Gå til innhold

Advarsel! Divacup, Mooncup, Keeper

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser i den artikkelen det her blir linket til at det blir satt sammenheng med at menstruasjonsblodet kan komme tilbake i livmoren når en bruker “kopper” i stedet for tamponger, men kan det forårsake endomentriose? Om jeg husker rett mener jeg at endomentriose er kort fortalt flekker av livmorslimhinne som er på feil sted. Vil det kunne oppstå i voksen alder? Jeg har i utgangspunktet trodd et var noe som gikk galt helt i starten når indre organer ble dannet.

http://www.fub.no/utspring/artikler/Endo.shtml

Leste gjennom denne artikkelen og forstår teorien om kopper og endo en del bedre enn for 15 min siden :)

Alle kvinner vil få en viss tilbakerenning av menstruasjonsblod, spesielt på natten, og jeg vil anta at sex under mens vil til en viss grad “dytte” blodet tilbake. Kopper vil holde på blodet på en annen måte enn bind (logisk nok), og vil kunne gjøre at det renner tilbake. Det blir vel bare å igjen si at det er lurest å sove uten noe innvendig mensbeskyttelse, og heller bruke bind om natten. Det står for øvrig i bruksannvisningen at den bør være ute i minimum 4 timer hvert døgn,

Blir litt veiing fram og tilbake med fordeler og ulemper her. Tamponger øker sjansen for sopp, TSS, osv, så for mange vil nok de problemene være mer realistiske enn en viss økning av faren for endo.

Skrevet

Æsj, jeg som nettopp har bestillt meg en!!!!! :frustrert:

Får ta rådet til Iceglow og bruke bind om natten.

Kan jo ikke være så mye værre enn å bruke tamponger på dagtid....... :sjenert:

Skrevet
Æsj, jeg som nettopp har bestillt meg en!!!!! :frustrert:

Får ta rådet til Iceglow og bruke bind om natten.

Kan jo ikke være så mye værre enn å bruke tamponger på dagtid....... :sjenert:

Jeg tenker slik at om dagen er det uansett liten fare for tilbakerenning pga at tyngdekraften vil jo føre blodet ned i bunnen av koppen, ikke rett opp mot livmortappen.

Sett i forhold til risikoen for TSS vil jeg anta at “kopper” er det tryggeste i bruk på dagtid, så sant du ikke allerede er sterkt utsatt for endo, da vil det kanskje bli en annen vurdering.

Skrevet

Jeg leste at en var mest utsatt for å få endo hvis man fra før av hadde lavt / dårlig immuntitets system.

Så da er det vel ikke den største faren om man har en god helse :)

Men det er jo greit å være obs på det :Nikke:

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Jeg har absolutt ingen planer om å slutte å bruke min DivaCup om natten, det er nettopp da den er så genial.

Den økte risikoen for endometriose sees riktignok i sammenheng med at blodet renner tilbake. Men det er viktig å huske på at det her ikke er snakk om at det renner tilbake fra skjeden og til livmoren, men fra livmoren, inn i egglederne, og til eggstokkene! Det er heller ingen åpen forbindelse mellom eggstokkene og egglederne i den forstand.

Forøvrig finnes det ingen vitenskapelige undersøkelse som påviser noen økt fare for endometriose ved bruk av begeret, dette er kun teoretiske antakelser.

Når du ligger flatt om natten, vil en del blod renne tilbake til livmoren, uavhengig av om du bruker begeret, tamponger eller bleier (les: nattbind). Dette er helt naturlig.

Jeg velger å overse denne advarselen, da jeg anser faren for å få endometriose på grunn av DivaCup som mikroskopisk. Komplikasjonene ved tampong har jeg derimot sett på nært hold litt for mange ganger. :forvirret:

Skrevet
Jeg har absolutt ingen planer om å slutte å bruke min DivaCup om natten, det er nettopp da den er så genial.

Den økte risikoen for endometriose sees riktignok i sammenheng med at blodet renner tilbake. Men det er viktig å huske på at det her ikke er snakk om at det renner tilbake fra skjeden og til livmoren, men fra livmoren, inn i egglederne, og til eggstokkene! Det er heller ingen åpen forbindelse mellom eggstokkene og egglederne i den forstand.

Forøvrig finnes det ingen vitenskapelige undersøkelse som påviser noen økt fare for endometriose ved bruk av begeret, dette er kun teoretiske antakelser.

Når du ligger flatt om natten, vil en del blod renne tilbake til livmoren, uavhengig av om du bruker begeret, tamponger eller bleier (les: nattbind). Dette er helt naturlig.

Jeg velger å overse denne advarselen, da jeg anser faren for å få endometriose på grunn av DivaCup som mikroskopisk. Komplikasjonene ved tampong har jeg derimot sett på nært hold litt for mange ganger.  :forvirret:

Aha, der ble ting litt mer logisk ja (jeg begikk den store synd å skumlese artikler her :rodme: )

Jeg tar det hele med ro, men tror ikke det er negativt å la ting få flyte fritt i et par timer hver dag, og pga at det om jeg ikke husker feil er en god del antibakterielle stoffer i friskt menstruasjonsblod. Vil, uten at jeg kan si det sikkert, tro det kan virke positivt på den generelle underlivshelsen. Så når det ikke plager meg nevneverdig, så fortsetter jeg med bind om natten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...