AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Vi har en hannkatt på snart 6 måneder. Han mistet mammaen sin da han bare var ca 6 uker gammel. Vi har hatt han siden han var to måneder gammel. I begynnelsen var han veldig snill og lekte mye med hunnkatten vår, men den siste tiden har han blitt veldig voldsom og hun er blitt redd. Han tisser også mye inne, til tross for at vi har tre toaletter som rengjøres «hele tiden». Kan han ha blitt kjønnsmoden og at det er derfor han holder på sånn? Hunnkatten er sterilisert. Veterinær anbefalte oss å kastrere hannkatten etter nyttår, men siden han allerede er 3 kg og frisk så kunne vi få det gjort nå før jul, det eneste var at han kunne bli tykk(?) hvis han ikke er ferdig utvokst når han blir kastrert. Hva ville dere gjort? Kastrert eller ventet? (Det er ikke vits å komme med «råd» om avliving eller å gi han vekk, det er helt uaktuelt.) Anonymkode: dd590...880
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 Jeg kastrerte min da han var rundt 5 måneder, gikk helt fint. Gir ham vektregulerende for for kastrerte katter, nå er han ett år og ikke feit, får også mye morsjon ute, Anonymkode: da919...319
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 Jeg kastrerte min tidlig, fire mnd gammel (da var det kampanjepris). Min ble aldri overvektig og var rolig og grei (men bestemt kar var han). Jeg hadde mor og to søstre sammen med ham, aldri noen problemer. Anonymkode: 02c80...97d
Taluno Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 Mine ble kastrert ca tre måneder gammel. Han ene er lettere overvektig, han andre er veldig fin vekt. Kastrering vil absolutt kunne hjelpe, spesielt på tissing inne. At han er blitt veldig voldsomt kan være både at han er blitt kjønnsmoden, og fordi han rett å slett er ungdom, og begynt teste grenser. Mange katter blir mer voldsom en periode. Og anbefaling om avlivning vil du ikke få her på KG. Her vil du derimot bli lynsjet dersom du vurderer avliving av en katt som tisser i senga 10 ganger om dagen, bæsjer i alle sko, klorer i stykker alle vegger og barnet er blitt så hyperallergisk at han ikke kan være hjemme. Her er det ikke akseptert vurdere avliving. 1
BobbySocks Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 Min ene er normalvektig og den andre tjukk. Om de blir matmonser varierer, men jeg ville tatt sjansen. Jeg hadde orket en katt som pisset inne overalt.
Minya Skrevet 8. desember 2022 #6 Skrevet 8. desember 2022 Alle kastrerte katter har en reell risiko for fedme, nettopp fordi de blir roligere og mer hjemmekjære når de blir kvitt kjønnshormonene. Det har ingenting å si om pus blir kastrert før eller etter jul, risikoen er den samme. Det er ikke dermed sagt at akkurat din pus VIL bli feit. Det kommer an på hans egen apetitt, hva og hvor mye du fórer ham, hvor mye aktivitet han er i gjennomsnittlig etter kastreringen, om han er ute, og genetikken hans. Siden han er langt over 2kg (som er den vanligste grensa veterinærer setter på kattunger for kastrering) ville jeg bestilt time med én gang. Hvis din veterinær ikke vil gjøre det, bestill time hos en annen veterinær. Det høres ut som han både er på god vei til å bli kjønnsmoden i tillegg til at han også nå treffer tenåringstadiet, hvor de fleste monser blir noen ordentlige bøller en periode. 😛
Gliffy Skrevet 9. desember 2022 #7 Skrevet 9. desember 2022 Det er ingenting å vente med, bare få han kastrert snarest mulig.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #8 Skrevet 11. desember 2022 Få ham kastrert før tissingen setter seg som en uvane. Han er åpenbart kjønnsmoden og pissnisser i hus gir mye lukt og hannkatter voldtar gjerne om sjansen byr seg. Dette kan gi en varig redsel som aldri kan fikses. Et par enkle snitt gir ubehag maks to dager. Mange har drop in på kastrering av hannkatter. Ikke tenk på å vente. Utviklingen ellers hår som normalt og han blir like stor og fin som fullvoksen. Overvekt inntil to-års alder er ikke noe stress. Anonymkode: 6cc9b...d3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå