe - tjente 2.700 norske medianinntekter på ett år. Formuen utgjør 46.000 norske medianinntekter. Han er ARVING i en bedrift som har slått seg enormt opp på norske naturressurser. Han tjente ifjor 1,2 milliarder. Det gir ikke mening å snakke om å ønske noen fattige her. Witzøe tok ut et ekstraordinært utbytte på 1,2 milliarder for å betale formueskatt de neste årene. I tillegg skattelegges utbyttet med 38%. Dette er penger som kommer fellesskapet til gode, men du fremstiller det som om inntekten er for egen luksus. 6 2
Bindersen Skrevet 7. desember 2022 #17 Skrevet 7. desember 2022 AprilLudgate skrev (1 time siden): 😅 Nå har disse folka tjent enorme summer på det norske folk sine naturressurser. At de skal bidra til samfunnet er ikke å «slå noen konkurs». De tjener helt absurde summer. Eieren av Salmar, altså laksearvingen Witzøe - tjente 2.700 norske medianinntekter på ett år. Formuen utgjør 46.000 norske medianinntekter. Han er ARVING i en bedrift som har slått seg enormt opp på norske naturressurser. Han tjente ifjor 1,2 milliarder. Det gir ikke mening å snakke om å ønske noen fattige her. Du skjønnet at verdien i lakseoppdrett ikke automatisk kommer av det norske folks naturresurser? Det er ikke slik at man hiver en tom mær i fjorden og vipps har man et lakseoppdrett. På samme måte som at du ikke blir bonde av å kjøpe deg et nedlagt småbruk. Melkekyrne dukker ikke på magisk vis opp av seg selv, det gjør heller ikke laksen.Verdien skaper selskapene selv lenge før laksen settes ut i mæren for å vokse, og det er store utgifter knyttet til dette. Skal staten håve inn penger i de tilfellene folk lykkes med en bedrift, bør de også dekke tapene til de som ikke lykkes - hvis ikke er det ingen som tørr å ta risikoen det er å starte noe lengre. Her vil staten bare håve inn der andre har våget å satse alt de har for en mulighet til å lykkes. 3 1
Gjest Adobyen Skrevet 8. desember 2022 #18 Skrevet 8. desember 2022 Jeg tror at det har noe med utviklingen både her og verden rundt oss å gjøre. Økonomiske bekymringer og store forskjeller fører til at det smeller både her og der. Det vokser frem et fryktelig menneskesyn og grupper settes opp mot hverandre. Fattig og rik. Den ene gruppa nedverdiges og den andre gruppen hylles.
Maskinfører Skrevet 8. desember 2022 #19 Skrevet 8. desember 2022 De er nok ikke de eneste som har mistet lojaliteten det er nok flere vanlige også politikere vil folket vondt virker det ut som lojalitet til landet ja det har jeg men ikke til politikerne 4
Anonio Skrevet 8. desember 2022 #20 Skrevet 8. desember 2022 Problemet med argumentet til mange av rikingene er jo at de har bygget opp sine formuer under forholdene Norges stat og sosialdemokratiske verdier har gitt dem. At de så ikke vil dele tilbake som andre rikinger gjorde for å tilrettelegge for dem når de grunnla sine bedrifter virker bare banalt. Om du ikke kan drifte selskapet ditt når du har flere 10-talls milliarder på bok, har du egentlig et dårlig argument for hvorfor du flytter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå