AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Takk for engasjement i den forrige tråden min, jeg leste alle svarene. Greia nå er at det har oppstått flere ting jeg reagerer på og må få dette ut. Min mor gjør alt tydeligvis for å please den nye samboeren sin og hans to voksne døtre. De pleier visst ikke ha noe særlig gaver, det er jo greit nok voksne i mellom. Men vi har nå fått beskjed om at vi ikke kan ha med for mange gaver til barna, og at ikke det blir sånn som vi pleier hvor vi åpner en og en gave og takker ordentlig. Vi skal bare pakke opp i full fart, og ferdig det var mamma sine ord. Jeg synes dette høres trist ut, og jeg synes ikke hun har rett til å bestemme over gavene våres også selvom julen er hos henne. Vi har jo ikke kjøpt overflod, men vi ønsker jo å ha med de pakkene vi har kjøpt. Barna våre får lite gjennom året ellers, det er kun jul og bursdag de kan ønske seg litt større/dyrere ting og dette ser de så frem til. Så nå skal vi altså gå fra en tradisjonell jul med gaver, ribbe, riskrem med mandel og julekaker- til en jul med pinnekjøtt, kun is til dessert, ikke julekaker ( for det likte vist ingen heller ifølge mamma, det er bare tull ), og ikke noe særlig gaver. Dette har ikke vi lyst til å være med på, og jeg sa at vi derfor vurderte å ferie hjemme i år. Mamma laget så mye kvalm da og fikk meg til å få dårlig samvittighet. Men på hvilken måte er dette greit? Hele julen snus på hodet for en haug av andre mennesker, for tre voksne mennesker sin del. Jeg har ikke snakket med mine besteforeldrene enda, men jeg vet at de ikke tør å droppe julefeiring hos mamma. Men jeg kjenner dem og vet at de blir skuffet. Hadde dere godtatt dette? Igjen så spør jeg, hva skjedde med å kombinere tradisjoner liksom? Anonymkode: 43db3...ace 7 11 2
Populært innlegg Tbag Skrevet 7. desember 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 7. desember 2022 Jeg hadde gitt beskjed om at det ikke er en julaften jeg og min familie ønsker å delta på og feiret hjemme. Ferdig snakka. 93 7 35
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 Hvorfor kan dere ikke spise pinnekjøtt til jul et år? Du virker ganske ensporet. Helt vanlig å spise annerledes mat når man er på besøk julaften. Man må tilpasse seg. Men gaver må dere får lov til å ta med. Er familien til din mors samboer liten? Får de lite gaver? Da kan det bli ubekvemt og trist for hans barn om dere kommer med en haug gaver som tar flere timer. Vii hadde gjester som har liten familie. Da tilpasset vi oss og lot ungene våre (som har gedigen familie) åpne endel gaver før gjestene kom. Gjestene hadde barn i barneskolealder da, så blir jo litt annerledes. Men hadde vi latt ungene våre hatt det syke gaverushet når gjestene var hos oss hadde det blitt flaut. For det var så stor forskjell på både antall gaver og pris. Etter den julen kuttet vi ned på gaver til våre barn, jeg vil ha barn som ikke bare forbinder julen med gaver. Det er vår oppgave å gi ungene verdier og vise at julen er om så mye annet enn gaver. Anonymkode: 08b5b...950 18 1
MissPierce Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 Hadde lett feirer jul hjemme! Greig med litt forandringer, men ikke på den måten der. 25 2 9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 MissPierce skrev (Akkurat nå): Hadde lett feirer jul hjemme! Greig med litt forandringer, men ikke på den måten der. Antall gaver bør ikke være et problem å kutte ned på da, men enig i at det er trist å bruke lite tid på selve gaveåpningen. Anonymkode: 08b5b...950 5
Populært innlegg seriousgirl Skrevet 7. desember 2022 Populært innlegg #6 Skrevet 7. desember 2022 Om det hadde vært min mamma hadde jeg sagt: "hvis det ikke går ann å møtes litt på halvveien, kommer vi til å feire julaften hjemme i år. Mange av våre gamle juletradisjoner er viktige for oss, og vi føler at du kun tar hensyn til xx og barna hans." 61 2 23
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Antall gaver bør ikke være et problem å kutte ned på da, men enig i at det er trist å bruke lite tid på selve gaveåpningen. Anonymkode: 08b5b...950 De får ikke mange gaver, de får maks tre av oss. En dyr hovedgave og to små koselige gaver. Ellers så gir vi alle voksne i familien en gave hver fra oss. Så vi driver ikke med overflod av gaver. Men ja det er såklart det med selve åpningen av gaver jeg regarer mest på. Veldig upersonlig. Ts Anonymkode: 43db3...ace 16 3 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor kan dere ikke spise pinnekjøtt til jul et år? Du virker ganske ensporet. Helt vanlig å spise annerledes mat når man er på besøk julaften. Man må tilpasse seg. Men gaver må dere får lov til å ta med. Er familien til din mors samboer liten? Får de lite gaver? Da kan det bli ubekvemt og trist for hans barn om dere kommer med en haug gaver som tar flere timer. Vii hadde gjester som har liten familie. Da tilpasset vi oss og lot ungene våre (som har gedigen familie) åpne endel gaver før gjestene kom. Gjestene hadde barn i barneskolealder da, så blir jo litt annerledes. Men hadde vi latt ungene våre hatt det syke gaverushet når gjestene var hos oss hadde det blitt flaut. For det var så stor forskjell på både antall gaver og pris. Etter den julen kuttet vi ned på gaver til våre barn, jeg vil ha barn som ikke bare forbinder julen med gaver. Det er vår oppgave å gi ungene verdier og vise at julen er om så mye annet enn gaver. Anonymkode: 08b5b...950 Barna er hans er jo to voksne damer. Jeg tviler egentlig på at de sitter å føler på at våre barn som faktisk er barn får flere gaver enn dem. Vi har heller ikke overflod av gaver. Vi gir få gaver iforhold til mange andre. Ts Anonymkode: 43db3...ace 18 15
MissPierce Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Antall gaver bør ikke være et problem å kutte ned på da, men enig i at det er trist å bruke lite tid på selve gaveåpningen. Anonymkode: 08b5b...950 Det er sant. Men for meg går det på helheten. Synes det er ille hun er så opptatt av å please den nye samboeren og hans voksne barn, at man vil ødelegge juleaften for sine egne voksne barn og barnebarn. 16 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 Var moren din singel lenge før hun møtte denne samboeren sin? Var hun sånn før ham også? Redd for å ytre sine egne meninger feks? Var faren din kontrollerende? Anonymkode: d6777...e32 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Var moren din singel lenge før hun møtte denne samboeren sin? Var hun sånn før ham også? Redd for å ytre sine egne meninger feks? Var faren din kontrollerende? Anonymkode: d6777...e32 Nei, hun var singel rundt 1 år før hun møtte han. Hun ytrer meningene sine hele tiden og kan være rimelig sta, men hun har aldri holdt på akkurat på denne måten før med sånne ting som dette. Pappa kontrollerte ikke, det var hun som overkjørte han og han ble helt tafatt med årene og meldte seg helt ut. Ts Anonymkode: 43db3...ace 4 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 Julen er for barna, jeg hadde blitt hjemme. Anonymkode: 3b806...ea7 12 2 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #13 Skrevet 7. desember 2022 Hun kan ikke bestemme dette. Når dere er uenige så må dere møtes halvveis. Når hun ikke engang vil det, så synes jeg du burde feire jul hjemme som du selv vil nå, for det er barna sin jul. Vet det ikke er lett det med dårlig samvittighet osv, men hun kan jo bli så sur hun vil. Du har da ikke sagt noe galt til henne. En dag kommer hun selv til å se at hun gikk for langt med dette. Gjør det du føler er best for deg, mannen og barna og prøv å ikke ha dårlig samvittighet, for det er det hun som burde ha. Anonymkode: 43139...eee 14 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #14 Skrevet 7. desember 2022 Og hvis du skal dra dit likevel, så bare ta med hva du vil av mat og gaver. Det er deres valg Anonymkode: 43139...eee 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #15 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, hun var singel rundt 1 år før hun møtte han. Hun ytrer meningene sine hele tiden og kan være rimelig sta, men hun har aldri holdt på akkurat på denne måten før med sånne ting som dette. Pappa kontrollerte ikke, det var hun som overkjørte han og han ble helt tafatt med årene og meldte seg helt ut. Ts Anonymkode: 43db3...ace Ok.. da vet jeg ikke hva jeg skal si. Hun vil kanskje at han nye skal føle seg hjemme og har mistet gangsynet da.. Mor min bestemte plutselig at vi skulle spise ribbe på julaften, enda vi aldri hadde gjort dette før, og neste år så hadde vi visst alltid gjort dette, dvs hele livet mitt, selv om det bare hadde skjedd en gang, så var det da sånn vår tradisjon var og alltid hadde vært🙄 men min mor er psykisk syk. Lykke til. Anonymkode: d6777...e32 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #16 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Og hvis du skal dra dit likevel, så bare ta med hva du vil av mat og gaver. Det er deres valg Anonymkode: 43139...eee Dette er jo respektløst. Hvorfor skal TS svare morens grenser med å tråkke over dem. Joda, moren møter ikke TS på noen av hennes behov, men skal TS da være like grenseløs? Om det ikke er hyggelig for TS å feire jul med moren kan hun respektere det og feire hjemme. Ikke valse over henne, og skape kvalm. Det vil definitivt bli drama på julaften om man bare kommer og driter i grenser verten har satt. TS kunne sagt til moren som en annen skrev her oppe "Om du ikke vil møte oss på halvveien kommer vi til å feire hjemme, så det er opp til deg. Vi vil veldig gjerne feire med deg, men da vil vi ha med de gavene vi har, og i alle fall åpne 1 gave mens man takker. Dere kan jo sitte og preike i mens. Du får tenke på det, om du sier nei til dette så kommer vi til å feire hjemme, så kan vi møtes en annen dag i julen". Anonymkode: 5fb7f...ac1 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #17 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Og hvis du skal dra dit likevel, så bare ta med hva du vil av mat og gaver. Det er deres valg Anonymkode: 43139...eee Dette vil antagelig ikke gjøre julaften til TS sine barn veldig hyggelig. Å ta med hva de vil av mat og gaver kan skape dårlig stemning, og det er ingen vits i å risikere det når det er barn inne i bildet. Jeg tror uansett TS får frem sitt syn bedre ved å feire hjemme hos seg selv. Anonymkode: cc2ad...36a 10 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #18 Skrevet 7. desember 2022 Prøvd på litt guilt blaming motsatt vei da..? ’Du velger en mann over barna dine - ditt eget kjøtt og blod!’ ’Er du ikke glad i oss mer…?’ ’Så ingenting av oppveksten vår har vært viktig for deg - tradisjonene våre var bare en løgn!?’ osv - møt crazy med crazy Eller bare si nei takk, vi ønsker å holde på tradisjonene for barnas skyld, så da feirer vi heller jul hjemme hos oss selv i år. Det er nok det beste, sånn på sikt Anonymkode: cebb0...cea 27 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #19 Skrevet 7. desember 2022 Det er sært å invitere julegjester med masse regler om julefeiringen, men jeg synes du virker er like sær og i tillegg umoden som bare skal feire jul på den måten du vil og ingen annen. Veldig sært at du skal snakke med besteforeldrene dine om et også, hva i all verden har de å gjøre med hvordan din mor skal feire jul? Tror du de bestemmer over henne? Eller håper du å kunne slå i bordet med at de er på din side? Du er i din fulle rett til å si at om du ikke får det som du vil skal du heller feire hjemme, men du kommer ikke til å få enstemmig støtte for at det er et klokt og godt valg eller at du har rett og moren din tar feil. Dette er ikke en krig eller en konkurranse, det er jul. Anonymkode: 9860f...e39 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #20 Skrevet 7. desember 2022 Ja, din mor er rigid. Men det synes jeg du også er. Da jeg feiret jul med min manns familie så hadde de andre tradisjoner enn hva jeg er vant med når det kommer til både middag og julegaveåpning. Det er jo sånn det er. Folk har ulike tradisjoner og man tilpasser seg etter der man feirer. Anonymkode: 41e88...6c0 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå