AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Nå kan i hvert fall ikke de med lite penger si at de ikke kan feire jul. Nei, man har kanskje ikke råd til dyre gaver, men julematen er for tiden billigere enn vanlig mat. https://www.sandnesposten.no/okonomi/sa-mye-julemat-far-du-for-100-kroner/s/5-95-789573 Anonymkode: 268d1...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 Hva tenker du man skal lage denne maten med? Det der er tilbehør og ingredienser. Ikke noe måltid! Grøten trenger melk feks. Man kan vel strengt tatt spise julepølse med poteter og surkål, men ærlig talt! Det er stusselig julemiddag. Anonymkode: dfaba...c74 12 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 Jeg har kritisert de som klager på lite penger her på forumet, men denne tråden og artikkelen må være tull 😂 Dette er jo bare tilbehør! Hvor er ribba, pinnekjøttet, lutefisken, brunsausen, kjøttkakene? Anonymkode: f0a5d...744 9 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva tenker du man skal lage denne maten med? Det der er tilbehør og ingredienser. Ikke noe måltid! Grøten trenger melk feks. Man kan vel strengt tatt spise julepølse med poteter og surkål, men ærlig talt! Det er stusselig julemiddag. Anonymkode: dfaba...c74 48 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har kritisert de som klager på lite penger her på forumet, men denne tråden og artikkelen må være tull 😂 Dette er jo bare tilbehør! Hvor er ribba, pinnekjøttet, lutefisken, brunsausen, kjøttkakene? Anonymkode: f0a5d...744 Hvis man har så lite penger at man føler man må avlyse julen, som jeg har sett flere skrive, så er dette et bevis på at det trenger man ikke. Ja, det er litt stusselig å bare spise julepølse med poteter og rødkål, men det er fortsatt julemiddag. Jeg hadde blitt glad for å spise det til jul hvis alternativet var lapskaus pga lite penger. Og hvis man dropper f.eks grøt og klementiner, så har man kanskje råd til en liten ribbe til. TS Anonymkode: 268d1...ec2 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man har så lite penger at man føler man må avlyse julen, som jeg har sett flere skrive, så er dette et bevis på at det trenger man ikke. Ja, det er litt stusselig å bare spise julepølse med poteter og rødkål, men det er fortsatt julemiddag. Jeg hadde blitt glad for å spise det til jul hvis alternativet var lapskaus pga lite penger. Og hvis man dropper f.eks grøt og klementiner, så har man kanskje råd til en liten ribbe til. TS Anonymkode: 268d1...ec2 Nei, det er ikke julemiddag! Nå får du skjerpe deg! Det er krisemiddag eller det de kresne barna spiser fordi de velger det. Det er ikke julemiddag! Anonymkode: dfaba...c74 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #6 Skrevet 7. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er ikke julemiddag! Nå får du skjerpe deg! Det er krisemiddag eller det de kresne barna spiser fordi de velger det. Det er ikke julemiddag! Anonymkode: dfaba...c74 Hvis alternativet var lapskaus så hadde jeg med glede spist julepølse og rødkål som julemiddag. Og, som sagt, man kan fint droppe f.eks klementiner, gløgg og grøt og heller kjøpe ribbe i stedet hvis man ønsker det. TS Anonymkode: 268d1...ec2 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis alternativet var lapskaus så hadde jeg med glede spist julepølse og rødkål som julemiddag. Og, som sagt, man kan fint droppe f.eks klementiner, gløgg og grøt og heller kjøpe ribbe i stedet hvis man ønsker det. TS Anonymkode: 268d1...ec2 Du får ikke ei ribbe for 40 kroner vel? Julemiddag er egentlig ikke så dyrt, mat må man ha uansett. Men det er kanskje lett for meg å si som har råd til middag hver dag. En julemiddag med alt tilbehør koster kanskje det dobbelte av en vanlig middag? Jeg vet ikke, jeg har aldri laget det. Det går an å spleise på maten også, hvis man er flere som skal spise sammen. Da blir det ikke så dyrt per person. Men å si at man kan spise julepølse, rødkål og poteter og si at man er fornøyd med det er ikke greit. https://www.ba.no/hva-er-det-lov-til-a-onske-seg-til-jul/o/5-8-2088358 det er litt som med denne artikkelen. Fattige barn ønsker seg det samme som andre barn. Ja, de ønsker seg kanskje en rosa tannbørste og et skjerf, men de ønsker seg også telefon, headset, airpods og Nike air force. At det er mye for andre å skulle gi til fremmede, ja vel, men ikke bli sur på unger for å ønske seg det samme som andre. Alle bør få spise ordentlig julemiddag og åpne en pakke med noe de ønsker seg etterpå. Det er ikke å være hverken kravstor eller bortskjemt. Anonymkode: dfaba...c74 9 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Du får ikke ei ribbe for 40 kroner vel? Julemiddag er egentlig ikke så dyrt, mat må man ha uansett. Men det er kanskje lett for meg å si som har råd til middag hver dag. En julemiddag med alt tilbehør koster kanskje det dobbelte av en vanlig middag? Jeg vet ikke, jeg har aldri laget det. Det går an å spleise på maten også, hvis man er flere som skal spise sammen. Da blir det ikke så dyrt per person. Men å si at man kan spise julepølse, rødkål og poteter og si at man er fornøyd med det er ikke greit. https://www.ba.no/hva-er-det-lov-til-a-onske-seg-til-jul/o/5-8-2088358 det er litt som med denne artikkelen. Fattige barn ønsker seg det samme som andre barn. Ja, de ønsker seg kanskje en rosa tannbørste og et skjerf, men de ønsker seg også telefon, headset, airpods og Nike air force. At det er mye for andre å skulle gi til fremmede, ja vel, men ikke bli sur på unger for å ønske seg det samme som andre. Alle bør få spise ordentlig julemiddag og åpne en pakke med noe de ønsker seg etterpå. Det er ikke å være hverken kravstor eller bortskjemt. Anonymkode: dfaba...c74 Man kan mene at man bør få kunne spise "ordentlig julemiddag", men det hjelper ikke å mene det hvis man faktisk ikke har penger til det. Hvis jeg hadde hatt så lite penger at jeg ikke kunne spise en slik ordentlig julemiddag, så hadde jeg vært veldig glad for å kunne spise julepølse og rødkål julaften. Mye heller det enn billig hverdagsmiddag. Samboer og jeg skal faktisk ha medisterkaker, rødkål og poteter til middag i dag, selv om vi har råd til noe annet. Det er en helt fair middag. TS Anonymkode: 268d1...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan mene at man bør få kunne spise "ordentlig julemiddag", men det hjelper ikke å mene det hvis man faktisk ikke har penger til det. Hvis jeg hadde hatt så lite penger at jeg ikke kunne spise en slik ordentlig julemiddag, så hadde jeg vært veldig glad for å kunne spise julepølse og rødkål julaften. Mye heller det enn billig hverdagsmiddag. Samboer og jeg skal faktisk ha medisterkaker, rødkål og poteter til middag i dag, selv om vi har råd til noe annet. Det er en helt fair middag. TS Anonymkode: 268d1...ec2 Ja, det er en helt ok middag på en helt vanlig onsdag. Kunne til og med strekt meg til å si at det er nesten innafor på julaften og, men det er bare fordi jeg er veldig glad i medisterkaker. Anonymkode: dfaba...c74 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #10 Skrevet 8. desember 2022 Hadde du syntes at det var hyggelig å invitere familien til julepølse og rødkål på julaften? En slik dag forbinder de fleste av oss med god mat, dessert, småkaker, nøtter og drikke. Hvis det eneste jeg kunne servert gjestene mine en slik dag var litt julepølse og noen få pepperkaker til dessert med vann eller et halvt glass julebrus til hver hadde jeg også avlyst julen. Anonymkode: 0fd29...374 9 2
Gjest ti10 Skrevet 8. desember 2022 #11 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 8.54): Hvis man har så lite penger at man føler man må avlyse julen, som jeg har sett flere skrive, så er dette et bevis på at det trenger man ikke. Ja, det er litt stusselig å bare spise julepølse med poteter og rødkål, men det er fortsatt julemiddag. Jeg hadde blitt glad for å spise det til jul hvis alternativet var lapskaus pga lite penger. Og hvis man dropper f.eks grøt og klementiner, så har man kanskje råd til en liten ribbe til. TS Anonymkode: 268d1...ec2 For ikke å snakke om baconcrisp eller pølse med ketchup, som noen nevnte i en annen tråd
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #12 Skrevet 8. desember 2022 Kjøp en grandis på tilbud. Var jeg så fattig hadde jeg faktisk gitt f Anonymkode: 287d1...f0c
Hensatt Skrevet 8. desember 2022 #13 Skrevet 8. desember 2022 Ribbe koster 79,- pr kg og noe av det billigste du får kjøpt. Det er halve prisen av kjøttdeig og kyllingfilet. 1 kg Fjordland risgrøt til rundt en tier, samme med en pakke grøtris. Tull at det bare er tilbehøret som er billig. Synes det blir litt flaut med all sytinga når realiteten er at maten er billigere i jula enn resten av året. 9
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #14 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 10.11): Hvis alternativet var lapskaus så hadde jeg med glede spist julepølse og rødkål som julemiddag. Og, som sagt, man kan fint droppe f.eks klementiner, gløgg og grøt og heller kjøpe ribbe i stedet hvis man ønsker det. TS Anonymkode: 268d1...ec2 Ja, det er nesten ikke grenser for hvor mye man synes andre kan droppe. Anonymkode: 51d80...88f 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #15 Skrevet 8. desember 2022 Blizz1 skrev (2 timer siden): Ribbe koster 79,- pr kg og noe av det billigste du får kjøpt. Det er halve prisen av kjøttdeig og kyllingfilet. 1 kg Fjordland risgrøt til rundt en tier, samme med en pakke grøtris. Tull at det bare er tilbehøret som er billig. Synes det blir litt flaut med all sytinga når realiteten er at maten er billigere i jula enn resten av året. De fleste av oss spiser ikke ribbe hver dag liksom. Julaften er én dag. En skal jo ha mat både før og etter jul. Hvis lommeboken er tom, så hjelper det ikke så veldig at ribben er billig liksom. Folk betaler på høye lån, strøm og bensin. Det skal kjøpes gaver osv. Ja, noen matvarer er rimelig og det er tilbud nå på mye. Det er vel priskrig på noe, men maaange og viktige matvarer er dyre. Tilbud er en måte og trekke oss til butikken. Da handler vi som regel mer enn kun tilbudsvarer. Anonymkode: 0fd29...374 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #16 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste av oss spiser ikke ribbe hver dag liksom. Julaften er én dag. En skal jo ha mat både før og etter jul. Hvis lommeboken er tom, så hjelper det ikke så veldig at ribben er billig liksom. Folk betaler på høye lån, strøm og bensin. Det skal kjøpes gaver osv. Ja, noen matvarer er rimelig og det er tilbud nå på mye. Det er vel priskrig på noe, men maaange og viktige matvarer er dyre. Tilbud er en måte og trekke oss til butikken. Da handler vi som regel mer enn kun tilbudsvarer. Anonymkode: 0fd29...374 Vi betaler på et skyhøyt lån, har dyr strømregning og bensin er dyrt. Men vi har råd til jul og julemat likevel. Vi har ett matbudsjettet på 4500kr inkludert hygiene og vaskemidler. Har spart 300kr hver måned de siste 6 månedene. Dette dekker alle julegaver. Vi kjøper julegaver til hverandre etter lommeboka og bryr oss lite om hva alle andre får og har. I år ønsker jeg meg kosesokker, ullgenser, og ullvotter. Mannen ønsker seg Headphones. Minstemann får ulltøy, maks 2 leker og brukte barnebøker. Julematen og julekosen kjøpes av trumf bonusen vi har samlet opp i år. Matbudsjettet vårt (4500kr) som også inkluderer bleier, såper, vaskemidler, tannkrem, sjampo, dopapir osv. Er under halvparten av det som er anbefalt for en familie som oss. Konklusjonen min er at det går an å se fremover og legge til side litt penger. Og få en fin julefeiring selvom man ikke har mye å rutte med. Anonymkode: 0ecd9...60e 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #17 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Konklusjonen min er at det går an å se fremover og legge til side litt penger. Og få en fin julefeiring selvom man ikke har mye å rutte med. Anonymkode: 0ecd9...60e Konklusjonen min er at dere ikke er fattige. Dere har et budsjett som går rundt. Dere setter av penger. De som ikke har råd til julemat har nok heller ikke råd til å sette av 300 kr i måneden til julegaver. Dere betaler "skyhøyt lån". Det er i aller høyeste grad selvvalgt og dere har dermed valgmuligheter. Valgmuligheter fattige ikke har. Og dere har to inntekter. Anonymkode: dfaba...c74 12 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #18 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Konklusjonen min er at dere ikke er fattige. Dere har et budsjett som går rundt. Dere setter av penger. De som ikke har råd til julemat har nok heller ikke råd til å sette av 300 kr i måneden til julegaver. Dere betaler "skyhøyt lån". Det er i aller høyeste grad selvvalgt og dere har dermed valgmuligheter. Valgmuligheter fattige ikke har. Og dere har to inntekter. Anonymkode: dfaba...c74 Jeg er enig med deg i at livssituasjonen vår, i likhet med mange andres, er selvvalgt. Vi har ett budsjett som går rundt hovedsakelig fordi vi er sparsomme og setter av lite på hver post. Hadde vi valgt å følge sifo sitt standardbudsjett hadde det ikke gått rundt. Sannheten er at vi setter mindre penger til mat, drikke, fornøyelser og transport enn det sosialhjelp satsene i min kommune er. Men poenget mitt er uansett at det er mulig å se muligheter i en hver en livssituasjon. Jeg fikk det bedre med meg selv når jeg innså at jeg har to valgmuligheter, jeg kan enten gjøre noe med det jeg misliker ved livet mitt eller lære meg å leve med det. Det samme gjelder såkalt fattigdom i Norge, enten så bør man gjøre noe med situasjonen eller lære seg å leve med det ved å finne gleden i en nøktern livsstil. Vi har riktignok valgt en nøktern livsstil pga boliglån og sparing, og hele poenget mitt er at man har et valg. Anonymkode: 0ecd9...60e 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #19 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er enig med deg i at livssituasjonen vår, i likhet med mange andres, er selvvalgt. Vi har ett budsjett som går rundt hovedsakelig fordi vi er sparsomme og setter av lite på hver post. Hadde vi valgt å følge sifo sitt standardbudsjett hadde det ikke gått rundt. Sannheten er at vi setter mindre penger til mat, drikke, fornøyelser og transport enn det sosialhjelp satsene i min kommune er. Men poenget mitt er uansett at det er mulig å se muligheter i en hver en livssituasjon. Jeg fikk det bedre med meg selv når jeg innså at jeg har to valgmuligheter, jeg kan enten gjøre noe med det jeg misliker ved livet mitt eller lære meg å leve med det. Det samme gjelder såkalt fattigdom i Norge, enten så bør man gjøre noe med situasjonen eller lære seg å leve med det ved å finne gleden i en nøktern livsstil. Vi har riktignok valgt en nøktern livsstil pga boliglån og sparing, og hele poenget mitt er at man har et valg. Anonymkode: 0ecd9...60e Nei, man har ikke alltid et valg. Er du klar over hvor lave minstesatsene på ufør og aap er? Hvor lavt aap er for de under 25? Er det selvvalgt å bli syk? Havne i en ulykke? Og når man da har "valgt" å bli syk, er det sånn at man har et valg om å ha et sted å bo?(bosted kan man alltids velge, men det hjelper jo ikke det når alt er for dyrt. Det blir å velge mellom "denne har jeg nesten råd til, mens denne har jeg ikke råd til og denne har jeg hvertfall ikke råd til." Utfallet blir det samme.) Spise mat? Ha strøm? Klær? Nei! Det er faktisk ikke det. Ikke reelle valg i hvertfall. Anonymkode: dfaba...c74 7 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #20 Skrevet 9. desember 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Hadde du syntes at det var hyggelig å invitere familien til julepølse og rødkål på julaften? En slik dag forbinder de fleste av oss med god mat, dessert, småkaker, nøtter og drikke. Hvis det eneste jeg kunne servert gjestene mine en slik dag var litt julepølse og noen få pepperkaker til dessert med vann eller et halvt glass julebrus til hver hadde jeg også avlyst julen. Anonymkode: 0fd29...374 Jeg hadde ikke invitert andre til familiefeiring hos meg hvis jeg ikke hadde hatt råd. Da hadde jeg sagt som det er - at jeg dessverre ikke har råd i år. Og spurt om noen av de andre kunne ha det eller om vi kunne ha spleiselag hos meg. Nærmeste familie bør ha forståelse for det. 12 hours ago, Blizz1 said: Ribbe koster 79,- pr kg og noe av det billigste du får kjøpt. Det er halve prisen av kjøttdeig og kyllingfilet. 1 kg Fjordland risgrøt til rundt en tier, samme med en pakke grøtris. Tull at det bare er tilbehøret som er billig. Synes det blir litt flaut med all sytinga når realiteten er at maten er billigere i jula enn resten av året. Ja, godt poeng. En del julemat er ofte billig. 12 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det er nesten ikke grenser for hvor mye man synes andre kan droppe. Anonymkode: 51d80...88f Svarer du til innlegget hvor jeg skriver at jeg hadde blitt glad for å kunne spise julepølse og rødkål fremfor lapskaus hvis det var alternativene til jul. TS Anonymkode: 268d1...ec2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå