AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Jeg jobber 50% hjemme fra og er 50 % sykemeldt. Har også en 2 åring som er hjemmeværende. Og 6 åringen går i første klasse. Saken er det at jeg har revmatisk sykdom som gjør det utrolig vanskelig for meg om vinteren. Vi sliter med henting og levering av barnet. Mannen jobber fullt. På morgenen klarer han å levere, men jeg må alltid hente henne. Vi bor 3.6 km unna skolen. Jeg lurer på om barnet har rett på drosje som kan kjøre henne hjem? Hvordan søker man dette? Hvordan gå frem? Anonymkode: fc8fe...1bc
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 Glemte å legge til at jeg ikke har førerkort så kan ikke kjøre. Må gå til skolen for å hente eller ta buss Ts Anonymkode: fc8fe...1bc
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Glemte å legge til at jeg ikke har førerkort så kan ikke kjøre. Må gå til skolen for å hente eller ta buss Ts Anonymkode: fc8fe...1bc Ta buss, da vel? Anonymkode: 0a093...275 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 Men.. det er du som er syk? Ungen er altså frisk? Da kan vel ungen ta bussen selv..? Anonymkode: 743e9...8b6 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men.. det er du som er syk? Ungen er altså frisk? Da kan vel ungen ta bussen selv..? Anonymkode: 743e9...8b6 Kan 6 åring ta bussen alene? Det er stykke å gå til holdeplassen Anonymkode: fc8fe...1bc
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #6 Skrevet 7. desember 2022 Mine barn klarte helt fint å ta bussen fra de begynte på skolen. Det klarer barnet ditt også. Skolebussen er gratis med den avstanden du nevner. Anonymkode: 159a8...cd6 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Skoleskyss/udir-2-2019-retten-til-skyss1/?depth=0&print=1#2.-nar-har-eleven-rett-pa-skoleskyss Elevene har rett til skyss dersom lengden på skoleveien er mer enn: avstandskrav: 1 årstrinn 2 km 2-10 årstrinn og voksne i grunnskoleopplæring 4 km Videregående 6 km Anonymkode: 81f48...767 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan 6 åring ta bussen alene? Det er stykke å gå til holdeplassen Anonymkode: fc8fe...1bc Det gjør jo tusenvis av andre førsteklassinger. Hvis det ikke er spesielle forhold rundt barnet ditt eller rundt de lokale trafikkforholdene, ser jeg ikke hvorfor ikke hen skal kunne gjøre det samme? Hvor langt det er til holdeplassen er vel forresten irrelevant, så lenge far leverer. På veien hjem kjenner vel ungen veien hjem? Anonymkode: 50ed4...af9 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Skoleskyss/udir-2-2019-retten-til-skyss1/?depth=0&print=1#2.-nar-har-eleven-rett-pa-skoleskyss Elevene har rett til skyss dersom lengden på skoleveien er mer enn: avstandskrav: 1 årstrinn 2 km 2-10 årstrinn og voksne i grunnskoleopplæring 4 km Videregående 6 km Anonymkode: 81f48...767 5.2 Hvilket/hvilke transportmidler skal benyttes? Skoleskyssen kan organiseres med offentlig transport, eget busstilbud, drosje, privat bil eller båt. Det er den som er ansvarlig for skyssen som avgjør hvilket/hvilke transportmiddel eleven skal benytte. Det avgjørende er hva som vil være forsvarlig for den enkelte elev. Dette gjelder både hvilket transportmiddel som benyttes og hvordan den totale skyssen er satt sammen. Loven og forarbeidene presiserer at det skal legges vekt på forhold som gjelder den konkrete reiseveien og den enkelte eleven. Sentrale momenter ved reiseveien vil være blant annet reisetiden, inkludert gangtid og ventetid, og hvordan sikkerheten er på reisen og eventuelt i ventetiden. Sentrale momenter ved den enkelte elev er blant annet elevens alder og om det er forhold ved eleven (alder, hørsel, syn, funksjonsevne) som påvirker elevens evne til å gjennomføre reisen. Én elev på 5. trinn vil kanskje kunne takle et bussbytte, mens dette kan være uforsvarlig for en annen elev på samme alder. Anonymkode: 81f48...767
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 Jeg jobber med dette. Ditt barn vil ha rett på skoleskyss når det går i 1. klasse pga avstand. Men ikke om eleven går på sfo. Men kan få innvilget skyss ene veien om det kun har halv plass på sfo. Denne skyssen vil være buss med mindre fylket har satt opp at det skal være taxi (der det ikke går buss). fom 2. klasse mister eleven denne retten pga avstand. Ditt barn vil ikke kunne få skyss pga din tilstand. Jeg vet ikke om barnevern kan gå inn å dekke det da, men tviler. Hvorfor tar du ikke lappen? Det vil jo være til stor hjelp for deg å kunne kjøre bil? Anonymkode: 952f6...5dd 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 Synes det er veldig rart at dere ikke har tenkt på dette, før jentungen er halvveis i første klasse alt. Staten skal ikke sponse skyss fordi mor ikke har tatt lappen. 1.klassinger får ta bussen, eller ha SFO-plass så far henter etter jobb. Anonymkode: ef3e5...780 3
minister-mio Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 Dersom det ikke er skolebuss kan barne få drosje i 1. Klasse. Ikke pga at du ikke har lappen, men pga avstanden til skolen.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #13 Skrevet 7. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan 6 åring ta bussen alene? Det er stykke å gå til holdeplassen Anonymkode: fc8fe...1bc Hvor langt er et stykke? Anonymkode: a84cb...25b 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #14 Skrevet 7. desember 2022 Ta kontakt med kommunen og sjekk hvilken ordning de har dor skoleskyss for 1. klassinger i din kommune. Her blir 1. klassingene hentet i minibuss og kjørt til skolen. Hjem er det kun etter skoleslutt og ikke etter SFO som andre også skriver over her. Men legg en plan for hva dere skal gjøre til neste år, om du trenger å ta lappen f.eks. Anonymkode: 331d1...13a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå